• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

waterkoeling i7 920 2x xfx 4890 black edition ??? euro

Marc H

Junior Member
Omdat die twee Black Editions toch best wel herrieschoppers zijn, ben ik eens gaan kijken naar waterkoeling. Doel: lekker stille machine tijdens gamen, met een lichte overklok op de processor. De 4890 kaarten zijn al factory overclocked, en daar ga ik verder niets mee doen.

Systeem op dit moment
Kast: Lian Li PC-A70B
Coolermaster M850
Mobo: Asus P6T
CPU: i7 - 920, stock cooler
GPU: 2x XFX 4890 Black edition
HDD: 8 gewone, en 4 vertexen in een drivebay.

Ik wil waterkoeling hebben voor de processor, en de twee videokaarten.

Voor de PC-A70B is een Top cover leverbaar met gaten voor de radiator (ik zag op de site alleen in alu staan) , daar wil ik gebruik van gaan maken. Als de twee harde schijven bovenin moeten vervallen, so be it.

Het liefst wil ik alles in de kast houden, zodat het van buiten niet echt opvalt, hoewel er waarschijnlijk toch een venster inkomt.

Maar wat voor onderdelen, ik heb geen idee. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Budget: we zien wel :). De hele machine heeft tot nu toe bijna 3000 euro gekost, dus het mag een paar centen kosten, als het maar goed koelt en stil is.

2 fototjes van mijn systeem:

pc-foto1.jpg


pc-foto2.jpg

Rekje in onderste drivebay is hot swap rek met de vier vertexen.

Iemand suggesties voor een goede setup?
 
Laatst bewerkt:
ff heel snel (paint FTW) een opzetje gemaakt:

ideetje.jpg

Blauw is waar ik radiators zou plaatsen (bovenaan een 3x 140/120 en onderin een 2x 120).
Rood is waar de laatste twee HDDs heen kunnen. Als je op je HDD kijkt zie je dat hij onderop ook schroefgaten heeft. Als je een gaatje maakt op de juiste plek bovenop die HDD-toren, en wat rubberen spacers gebruikt, kan je hem er zó opschroeven. De laatste heeft gewoon nog een lege plek ;)

Ohja, ennehh
dark viper zwolle zei:
als ik jou was zou ik eerst al je kabels eerst weg werken en dan kijken wat je kwa ruimte beschikbaar heb voor je water koeling onderdelen
Wat hij zei :056:

Verder +1 op de bay-res, en dan wat generieke goed-presterende onderdelen.
 
Die zit lekker vol!:icon_wink:
De enige manier om jouw systeem een 360 rad goed kwijt te kunnen is idd de top cover voor je kast te nemen.

Aangezien het nogal vol is in de kast en je nog 2 5 1/4 bays over hebt zou ik een bayreservoir nemen met de pomp er in(schilt een hoop ruimte)
deze bay res en pomp zouden mooi passen.
Primochill Typhoon III Reservoir System - PEC
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"
Dit een goede sterke pomp die ook zeer stil is.

Erg mooi reservoir, idd.

Ik heb op het xtremesystems forum zitten lezen, waar de ontwerper van die T3 meepraat. Uit testen blijkt dat het beter is om twee aparte loops te hebben, omdat beter past bij de powercurve van de D5 pomp.

Wat mij nog niet duidelijk is hoe het dan zit met de radiator. Heb ik dan twee radiatoren nodig, voor elke loop 1, of kan ik gewoon een grote radiator aansluiten op een van de twee loops?

ff heel snel (paint FTW) een opzetje gemaakt:

ideetje.jpg

Blauw is waar ik radiators zou plaatsen (bovenaan een 3x 140/120 en onderin een 2x 120).
Rood is waar de laatste twee HDDs heen kunnen. Als je op je HDD kijkt zie je dat hij onderop ook schroefgaten heeft. Als je een gaatje maakt op de juiste plek bovenop die HDD-toren, en wat rubberen spacers gebruikt, kan je hem er zó opschroeven. De laatste heeft gewoon nog een lege plek ;)

Ohja, ennehh

Wat hij zei :056:

Verder +1 op de bay-res, en dan wat generieke goed-presterende onderdelen.

Ik had al gezegd dat die twee schijven bovenin konden vervallen. :) het zijn 2 500 GB schijfjes, en als ik mij kwaad maak vervang ik de 750 en die 2 van 500 gewoon door 2 1TB schijven, in raid 0)
Een radiator in de kast, is dat niet inefficient?
De radiatoren bovenin moeten dan 3x 120 moeten worden, want de schroefgaten in de kap zijn 120mm.

Over de bekabeling, alle kabels zijn al voor zover mogelijk georganiseerd, maar met 12 harde schijven en 2 videokaarten krijg je een hoop kabels. Ik zal overdag even wat extra foto's maken.

Op dit moment neig ik naar de volgende hardware:

Black Ice GT Xtreme 360 Black Radiator
Primochill Typhoon III Reservoir System
Swiftech D5-MCP655
Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366
2x EK-FC4890 CF

Slangen e.d. zoek ik wel uit als het helemaal duidelijk is.

Thnx voor hulp.
 
ah, ok, je maakt het jezelf makkelijk door grotere schijven te kopen, dat scheelt!

Antwoord op je vraag: nee, het is minder inefficient dan je zou denken om een radiator in je case te hebben. als je het zo regelt dat de radiator die ik onderin getekent heb op je harde schijven blaast en daarna de kast uit aan de voorkant, dan is alles in orde. Het water wordt in een goede loop niet meer dan 10 graden warmer dan de lucht, dus als je onderaan lucht aanzuigt koel je je schijven met lucht van maximaal 35 graden, dat is meer dan genoeg. Ik denk dat de ene radiator die je hebt het op zich wel red qua warmteafvoer, maar het houd niet echt over. Om fanspeed lekker laag te kunnen zetten zou ik toch echt aan een tweede radiator gaan denken. Op die manier is een tweede loop ook makkelijker te doen.

Zorg wel dat je dan je GPUs op de 3x120 radiator zet, want daar kan samen bijna 300W aan warmte af gaan komen.
 
Ik zou toch echt elke loop met een rad koelen anders dumpt 1 loop ongekoelt water in het res en zal je gemiddelde water temp opwarmen.
Je kan op op de achterkant van je kast nog een 120 rad bij plaatsen waar die fan zit.
De radiator die je hebt uitgekozen werkt het best met hard draaiende fans... wil meer stilte zal je een andere rad moeten nemen...dit zijn rads die beter met langzaam draaiende fans overweg kunnen:
XSPC RX360 Black
Thermochill PA120.3 Triple - 360 (15mm)
TFC Xchanger 360 Triple
Het verschil tussen deze rads is minimaal. De TFC is wel het duurst maar daar krijg je wel meer goodies bij. (deze zou binnenkort ook een prijs verlaging naar 100e krijgen hoorde ik)
Persoonlijk zou ik de RX360 nemen.

Door je vele harde schijven heb je idd veel kabels lopen, de makelijkste manier om ze weg tewerken is ze te herleiden naar achter de mobotray.
Hier een voorbeeldje van de achterkand van mijn mobotray.
1okrv8.jpg

De kabels zie je bijna niet aan de andere kant, ook mooier als nog een window wilt plaatsen.
Dat was het weer ff:)
 
Dat ziet er netjes uit.

Een radiator op de plaats van de fan bij de cpu fan lijkt mij een mooiere oplossing als een tweede radiator intern

Vanmiddag even wat fotos gemaakt, maar eerst even een poging gedaan om het wat beter te organiseren:

lianli1.jpg

lianli2.jpg


Kabels raid controller via achterkant
24 pins kabel via achterkant
Temp sensor kabels weggehaald (fan controller die erin zit is tijdelijk, ben nog op zoek naar wat moois)
Floppy kabel weggehaald, gebruik ik toch niet.
Als ik de 3 schijven vervang door twee grotere schijven, heeft het nog een voordeel realiseer ik mij net, ik krijg weer een sata aansluiting vrij, en daar kan dan een Sata DVE op, kan die IDE brander, en de kabel :icon_mrgreen: eruit.

Het lijstje wordt nu:
XSPC RX120 Black (cpu)
XSPC RX360 Black (gpu's)
Primochill Typhoon III Reservoir System
Swiftech D5-MCP655
Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366
2x EK-FC4890 CF
 
Nu je de kabels hebt verandert ziet de kast er een stuk beter uit... met die rads zit je wel goed...die link die je eerder gaf over het primochill res was ook zeker leerzaam voor me... eerst wilde ik em gewoon als 1 loop aansluiten nu weet ik zeker dat het er 2 worden..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S waterkoeling i7 920 xfx 4890 black edition 300 euro Advies Waterkoeling Setup 10
R Waterkoeling van i7 920 & HD7990 Advies Waterkoeling Setup 2
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
C [waterkoeling] advies gtx 580 sli mischien later ook cpu i7 920 d0 stepping Advies Waterkoeling Setup 18
R Waterkoeling, 500 Euro , i7 920, en in toekomst GPU Advies Waterkoeling Setup 25
C [Waterkoeling] €1200, intel core i7 920 @ 3.8GHz, GTX 580 SLI, Gigabyte EX58-UD3R Advies Waterkoeling Setup 13
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
H [Waterkoeling] € 500, I7 920, 2x5850 Advies Waterkoeling Setup 6
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
M [Waterkoeling] I7-920/P6T-Del /GTX275-SLI Advies Waterkoeling Setup 7
B waterkoeling voor i7 920 + 5970 Advies Waterkoeling Setup 9
H [Waterkoeling] €500, I7 920, HD5870 Advies Waterkoeling Setup 9
C [Waterkoeling] €300, I7 920, GA-X58A-UD7, GTX285 Advies Waterkoeling Setup 13
R [Waterkoeling] €130: i7 920 Advies Waterkoeling Setup 18
ThomasJS [Waterkoeling] €300: i7 920, (GTS250) Advies Waterkoeling Setup 5
W [Waterkoeling] €200 euro, i7 920, gtx 275 Advies Waterkoeling Setup 23
E I7 920 Waterkoeling beginner Advies Waterkoeling Setup 4
V Advies Waterkoeling: HAF932, ASUS REXII, i7 920, 2x HD5970 Advies Waterkoeling Setup 4
V [Waterkoeling] ~€400-500, i7 920, 2x HD4870 X2 Advies Waterkoeling Setup 9
Blackruby [Waterkoeling] €400 euro, i7 920 Advies Waterkoeling Setup 28
R i7-920 socket 1366 waterkoeling Waterkoeling 14
X [Waterkoeling setup] rond de €900, i7 920, evga classified volledig, 4870x2. Advies Waterkoeling Setup 11
H [waterkoeling] €200-300 i7 920 + REX II Advies Waterkoeling Setup 41
Ludwig Core i7 920/waterkoeling/OC Overclocking 2
I [Waterkoeling] core i7 920, ~ E350 Advies Waterkoeling Setup 13
M Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500 Advies Waterkoeling Setup 21
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan