• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Een Glaciator die ik wél wil kopen ziet er zó uit:

Xtrafresh

It never hurts to help
Glaciator: mijn review zonder tests en hoe hij volgens mij moet zijn

Intro

Wie dit forum een beetje volgt heeft t vast niet gemist: de MadMouse Glaciator. Een spannend ding, dat de volgende stap wil zijn voor de mensen die van luchtkoeling zijn overgestapt op waterkoeling, en NOG verder willen. Voor de duidelijkheid: ik ben zo iemand!
Hij HAD het kunnen zijn, maar is het helaas niet. Ik heb 'm zelf niet in handen gehad, maar heb inmiddels genoeg gezien in de verschillende forumthreads hier en elders om een oordeel te vellen: MadMouse is er helaas niet in geslaagd om dit veelbelovende product op een aantrekkelijke en bruikbare manier in de markt te zetten.
In deze post leg ik uit hoe ik tot deze conclusie kom, en wat MadMouse (of iemand anders) kan doen om tot een product te komen dat ik wél zou willen kopen.

Waar bemoei je je mee?

Ja, wie ben ik om nou te gaan zeggen dat ik alle antwoorden in pacht heb? Voor de duidelijkheid: dat zeg ik NIET. In de titel zie je dat deze post gaat over wat er voor nodig is om míj een Glaciator te laten kopen. Ik geloof dat ik midden in hun doelgroep sta, en dat ik me genoeg heb ingelezen om op basis van geldige argumenten een mening te vormen. Daarom geloof ik dat ik wat relevants en interessants heb te vertellen, maar het blijft wel degelijk mijn persoonlijke interpretatie. Ik heb geen ervaring met sub-ambient cooling, ben dan ook geen expert.
Ik typ deze post om verschillende redenen.
Allereerst omdat ik de Glaciator in potentie een erg interessant product vind, en het me genoeg boeit om erover na te denken.
Ten tweede wil ik graag door met constructieve ideeën te komen een positieve noot toevoegen aan alle negatieve discussie, die werkelijk van alle kanten de ontwikkeling van de Glaciator in de weg zit.
Tenslotte wil ik ook graag wat duidelijkheid scheppen in de discussie, en mogelijke gebruikers helpen bij het veilig en succesvol gebruiken van de Glaciator of andere TECs.

Wat is die Glaciator nou eigenlijk?

De grootste fout die MadMouse maakt in mijn ogen is het onvoldoende aan klanten uitleggen wat de Glaciator is en hoe hij werkt. Dit is de bron van alle verwarring, onterechte verwachtingen, loze marketingkreten en mogelijk gevaarlijke resultaten bij klanten. Vandaar dat ik maar eens bij het begin begin.
De Glaciator is een warmtewisselaar. Door de 5 1/4 inch behuizing lopen twee van elkaar afgesloten waterloops. Wat de Glaciator doet is warmte uit het water van de ene loop halen, en dumpen in de andere loop. De twee loops noemen we ook wel de warme loop en de koude loop. Het is belangrijk om te begrijpen dat deze twee loops volledig los van elkaar liggen.
De koude loop wordt door de Glaciator kouder dan met normale waterkoeling, terwijl de warme loop warmer is dan normaal. Door dit effect optimaal te gebruiken kunnen er betere resultaten behaald worden dan met normale waterkoeling mogelijk is. Later hierover meer, eerst even verder met de Glaciator zelf.
Het is dan wel duidelijk WAT de Glaciator doet, maar niet HOE hij het voor elkaar krijgt. Om te zorgen dat er warmte stroomt van de koude kant naar de warme kant gebruikt de Glaciator 4 Thermo Electrische Coolers, oftewel TECs. TECs worden ook wel Peltier-elementen genoemd, naar de uitvinder, of warmtepompen, omdat ze warmte in feite 'omhoog laten stromen', net als een waterpomp met water doet.
Een TEC bestaat uit twee tegenover elkaar liggende platen (cold plate en hot plate) met daartussen een aantal electroden. Door stroom te laten lopen van de ene naar de andere plaat treed er warmetransport op. De exacte werking kan je hier nalezen: Thermoelectric cooling - Wikipedia, the free encyclopedia
Er bestaat niet heel veel documentatie over mensen die TECs gebruiken om hun PC te koelen, waarschijnlijk omdat niet heel veel mensen het doen. Een ietwat ingewikkeld, maar absoluut onmisbare guide die je gelezen moet hebben voordat je er één in het stopcontact steekt, is deze:
The Ultimate Guide to TECs - XtremeSystems Forums

Hoe gebruik je de Glaciator?

Ik ga er van uit dat je behoort tot de doelgroep van Glaciator, en dus al op de hoogte bent van de ins & outs van waterkoeling. Zo niet, lees dit eerst even door, en lees daarna hier verder: HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
In plaats van EEN loop bestaat een setup met een Glaciator uit twee loops, een warme en een koude. Beide loops zijn voorzien van een pomp en een reservoir. De koude loop loopt langs de te koelen componenten, maar heeft geen radiator. De warme loop heeft weer wel een radiator, maar komt niet in aanraking met de te koelen PC-componenten. Hier een schema voor een setup die alleen de CPU koelt:
Glaciator%20loop.jpg

Op deze manier zullen ten opzichte van een normale waterkoeling setup je CPU (en/of andere componenten die je koelt) kouder worden, wat natuurlijk goed nieuws is, en je radiator met warmere temperaturen te maken krijgen waardoor deze ook efficienter werkt. Win-win!

Waar het misgaat

Tot zover de theorie. De mogelijkheid voor goede resultaten en prachtige setups is dus aanwezig, maar in de intro heb ik al gezegd dat MadMouse er niet in is geslaagd om de Glaciator aantrekkelijk of bruikbaar te maken. Ik zal beginnen bij de makkelijkste: aantrekkelijk.
Zonder nou meteen mijn objectiviteit te willen verliezen, de Glaciator is gewoonweg lelijk. Het is een onooglijk plastic ding, en de stroomkabel zit zelfs gemonteerd met een ordinair kroonsteentje. De kabels zijn niet gesleeved, en de verschillende delen zitten aan elkaar geschoeft met boutjes die rechtstreeks van de gamma lijken te komen.
En zeg nou niet dat niet uitmaakt. De doelgroep van dit product is het slag mensen dat Freddy vraagt om een specifiek soort schroefjes te importeren uit duitsland, dat ideeen uitwisseld over hoe je een strakkere buiging krijgt in een plaatje plexiglas, en dat uren kan discussieren of het nou mooier is om gekleurde slangen met doorzichtige vloeistof te gebruiken of andersom. Als je aan deze doelgroep vraagt 250 euro te betalen voor een high-end koelingproduct moet het er uit zien alsof het uit een geheim laboratorium van NASA gejat is, en niet of het op een donkere avond ergens in Polen uit een kapotte Lada is gesloopt.
Een aluminium behuizing en een beetje afwerking aan de kabels zou misschien 5-10 euro productiekosten met zich meebrengen, maar elke cent MEER dan waard zijn door de mensen het gevoel te geven met een A-product in handen te staan.

En nou het echte slechte nieuws, het punt waar het allemaal verschrikkelijk misgaat voor de Glaciator: hij is niet bruikbaar. De reden hiervoor is erg technisch, maar het komt er op neer dat het met een TEC erg belangrijk is om precies de goede hoeveelheid koeling toe te passen. Te veel, en de koude loop wordt ZO koud dat alles onder de condens komt te zitten. Te weinig, en de TEC doet niets behalve heel veel stroom gebruiken, en zelfs de koude kant verwarmen in het slechtste geval. Van beide problemen hebben we op dit forum al voorbeelden: te koud en (bijna) te warm.
MadMouse doet het met de Glaciator voorkomen alsof het een one-size-fits-all product is, en dat het installeren en gebruiken ervan net zo makkelijk is als waterkoeling. Dat is niet zo. Ik denk dat van waterkoeling naar TEC ongeveer een even grote stap is als van lucht naar water. Er zijn allerlei dingen die je moet weten, en een heleboel factoren die meewegen. Buitentemperatuur, luchtvochtigheid, koelvermogen aan de warme kant, maximum capaciteit van de TEC, maximum deltaT van de TEC, en zo nog wel meer. Ik ga hier meer op in in het volgende deel.
Madmouse kan twee dingen doen. OF ze waarschuwen hun klanten en geven ze tips over waar je op moet letten als je een TEC gebruikt, zodat klanten zich kunnen voorbereiden en inlezen, OF ze lossen deze problemen op voor hun klanten. Ik ben eigenlijk van mening dat ze het allebei zouden moeten doen, maar EEN van twee zou al een heel eind hebben geholpen. MadMouse doet geen van beiden.
Gevolg: alleen al op het Highflow forum hebben we een voorbeeld van te veel koeling en dus condensatie, en ook van te weinig koeling en dus teleurstellende temps.

Madmouse maakt nog een extra fout. In een poging om discussie gaande te krijgen hebben ze op verschillende fora accounts aangemaakt om een discussie te starten over de Glaciator, om zo kunstmatig een "buzz" gaande te krijgen in de community. Voorbeelden hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier. Op Guru3D worden ze zelfs betrapt.
Dit soort ambush marketing wordt NIET gewaardeerd, en levert bij mij hele slechte associaties op bij een bedrijf. Onmiddelijk mee kappen, rectificeren en nooit meer aan beginnen. Als ik zaken doe met een bedrijf moeten ze dat met open vizier doen, niet via dit soort geniepige tactieken!

De Glaciator die ik wél zou willen kopen

In de topictitel heb ik al beloofd uit te leggen wat ik wil zien in de Glaciator. Nog even een opmerking: dit is nog steeds geen one-size-fits-all product, ik beschrijf nu de Glaciator die voor mij perfect zou zijn. Dat wil zeggen: een Glaciator die niet zo koud wordt dat er condensatoe optreed, maar wel zo koud mogelijk gaat.
  • Ten eerste is 200W maximaal vermogen natuurlijk veel te weinig. Een moderne quadcore met een stevige overklok verbruikt al snel 200W op zn eentje, en ik heb in de waterloop ook nog een videokaart, met de wens om er later nog een te nemen. Nou is verbruik niet meteen heatdump, maar je hebt ook nog wat overhead nodig om echt te kunnen koelen. Mijn ideale Glaciator heeft dus 500W koelvermogen.
  • Buiten dat moet de unit regelbaar zijn. Sterker nog, hij moet zelfregelend zijn. In theorie moet het natuurlijk geen probleem zijn. De Glaciator is opgebouwd uit 4 TECs, die dus elk kennelijk 50W vermogen hebben. In plaats van ze allemaal samen te schakelen, kan je ze EEN voor EEN aan of uit zetten, en op die manier het vermogen van de totale unit in stappen van 50W regelen, op een zodanige manier dat de watertemperatuur altijd zo dicht mogelijk bij het dauwpunt wordt gehouden, maar er nooit zover ondergaat dat er condensatie optreed.
    In praktijk zal hier een mooi stukje software achter moeten steken, met een hoop sensoren om het allemaal werkend te krijgen. Dit wordt een ingewikkeld stukje R&D voor de maker, maar het is de enige manier om problemen zoals bij k3nny & stn of bij Charly te voorkomen. Een stukje verderop zal ik mijn gedachten over de regelaar opschrijven :)
  • Monitoring in windows. Voor de ultieme beleving van het product wil ik graag kunnen ZIEN wat hij doet. Een USB-kabel en een beetje monitoring software die me informatie geeft over temperaturen, wattages en meer van die onzin zou me bezighouden voor een hele week speelplezier!
  • Een eigen power supply. De TEC gebruikt op maximaal vermogen net zoveel stroom als een hele PC, maar heeft heel andere eisen. Zo hoeft de voeding van een TEC alleen maar 12V (of 24V, afhankelijk van de gebruikte elementen) te leveren, en zijn er veel grotere toleranties voor afwijkende amperages en voltages. Daarom denk ik dat het veel meer loont om een losse voedingseenheid te bouwen (of te kopen) en die mee te leveren. Een extra voeding die in een 5 1/4 bay past zou ideaal zijn, twee gebruikte bays is ook acceptabel.
  • Mooi afgewerkt. Uiteraard dient hij er een beetje strak uit te zien. Brushed aluminium, staal, een mooi laagje verf, mooi afgewerkte kabels en pluggen... allemaal essentieel om ervoor te zorgen dat ik me niet besef dat ik net een heleboel geld over de balk heb gesmeten.
  • Goede instructie, mooie documentatie. Ik gooi het altijd opzij, maar toch is het erg belangrijk dat er goede informatie en instructie wordt meegeleverd.
  • goede reviews door verschillende high-profile websites, MINIMAAL door xtremesystems.org

Flinke lijst toch? Maargoed, welbeschouwd staat er niets onhaalbaars op voor een bedrijf dat 250 euro per doos vraagt natuurlijk :p

Regeling en monitoring

Voor een techniek waarbij het zo belangrijk is om te meten en te monitoren, valt het me op dat MadMouse hier werkelijk helemaal niets aan doet. Het is alsof ze aan het koken zijn en het gerecht 20 minuten in de oven knallen, zonder te kijken wat het is, hoe heet de oven is, en of de oven wel groot genoeg is. Af en toe zal je best wel eetbare gerechten krijgen, maar het kan een stuk eleganter ;)
Daarom hier even een hoofdstukje over wat ik zou willen zien aan zelfregeling van het apparaat. Vergeef me als het een beetje technisch wordt.

Allereerst een simpel diagrammetje dat ik getekend heb:

TEC.jpg


Dit diagram deelt de watertemperatuur van de koude loop op in drie gebieden.
Helemaal links het scenario dat de TEC te hard werkt. Tc komt dan ZO ver onder kamertemp te liggen dat er condensatie optreed op alle onderdelen van de koude loop. Zonder allerlei isolatie is dit een no-go gebied.
Werkt de TEC niet hard genoeg, dan kom je rechts uit. In dit gebied is de temperatuur van de koude loop WARMER dan die van de warme loop, omdat de TEC meer warmte voor zn kiezen krijgt dan hij vermogen heeft om af te voeren.
Daartussen zit je dus goed. Uiteraard wil je in deze 'safe zone' zo ver mogelijk naar links zitten, zonder onder het dauwpunt te duiken.
Nog even een opmerking: alle waardes die in het diagram staan zijn dynamisch en veranderen constant.
Tc hangt af van: HL en Ptec
Td hangt af van: omgevingstemperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid
Th hangt af van: HL, Ptec, omgevingstemp, effectiviteit van de waterloop.
HL hangt af van: te koelen onderdelen onder Idle of Load
Ptec hangt af van: power rating van het gebruikte TEC element.

Een automatisch schakelende TEC kan door te varieren hoeveel elementen er aan staan de waarde Ptec aanpassen, en dus Tc besturen.
De monitorings software heeft twee taken:
  1. Tc zo dicht mogelijk bij Td brengen zonder er onder te duiken
  2. bewaken dat Tc nooit boven Th uit komt.

Om de eerste taak voor elkaar te krijgen is er een mini-weerstationnetje nodig die het dauwpunt bepaald, en een tempsensor in de koude loop. Zodra die twee waarden bekend zijn is het zaak een algoritme te schrijven dat het dauwpunt weet te benaderen zonder steeds vol gas aan of vol gas uit te slaan. Met een dagje testen lijkt me dit geen onmogelijke opgave.
De tweede taak is nog makkelijker. Tempsensor 1 in de koude loop hadden we al, tempsensor 2 in de warme loop komt er bij. Is 1 groter dan twee, en draait hij al op max vermogen, dan moet de hele unit uitgeschakeld worden.

Als je de sensors en bijbehorende berekeningen via USB zichtbaar kan maken in windows, heb je wat mij betreft een super hip ding in handen. Je kan daarbij zelfs users de kans geven om de algoritmes aan te passen en zo het ding te "tunen" naar eigen voorkeur, natuurlijk na het wegklikken van de nodige waarschuwingen.

Nawoord

Ik denk dat we met zn allen nog niet het laatste gezien hebben van deze techniek. Er is nog veel meer mogelijk, en ik heb het natuurlijk nog helemaal niet gehad over het gebruiken van een Glaciator in "geisoleerde modus", zodat je met je cold loop nog onder het dauwpunt kan gaan, in principe tot aan het vriespunt.

Ik vind het in ieder geval een erg interessant product, en leuk om over na te denken. Ik hoop van harte dat het ooit nog tot een product komt dat daadwerkelijk drempelverlagend werkt als het gaat om het gebruik van TECs om je PC te koelen, en ik hoop ook dat MadMouse en andere bedrijven meelezen en iets hebben aan mijn gebrabbel en dagdromerijen.
 
Laatst bewerkt:
Alles wat we in dat topic hebben gezegd in 1 grote lap tekst! Ik ben het volledig met je eens !
Nu hopen dat MadMouse gaat inzien dat hun product nog lang niet af is en ze het eerst is uitgebreid moeten laten testen voordat ze het gaan verkopen.
In mijn geval werd hij dus te koud. Hier de temperaturen:

idle:
tempszz.png


load:
stressed-1.jpg


En dan zag zo mijn setup eruit:
P1000944.jpg

P1000948.jpg

P1000952.jpg

P1000960.jpg
 
De ideale plug & play Glaciator :023:

@Stn
En als je er meer voltage op de cpu zet?
Bij mijn setup;

X6 1090T
1.5V =15grd idle (geen condens)
1.6V =20grd idle

Zou ik hem stock laten lopen , dan krijg ik geheid ook last van condens.
 
thx guys. Ik heb inderdaad ff lekker tijd omhanden ja, en als zoiets als dit in mn kop gaat rondspoken moet het eruit. Beste manier is dan gewoon er een mooie post van te maken, misschien dat MadMouse me nog mailt ook :p
 
de doelgroep van dit product is het slag mensen dat freddy vraagt om een specifiek soort schroefjes te importeren uit duitsland, dat ideeen uitwisseld over hoe je een strakkere buiging krijgt in een plaatje plexiglas, en dat uren kan discussieren of het nou mooier is om gekleurde slangen met doorzichtige vloeistof te gebruiken of andersom. Als je aan deze doelgroep vraagt 250 euro te betalen voor een high-end koelingproduct moet het er uit zien alsof het uit een geheim laboratorium van nasa gejat is, en niet of het op een donkere avond ergens in polen uit een kapotte lada is gesloopt.

amen!!!!!! :033:
 
tsja... dit ding heeft ook wel erg veel nadelen hoor! Hij maakt echt flinke herrie (compressor), en de losse lompe unit naast je voeten is ook niks, om nog maar te zwijgen van de onhandige slangen tussen dit ding en je PC :p
 
tsja... dit ding heeft ook wel erg veel nadelen hoor! Hij maakt echt flinke herrie (compressor), en de losse lompe unit naast je voeten is ook niks, om nog maar te zwijgen van de onhandige slangen tussen dit ding en je PC :p

die nadelen vallen nog allemaal te bezien...
je weet niet hoe luidruchtig de compressor is (je hebt luidruchtige en best stille) die van mijn koelkast zijn niet erg luid ofzo (en die staan vrijwel open en hebben geen geluidsdemping)
naast je voeten?? je kan hem in een andere kamer zetten (wat ook het evt geluid oplost) en ik heb graag wat bij mijn voeten (heb bijv me voeten altijd op mijn sub rusten :p )
onhandige slangen?? maak er een stel quick disconnects tussen en kan gewoon vervoeren ed, en zo onhandig zijn zo een stel apparte slangen niet hoor (stuikel jij in jou huis elke keer over alle stroomdraden??
 
die nadelen vallen nog allemaal te bezien...
Alles is te overkomen uiteraard, maar alles bij elkaar is dit een heel ánder product. Een (goede) glaciator maakt het mogelijk om dezelfde resultaten te halen met één mooie kast, en er lekker veel mooie waterkoelingsgear in te mikken. Het is maar net wat je wil :)

stuikel jij in jou huis elke keer over alle stroomdraden??
:eusa_whistle:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
Freddy Plaatjes door een AI laten maken! Algemene Discussies 3
john een rtx 4090 toe voegen Waterkoeling 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Mannekino Is er voldoende ruimte tussen een 16mm OD fitting en ventilator zodat ik geen extender hoef te gebruiken? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
Freddy Fijne jaarwisseling en een goed 2020 allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 4
HighFlow Hardware Info 2020 Countdown 11 december: win een Highflow EK-KIT Classic RGB S240 HighFlow Computer Cooling Shop 1
M Gezocht een AMD backplate voor een supremacy EVO Gevonden 3
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
Robin 27 inch 1080P een goed idee? Hardware & Software 0
V Vincent, een mac-user ;) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
anub1s18 is er een aangerade minimum flow rate? Waterkoeling 2
M Thermaltake PR22-D5 top cap of een complete tube Waterkoeling 1
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
S Alphacool DC-LT 3600 ceramic 12V DC pump bulk version in een dualloop Waterkoeling 4
M Gezocht een waterkoeling specialist, omgeving Almere Waterkoeling 6
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
Freddy Win een Disco PC! van Power Unlimited / ASUS en een beetje van HighFlow :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
M Cooling upgrade voor Xbox One faalt een beetje... Overige Koeling 2
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan