• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De TEC (Peltier) Koeling Topic

peltier elementen

Goedendag,
Mijn waterkoeling setup is bijna klaar, maar nou kwam ik peltier elementen tegen. Deze wil ik gebruiken om mijn processor te koelen. en de warme kant van het element wil ik koelen door mijn waterkoeling. hierover had ik nog wat vraagjes.

1ste vraag.
Hoeveel watt peltier element heb ik nodig om mijn processor van 130w te koelen? Reken er wil een dikke overclock bij.

2de vraag.
Hoe groot moet het oppervlak van het peltier element zijn om mijn processor met een tussen laag koper te koelen?

3de vraag.
Kan ik zulke elementen aansluiten op mijn huidige zalman 1000hp?
Deze heeft namelijk een 12volt lijn met 28 ampere voor pci-e en aangezien ik maar 1 videokaart gebruik heb ik deze lijn niet nodig.

hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, alvast bedankt voor de moeite.

Groeten sonny

Laatst bewerkt:
1: ga uit van 200W+ (je perletier element moet altijd MEER wattage zijn als je cpu gebruikt, hoe meer W de perletier is tov de cpu hoe koeler) als je perletier W lager is als je cpu W SLOOP je je cpu (en mischien meer)

2: dat weet ik niet maar ga ervanuit even groot als je cpu (wat kleiner is niet erg)

3: meeste krachtig genoege perletier elementen zijn vaak 24V (of ergens in die buurt) die kun je dus NIET op jou voeding aansluiten (al heeft jou voeding nog genoeg over) perletier elementen verlopen namelijk niet lineair met minder voltage (word minder)

oke alvast bedankt voor de info echter zag ik bij onze zuider buren iemand met een 12 volts peltier element van 240watt die had ehm als het ware tussen een koperblokje en een waterblock van xspc. en hij deed hem ook vast aan zijn aansluiting voor pci-e.

echter in der loop van de avond zijn er nog een paar vraagjes bijgekomen.

1ste vraag.
hoe zit het met condens en hoe verhelp je dit ik had namelijk et idee om een koper blokje te laten uitfrezen tot de helft van de dikte van het peltier element en dan een rubberen pakking zal ik het maar noemen om de boel te isoleren maar heb ik er dan nog steeds last van.
boven op het peltier element komt dan trouwens een ek hf acetal.
2de vraag.
is een 360 rad genoeg om het element mosfets en nb/sb te koelen of kan ik die beter een eigen loop geven.

je kan niet de ek hf gelijk op je tek zetten, het waterblok is namelijk niet recht genoeg. ook is het blok ook geoptimaliseerd om in het midden het beste te koelen en daarbuiten heel wat minder, kun je er beter nog een stukje koper ertussen doen dan werkt hij denk ik het beste.

de vraag is wil je de tec rechtstreeks op je cpu doen of wil je als chiller gebruiken in je loop?
een EK waterblok kunt je gerust gebruiken hiervoor, alleen de onderkant van je blok even lappen.
Als je als chiller gebruikt en je gebruikt losse tec plaatjes, kijk dan ook voor een temp controller, want de
glaciator heeft t niet, en die hebben cooleigenschap tot 200w, wat meestal niet genoeg is voor cpu met Oc.
Condens kun je voorkomen door isolatie of een temp controller.

Laatst bewerkt door een moderator:
aantal watts van tec zegt wel iets maar niet alles, dit dacht ik eerst ook altijd. waar je naar moet kijken is Qmax, hoe hoger hoe sterker je tec. direct op cpu met isolatie geeft denk ik de minste problemen

Leuk idee, echter zou ik eerder de koude kant van alu doen dan de warme kant.
Houd wel rekening met thermal resistance van de metalen voor theoretische berekeningen van de temps (0,09 c/w voor koper 0,15 c/w voor alu).
Het blok gaat ook veel wegen, dus weet ook hoe je dit wil mounten.
Tec's zou ik ook gaan undervolten, anders is het verbruik extreem hoog (welke psu ga je gebruiken?, ook een controller?)

Ik heb eens eerder ergens een post gezien met een link waar hele tabellen met TEC gegevens
stonden waaruit bleek dat alle TEC's in die link zich elektrisch wel degelijk lineair gedragen
mits je ze ohms benadert.

Dat het opgenomen (elektrische !!) vermogen daarbij een kromme oplevert is als gevolg van de
wet van ohm niet meer dan logisch.
Bij een puur ohmse belasting hou je slechts 25% van het vermogen over als je de spanning op
50% zet.

Hoe dat weer van invloed is op de gewenste koeleigenschappen laat ik me (wederom) niet over
uit omdat ik er "nul" ervaring mee heb.

De reden dat ik dit nog een keer post is omdat ik het gevoel heb dat er op basis van een misverstand
wederom bij mekaar langs gel*lt wordt.

Laatst bewerkt:
@ De posts hierboven, neem het A.U.B. mee na de dedicated TEC TOPIC dan zal ik alles verder toelichten, wat jullie nu doen is alleen het vervuilen van deze build log!!

edit:

Link voor de TEC topic:
http://forum.highflow.nl/f81/de-wet-van-ohm-voltages-etc-o-voor-tec-cooling-8525/

Probeer eens de betekenis van "o.a." te achterhalen.

Dat topic is ook bedoeld om bv. de serie weerstand voor een LED te berekenen.

Het stukje "o.a. voor TEC cooling" is ongelukkigerwijs in de topic titel geslopen
als gevolg van een afsplitsing.
Ik was daar vanaf dag 1 niet blij mee en heb ook aangegeven dat het verstandig
is dit te veranderen.

Het meest recente TEC/peltier topic wat ik kon vinden:

http://forum.highflow.nl/f32/peltier-elementen-7418/

Gelieve niet weer het "Wet van Ohm" topic te vervuilen aangezien dàt niet
specifiek over TEC's gaat.

Thanks voor het afsplitsen, is een stuk beter zo, en vooral overzichtelijker.

De ondertoon die ik bij "o.a." aan sloeg komt omdat Lester stug blijft volhouden
dat het "Wet van Ohm" topic alleen en specifiek over TEC's gaat.

Als gevolg hiervan zijn er weer posts ontstaan die nu hier staan en voor het
overzicht beter nog geruimd kunnen worden denk ik ?

Het liefst zou ik zien dat het "Wet van Ohm" topic omgeploegd en opnieuw
ingezaaid zou worden zodat het duidelijk een meer algemene indruk geeft.

Terug on-topic nu wat mij betreft.

Herhaling berekening van andere topic (hieruit kun je opmaken dat wat dopestuff beweerd onjuist is):

TEC Plaatje, 225W Qmax, 24V Umax, 16A Imax (40mm plaatje uiteraard, een met meer couples is nog efficiënter)
P = ui = 24x16 = 384W

bij 12V houd men 6A over bij deze TEC module (gegevens fabrikant)

bij 6A heeft men 140W Qc (gegevens fabrikant)

P = ui = 12x6 = 72W

Ik probeer een guideline op gang te krijgen, maar als dat niet gewaardeerd wordt
stop ik daar natuurlijk accuut mee.

@ Waterkoeler: Het siert je echt dat je eerste actie op dit forum een "dislike" is :S
Dat voegt echt iets toe omdat je nog nul posts hebt, bedankt !!

*edit*
@ K.3nny: Je hebt helemaal gelijk eigenlijk, ik ben er ook wel weer klaar mee.

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
Legendary1985 Tec peltier Qmax 300 Watt!! Verkocht 2
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
T TEC berekining Electronica 10
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
R Semi passief gekoelde tec Overige Koeling 19
gameclansnl Een TEC rond vraagje Overige Koeling 0
Legendary1985 tec voor bech of 24/7 ??? Overige Koeling 26
F Waterkoeling TEC + Evga classified Advies Waterkoeling Setup 12
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
N TEC project airco + waterkoeling Overige Koeling 35
MrGiorgio Coolermaster V10 met TEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Source Anfi-Tec Soleil01 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Xelation Swiftech TEC Waterblock MCW6500-775T Gallery & Build Logs 67
T [VERKOCHT] Peltier element en toebehoren Verkocht 1
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan