• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Aanschaf] Hulp bij aanschaf waterkoeling componenten

[Waterkoeling] 400-500 euro, 2600K, 2x6950, Corsair 800D

Hallo highflow-forum,

Na 'jaren' (lees: 4) van PC's bouwen op luchtkoeling wordt het toch maar eens tijd om mijn setup onder water te zetten. Ik draai nu een 2600K op een P8P67 evo, 2x 6950 (non-reference, helaas), 8GB RAM.

Nu heb ik al even zitten rondkijken. Er komt sowieso een nieuwe kast. Dit gaat de Corsair 800D worden. Hoewel dit een gigantische hap uit het budget neemt moet het gewoon. Het is de perfecte kast vanuit mijn oogpunt. Prachtig design, groot window, veel ruimte, en voornamelijk: prachtig design.

Nu moet er alleen nog koeling komen. Waar ik aan zat te denken:

CPU - EK-Supreme HF - Acetal+Nickel
GPU - 2x Swiftech HD6900-HS (nog niet in europa, maar binnenkort wel)
GPU - 2x Swiftech MCW82 (nog niet in europa, maar binnenkort wel)

Dan mis ik nog pomp (graag stil! Ik wil voornamelijk aan het water om een stille PC te krijgen, die ook nog eens lekker overclockt), een reservoir (wat raden jullie aan? Graag low-profile qua design), slangen, fittings en vloeistof.
Heeft het nog nut om het moederbord onder water te zetten? Naar mijn gevoel maakt dit niet enorm veel uit (en zo extreem hoeven mijn overclocks niet, ik wil gewoon een snelle, stabiele 24/7 build), maar wat denken jullie ervan?

Qua rad(s) ben ik nog aan het twijfelen. Zou een dikke 360 voldoende zijn? Hier gaat mijn voorkeur naar uit omdat die zonder modden in de 800D past. Of een dikke 360 + een 120?

Een "thema" wat ik eigenlijk wou doen was zwart/wit. Dus een zwarte kast, blocks, fittings, etc, met witte slangen.
Mijn vragen in het kort:

- Iets mis met die waterblocks die ik heb uitgezocht?
- Aanrader qua pomp?
- Qua rad: 1x dikke 360 voldoende? Welke?
- Aanrader qua reservoir?
- Aanrader qua slangen?
- Aanrader qua fittings?

De prijzen moeten reasonable blijven. Ik wil niet meer dan 500 euro uitgeven, en als ik daar 100 euro onder kan blijven met temps van een paar graden hoger... Graag. Het hoeft niet veel te kosten, maar het moet wel stil, en beter dan luchtkoeling zijn.
 
Laatst bewerkt:
Moederbord hoef je niet te waterkoelen, dat is eigenlijk meer voor de looks dan voor de prestaties van het systeem.

- Aanrader qua pomp?
MCP655 of MCP35X

- Qua rad: 1x dikke 360 voldoende? Welke?
1 dikke 360 is voldoende, denk aan Thermochill TA120.3, TFC Xchanger 360, XSPC RX360, Black Ice SR-1 360

- Aanrader qua reservoir?
Dat maakt voor prestaties niks uit, neem een die past in jouw systeem en jij mooi vindt.

- Aanrader qua slangen?
Dat maakt voor prestaties niks uit, neem een die past in jouw systeem en jij mooi vindt.


- Aanrader qua fittings?
Dat maakt voor prestaties niks uit, neem een die past met jouw slang en jij mooi vindt.
 
Als je zo stil mogelijk wilt, zul je toch aan deze bedragen moeten denken.
Anders ga je voor goedkoper en heb je na loop van tijd weer spijt dat je niet hebt doorgespaard voor betere onderdelen...
 
Zo stil mogelijk hoeft niet per se, maar wel vrij stil inderdaad. Ik heb nu een case met een open zijkant, met 6 120mm fans en 4 80mm fans op de GPU's, waar ik 40cm vanaf zit. Die GPU-fans hoor ik voornamelijk, alsof het schiphol is op een drukke dag. Qua geluid ben ik dus wel wat gewend, stiller dan dat wordt het hoe dan ook, welke componenten ik ook kies.

Het hoeft dus niet 100% silent, maar het moet wel binnen het budget passen. En natuurlijk niet te veel lawaai maken.
 
Qua reservoir/pomp liep ik aan tegen deze : XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

Natuurlijk presteert het niet zo goed en niet zo stil als jouw suggesties. Maar hij is wel relatief goedkoop, en volgens een review hier komt hij dicht in de buurt van de 655 qua prestaties..
Zou dit een goede optie zijn?
Het is mooi design, goed opgeruimd, past bij de 800D (allebei dezelfde zwarte brushed aluminium look), en is niet te duur.
Of houdt deze echt geen twee GPU blocks en een CPU block?
 
Qua pompvermogen is deze pomp zeker goed genoeg.
Ook ruimtebesparend, gezien het mooi in twee 5.25 bays gaat en reservoir+pomp in-één is :)

Maar omdat de pomp dus aan de voorkant van de PC zit, hoor je de pomp ook iets beter.
Een lichte brom duidelijk hoorbaar, maar nog altijd een stuk minder dan de het geluid wat van fans op de videokaart komt bijvoorbeeld.
 
Tsja, ieders perceptie van geluid is anders natuurlijk. Dus wat voor sommigen 'duidelijk hoorbaar' is, vind ik misschien totaal geen probleem. Of andersom. Dus ik vind het altijd lastig om dit soort keuzes te maken. Maar de ruimtebesparing, het uiterlijk, de lage kosten en het opgeruimde binnenste van een kast (ik vind zo'n losse pomp best lelijk :p) wegen voor mij best zwaar. Dus ik denk dat ik die pomp/res combinatie neem.

Ik vind hem bij Highflow trouwens wel relatief duur. 80 euro, terwijl je hem voor 55 dollar (dat is met de huidige exchange rate... 10 euro ofzo) van sidewindercomputers kunt halen...
 
wcsetup.jpg


90 graden fittings bij de blauwe pijlen.

Ziet dit er een beetje goed uit?

CPU-block: EK Supreme HF
GPU-blocks: MCW-82 + HD6900-HS
Pump/res: XSPC X2O 750 dual bay
Rad: XSPC RX360

Welke low-noise fans raden jullie aan trouwens? Die zouden dan als push door de RAD heen moeten (airflow van onder naar boven bij de 800D). Of zal ik de fans tussen de rad en de bovenkant zetten en ze dan lucht uit de kast door de rad heen laten pullen?
 
Om de slangen achter het mobo tray te verwerken moet je aardig krappe bochten maken.
Ik schat dat dat niet zo soepel gaat zonder wellicht een bak hoekfittingen.
Met wat fillport fittingen van Bitspower zie ik dit ook wel gebeuren, maar samen met de benodigde 45 en 90 graden fittingen kan je dan wel zo 50 euro bij je budget optellen ongeveer.
Alternatief: Door de kast, wellicht iets minder strak, maar een veel betere kans van succes :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W hulp bij aanschaf watercooling xbox360 Advies Waterkoeling Setup 7
H Hulp bij aanschaf waterkoeling set i7 950 Advies Waterkoeling Setup 18
corecrusher Waterkoeling noob vraagt hulp ivm aanschaf WC set Advies Waterkoeling Setup 3
K Hulp aanschaf waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Aanschaf IPS monitor Hardware & Software 35
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
F Eerste Waterkoelingset aanschaf Advies Waterkoeling Setup 10
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Dustyrick Aanschaf videokaart van max €180, welke? Hardware & Software 9
Bose321 Waterkoeling aanschaf (newbie) Advies Waterkoeling Setup 46
Johnny Aanschaf waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
ZwerverRoodbaard Aanschaf HD4870 Hardware & Software 17
Johnny [Aanschaf] Videokaart Hardware & Software 22
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
mixedup asus aura hulp Problemen & Oplossingen 4
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Z Asus Aura RGB Led strips/hulp gezocht Cases en Modding 15
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
Z Hulp gezocht!!! Nieuwe upgrade is warmer geworden Waterkoeling 36
Z 900D Waterbuild hulp nodig Waterkoeling 8
P Advies/hulp met creëren loop Waterkoeling 2
B Beginnende watercooler vraagt hulp!! Advies Waterkoeling Setup 22
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23
M Pink panter Upgrade. ( Hulp gevraagt) Gallery & Build Logs 2
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
M Overstappen acrylic hulp Waterkoeling 1
D AUB hulp voor passende onderdelen. Waterkoeling 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan