• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoge waterkoeling temperaturen

Rups

New member
Hoi allemaal, mijn naam is rups en ik heb sinds een aantal dagen mijn eerste waterkoeling loep afgemaakt maar ik maak mij zorgen over de temperaturen die ik krijg.

Specificatie:

Mijn loop bestaat uit 1 gpu (Vega 64) En 1 cpu (ryzen 1700@4.00ghz) verder heb ik 1 360 slim rad van ekwb als front intake en 1 120 pe rad als rear exhaust. Voor de 4 fans heb ik de noctua f12 chroma 1500 en deze werken allemaal op 100% bij load. Als laatste heb ik 2 aer rgb fans als top exhaust en mijn pomp is de ekwb EK-XRES 140 Revo D5 PWM.

De temperaturen die ik nu krijg zijn rond de 50 idle op de CPU en 35 idle Gpu. Bij load wordt de gpu ongeveer 65 graden met een hotspot can 89 graden. De Cpu wordt bij load ongeveer 68 graden. Deze temperaturen zijn tijdens divinity original sin 2.

Ik vind deze temperaturen zelf erg hoog omdat ik ongeveer 200 watt koeling over zou moeten hebben volgens EKWB.

Heeft iemand misschien advies voor mij wat ik kan doen om de temperatuur omlaag te brengen?

Als extra notitie, de temperatuur is momenteel ongeveer 30 graden binnen en de gpu is licht overclocked maar ook undervolted naar 1.18v en hij trekt ongeveer 320watt bij full load. De Cpu trekt vaak niet meer dan 150 watt.

Ik hoop dat dit voldoende info is,
Groetjes rups!
 
Jouw GPU heeft prima temperaturen.
Jouw CPU lijkt me iets aan de hoge kant.
Controleer of je de in-out aansluiting op jouw CPU blok goed hebt, verder kan het zijn dat het niet goed contact maakt (controleer of het goed vast zit en of je de CPU blok montage goed hebt gedaan).
Het kan ook liggen dat de koelpasta niet goed is verspreid.
Of jouw CPU is gewoon een heethoofd...

Maar jouw CPU temperatuur is nog steeds acceptabel, als je geen zin om alles weer leeg te laten lopen, kan je het zo laten, zolang het onder de +/- 90 graden blijft.
 
Hey Freddie,

Bedankt voor je reactie, ik heb er nu kryonaut op zitten en hij is maximaal aangedraaid. Verder is hij correct aangesloten met de in en out. Ik heb wel een licht vermoeden dat de pasta mogelijk iets te dik is aangebracht dat moet ik sowieso nog even checken.

Als laatste doet mijn CPU sowieso een beetje raar de laatste tijd hij liep lange tijd vlekkeloos op 4.025ghz met custom pstates maar sinds 2 weken is hij op 4.0 zelfs iets instabiel en heeft hij meer voltage nodig... zou het kunnen dat mijn CPU aan het sterven is?

Is het handig als ik een paar foto's bij voeg? Ik heb namelijk ook een vermoeden dat mijn pomp mogelijk niet krachtig genoeg is..

Groetjes, rups

Ps mijn mb is de hero vi
 
Je zou de overclock van de CPU de komende tijd terug kunnen zetten naar standaard snelheid.
Kijken of de boel stabiel blijft met stock snelheden en of de temperaturen dan ook omlaag gaan.
Foto's zijn altijd gewenst.
Een D5 pomp is krachtig genoeg voor jouw setup. Maar controleer op knikken of andere punten waar jouw loop misschien vast kan zitten.
 
Ja ik heb behoorlijk wat 90° bends en fittings, de volgorde is res>pomp>gpu>120>cpu>360>res. Ik zal als ik thuis ben foto's uploaden

Hierbij een aantal foto's:
20180722_222347.jpg
20180722_222338.jpg
het front paneel heb ik gemod voor betere airflow.
20180722_221706.jpg
20180722_220624.jpg
en dit is de loop zoals hij nu loopt zoals je kunt zien heb ik 5 90 graden fittings en enkele 90 graden bends.
 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag nog eens gemeten nadat ik een ventilator heb aangezet in mijn snikhete appartement en 'lo and behold' ik heb nu een idle temperatuur van 32 op mijn gpu en 39 op mijn cpu. Blijkbaar is goede 'airflow' in je kamer niet geheel onbelangrijk, mijn vermoeden is dat de PC voorheen misschien steeds de zelfde lucht door het systeem circuleerde?

Groetjes,
Rups

ps. ik zal later ook nog wat load temperaturen online gooien :)
[h=1][/h]
 
Ik heb een appartement op de bovenste verdieping van een flat waar de hele dag de zon op staat, er staat altijd een raam open maar zonder ventilator wordt het hier met deze dagen gemakkelijk 30-35 graden binnen. ik heb momenteel een ventilator en een mobiele airco geïnstalleerd waardoor het momenteel 28 graden is hier binnen en mijn cpu temperatuur is nu gezakt naar 38 idle en de gpu naar 31 idle. load temperaturen moet ik vooralsnog meten maar het lijkt er op dat de hoge temperatuur voornamelijk lag aan te weinig ventilatie in mijn kamer.

Groetjes,
Rups
 
Logica: als de kamertemperatuur al 30C is, kan je niet verwachten dat je met dezelfde warme luchtstroom een cpu of een gpu kan koelen naar lagere temperaturen. Klinkt flauw, maar is wel de realiteit.

Kan je de boel niet laten doortochten door naast een raam ook een deur open te zetten?
 
Inmiddels heb ik de temperaturen 'under load' gemeten, mijn cpu raakt nu net geen 70 graden aan waar als mijn gpu rond de 40 graden blijft.

dit is overigens wel tijdens een aantal runs van cinebench 15 en timespy. onder langere lading moet ik nog testen omdat deze tests zeker niet lang genoeg duren om mijn waterkoeling volledig te verzadigen en een equilibrium te bereiken.

ik kom hier nog op terug wanneer ik een aantal uur heb gegamed (aangezien dit uiteindelijk is waar de pc voor gebouwd is).

Nog bedankt voor alle reacties in ieder geval!

Groetjes,
Rups

Edit: ik heb net voor langere tijd getest en ook nu gaat de cpu niet meer over de 70 graden heen (met de notitie dat het nu natuurlijk wel een stuk koeler is in de kamer) en de gpu heeft een maximale temp van 48 met als hotspot 74.

Bedankt voor alle hulp, ik denk dat dit topic gesloten kan worden ;)
 
Laatst bewerkt:
Idle temperatuur in je loop zal kamertemperatuur minimaal zijn + delta temp.
Over het algemeen kan je als rule of thumb ongever aanhouden;
- goedkope water cooling + 15 graden
- midend water cooling + 10 graden
- highend water cooling + 5 graden

Met jouw rads heb je nu 240mm per component, echter is de RX Vega een echt heethoofd en hier kan je makkelijk 2x120mm voor rekenen. Dan houdt je nog 120mm marge over, dus ik denk dat je ergens tussen lowend en midend in zit qua temps.

Zelf ben ik niet zo van de 90 graden hoeken overigens, welke tubing is dit? Soft neem ik aan en niet 10/16mm?

ps. ik zou een anti kink coil adviseren voor die ene hoek in je soft tubing die nogal indeukt.
 
Nee dit is allemaal 10/16 acryl hard tubing. En de vega is inderdaad een heethoofd, maar het punt is dat deze zelf niet veel warmer wordt dan ~45 graden. Het probleem zit hem echt in de CPU die wordt het heetst (rond de 75 graden)

Verder zitten er geen kinken in de tubing, mogelijk dat het zo lijkt omdat de insert die ik heb gekregen net niet helemaal snug zat.

En als laatste wat ook nog mee telt is dat zowel de vega als de CPU overclocked zijn, de 1700 loopt zelfs op ruim 4ghz met 1.38 volt. (Dit is overigens wel met pstates waardoor hij idle downclocked naar 1.7 GHz en met een lager voltage)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
wijthoef Hoge CPU temp met h80i v2 Waterkoeling 3
S Hoge temperaturen 7700K Waterkoeling 28
88Gamer88 EK Supremacy - 4770k (Hoge temps) Waterkoeling 6
J Extreem hoge temp Auxtin @HWmonitor Overige Koeling 1
Sw333t [IN-ACTIVE] Hoge resolutie plaatjes van moederborden Gevonden 30
Sw333t [GEZ] Hoge Intel Boxed cooler (socket 775) Gevonden 6
soppy Hoge temp's Waterkoeling 14
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
E Hoge temp? Waterkoeling 21
L Foto's (hoge temps etc) Advies Waterkoeling Setup 19
M i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp Overige Koeling 22
S te hoge temperaturen? Waterkoeling 21
B Te hoge temperaturen? Waterkoeling 11
S te hoge temps Waterkoeling 17
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
H (te) Hoge score in vantage Overclocking 3
koendb Veel te hoge temps! Waterkoeling 63
J Hoge temp southbridge Hardware & Software 29
D Hoge verzendkosten of toch niet? HighFlow Computer Cooling Shop 11
D Hoge temps + veel verschil in cores ? Overige Koeling 20
Robin Misterieus zo hoge temps? Waterkoeling 12
D Hoge temps na instaleren D-Tek Fusion Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan