Wat kenny zegt.
Deze motor slijten in theorie juist minder hard omdat er simpelweg veel minder bewegende delen zijn.
Het punt is gewoon dat bij deze motoren de smeering nogal nauw komt. Maar eigenlijk is het heel makkelijk, geld ook voor G-laders er al die speciale troep. Word altijd geroepen, gaat kapot, is zooi dit en dat. Rijd het netjes warm voor je gaat trappen en er gaat helemaal niks kapot.
Er zijn RX8'en die nar 75.000 km gereviseerd moesten worden, maar er zijn ook RX7 sa / sb'tjes waar al ruim 300.000km op staat met originele motor. Zit hem puur in het gebruik en onderhoud. Door de hoge temperaturen verbrand de olie snel, en om die reden is er ook een interval van 10.000 km, zelf ga ik 6000 - 8000 km aan houden.
Het olie verbruik komt overigens door het volgende, er zitten olie injectoren in het inlaat spruitstuk voor smering van de apex seals, zie het als mengsmering.
Tot slot, luister ook totaal niet naar de verhalen dat deze blokken vaak gereviseerd moeten worden. Zoals gezegt kan dit door slecht gebruik komen, maar in dit geval is de aanleiding van een revisie ALTIJD een lekke waterpakking (vergelijkbaar met de koppakking van een zuigermotor) of slijtage van de seals en dus weinig compressie. Een opgeblazen motor is vaak oorzaak van te veel boost of detonatie, deze dingen gebeuren bij verkeerd tunen.