• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies custom koeling, 600W TDP

teamacc

New member
Hallo,

Voor een project op de zaak ben ik op zoek naar een manier om 600w aan hitte, geproduceerd op een oppervlak van 30 bij 90mm weg te krijgen, bij voorkeur door zo dun mogelijke slangen. Zelf heb ik geen ervaring met waterkoeling, en kan dus ook geen inschatting maken van welke onderdelen nodig zijn.

Geluid is van ondergeschikt belang, het gaat er puur om dat 600w aan hitte vanuit een 30x90mm oppervlak over een afstand van 2 meter verplaatst wordt door een zo dun mogelijke slang en daar door een/meerdere radiatoren weggevoerd wordt. Het oppervlakte mag hierbij niet boven de 80C komen.

In eerste instantie komen de radiatoren in de open lucht te staan, bij vervolg kan dit in een kastje komen.

De vragen die hier uit voorkomen zijn als volgt:

Welke radiatoren en fans heb ik nodig? Ruimte is niet het probleem.

Welke pomp (of pompen) heb ik nodig? Gezien de eis op dunne, lange slangen lijkt het me handig om hier een pomp te gebruiken die op fatsoenlijk hoge druk nog wat water kan verpompen.

Welke waterblokken zijn handig? Zoals vermeldt, het te koelen oppervlak is 90x30mm, wat ideaal zou zijn voor een drietal 30x30 blokjes, maar een tweetal 45x45 zou ook prima kunnen. Graag zou ik op z'n minst het complete oppervlakte koelen met daarbij zo weinig mogelijk "dead zone" tussen de blokken in, en met zo weinig mogelijk "overhang" aan de zijkanten, maar dit is ondergeschikt aan de geëiste koelingsperformance.

Mvg,
 
Je zou als waterblok een blokje kunnen nemen voor AMD Threadripper, bijvoorbeeld deze:
https://www.highflow.nl/watercooling/water-blocks/cpu-blocks/amd/ek-supremacy-str4-full-nickel.html
Die zijn lekker groot en bedenkt bijna jouw volledige 90x30mm oppervlak.

Als radiator kan je deze nemen:
https://www.highflow.nl/watercoolin...60/watercool-mo-ra3-420-18x140-pro-black.html
Je kan 9x 140mm fans aan beide zijdes monteren, dus totaal van 18 fans, daarmee heb je flink wat koelvermogen :)

Qua slang kan je 10mm ID formaat nemen (te klein is niet goed voor de doorstroming), bijvoorbeeld:
https://www.highflow.nl/watercoolin...er-tube-uv-highflow-3-8-id-1-2-od-silver.html

Qua kan pomp kan je gaan voor 1 of meerdere D5 pompen, een variant met reservoir erboven op is het makkelijkst, kan je makkelijk vullen, bijvoorbeeld:
https://www.highflow.nl/watercooling/pompen/ekwb/ek-xres-140-revo-d5-pwm-incl.-sleeved-pump.html
 
Freddy, bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels te horen gekregen dat het block voor het te koelen apparaat custom-made is, en gemaakt is van aluminium. Verder is het een loop met weinig doorvoer (1-2 liter per minuut).

Ik ben nu dus vooral op zoek naar een pomp en radiator(en), maar ook advies over fittingen en flowmeters is welkom (is het verstandig om nickel-plated fittingen te gebruiken in een loop met aluminium erin?)

Verder heb ik nog enige cijfers gevonden over de warmteoverdracht van aluminium radiatoren ( https://koolance.com/radiator-3-fan-120mm-18-fpi-aluminum tabblad specificaties). Ik ben geneigd deze data met een behoorlijke hoeveelheid zout te nemen aangezien men hier meer dissipatie claimt dan bij een dubbel zo dik koperen blok: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/ Heb jij hier enige kijk op?
 
Hoi Freddy,

Helaas zijn de aansluitingen op het custom block M5 getapt. Ik heb hierbij een stel fittingen die op een 4mm inner/6mm outer diameter slang passen, maar ben waarschijnlijk genoodzaakt deze aan het andere einde van de slang om te zetten naar een G1/4" om deze op een normale radiator aan te sluiten. Hierbij moet ik waarschijnlijk terugvallen op een nickel-plated koperen fitting. Is hier nog een uitweg voor?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
Stin00 Custom Loop Advies €250,- Advies Waterkoeling Setup 39
C Advies custom waterset Advies Waterkoeling Setup 18
V Waterkoeling: advies 1ste custom setup Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan