• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €500, I7 920, HD5870

Habu

Junior Member
Hey,

Ik wil me dus eens informeren naar waterkoeling. Heb al aardig wat gelezen hier en heb wat spulletjes samen gegooid.

Budget: €500
de te koelen hardware: me CPU (i7 920 @ 4,2GHz) en me GPU (Sapphire HD5870 Vapor-x)
Behuizing: Lian Li PC A70FB

Ik wil gaan waterkoeling hoofdzakelijk voor de stilte. Het koeler houden van de CPU+GPU staat natuurlijk ook hoog aan.

De radiator komt boven in me case, moet nog gaan dremelen, wordt leuk, alles de eerste keer :D Ook me eerste WC, dus wilde direct goed beginnen, dat ik maar lekker het virus te pakken krijg :D

Heb tot dusver het volgende samengesteld:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - WC to be

Hier zoek ik dus nog fans bij als belangrijkste, en verder wat tips of aanpassingen indien dat nodig is.

zoals al gezegd, stilte is hoofdzaak.

Deze setup is vooralsnog toekomst muziek, zal ergens tussen zomer en winter worden dat ik dit pas ga realiseren.

kthxbai!
 
Dat is een mooie set.
Dit is nog aan te raden:
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML en Arctic Cooling MX-3 Koelpasta (4g).

Je zou een ook een fan controller kunnen overwegen als jouw budget dat toe laat.
Dan kan je jouw fans veel zachter (stiller) laten draaien als je niks zwaars op jouw PC draait.

Ik gebruik zelf fans van Noctua (P12-1300) waar ik zeer tevreden over ben (i.c.m. fan controller).
Die zijn stil en geven een redelijke airflow, alleen ze zijn wat prijzig.

Veel mensen zijn ook tevreden met de Scythe Gentle Typhoon:
Scythe 120MM Gentle Typhoon 1450RPM D1225C12B4AP-14
Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15 (hier zeker een fan controller bij gebruiken).
 
Fancontroller heb ik al :) Zalman ZM-MFC 1 Plus.

Fans worden dan de Gentle typhoon 1450 denk ik :)

Dan heb ik, als complete leek op dit gebied, nog wat vraagjes:
1) Wat is beste voor de rad, lucht van buiten de kast door de rad naar binnen laten blazen, of lucht vanuit de kast door de rad naar buiten laten blazen?

2) Heb een dualbay res gekozen, valt de pomp binnen die dualbay afmeting? of komt deze daar nog onder?

3) Hoe wordt de pomp van stroom voorzien ?(molex ofzo?)
 
Als je de radiator boven de kast plaatst, kan je lucht van binnen de kast door de radiator blazen naar boven.
Dan blijft de airflow ook kloppen in jouw kast (dus koele lucht van voren naar binnen en dan via achterkant of bovenkant warme lucht eruit).

Pump komt binnen de afmeting, dus niet apart eronder.

Via Molex
 
Mooie setup, enkel de rad zou ik door een andere vervangen want hoewel TFC zowat king is op snelle fans, zijn de prestaties ietwat minder op tragere (en dus stillere) fans. Gezien je je setup plant met het oog op stilte, moet je daar mss rekening mee houden.
 
Denk dat als die Gentle Typhoons aangesloten zijn op de controller, ik deze wel kan fijnstemmen dat ze genoeg blazen, en toch stil zijn. Als iemand ervaring heeft die het tegendeel bewijst, hoor ik het graag :)

Zat zelf ook nog te kijken naar "TFC Triebwerk TK-121 - 1200RPM - 120MMx55MM". Plek heb ik er wel voor, weet alleen niet of deze ook zo goed en stil zijn als de specs zeggen.(en eyecandy, nomnom)
 
Denk dat als die Gentle Typhoons aangesloten zijn op de controller, ik deze wel kan fijnstemmen dat ze genoeg blazen, en toch stil zijn. Als iemand ervaring heeft die het tegendeel bewijst, hoor ik het graag :)

Zat zelf ook nog te kijken naar "TFC Triebwerk TK-121 - 1200RPM - 120MMx55MM". Plek heb ik er wel voor, weet alleen niet of deze ook zo goed en stil zijn als de specs zeggen.(en eyecandy, nomnom)

Je krijgt die fans wel stil genoeg, daar twijfel ik niet aan. Probleem is dat de TFC meer geschikt is voor high speed fans en dat nu net niet jouw bedoeling is. Kijk gewoon even onderstaande tabel, dan begrijp je wel wat ik bedoel:

triples-v2_OC920-275sli_deltaT.jpg


De TFC wwint het pas van de Thermochill of XSPC vanaf 1800RPM maar wordt dan weer op zijn beurt voorbijgestoken door de HW Labs GTX. Zoals ik dus ook al in andere discussies heb aangehaald, moet je steeds naar het geheel van fan/radiator zien en je niet op slechts één van de twee concentreren.

De TFC Triebwerk zijn uiteraard prima fans en door hun dikte geven ze vooral meer static pressure (in deze belangerijker dan de CFM eigenlijk). Dit speelt dan in het voordeel van het TFC Rad omdat deze (zoals je uit de bovenstaande tabel kan opmaken) meer kracht nodig heeft. Ikzelf merk het verschil tussen mijn koelingen zeer goed: de ene is een Mercedes rad met hoge densiteit en die heeft dus heel krachtige fans nodig (nu professionele San Ace 172mm fans van 55mm hoog, daarvoor waren temps niet zo schitterend wegens fans niet krachtig genoeg), terwijl mijn XSPC genoeg heeft aan 120mm fans op 900 RPM omwille van de lage densiteit van de vinnen. Bij deze dus door ervaring bewezen :)
 
Ok, bedankt voor deze input. Jou voorbeeld heb ik al gezien bij de buildlogs ^^.

Om dan samen te vatten, de TFC rad + TFC triebwerk fans werkt prima, en uit de grafiek de TC PA120.3 werkt dan prima met de Scythe Gentle Typhoons? Of begrijp ik het nu verkeerd ?:p
 
Ok, bedankt voor deze input. Jou voorbeeld heb ik al gezien bij de buildlogs ^^.

Om dan samen te vatten, de TFC rad + TFC triebwerk fans werkt prima, en uit de grafiek de TC PA120.3 werkt dan prima met de Scythe Gentle Typhoons? Of begrijp ik het nu verkeerd ?:p
Beetje scherp door de bocht vrees ik: dus even uitgebreid het verschil tussen kracht (druk) en vermogen (luchtverplaatsing) uitleggen en hun respectievelijke invloed:

De TFC Triebwerk fans zijn meer dan 2 maal zo dik dan standaard fans (55mm) en geven veel meer kracht (druk dus) aan de lucht die door de radiatoren wordt geblazen (maw, 'obstructies' zoals vinnen gaan de airflow minder hinderen). Dit maakt deze fans dus bijzonder geschikt voor radiatoren met een hoge vin-densiteit, dus waar met andere woorden veel vinnen kort bij elkaar staan (waardoor het veel meer kracht vergt om lucht er vlot door heen te krijgen). De HW Labs zou hier dus in principe het meeste voordeel uit halen, gevolgd door de TFC ...

De radiatoren met een lage vin-densiteit (dus waarbij de vinnen ver uit elkaar staan) laten veel makkelijker de lucht door wat betekent dat zij veel minder krachtige (versta dus weer druk!) fans nodig hebben. Dit betekent in het grafiekje dus dat gemiddeld de XSPC het beste werkt met dit soort fans, gevolgd door de Thermochill ...

Waarom dan in godsnaam een radiator met veel vinnen nemen? Omdat deze dus meer koel-oppervlak biedt en - mits het gebruik van voldoende krachtige fans (die helaas meestal wat luidruchtiger zijn) - meer warmte kan afgeven. Afhankelijk van het geproduceerde warmtevermogen, kan je of opteren voor een radiator met hogere vin-densiteit, of voor grotere of meerdere radiatoren (waardoor het totale koel-oppervlak uiteraard ook toeneemt).

Waarom dan in godsnaam een radiator met weinig vinnen nemen? Omdat deze veel efficiënter zijn met tragere en dus meestal stillere fans. Je zal dan wel voldoende radiator-oppervlak moeten voorzien om het geheel gekoeld te krijgen. Hierdoor gebruik je natuurlijk ook weer meer fans die dan samen ook weer wat meer geluid produceren (ik heb hier ooit een hele topic gepost met een overzicht van verschillende fans met de berekening van het geluidsniveau met 1, 2 of 3 fans).

=> Deze 2 zaken moet je echt tegen elkaar afwegen en zijn uiteraard niet absoluut. Ook een radiator met lage vin-densiteit profiteert uiteraard met krachtigere fans (zie tabel). Hierdoor zijn deze vaak verkiesbaar boven radiatoren met een hoge vin-densiteit in combinatie met krachtigere fans, die je dan aan een fan controller hangt en trager laat draaien bij bijvoorbeeld geen overclocking. Wil je echter op een zo beperkt mogelijke ruimte een zo goed mogelijke koeling, dan zijn hoge vin-densiteit radiatoren the way to go. Die bieden de beste prestaties in combinatie met krachtige fans, maar ook meestal het hoogste aantal decibels ... De perfecte oplossing of combinatie bestaat helaas (nog) niet en uiteraard zijn er ook nog efficientieverschillen tussen de verschillende merken en modellen onderling (zoals bijvoorbeeld de dikte van de verflaag).

Behalve de kracht waarmee de lucht wordt verplaatst, is er dus uiteraard ook de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt (de CFM dus). Hoewel beide vaak hand in hand gaan (trouwens ook met het geproduceerde volume!), zijn de onderlinge verschillen in druk tussen fans met gelijkaardige CFM vaak niet min. Ook hier geldt de regel: hoe meer CFM, hoe efficiënter. Waar druk vooral bepaald wordt door een combinatie van de hoogte van een fan (hoe hoger, hoe meer druk) en de draaisnelheid (RPM dus), wordt CFM vooral bepaald door een combinatie van de diameter van de fan (hoe groter, hoe meer luchtverplaatsing) met de draaisnelheid. Ook hier geldt dus weer het principe "bigger is better". Grote fans missen echter vaak de kracht om bij hun laag toerental voldoende druk uit te oefenen om de lucht efficiënt door de radiator te kunnen blazen. Ook hier is er weer een enorm verschil in de fans onderling en zijn design en gebruikt materiaal weer bepalend.

Ideaal zou dus een hoge, grote fan zorgen voor het meeste druk bij een grote luchtverplaatsing. Probleem hier wordt dan echter weer een radiator vinden die geschikt is voor dit soort fans plus het feit dat het geluidsniveau meestal enorm oploopt ... of je moet erg dure, professionele fans gebruiken (zoals dus bijvoorbeeld die San Ace van 172mm x 55 mm).

SLOTCONCLUSIE: vele combinaties zijn mogelijk en dé ideale oplossing bestaat nu eenmaal niet. Hoe je het ook draait of keert, je kan spelen in de marge maar over het algemeen geldt: hoe krachtiger en groter de fan, hoe beter het resultaat en hoe hoger het geluidsniveau. De kwaliteit van de fan (en helaas ook vaak de prijs) speelt uiteraard ook een grote rol (soms tot zeer grote onderlinge verschillen!). En uiteindelijk merk je dat de verschillen tussen de verschillende radiatoren tussen 1200 RPM en 1800 RPM (een gebied waar zeer veel fans zich vandaag de dag bevinden) vrij marginaal zijn. Wil je echter top stilte (onder 800 RPM dus) of top prestaties (boven 1800 RPM) zijn de verschillen er wel degelijk. En wil je een echte verbetering? Zorg dan vooral dat je hogere fans koopt. 55 mm tegenover 25 mm hoogte zal (meestal) meer verschil maken dan 1200 of 1800 RPM, zeker bij dikkere radiatoren (zo stilaan een trend) of radiatoren met een hogere vin-densiteit.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan