• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling problemen

mrconner

New member
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe pc gekocht. Wat me meteen opviel dat hoge grafische games als bijvoorbeeld GTA V de Gpu's naar de hoogste RPM stand brengt. die gaan dan flink tekeer, stoor me er zelf dan wel aan het geluid dat de kaarten produceren als ik alleen voor mijn pc zit.

Temperaturen lopen dan ook verschrikkelijk op in de pc. Ik heb een Fractal Design Define 7 XL - Black Solid Case.

Specificaties van mijn systeem heb ik aan deze post hangen. De bovenkant van deze case is ook open door een filter. Er zitten aan de voorkant van de case 2 grote ventilatoren en 1 grote aan de achterkant. De CPU is watergekoeld door een 30 cm radiator en 2 grote ventilatoren, in Totaal dus 5 grote ventilatoren zitten er in de pc.

Ik heb ook 2 grafische kaarten in Sli draaien en beide kaarten hebben ook 2 ventilatoren ieder. Nu ik mijn kamer verwarm komt het wel eens voor dat de temp van de CPU te hoog oploopt waardoor mijn grafische kaarten het beeld op zwart gaat. Dit wil ik graag oplossen

Daarom mijn vraag is hoe krijg ik dit systeem beter gekoeld ? Is waterkoeling de enige oplossing als ik de GPU's rustiger wil krijgen en de gehele koeling beter wil monitoren. Ben benieuwd naar jullie reacties. Ik heb ook nog een Aida64 plaatje aan deze post hangen dat is tijdens een idle stand van mijn pc. Aida.jpgSpeccy.jpg
 
Ik ga vanavond hier foto's plaatsen van mijn systeem en ook foto's van als ik mijn systeem onder druk zet tijdens een game bijvoorbeeld.
Kan nu al vertellen dat mijn GPU's op 58 graden gaan draaien en de CPU op 68 graden. Als ik het systeem aan de bovenkant voel komt er echt wel warmte het systeem uit. Gratis verwarming. :LOL:

Wil ik van het vervelende geluid af die de Gpu's maken tijdens het gamen zit er dan niets anders op dan waterkoeling ??
 
GPU's mogen gerust 100 graden aantikken (beste is rond 60~80 houden voor levensduur).
Dus als jouw systeem vastloopt tijdens gamen en het komt niet boven 100 graden uit, dan ligt het probleem niet aan de temperaturen.

Je zou meer ventilatoren kunnen plaatsen in de behuizing en deze zo monteren dat je de beste airflow hebt in jouw behuizing.
Daarmee kan je mogelijk de GPU's koeler krijgen en dat de koeler van de GPU's minder hard hoeft te werken.
Anders is idd waterkoeling de beste optie voor een stil systeem.
 
Meer ventilators is helaas niet mogelijk, systeem zit al vol met ventilators.

Ben nog niet thuis dus houd je de foto's nog tegoed van me.

Maar heb al wel een volgende vraag wat zou het me gaan kosten om waterkoeling in mijn systeem te gaan inbouwen.

1. Zou ik de CPU apart koelen met het al bestaande systeem en of kan de waterkoeling dit ook aan dat ik ook de grafische kaarten koel met hetzelfde syateem ?

2. Ik heb 2x 3071MB NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti (Gigabyte) grafische kaarten, Wat zou een complete waterkoeling set kosten om deze en of de hele kast te koelen met waterkoeling.

Alvast bedankt voor de antwoorden zover.
 
Aan de voorkant kan je 3x 120mm kwijt, als je daar nou goede 120mm fans in zet? bijvoorbeeld Lian Li UNI (met of zonder RGB).
Dan blaas je wel echt serieus veel koude lucht over de GPU's.

Persoonlijk zou ik nu niet meer investeren om 2x 2080ti's te water koelen, dat je überhaupt nog een SLI setup hebt verbaasd me.
Dat geld zou ik in de zak houden voor een nieuwe GPU in 2024.
 
Dat kost je al gauw paar honderd Euro, vind ik ook niet echt waard voor oudere videokaarten.
Voor de 2080 Ti videokaarten zijn er ook geen waterblokken meer (misschien dat je deze tweedehands kan kopen voor een prikkie, dan is het wel interessant om te waterkoelen, radiatoren, pompen etc. kan je altijd blijven gebruiken, dus ook bij een upgrade of nieuwe PC).
 
Dus als ik het goed begrijp is een videokaart stiller krijgen niet meer aan de orde. Ik zou het liefst een systeem hebben dat zich koel houd maar dat is met ventilatoren niet meer mogelijk als ik alle posts begrijp. Een ps5 staat ook niet te ascisiaal te blazen als je een game speeld.

Enige optie is dus waterkoeling als ik alle posts goed begrijp. Of je nu net als mij 2, 2080 kaarten hebt die 2 jaar geleden nog de nieuwste waren en of een 4090 kaart kopen maar vergeet niet om er waterkoeling aan toe te voegen wil je als je alleen met deze pc op een kamer zit normaal kunnen gamen. Ook is het dus een illusie om 1 water reservoir in je pc te bouwen want met de warmte ontwikkeling zoals in mijn pc zou ik wel een tank buiten mijn pc moeten zetten om het systeem een paar uur op temperatuur te houden. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling.

Ik heb ook een filmpje gevonden op internet die dit probleem mooi in beeld brengt en de historie van koelen in beeld brengt en waar we naartoe gaan als we met zijn allen blijven accepteren dat er snellere processors komen maar die we op de noordpool en of zuidpool moeten installeren willen we normaal kunnen blijven gamen op onze pc 's.


Ik ga jullie bedanken voor jullie hulp en weet wat me te doen staat.
 
Voordat je een smak geld tegen aan gaat gooien, zou ik eerst o.a. het volgende doen om te kijken of het helpt:

- Airflow optimaliseren (fans aan voorkant plaatsen die frisse lucht naar binnen trekt, fans aan bovenkant/achterkant plaatsen die lucht naar buiten blaast.
- Schoonmaken en stof verwijderen (videokaarten eruit halen, met perslucht goed schoonblazen, als je tijd/zin hebt: standaard koeler eraf halen, nieuwe koelpasta en thermalpads plaatsen en koeler weer terug monteren).
- Tweede videokaart verkopen, SLI geeft toch niet zoveel FPS winst, scheelt geluid en de kaart die erin blijft heeft betere airflow (geen tweede GPU eronder die de airflow blokkeert).
- Wat Das_Experiment aangeeft, fan profiel instellen naar wens (instellen wanneer en hoe hard de fans moeten draaien)
 
Airflow is nu alweer optimaal en heb overal nieuwe koelpasta tussen zitten. Ik heb 2 fans aan de voorkant en 2 aan de achterzijde plus 2 fans die door de radiator heen blazen van de cpu cooler. Alle zijn 140 mm fans. Ik vermoed ook dat de 2 2080 grafische kaarten te dicht bij elkaar hangen en daarom ga ik deze vervangen door 1 4070 kaart die morgen binnenkomt.

Hoe en met welk programma kan ik een fan profiel maken ??
 
Kijk ook eens of SLI nog daadwerkelijk voordelen heeft. Ik ben toen der tijd na jaren van SLI afgestapt omdat het simpelweg niet meer goed ondersteunt werd in bepaalde games.

Tenzij je video/3D rendering doet met 2 kaarten (geen SLI) dan snap ik nog wel om 2 kaarten in je systeem te hebben.
 
Ik heb vandaag mijn 4090 kaart binnen gekregen en deze is super groot maar ook super stil tijdens het gamen. Ook had ik nog een instelling in de Bios verkeerd staan die mijn CPU steeds opjoeg. Nu dit alles weer goed staat en de nieuwe kaart in mijn pc zit is mijn systeem weer lekker rustig zoals ik graag wilde ook tijdens het gamen op max settings. Rest me niets dan jullie allen te bedanken voor het meedenken. (y)
 
Ik heb vandaag mijn 4090 kaart binnen gekregen en deze is super groot maar ook super stil tijdens het gamen. Ook had ik nog een instelling in de Bios verkeerd staan die mijn CPU steeds opjoeg. Nu dit alles weer goed staat en de nieuwe kaart in mijn pc zit is mijn systeem weer lekker rustig zoals ik graag wilde ook tijdens het gamen op max settings. Rest me niets dan jullie allen te bedanken voor het meedenken. (y)

Zo zo doe maar luxe.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
J Water Koeling Case Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan