• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Feser One is niet veel meer dan gedestilleerd water met een kleurstof en wat anti-vries (Etheenglycol) erdoorheen. Ze gebruiken aqua bidest, wat twee maal gedestilleerd is en dus nog iets schoner is dan normaal gedestilleerd water.
( Ik heb overigens vorige week bij een medische spulletjes shop een aantal liters aqua bidest gekocht. Deze heeft een elektrisch geleidend vermogen van <0.06 µS/cm :p en die van Feser < 10 µS/cm. )

Gedestilleerd water is voordat het gebruikt is zeer slecht elektrisch geleidend. Na verloop van tijd wordt het weer wel geleidend doordat de toename van metaal ionen in het water. Dat geldt dan dus ook voor FeserOne water. Maar lekkages vlak na het vullen hoeven dus niet altijd fataal te zijn.

Alle toevoegingen aan gedestilleerd water maken het alleen maar minder zuiver en doet daardoor af aan de warmtedraag/opneem capaciteiten. (maar dat gaat heel erg richting het geneuzel om tempverschillen beneden de 1c.)

Met bepaalde nano vloeistoffen (gedestilleerd water met nano dingetjes erdoor :D) lijken er wel ietsje betere resultaten behaald te worden dan met puur gedestilleerd water. Die nano deeltjes zouden voor ietsje meer turbulentie in het water zorgen. Of dat spul op de lange duur goed is voor de waterkoelspulletjes...ik waag me er nog niet aan voor die halve graad minder.


Gedestilleerd + zilver imo nog steeds FTW! :066:



Voornaamste bron van deze "weetjes": The ultimate watercooling FAQ van Xilikon op RRTech onder de kopjes:
*What is the best fluid to use ?:
*Additives: Glycols family and other antifreeze fluids
*Additives: Dyes and surfactants/biocides (performance additives)
*Distilled Water: The Perfect Compromise


Zelf zou ik het nooit hebben kunnen verzinnen. ;)
 
WC Loop volgorde

Heren,

Voor mn nieuwe mod word mijn huidige loop ook aangepast.
Nu heb ik in gedachten om de loop als volgt te maken:

Pomp/Res(dualbay)->240Rad->Tube Res->GPU->CPU->240Rad->Pomp/Res(dualbay).

Kan dit?
Ik bezit momenteel 1x een 240Rad Dualbay Pomp/Res van XSPC en een cpu block. Vandaar de keuze voor een 2e 240rad in de setup om de extra warmte van de 5870 te compenseren. De tube res is voor de show en dient geen functie anders dan show.

Edit: Of kan ik het beter zo doen: pomp/bay->Res->5870->120Rad->CPU->240Rad->Pomp/bay?
 
Opzich is dit een goede loop maar waarom zou je twee reservoiren pakken ? en ik zouhet zo doen.

Pomp/Res(dualbay)->240Rad->Tube Res->CPU->240Rad->GPU->Pomp/Res(dualbay).

Ik ben bang dat als ik het zo doe, dat het zo wir war van tubes word...
Vandaar de volgorde op die manier.
Ik heb ook iets gehoord van druk wegval op het moment dat je een res na de pomp zet ipv ervoor, wat is hiervan waar of heeft dit concequenties?

Edit: De reden van 2 resevoirs is dat er 1res een Dualbay pomp is met res welke dus gewoon als pomp fungeert. Het 2e resevoir word een tube voor het zicht welke ik er per-se in wil hebben en komt rechts naast mn mobo te hangen in een cosmos s.
 
1269921325-440.jpg


Hier mijn leeth paint skills, maar dit is dus wat ik bedoel.

1269923341-490.jpg


Of optie 2, met een 240 in de top en 120 o pde achterkant (kan ook in de bays).
 
Hey peoples,

Ik heb eens even om de tafel gezeten met een collega.
hij is natuurkundige ik werktuigbouwkundige.
Theoretisch gezien valt het verschil te verwaarlozen omdat temp technisch gezien het water bijna de beste warmteoverdracht heeft van alle componenten.
hij zei ook dat de temperatuur van je systeem ook iets is dat alle componenten samen bepalen, logisch (inclusief slanglengte en watercapaciteit, die dient dus opgeteld identiek te zijn).waar wat ook zit. ook in andere volgorde blijven de componenten hetzelfde.

We kwamen ook tot de conclusie dat in de wereld van de techniek die kleine verschillen meestal niet uitmaken. (we praten in 1 tot max 2 graden verschil).
de verschillen kunnen licht fluctueren tussen de 2 verschillende loops, eerst de een koeler dan de ander. licht aan de omstandigheden van de pc, load en idle enzo.
In extreme omstandigheden, Overclocks dus zou dat iets kunnen zijn waar je zelfs op de graad het beste wil hebben. maar dit is vergelijkbaar met bevoorbeeld wetenschapsonderzoek waar ze soms tot weet ik niet hoeveel decimalen iets willen bepalen.

Conclusie: Doe wat jij leuk vind en wat uitkomt. En bepalen is een vies woord :p
 
Kun je dit niet gewoon natuurkundig bekijken? Ik ben niet bepaald een waterkoel guru of een nobelprijs winnaar maar warmteleer vond ik eigenlijk wel een makkelijk vak.

Als je bijvoorbeeld een core i7 en 2x GTX480 in een loop hebt dan kom ik uit op ongeveer 750 W aan warmte in je systeem.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/(kg*K). Dit komt erop neer dat je met 4186 joule één liter (of kg) water één graad kelvin (of celcius) warmer maakt.
Met de 750W van het eerder genoemde systeem komt er 45000 joule per minuut in je water. Om dit één graad kelvin te laten stijgen moet er 45000/4186 = 10,75 liter per minuut door je systeem stromen.
Ik ben niet zo heel bekend met waterkoeling maar 10 liter per minuut lijkt me niet onmogelijk veel. Zelfs al kom je maar aan de helft dan zou je water maar 2 graden warmer worden. En dat is met een i7 en twee GTX480. De meeste mensen komen niet aan 750W aan warmte in één loop, kun je naar mijn idee beter voor twee loops gaan.
 
Helaas werkt het niet zo in de praktijk.
Je houd nergens rekening met de verliezen, en dat is ook helemaal niet mogelijk want dat zijn ongekende berekeningen.
Niet alle thermische energie die de processor en grafische kaarte leveren beland in het water, daarnaast wordt door de gehele loop ook energie afgestoten aan de omgeving.

En dan heb je nog een grote rendements factor in de radiator van zijn warmte af te staan.
Een ander component in dit verhaal is de omgevings temperatuur, zoals je weet is de thermodynamica niet lineair.
Hoe groter delta T hoe effectiever de koeling. Bij een kamertemperatuur van 25 graden zal het water dus exponentieel warmer worden dan bij een kampertemperatuur van 15 graden.
 
Dat is inderdaad het andere deel van het verhaal. Het is belangrijk om temperatuur en warmte (=energie) gescheiden te houden.

Ik heb voor het gemak maar aangenomen dat alle energie die de CPU/GPU opneemt ook in het water terecht komt. Ik verwaarloos dus de warmte die het blokje en de slangen zelf aan de lucht afgeven. Volgens mij is dit ook niet significant.

Laten we even de volgende loop aanhouden: Pomp -> CPU -> GPU -> GPU -> Rad -> Res
Op t0 (begin conditie, tijd) zal Tw (temperatuur water) gelijk zijn aan Tl (temperatuur lucht). Bij een flow van 5 LPM zal het water na de GPU (en voor de Rad) ongeveer 2 graden warmer geworden zijn, dus delta T (=Tw - Tl) is 2 K. Als het water vervolgens door een radiator gaat zal er maar een klein beetje warmte afgegeven worden omdat de delta T zo klein is. Het water zal dan bijvoorbeeld 0.1 K kouder zijn.
Vervolgens gaat het water weer door de loop heen en wordt weer 2 graden warmer. Dit zal nooit veranderen omdat de warmte afgifte niet veranderd naar verloop van tijd.
Dus aan het einde van de tweede loop zal het water 3.9 graden warmer zijn dan de lucht. Nu wordt er (door de grotere delta T) 0.2 K kouder.
Nadat het water heel veel loops heeft gedaan zal het een temperatuur hebben dat het in de radiator 2 graden kouder wordt. Dit is afhankelijk van de radiator en de airflow door de radiator.
Op het moment dat het water een constante temperatuur heeft komt het effect van de waterblokjes in spel: Afhankelijk van het gebruikte blokje zal de temperatuur van de CPU een constante waarde aannemen tov de temperatuur van het water. Dit is mede afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de CPU en het water, het oppervlakte van het blokje met het water en de flowrate van het water.
Bij een gelijke flowrate zal een blokje met meer oppervlakte een kleiner temperatuurverschil nodig hebben om evenveel warmte te verplaatsen.

Maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat je computer niet genoeg warmte afgeeft om water significant te verwarmen.

ps: Reken in SI eenheden en thermodynamica is verbazend lineair.
 
Eensch, behalve met je laatste zin.
Als je waarneemt dat +5 graden kamertemp verschil, 1 graden verschil maakt in de watertemperatuur. (laten we voor het gemak aannemen dat de pc verder uitstaat, of de onderdelen volledig constante heatdump vertonen),
dan betekend dat niet dat bij nog eens +5 graden kamertemperatuur de watertemp weer 1 graden zal stijgen.
Dit komt door de onvolledige overdracht en afgifte van de warmte energie, waar het eerder al over ging.
Theoretisch blijkt hier heel anders dan de praktijk.
Is heel erg leuk om mee te testen :)
Maar ook lastig om een goede opstelling te maken.
 
i love physics :)

je kan met deze berekeningen een richtlijn nemen van de ideale situatie,
ik denk dat als je je setup wijzigt of een nieuwe setup neemt.

alhoewel je wel weer een beetje dieper in je natuurkunde stof moet duiken.

meestal is budget of "bigger is better regel" toch de meest gebruikte richtlijn :p
 
meh my bad had niet alles gelezen zo bie zo geen zin in tenzij bored ben.
ben meer type dat het vraagt.
anyway zou ik de loop op die manier doen mocht ik cpu water block er aan toevoegen gebruik ik mindste slang.
op momment gebruik ik van pomp na cpu block na rad na reservoir na pomp.

wat dus ook al wist dat scherpe bochten ook slecht is en als het dus kan normaal bochtje te nemen.
 
Man Man Man .

Ik ben nieuw in WC morgen monteer ik de hele zooi in mijn PC.

Wil er mij nu in godsnaam iemand zeggen wat de beste volgorde is .
Dit topic noemt toch volgorde componenten ???????


RES-POMP-RAD-CPU-GPU-RES is dit een goede opstelling of zijn er betere.

Er moet toch een juiste volgorde zijn ??????????????

Hopelijk een duidelijk en juist antwoord. aub

Grtz &Thanks op voorhand
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D de volgorde van mijn waterkoeling setup Waterkoeling 9
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
hondaygo Bedrading andere volgorde, kan dat? Electronica 10
W I7 920 + 285 gtx welke volgorde Waterkoeling 4
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan