• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling set up advies

Sniper101

Junior Member
Beste mensen dit is mn eerste post en moet zeggen ben onder de indruk van deze site!

Ik ga binnenkort mn pc voor het eerst waterkoelen gepland over +- 4 weken (met nadruk op stilte)
Dit is wat ik wil gaan halen....

Feser Aqua pure water
Feser Base anti corrosion
Swiftech Apogee GTZ
EK-FC260 GTX - Plexi (55nm G200b)
Feser tubing 1/2 ID blue x 3m
12v Daing D5 vario
TFC Xchanger 360 Triple
13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 x 7
Bitspower G1/4 Silver Shining Rotary Angel 1/2 Fitting x1
Stalen slangklem (1/2) x2 voor pomp
Swiftech MCRES-Micro Rev2
140MM Noise Absorber 140 - Black X3
Retention kit (1366) voor Apogee GTZ, hebben jullie die?

Heb ik het zo goed gedaan? Speciaal de slang maat en de bijbehorende fittingen zodat ze bij elkaar passen....Heb ik teflon tape nodig voor de schroeffittingen? Of zijn ze al praktisch waterdicht? Verkopen jullie ook zo een ATX-bridging plug (24 Pin) om je voeding te kortsluiten voor een test run?

Ik wou 3/8 fittingen maar toen besefte ik dat de pomp dat niet ondersteunt tenzij je een g1/4 top er bij haalt, heb niet zo veel zin om aan de pomp te zitten/uitelkaar halen om de top er op te zetten. Als ik iets ben vergeten of als er betere opties zijn hoor ik het graag!

Verder wil ik de 360 radiator buiten de kast plaatsen, hoe doe ik dat en hoe?
Goed punt om te weten is dat er GEEN mounting gaatjes (fan schroef gaten aan kast) zijn om de radiator te plaatsen, waarschijnlijk moet ik die zelf gaan maken...boren...ik heb hier links wat ik bedoel met de radiator buiten de kast plaatsen.


http://www.christianlykke.net/Lasse/Computer/29-05-2007/CAM_1012_800x600.JPG

http://i133.photobucket.com/albums/q76/Yozzman/DSC00119.jpg

Bij voorbaat dank voor jullie hulp/advies.
 
Hoi Sniper, welkom op het forum :)

Hierbij even beknopte antwoorden op jouw vragen:

Heb ik het zo goed gedaan?
Ja :)

Speciaal de slang maat en de bijbehorende fittingen zodat ze bij elkaar passen....
Ja, het past

Heb ik teflon tape nodig voor de schroeffittingen? Of zijn ze al praktisch waterdicht?
Ze zijn praktisch al waterdicht, teflon tape is niet nodig.

Verkopen jullie ook zo een ATX-bridging plug (24 Pin) om je voeding te kortsluiten voor een test run?
Jazeker! Zie hier:
PSU Bridging Tool 24 pin
We hebben ook 20-pin :
PSU Bridging Tool 20 pin :)

Verder wil ik de 360 radiator buiten de kast plaatsen, hoe doe ik dat en hoe?
Dat gaat heel gemakkelijk met dit:
Swiftech MCB-120 Radbox
of dit:
Bitspower RAD Support I BR-RADS1-BK

Zie de afbeeldingen bij de bovenstaande producten voor voorbeelden.
 
Dank je voor je reactie Freddy.

Heb nog een paar vragen...

Deze Bitspower RAD Support I die je me aanraad, ondersteunt hij een 360 rad? Zodra ik op internet ga zie ik hem altijd met een 120 rad. En zit er voldoende ruimte tussen bitspower RAD Support en de case, voor ventilatie voor de fans?

Mocht het zo zijn dat ik liever lange schroeven wil gebruiken, zoals in plaatje 2 bij mijn eerste post, hoe heten deze schroeven en wat is de gangbare maat zodat ie door de radiator heen kan?

Het plan is om de Lian Li TYR PC-X2000 te halen kost me een rib maar hij is het waard, om de radiator aan de onderkant buitenkant te plaatsen, en een tafelblad (buroblad) uit gamma zaag er een rechthoekig gat (radiator grootte) uit, en plaats de case met voetsteunen op de tafel maar alleen de rad gaat er doorheen (door de uitgezaagde rechthoekig gat)

Trouwens deze GPU blok

EK Waterblocks EK-FC260 GTX - Plexi (55nm G200b)

de laatste zin van de omschrijving: Additional part for mosfet cooling is made of black anodized aluminum. Aluminium?
De loop die ik in gedachte heb bestaat uit copper, brass, nickel, metalen die "dicht bij elkaar" staan ze zijn min of meer "familie" van elkaar om zodoende corrosie tot een minimum te brengen, maar met aluminium in de loop geeft dat een reactie zoals ik kan uitmaken in verschillende forums, het word ten strengste afgeraden om koper (en verwante metalen met koper) te mengen met aluminium, al heb je een corrosie blocker. Is deze "Additional part" noodzakelijk? Ben niet van plan om sli te gaan. Ook zie ik 3 gaten waar is die derde gat voor op de zwarte gedeelte en heb ik die nodig? Of moet ik zoeken naar een andere GPU blok?

Hebben jullie ook een retention 1366 voor core i7 kit voor de Swiftech Apogee GTZ?

Het zijn een hoop vragen maar ik neem aan dat ik hier goed zit voor advies en hulp voor dat ik over ga op aankoop het is toch een investering. En het zou heel vervelend zijn als je je dingen hebt gehaald en achteraf is het niet goed dat wil ik dus vermijden zo veel mogelijk....

Alvast heel erg bedankt voor de feedback.
 
Dank je voor je reactie Freddy.
Deze Bitspower RAD Support I die je me aanraad, ondersteunt hij een 360 rad? Zodra ik op internet ga zie ik hem altijd met een 120 rad. En zit er voldoende ruimte tussen bitspower RAD Support en de case, voor ventilatie voor de fans?

Die supports zijn gemaakt om op 1 fan plek te schroeven, dus je zal twee setjes nodig hebben (1 op elke uiteinde van je radiator). De supports zijn 35mm hoog dus er zal wel voldoende ruimte over zijn voor een goede airflow.

edit: je kan ook 1 support nemen en je radiator dan aan de fan gaten aan de achterkant van je kast hangen (als je kast hoog genoeg is) dan heb je hetzelfde idee als met de 2e foto uit je TS.

Mocht het zo zijn dat ik liever lange schroeven wil gebruiken, zoals in plaatje 2 bij mijn eerste post, hoe heten deze schroeven en wat is de gangbare maat zodat ie door de radiator heen kan?

dat zijn schroefeinden (een lange staaf met alleen schroefdraad erop) met moertjes erop, een tfc radiator heeft m3 draad maar dat is niet echt universeel. Bij mijn xspc zit volgensmij m4 (weet ik niet helemaal zeker meer) en bij een black ice pro rad zitten gewoon schroeven ipv bouten meergeleverd.

de laatste zin van de omschrijving: Additional part for mosfet cooling is made of black anodized aluminum. Aluminium?
De loop die ik in gedachte heb bestaat uit copper, brass, nickel, metalen die "dicht bij elkaar" staan ze zijn min of meer "familie" van elkaar om zodoende corrosie tot een minimum te brengen, maar met aluminium in de loop geeft dat een reactie zoals ik kan uitmaken in verschillende forums, het word ten strengste afgeraden om koper (en verwante metalen met koper) te mengen met aluminium, al heb je een corrosie blocker. Is deze "Additional part" noodzakelijk? Ben niet van plan om sli te gaan. Ook zie ik 3 gaten waar is die derde gat voor op de zwarte gedeelte en heb ik die nodig? Of moet ik zoeken naar een andere GPU blok?

Dat aluminium komt niet in aanraking met het water dus dat maakt niets uit, dat grote gat in het zwarte gedeelte is om ruimte te maken voor een condensator die net iets hoger is dan alle omliggende componenten. Ik zie niet in waarom je een ander blok zou uitzoeken :p.

Hebben jullie ook een retention 1366 voor core i7 kit voor de Swiftech Apogee GTZ?

Deze vraag moet Freddy beantwoorden :p.

Het zijn een hoop vragen maar ik neem aan dat ik hier goed zit voor advies en hulp voor dat ik over ga op aankoop het is toch een investering. En het zou heel vervelend zijn als je je dingen hebt gehaald en achteraf is het niet goed dat wil ik dus vermijden zo veel mogelijk....

Goed inlezen is nooit mis, en er zijn geen domme vragen ;).

Alvast heel erg bedankt voor de feedback.

NP
 
Heel erg bedankt voor jullie feedback, het enige wat mij nog rest is die laatste paar weken doorsparen om dan eindelijk mn nieuwe pc met waterkoeling te bestellen.

Er is nog 1 ding wat mij een beetje huiverig maakt, als ik een GTX 260 (55nm) haal en de EK-FC260 GTX - Plexi (55nm G200b)

Zelf heb ik nooit waterkoeling gebruikt en ken helaas niemand die dat ook doet.
Zelf heb ik veel research gedaan naar waterkoeling en waar op te letten, zoals de maten van screws en slangen (g1/4) pompen qua geluid, loop volgorde, reservoir boven pomp, niet mixen van metalen in je loop, test run zonder je pc aan te doen, onderhoud etc etc.

Is het lastig om zelf voor het eerst de videokaart te demonteren om vervolgens het waterblok zelf te installeren, natuurlijk zal ik alles zelf goed doorlezen en goed opletten alvorens ik begin. Of zeggen jullie dat ik het beter kan laten doen door een "expert"? Dit is voor mij de laatste strohalm voor het een good to go is....

Alvast bedankt.
 
ik zat voordat ik waterkoeling gekocht had en gebouwd, in hetzelfde schuitje als jou.

Nog nooit iets gedaan qua waterkoeling, vond het wel mooi, maar was zeg maar beetje onbereikbaar voor mij.

veel gelezen. en was van plan om schroeffittingen te nemen. dit omdat dit voor de beginnen een stuk gemakkelijker is om te monteren & met wat meer zekerheid te werken als met push fittings.

Ikzelf vond het uit elkaar halen van het mobo&gfx om deze 2 voor te bereiden juist hartstikke leuk, het schoonmaken enzo.

als dit je dan bang maakt, bang dat je iets sloopt =) dan zou ik als ik jou was nog eventjes beter nadenken of je het zelf wel wilt en kan .
 
Dank je voor je reply.

Ik ben zeker bereid om er energie in te steken dus voorbereiden.
Zal zeker mn best doen, alleen met de kennis die ik nu heb over waterkoeling
speciaal het demonteren van de videokaart en installeren van de waterblok.

Zou het ook voor mij mogelijk zijn mits ik de juiste voorzorg maatregelen neem, om het zelf te doen?

Wat ik bedoel te zeggen is: Zelfs met de nodige voorbereiding en voorzorg kan er dan alsnog iets mis gaan omdat ik gewoonweg geen ervaring heb in videokaart waterkoeling (demonteren en installeren van de vga blok).

En tja een "expert" vinden gaat lastig. Het zou jammer zijn als ik er maar van af zie met het hele waterkoeling van je pc. Als dat echt moet dan doe ik dat liever niks kapotmaken en geld verspillen.

Wat zeggen jullie graag meer mensen die hun advies/mening geven.....

Alvast bedankt
 
op hardware altijd eerst ff een pijp van je verwarming aanraken, of een aardlip in je stopcontact.

de printplaat altijd op de randjes beetpakken, en verder kan er weinig mis gaan. Zo gevoelig is hardware nou ook weer niet :/.
 
op hardware altijd eerst ff een pijp van je verwarming aanraken, of een aardlip in je stopcontact.

de printplaat altijd op de randjes beetpakken, en verder kan er weinig mis gaan. Zo gevoelig is hardware nou ook weer niet :/.

Thanks voor je reactie,

Got it zal er op toezien dat ik dat zeker ga doen alles rustig en vol aandacht doen. Tja iedereen begon met NUL met waterkoeling, zo ook met mij :icon_wink:
 
ik heb zelf nog nooit watercooling op mijn videokaart gezet, alleen dacht ik gelezen te hebben ergens op dit forum, dat je wel heel voorzichtig moet zijn met hoe strak je het blok aandraait, omdat je anders de core kan crushen (zelf wel is core gecrusht met een Athlon XP, is nu een duron haha). kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
J Waterkoeling set Advies Advies Waterkoeling Setup 12
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
S [TKA Waterkoeling set OA Aquastream Aquaero] + Mobo Cpu + Geheugen Verkocht 1
R Waterkoeling set Alphacool Waterkoeling 9
Ahtlon Waterkoeling set voor mijn 900D Advies Waterkoeling Setup 73
O kant en klare waterkoeling set Waterkoeling 5
Freddy Aanbieding: 1x Chieftec BIG Tower met waterkoeling set HighFlow Computer Cooling Shop 0
D3T0X [TKA Waterkoeling set compleet] zie post voor meer info Verkocht 5
M Hulp gezocht voor custom waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 1
P Nieuwe waterkoeling set - 200 euro Advies Waterkoeling Setup 1
G Waterkoeling set, welke? Advies Waterkoeling Setup 40
corecrusher Waterkoeling noob vraagt hulp ivm aanschaf WC set Advies Waterkoeling Setup 3
C kan iemand mij helpen een slang voor mijn ek waterkoeling set uit te zoeken Waterkoeling 1
P [IN-ACTIVE] Een gehele set waterkoeling Gevonden 5
H Hulp bij aanschaf waterkoeling set i7 950 Advies Waterkoeling Setup 18
dopestuff [VERKOCHT] externe waterkoeling set Verkocht 1
V [CANCELLED] Waterkoeling set Verkocht 54
H Eerste Waterkoeling Set, Advies Waterkoeling Setup 20
S waterkoeling set? Advies Waterkoeling Setup 1
T Oude waterkoeling set ... Waterkoeling 4
T Welke waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 2
D Waterkoeling set installeren Waterkoeling 24
M hulp nodig bij waterkoeling set Waterkoeling 39
N Hulp bij waterkoeling set cpu + gpu Advies Waterkoeling Setup 27
P Waterkoeling set compleet of mis ik iets? Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy [INACTIVE] 2x Chieftec inclusief Innovatek passieve waterkoeling set Verkocht 13
P Waterkoeling samenstellen, CPU set voor AMD AM3 Advies Waterkoeling Setup 21
R Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set? Waterkoeling 463
S Toekomstige waterkoeling set. Advies Waterkoeling Setup 39
D Nieuwe Waterkoeling Set Advies Waterkoeling Setup 12
D waterkoeling set up Waterkoeling 13
Gerarddo Waterkoeling set voor i7-975 / P6T7 WS / 3x ENGTX295 Advies Waterkoeling Setup 27
aadje93 Nieuw waterkoeling set(je) max €400 Waterkoeling 2
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan