• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hulp met koeling gezocht

phoenix83

Junior Member
Misschien dat iemand me hier kan helpen omtrend laptop koeling.

Ik ben in het bezit van een medion Akoya 96420 laptop.
De laptop werkte eigenlijk altijd naar behoren, alleen werdt de laatste tijd steeds warmer en warmer.
De laptop is uitgerust met een Nvidia GeForce 8600M GS, 512MB dedicated.
Het probleem is dat de grafische kaart temperaturen haalt van over de 100 Graden celcius tijdens het spelen van world of warcraft (voorheen NOOIT problemen mee gehad, totdat ie steeds harder begon te blazen)
Het liefste zou ik dus de thermal pads die tussen de GPU en het koelblok zitten vervangen door Thermal compound, alleen dit is niet mogelijk in verband met de ruimte die tussen het koelblok ontstaat dan.
Ik heb er al pieken tussen gehad van 110+ graden.
Idle temperatuur is tussen de 70 en 80 graden.
Temperatures zijn gemeten met Real Temp en Speedfan.
Het volgende heb ik al gedaan :
* Koelblok eraf gehaald
* Koperen warmtegeleider plaatjes op het koelblok schoongemaakt
* GPU, CPU en Chipset schoongemaakt (als een spiegeltje :005:)
* Nieuwe Thermal compound aangebracht op de CPU (Uiteraard bij Highflow.nl gekochte AS5)
* Tussen de GPU en Chipset nieuwe Thermal pads aangebracht.

Maar..... nog steeds blijft de temperatuur oplopen tot over de 100 Graden.

Misschien weet iemand van jullie een oplossing ?

(Heb ook al contact gehad met medion, maar die willen het koelblok niet los leveren)

M.v.g.
Chris
 
wat ik zoizo kan aanraden is artic mx2 gebruiken
1: het koelt nog beter als AS5
2: het is niet electrisch geleidend dus als je perongeluk zonder het te weten ergens knoeit geen giga ramp :)
 
ik ben niet zo into laptops en weet ook niet hoe het eruit ziet bij jou en waarom het dus niet zou kunnen
wat voor een thermal pads gebruikt jij eigenlijk?? daar heb je verschillende in uiteraard (de een laat warmte makkelijker door als de ander)
 
Voor de GPU heb ik op Highflow.nl de volgende besteld :
CODE: 17011

Voor de overige chips
CODE : 996541

En de reden waarom je dus geen Thermal compound kan gebruiken is omdat als je het koelblokje vastschroeft, er ruimte tussen de gpu en het koelblokje blijft bestaan.
De koelpasta komt dus niet eens aan het koperen gedeelte van het koelblokje (deze zweeft er als het ware boven).
 
ja dat is dus denk ik het probleem de specs staan er niet bij maar volgens mij is die niet helemaal afdoende
je kan freddy vragen of hij mischien een "high performance" thermal pads heeft (of op zijn minst de specs van die thermal pad
 
als je gaat googlen op jouw videokaart dan zal je veel dingen vinden over hitte problemen bij deze kaarten... het is een fout in de kaarten die dit probleem, Nvidia ontkende het eerst maar heeft later toegegeven dat het een ontwerpfout was.
 
Daar heb ik inderdaad een en ander over gelezen ja.
En klinkt ook het meest aannemelijk.
Aangezien het probleem in een keer begon eigenlijk.
Nouja, misschien dat ik dan het koelsysteem eens ga proberen te modden, en kijken dat ik de koperen plaatjes direct op de gpu en chipset krijg met koelpasta i.p.v. Thermal pads.

Gr.
Chris
 
@Phoenix83

Ik heb de zelfde laptop en ook het zelfde probleem.
cpu @80 graden max, draait gemiddeld op 57 na het aanbrengen van nieuwe pasta.
gpu @100 graden (Celsius)

Ben benieuwd of je ook succes hebt geboekt met je gpu-temp. Want volgens mij is dit de boosdoener.
Wat mij opviel is dat het oppervlak van de thermal-pads veel kleiner is dan het oppervlak van de chip zelf.

gr.,
Manuel
 
Het klopt idd dat de grafische kaart de boosdoener is.
Ik heb hem van de week op 120 graden gehad.
Het enige probleem is, het is niet mogelijk om op mijn grafische koeler nieuwe pasta te doen, omdat het koelblok een stukje boven de grafische processor "hangt", dus het koelblok maakt zonder thermal pad helemaal geen cpmtact met de chip. Dit heb ik ook al getest door koelpasta aan te bregen op de grafische processor, en daarna het koelblok te plaatsen. nadat ik het koelblok er weer af had gehaald, was het koelblok op de plaats van de grafische processor nog helemaal schoon.


Groeten, chris
 
Nog even een update;

Ik heb ondertussen nieuwe pads en pasta aangebracht.
Nog steeds hetzelfde verhaal, ik heb het idee dat mijn nvidia-chip aan het doodgaan is.
Heb het een en ander gelezenover deze chips, schijnt dat er een fout in zit.

Zal nu maar proberen aanspraak te maken op mijn garantie; enkele weken zucht :(
 
je kan zo'n laptop cooler proberen die je onderaan je laptop bevestigd. wat je ook kan doen, is een weerstand op je gpu solderen en hem downvolten... of via nvidia OC program hem downclocken...

dit zijn al enkele tips.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
P Advies/hulp met creëren loop Waterkoeling 2
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
Freddy Hulp met hardware keuze aub! X99 High-End systeem Hardware & Software 30
J Hulp nodig met nieuwe PWM fan Overige Koeling 1
C HULP nodig met FAN-splitter Overige Koeling 17
radmiraal hulp nodig met waterkoeling samen stellen van een pro Waterkoeling 7
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
R Hulp met 1e waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
Viepert Hulp met spuiten gewenst. Cases en Modding 15
T Silverstone FT02 waterkoeling met Maximus V Formula hulp Advies Waterkoeling Setup 7
A hulp met raid gezocht Hardware & Software 3
J hulp nodig voor fans met controller Cases en Modding 5
boefmans [IN-ACTIVE] Hulp met MDF verzagen :-) buurt Haarlem Gevonden 0
vgojef Nieuw met WC graag hulp bij mijn producten Advies Waterkoeling Setup 32
mailbomber Hulp nodig met radiator keuze Waterkoeling 6
Wouter Probleem met virus hulp nodig! Problemen & Oplossingen 14
T Hulp met overclocken Intel E8500 + Gigabyte EP45-DS3 Overclocking 7
T TP 9 hulp hulp met PC Lan Party 14
Johnny Met spoed hulp gezocht betreft aangekochte SSD! Problemen & Oplossingen 4
AceBaran Nieuwe waterkoeling setup, hulp met keuze, o.a. Reservoir Waterkoeling 117
k.3nny Hulp nodig met: EVGA Classified e759 BIOS updaten. Hardware & Software 5
MaartenvdE hulp nodig met onderdelen voor Umbra Hardware & Software 15
R hulp met raid gezocht Hardware & Software 6
K Hulp met overclocken Phenom XII 955 (RB-C3) // Asus M4A79XTD EVO Overclocking 3
H Hulp nodig met waterkoeling. Waterkoeling 4
Rico Hulp met CODMW2, wanneer 100% uitgespeeld? Gaming 9
H Eigenbouw, hulp nodig met nadenken Cases en Modding 8
adje hulp nodig met het uitzoeken van wc installatie!! Advies Waterkoeling Setup 17
A Hulp met setje samenstellen Advies Waterkoeling Setup 20
Jamoru [max 250,-] Graag hulp met WC voor i7 Advies Waterkoeling Setup 27
R Hulp nodig met wat meer basis informatie voor toekomstige setup Waterkoeling 35
basjuh Hulp met waterkoeling kast Cases en Modding 3
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
R Hulp bij overclocken Overclocking 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan