• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Vandaag een mooie samenvattende post van Martinm over oa dit onderwerp:

Pressure

Pressure does vary through the loop, it is at it's highest behind the pump and lowest right before the pump.

Pressure however has no impact to thermal performance, because liquids are incompressible at least in the sense of our tiny little pressures we're dealing with. If the fluid is not compressed, there no density change to the fluid, and it results in no performance difference.

Pressure Drop. Remember pressure drop is a "DIFFERENCE" in pressure, it is the pressure difference of the inlet vs. the outlet and it doesn't matter where in the system that component is. If the pressure drop was 5PSI at 1GPM, it would always be 5PSI. It could have 20PSI at the inlet, but it it was flowing 1GPM, the outlet would be 15PSI. Or it could be 7PSI at the inlet and 2PSI at the outlet.

Flow Rate
Flow rate is constant throughout the loop.

Velocity
Velocity is NOT constant throughout the loop, and to no suprise...velocity is the key to increased thermal performance. Because flow rate has to be constant throughout the loop, when an opening gets smaller, the fluid has to go faster. Nozzles and small channels are designed for one thing, to increase velocity where heat transfer occurs. The more velocity, the more turbulent the fluid and the more likely more of the fluid comes in contact with the heat transfering surfaces.

Loop Order
-The coldest water is located directly behind the radiator, but the differential is extremely small and almost always less than a degree and often only a few tenths of a degree cooler. The question you have to ask is, is this .2C worth the plumbing arrangement needed for that setup. For some the answer is yes, for many no. If the DTS sensor resolution is 1C, chances are you'd never be able to measure the difference.

-The only thing that really matters is having the reservoir or T-line before the pump so you can adequately fill the loop without the pump running dry at startup. After filling it really doesn't matter.

Hier die post en de rest van het draadje.
 
Weer iets met betrekking tot dit topic. :) Test van Vapor:

pompen - rad - GTZ
pompen - GTZ - rad

GTZLoopOrder.PNG



Geen verschil.


edit 21/08/2010: grafiekjes van vapor staan niet meer online. Qoute van de bovenstaande post om deze reden uit de topicstart gehaald.
 
Hij heeft die drie pompen vooral om flink te kunnen varieren met flow rates en idd om een hoge waterdruk te kunnen geven.

For pumps, I use three MCP350s modded to MCP355s. One is attached to an XSPC Res Top and the other two are attached to the EK Dual Turbo Top--all three are in series. The MCP attached to the XSPC Res Top I can modulate the supply voltage freely between 7.65V and 12.65V. The two MCPs on the EK Dual Turbo Top always run at 12V. I have six pump settings I run with every mount: 1) All three on at full speed, 2) XSPC Res Top only (at 12.65V), 3) XSPC Res Top only (at 10V), 4) XSPC Res Top only (at 7.65V). The ability to consistently vary flow is a huge aspect of my testing.

Deze drie zijn sterker dan een R30. Hier op zijn testhoekje op Skinnelab een paar testen die hij al gedaan heeft met verschillende flowrates.
Hier één van de uitkomsten daarvan:
FV2QNall.png

Scheelt dus wel een toefje met die hogere flowrates en meer druk.

Hier zijn testspulopstelling. Best wel handige en compacte opstelling imo.
thingtopdr7.jpg
 
Voor diegenen die XS niet regelmatig lezen; vandaag weer een mooie post met betrekking tot dit topic:

Test Report: Loop Order, does it make a difference?

capturez.png


Test van Vapor om met name de invloed van de positie van de pomp op de core temps binnen een loop te onderzoeken. Met name of de pomp voor het CPU blokje tot een verbetering van de core temperatuur leidt. Dit denk ik voornamelijk omdat er op XS mensen waren die een tempverbetring zagen wanneer ze de pomp voor het blokje deden, met name de Koolance 350 zou hier veel baat bij hebben. Gedachte/veronderstelling hierachter is dat de verhoogde waterdruk op de inlet van het CPU blokje voor een dus danige stroom versnelling zou zorgen dat de temps daardoor ietsje lager zouden worden. Dit is wel het principe van dit en meerdere CPU blokjes, maar of de pomp direct voor het blokje dat effect zou versterken, was de vraag.

Maakt dus niets uit. Temps zijn nagenoeg hetzelfde. Wat er ook uit blijkt is dat de pomp ook niet tot hogere core temps leidt. Dit werd/wordt ook vaak gedacht. De warmte afgifte van de pomp aan het water zou volgens velen voor iets hogere core temps zorgen.
Niets van waar dus volgens de test uitslagen van Vapor. Hij gebruikt zelfs drie pompen en als dat al nagenoeg geen invloed heeft, zal die ene pomp die de meeste mensen gebruiken zeker helemaal geen invloed meer hebben.
(hier overigens de reden waarom i drie pompen gebruikte :p)

btw,

Deze test was niet opgezet om de prestatie verschillen tussen de gebruikte blokjes te vinden.

It's important to note that this is, in no way, a comparison of the three blocks. While I am using my normal block testing test procedure (and therefore the data is viable for cross comparison), that is not the objective. I'm running a non-stock mounting system on the KL-350 simply because the stock mounting system was not available to me. Also, three DDC3.2s in series in a CPU-only loop is a ludicrous amount of pumping power and does not paint the full picture for block performance. Those tests are partially completed and will be done when they're done.


Maar wat je denk ik wel een beetje kan afleiden uit zijn testresultaten is dat de K350 meer baat heeft bij meer waterdruk dan de andere blokjes. Des te meer reden bij een K350 het liefst een pomp (of pompen:p) te nemen met een zo hoog mogelijke opvoerhoogte.


Dat de volgorde van componenten nagenoeg geen invloed heeft op de temps was al veel langer bekend.

Watercooling Myths Exposed (2004)


Denk dat deze test meer is gedaan om een mythe in wording gelijk de kop in te drukken. :038:
Zo hoef je nu niet te een CPU blokjes roud-up te lezen met de gedachte in het achterhoofd dat de pomp volgorde een bepaald blokje meer voordeel zou kunnen geven.
 
volgorde in de loop

De case kan naast een een triple rad ook een single rad bevatten. Daarom voreg ik me wat de beste volgorde is en of die extra single rad nodig is.

configuratie:
- 2 CPU's
- 2 GPU's
- 5520 northbridge
- ICH10R southbridge

optie 1: enkel triple rad
<res>-<pmp>-<rad 360>-<cpu>-<cpu>-<gpu>-<gpu>-<nb>-<sb>
optie 2: triple rad + single rad
<res>-<pmp>-<rad 360>-<cpu>-<cpu>-<rad 120>-<gpu>-<gpu>-<nb>-<sb>
optie 3: 2 loops indien er voldoende plaats is voor 2 pompen (case wordt deze pas geleverd en ik will eerst het mainboard passen want dat is E-ATX formaat)

H.D
 
Ik heb jouw topic samengevoegd met de topic die we al hadden over de volgorde.
Lees het eerste bericht van dit topic even door, daaruit blijkt dat volgorde niet veel uit maakt.
 
En wat betreft het idee om tussen de 2 CPU's en de 2 GPU's nog een single rad te zetten om al een deel van de warmte van de CPU's te onttrekken alvorens naar de GPU's te gaan. Ik dacht aan een Xchanger 360 en een Xchanger 120.

H.D
 
ook dat maakt niet uit..... de temp in de hele loop is nagenoeg gelijk....
Ik heb het zelf ook getest met meerdere temp sensoren in een loop en de temps waren nagenoeg altijd gelijk....
 
lees dit even door. Er zijn natuurlijk speciale koel vloeistoffen maar die worden bijna alleen industrieel gebruikt en het zal in je waterkoeling loop met relatief lage temperaturen vrijwel geen verschil maken.
 
ik ben nu juist wel benieuwd welke vloeistof het beste zal koelen...
of het snelste warmte kan opnemen en afvoeren??

denk dat vloeistof nog wel een groot verschil kan maken?

Pur vous ;)

bit-tech.net | Watercooling Fluid Shootout

bekijk dat maar eens even.
Ik zelf, en ik geloof vele met mij op het forum gebruiken Feser.
1 van mijn ervaringen ermee was een hele beste!
ik had een lek bij mijn mobo-blokje, en die lekte op mijn grafische kaart.
Ik had niets in de gate, er was niets aan de hand, tot ik mijn pc uit zette, toen zag ik een werkelijk plasje op de kaart liggen. Voor de rest was er helemaal niets mee gebeurd. Geen kortsluiting, geen andere schade aan de kaart, helemaal niets. Ik denk dat als ik een wel geleidende vloeistof had gebruikt, dat het dan wel over was geweest :031:
 
Feser one? Dan spreek ik je nog wel over een paar maanden. Echt lachen dat spul, vooral als je blokken met microchannels hebt.

Gedemineraliseerd water met een stukje puur zilver (99,9%) erin of een paar druppels PT-Nuke, dat is het beste.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D de volgorde van mijn waterkoeling setup Waterkoeling 9
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
hondaygo Bedrading andere volgorde, kan dat? Electronica 10
W I7 920 + 285 gtx welke volgorde Waterkoeling 4
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan