• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wat heb jij net gekocht/gekregen??

Het hangt er ook vanaf welke groote je wilt. De 256GB versie is in na genoeg geen enkel winkel meer te vinden, en waar hij nog te vinden is kost hij evenveel of meer dan de 840. De andere versies zijn nog bij een paar shops leverbaar, maar ook die slinken snel.

Omdat jij geluk hebt gehad betekent niet dat iedereen dat heeft. Bovendien is TLC inderdaad minder snel dan MLC, laat staan SLC, maar dat is maar 1 van de aspecten. De 'gewone' 840 is eigenlijk best goed voor wat hij moet zijn, een 'gewone' SSD, geen snelheids-monster zoals de 840 pro, maar zeker een valabele SSD die veel bied voor een beperkte prijs.

Het hangt er ook vanaf welke groote je wilt. De 256GB versie is in na genoeg geen enkel winkel meer te vinden, en waar hij nog te vinden is kost hij evenveel of meer dan de 840. De andere versies zijn nog bij een paar shops leverbaar, maar ook die slinken snel.

Omdat jij geluk hebt gehad betekent niet dat iedereen dat heeft. Bovendien is TLC inderdaad minder snel dan MLC, laat staan SLC, maar dat is maar 1 van de aspecten. De 'gewone' 840 is eigenlijk best goed voor wat hij moet zijn, een 'gewone' SSD, geen snelheids-monster zoals de 840 pro, maar zeker een valabele SSD die veel bied voor een beperkte prijs.
Snelheid is ook geen reden om de 830 te kiezen, nagenoeg even snel.

While the use of different NAND grades between the two series is unsurprising, what is a surprise is the use of TLC NAND in the basic 840 series, which is lower grade of NAND typically used in low cost USB flash drives and memory cards. Most SSDs on the market use MLC NAND, which stores 2 bits per cell. TLC NAND stores 3 bits per cell, which while is denser, it is less durable than MLC. The new NAND is also fabricated with 21nm technology, which is also a reduction over 27nm used in its 830 series SSD and as we’ve noticed before, each stage of miniaturisation results in lower P/E cycle ratings.

Micron raad zelfs af om TLC voor SSD's te gebruiken.
http://www.micron.com/products/nand-flash/tlc-mlc-and-slc-devices

snelheid geen reden om voor de 830 te kiezen? De 830 was in zijn tijd een van de snelste SSD's als je naar de effectieve snelheid keek, dat was net de reden waarom hij zo gewild was.

Dat een chipfabrikant het afraad is op zich niet raar. Als het aan hen ligt zit er overal SLC geheugen in, veel beter voor hen. Natuurlijk heeft MLC de voorkeur, en als je toch doet wat de fabrikant aanraad, waarom steken ze dan geen 10K P/E geheugen in hun SSD's? 3 keer raden...

snelheid geen reden om voor de 830 te kiezen? De 830 was in zijn tijd een van de snelste SSD's als je naar de effectieve snelheid keek, dat was net de reden waarom hij zo gewild was.
Je interpreteert mijn zin verkeerd. We hebben het over 840vs830. Ik zeg; "Snelheid is ook geen reden om voor de 830 te kiezen, nagenoeg even snel".
Ofwel, simpeler gezegd: "Als je alleen voor snelheid gaat is er geen reden om de 830 boven de 840 te kiezen, de 840 is nagenoeg even snel als de 830, verschil is nihil".

Dat een chipfabrikant het afraad is op zich niet raar. Als het aan hen ligt zit er overal SLC geheugen in, veel beter voor hen. Natuurlijk heeft MLC de voorkeur, en als je toch doet wat de fabrikant aanraad, waarom steken ze dan geen 10K P/E geheugen in hun SSD's? 3 keer raden...
Zie je mij ergens beweren dat er SLC in moet? Deze discussie gaat over MLC tegenover TLC, ik snap dan ook niet waarom je SLC aanhaalt.
TripleLC geheugen heeft een veel lagere levensverwachting sinds het over drie bits per cell beschikt in plaats van de twee of één bits die terug zijn te vinden in respectievelijk MultiLC en SingleLC. (LC > Layer Cell) (¹).
Dáárnaast is de 840 geproduceerd op een kleiner formaat; 21nm. Dit resulteert in een lager aantal mogelijke Product Erase cyclussen (²).

Betreft de prijs: De Crucial M4 biedt nagenoeg dezelfde performance en betrouwbaarheid als de 830. Deze is niet EOL en prijstechnisch even gunstig als de 840Vanilla.
De 830 is echter nog bij meerdere winkels verkrijgbaar, Pricewatch is niet alwetend, zijn genoeg winkels die je via Google wel kan vinden. Hij is bij bijvoorbeeld Amazon *UK&DE* nog volop verkrijgbaar.

Ofwel; ik raad hem niet de 830 of 840PRO aan vanwege het geringe snelheidsverschil maar vanwege de langere verwachte levensduur en bewezen betrouwbaarheid van MLC geheugen tegenover TLC geheugen.
Maar ach, wellicht voor potentiële kopers, hij zegt hem tenslotte al gekocht te hebben.

------------

(¹) zei:

• MLC - Multi Layer Cell
  • Lower endurance limit than SLC
  • 10,000 program/erase cycles per cell
  • Lower cost
  • A good fit for consumer products. Not suggested for applications which require frequent update of data.

TLC- Three Layer Cell
  • Higher density
  • Lower endurance limit than MLC and SLC
  • TLC has slower read and write speeds than conventional MLC
  • 5,000 program/erase cycles per cell
  • Best price point
  • A good fit for low-end basic products. Not suggested for critical or important applications at this time which require frequent updating of data.
(²) zei:
Flash Memory devices such as SSD drives are capable of a limited number of PE cycles because each cycle causes a small amount of physical damage to the medium. This damage accumulates over time, eventually rendering the device unusable. The number of PE cycles that a given device can sustain before problems become prohibitive varies with the type of technology.

SLC vs. MLC vs. TLC as explained with a glass of water

This glass of water analogy demonstrates how SLC NAND Flash outperforms MLC NAND Flash and TLC NAND Flash.

• SLC Flash has only two states: erased (empty) or programmed (full).
  • MLC Flash has four states: erased (empty), 1/3, 2/3, and programmed (full).
  • TLC Flash has eight states: erased (empty), 1/7, 2/7, 3/7, 4/7, 5/7, 6/7 and programmed (full).
It’s easier to read the correct fill status when a glass is either empty or full, as in SLC NAND Flash. When a glass is partially full, as in MLC NAND Flash, the fill status is more difficult to read, taking more time and energy, same for TLC NAND Flash.

slc-mlc-tlc-glass.jpg

Laatst bewerkt:
Op dat eerst had ik je inderdaad verkeerd verstaan, mijn excuses.
Wat het tweede betreft, Ik zeg ook niet dat JIJ dat beweert/aanhaalt. Wat ik bedoel is dat een producent/verkoper van chips nooit zal zeggen 'neem maar het goedkoopste' ;) Het tweede wat ik daar wilde aanhalen is het feit dat ENKEL het soort geheugen/productie niveau niet bepalend is. Zo is word er deze dagen ook veel MLC geheugen gebruikt dat maar voor 3000 P/E cycles geschikt is terwijl men TLC tot 5K KAN maken. Ik beweer natuurlijk niet dat dat hier ook zo is.

Verder ga ik akkoord met wat je zegt, als je nog een 830 KAN vinden, ga ervoor ;)

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
Vannos Wat voor schoenen heb jij ? Algemene Discussies 54
Wouter Wat heb jij voor campzone dat we kunnen gebruiken? Lan Party 26
Joren Wat heb jij gekregen van St.klaas? Algemene Discussies 29
Celly Het wat-heb-jij-vandaag-gesloopt-topic Hardware & Software 15
Vannos Wat voor luchtje heb jij ? Algemene Discussies 54
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Wally1987 [IN-ACTIVE] Alles wat ik heb Verkocht 20
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
Sw333t Fillport benodigheden. Wat heb ik nodig? Waterkoeling 9
J Wat heb ik allemaal nodig?? Waterkoeling 6
ShockRaver D5 + reservoir? wat heb ik allemaal nodig? Waterkoeling 26
Sw333t Wil gaan kijken naar een WC setup, maar snap er weinig van wat ik allemaal nodig heb. Advies Waterkoeling Setup 5
V Heb je en wat heb je op 4 juni gestemd? Algemene Discussies 21
S hey kan iemand me helpen met wat ik nog nodig heb Waterkoeling 27
SeaShark Wat nodig voor Custom PSU Kabels? Hardware & Software 0
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan