Gister raakte ik in gesprek met iemand die in de koelings-wereld werkt.
Hij raadde mij echt aan om met bietensap te gaan koelen, je had volgens hem dan geen toevoegingen nodig en perfecte koel eigenschappen.
Dus even ge-googled.
Van Omnivent.nl
Van Vlaamse Milieu Maatschappij
Dus ....wie biedt zich aan ?
Hij raadde mij echt aan om met bietensap te gaan koelen, je had volgens hem dan geen toevoegingen nodig en perfecte koel eigenschappen.
Dus even ge-googled.
Van Omnivent.nl
Milieuvriendelijk en voedselveilig koelen
Koelen met bietensap
Industriële en agrarische koelinstallaties bevatten doorgaans het koudemiddel R22. Dit middel bevat schadelijke HCFK’s en mag vanaf 2015 niet meer worden gebruikt. Hoewel ammoniak als alternatief wordt aangemerkt, brengt deze vloeistof risico’s met zich mee waar het gaat om de voedselveiligheid.
Het kan ook anders. Met de Thermera koeling loopt Omnivent voorop in de markt. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met toeleveranciers een milieuvriendelijke en voedselveilige koeling.
Betaïne
De basis van Thermera ligt in Betaïne, een restproduct dat bij de productie van suiker uit suikerbieten ontstaat. Een koelinstallatie met het koudemiddel Thermera is zeker voor de levensmiddelensector een goede keuze. Het ontbreken van gevaarlijke stoffen is van grote waarde voor de sector. Daarbij zijn de resultaten en vloeistofeigenschappen gelijkwaardig aan andere koudedragers, waarbij de warmteoverdrachteigenschappen en het energieverbuik van de installatie zelfs gunstiger uitpakken.
Van Vlaamse Milieu Maatschappij
Als koelvloeistof wordt meestal ethyleenglycol gebruikt, een product dat schadelijk is voor de leefomgeving. Via de riolen komt die schadelijke stof wel eens in het water terecht. Daarom ging de VMM op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief en koos voor betaïne. Dit is een product afgeleid van bietensap en volkomen onschadelijk voor het milieu.
Dus ....wie biedt zich aan ?