[rant]
Het is natuurlijk maar een eindwerkje, maar ik krijg er dus de krul van als mensen dat veel te serieus nemen
Eerst en vooral, hoe ga je al student met een beperkt budget een volledig stalingsvrije ruimte maken? Als je dat goed wilt doen kost het geld, doe je het niet goed dan is de ruimte helemaal niet stralingsvrij. Nog zo'n simpel iets, hoe zat het dan met hun tweede ruimte? Om een eerlijk experiment te hebben met dat ook een stralingsvrije ruimte, met een eerlijke hoeveelheid straling er in (gezien straling er niet uit kan zal de straling in zo'n ruimte lichtjes groter zijn).
Vervolgens, hoe identiek zijn hun setups? Ik neem aan dat dit in twee verschillende les lokalen ofzo gedaan zal zijn, da's ook verre van identiek. Maar zelfs al zouden die identiek zijn, router geven ook best wat warmte af en zijn dus een hittebron in het lokaal, wat betekent dat zelfs bij gelijke kamertemperatuur de warmte die de zaden voelen verschillend zal zijn.
Verder is er dan nog eens hun bron van straling. Een draadloos netwerk zoals een router verschilt sterk van wat een GSM/GSM-netwerk uitstoot. Niet alleen wat kracht betreft, maar ook qua frequenties. Zelfs al gaan we dan die straling bekijken, hoe wat en waar stond hun tuinkers ten opzichte van de bakjes? Als ze er vlak naast stonden dan was er zeker temperatuur invloed naast abnormaal hoge straling. Stonden ze er ver genoeg van dan is de straling goed, maar dan moeten ze weer een zeer goed ruimte hebben om het enkel aan de straling te wijten, wat ze niet hadden.
Dan om af te sluiten nog 2 bedenkingen: 1. hoe kunnen brugklassers genetische manipulaties in zaden aantreffen? dat vind ik dikke bullshit.
2. tuinkers behoort qua groei-eigenschappen als het ware thuis bij het onkruid, als dat echt zou sterven omdat het dicht bij 2 wifi bronnen staat, dan zou de stralings invloed perfect meetbaar moeten zijn op zowat alles, bomen, planten, onkruid, zelfs gras zou er door beinvloed moeten worden. Maar geen enkele andere (wetenschappelijke) studie kan dat zelfs maar aantonen dat er een invloed is, en die werken niet met een routertje, maar met lekker zware stralingsbronnen. Al bij al lijkt me dit dus weer een compleet nutteloze studie in een opgeblazen discussie.
[/rant]