• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cleaning WC Loop

nicolas

New member
Dag allen,

Ik heb mijn waterkoeling ongeveer een goed jaar en ik zou die eens willen kuisen.
dit zijn de hardware en temps:
cpu - i7 930 (standard clock) - idle 36°C-41°C
water temp idle- 30.0°C
waterblock: EK-Supreme HF - Full Nickel -EN-

GPU - asus GTX480 met EK-FC480 GTX - Nickel
idle - 36°C
furmark 99% load - 53°C
water - 37.5°C

De temp van mn broer zijn pc met een i73820 zijn idle 30°C met een noctua NH-D14 luchtkoeler.
ik vraag mij af of die cpu standaard koeler is dan een i7 930, of doe ik iets verkeerd.

Extra's:
Pomp - Laing D5-MCP655
Tubing - tygon clear
Liquid - Feser One Cooling Fluid - UV CLEAR / BLUE
Koelpaste - arctic cooling MX-4
Radiator: Thermochill 360 Radiator G1/4 TA120.3 met 3 coolermaster 2000rpm fans (ga ik vervangen door Gentle typhoons)



dit is dus mijn hardware en temps op vlak van waterkoeling. om deze een opknapbeurt te geven, hoe ga ik dan te werk?

ik heb veel gelezen over het uiteenhalen van de cpu block en die met Heinz Tomatenketchup of citroen sap te kuisen met een tandenborstel. De complete loop met water en azijn te kuisen, waarna een paar keer goed spoelen met gewoon water en als laatste gedestilleerd water.

wat gebruik ik het beste om betere temps te halen en een schoon blok/loop te verkrijgen?
sommigen zeggen namelijk dat water en azijn een boosdoener zijn op vlak van corrosie etc etc.
Alle informatie/hulp is welkom.

Hartelijk dank op voorhand!
 
Ik denk wel dat er wat verschil zit standaard in temps. Je 930 is van een heel andere architectuur en zo niet belangrijker op een groter procedé gebakken. Kleinere procedés zijn bij voorbaat vaak zuiniger en minder warm. Je 930 is 45 nm terwijl de CPU van je broer op 32 nm zit.

Met waterkoeling heb ik tot nu toe geen ervaring, dus wellicht dat iemand anders je daar nog verder mee kan helpen. ;)
 
Er zitten inderdaad een hoop verschillen tussen die twee CPU's. Een kleiner procede is inderdaad vaak zuiniger, maar er zijn ook een hoop andere zaken. Zijn CPU gebruikt minder stroom, en gezien de specs zou dat zich vooral idle moeten laten merken. Een ander verschil is dat zijn CPU een groter package heeft, dat wil zeggen meer contactoppervlak (hoe het op die-niveau zit weet ik wel niet, maar flink kans dat de die ook groter is). Ook andere zaken, zoals hoe bios is ingesteld (speedstep, voltage regeling, etc etc) maken verschil.

Tot slotte is waterkoeling ook geen wondermiddel. Een goede koeler zoals die noctua zal onder normale omstandigheden (en zeker idle) nagenoeg gelijke of in sommige gevallen mogelijks betere resultaten geven (afhankelijk van de waterkoeling setup ook natuurlijk).

Nu weet ik niet hoe ver je wilt gaan met je onderhoud, maar dit lijkt me een goed plan om aan te houden:
- Zorg eerst dat je nieuwe/extra koelvloeistof (en eventueel slangen) hebt, te lang met hetzelfde draaien lijkt me niet echt goed (misschien kunnen mensen met meer jaartjes ervaring daar iets meer over zeggen)
- Doe een scheut azijn in je huidige loop/water (niet teveel ook he) en laat het zo een dagje draaien dat alles goed los komt.
- Drain je loop en spoel een paar keer met demi water.
- Dan kan je nog kiezen of je daar voldoende mee neemt of je je blokjes nog eens opendoet en oppoetst (met ketchup)
- En dan weer in elkaar steken en vullen :)
 
Er zitten inderdaad een hoop verschillen tussen die twee CPU's. Een kleiner procede is inderdaad vaak zuiniger, maar er zijn ook een hoop andere zaken. Zijn CPU gebruikt minder stroom, en gezien de specs zou dat zich vooral idle moeten laten merken. Een ander verschil is dat zijn CPU een groter package heeft, dat wil zeggen meer contactoppervlak (hoe het op die-niveau zit weet ik wel niet, maar flink kans dat de die ook groter is). Ook andere zaken, zoals hoe bios is ingesteld (speedstep, voltage regeling, etc etc) maken verschil.

Tot slotte is waterkoeling ook geen wondermiddel. Een goede koeler zoals die noctua zal onder normale omstandigheden (en zeker idle) nagenoeg gelijke of in sommige gevallen mogelijks betere resultaten geven (afhankelijk van de waterkoeling setup ook natuurlijk).

Nu weet ik niet hoe ver je wilt gaan met je onderhoud, maar dit lijkt me een goed plan om aan te houden:
- Zorg eerst dat je nieuwe/extra koelvloeistof (en eventueel slangen) hebt, te lang met hetzelfde draaien lijkt me niet echt goed (misschien kunnen mensen met meer jaartjes ervaring daar iets meer over zeggen)

- Doe een scheut azijn in je huidige loop/water (niet teveel ook he) en laat het zo een dagje draaien dat alles goed los komt.

- Drain je loop en spoel een paar keer met demi water.

- Dan kan je nog kiezen of je daar voldoende mee neemt of je je blokjes nog eens opendoet en oppoetst (met ketchup)

- En dan weer in elkaar steken en vullen :)

een dagje met azijn in je loop? je wilt die jongen toch geen lekage gaan geven omdat zijn rubbers zijn aangetast?

max 15 minuten dus ;)
 
Denk je echt dat je rubbers aangetast geraken van een dagje met een lichte azijn oplossing te draaien? (zoals gezegd dat zijn mijn plannen dus als het effectief zo is dan pas ik dat aan, vandaar de vraag) Bij mijn weten kunnen zo'n rubbers dat toch meerdere dagen volhouden alvorens er schade begint aan te komen, dus als je achteraf spoelt dan zou je toch safe moeten zijn of niet?
 
Ff een uurtje spoelen met een lichte azijn oplossing moet geen probleem vormen, een hele dag of meerdere dagen zou mij ook niet ideaal lijken. Schade zal minimaal zijn, maar de restanten op de ringen kunnen nog een leuk tijdje doorwerken...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S TFC XChanger Rad cleaning. Waterkoeling 25
W Rad cleaning Waterkoeling 2
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
Jason EK-Loop Connect Level Sensor TBE 60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C schuim in loop Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder – Shifted HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Jason EK-Loop CMS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Loop GPU poort Waterkoeling 4
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
O Aanpassen bestaande loop Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Triple loop extreme overkill Gallery & Build Logs 9
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
brepoels peter Tweede loop maken. Gallery & Build Logs 8
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
P EK Loop connect Waterkoeling 3
F Double AIO of Full loop? Advies Waterkoeling Setup 9
987Overlord Eindelijk begonnen aan de loop! Gallery & Build Logs 0
Freddy EK-Loop Modulus Hard Tube Bending Tool HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Phanteks/EKWB/Hardline loop (noob) Waterkoeling 5
Slader Full hardline loop Waterkoeling 2
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan