• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nighthawk's build log - no name

Nighthawk

Senior Member
Hey allemaal, vandaag alles ontvangen om met mn project van start te gaan. Het is persoonlijk mn eerste ervaring met waterkoeling maar dat komt allemaal wel in orde :)

De build zelf zal voor iets later zijn, maar ik geef alvast een overzicht van wat het inhoudelijk zal voorstellen via enkele pics van het aangekochte materiaal.

De doos (17kg lol):
k1.jpg


Een sneak peak ;) papiertjes al uitgehaald, was stevig verpakt:
k2.jpg


De candy, spijtig genoeg kon iemand thuis hier er niet afblijven en was het rolletje mentos al half verorberd :)
k3.jpg


Een ruw overzicht:
k4.jpg


Meer details:
Laing D5-MCP655 12V
EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2
Swiftech MCRES-Micro Reservoir
k5.jpg


2x koelblok EK-FC4870 X2 CF
2x Feser VSC - Heat Carrier 500ML
Feser One Cooling Fluid - UV BLUE
Revoltec Ultra Bright Cold UV Light - 10cm TWIN set
k6.jpg


TFC Xchanger 360 Triple
3x TFC Xtender BLUE Universal 120MM Shroud
3x Scythe 120MM Ultra Kaze 3000RPM
k7.jpg


Thermalright Ultra-120 Extreme Copper
2x Scythe 120MM Ultra Kaze 3000RPM
Een zak vol andere goodies :)
k8.jpg


Goodie bad deel 1:
2x Lap / Schuurpapier Set (7 vellen: van 400 t/m 2500 grit) --> voor TRUE en cpu
2x Swiftech MC14 RAM heatsinks (8 stuks)
EK Thermal Pad Full Cover
EK Thermal Pad Mosfet
120MM Fan Grill Chrome
Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g)
Laing Silencer (60x60MM dempingsmat)
enkele cable splitters en verlengstukken voor de fans
k9.jpg


Goodie bad deel 2:
Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - CARRIBEAN BLUE (3 meter)
Variabel SLI-verbindingsstuk - G1/4
PSU Bridging Tool 24 pin
13 stuks van 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4
20 slangklemmen (vervang ik later wel door iets mooier)
T-Stuk
Temperature Sensor Stop Fitting
2x Slang / Kabel Ring (20MM ID)
k10.jpg


Alles samen een prijskaartje van +900 euro.

Dit alles zal ik combineren met mn huidige setup:
moederbord: Asus Maximus Formula X38
cpu: QX9650
ram: 2GB Crucial Ballistix PC2-8500
vga: 2x Sapphire 4870X2
voeding: Cooler Master 1000W (1000M modular)
HD's: raptor 10000rpm 150GB + Samsung F1 1TB
fan controllers: Zalman MFC2 + Rheobus Extreme Black
case fans: Zalman blue led fans

Dit alles komt voorlopig in mn goede oude Chieftec case die al een jaar of 8 oud is. De radiator zal extern gemonteerd worden dus er zal wel wat modden aan te pas komen. Als alles goed werkt en ik ben wat meer vertrouwd met de waterkoeling (eerste keer voor mij) dan schaf ik mij ofwel een nieuwe case aan (waarschijnlijk Cosmos S) ofwel een Microcool "Banchetto 101" benchtable. Binnen een maand of 6 zal ik wel overgaan naar core i7 ook en dan zal ik mn cpu loop ook gaan voorzien van een waterkoeling, voorlopig zal de copper TRUE lapped met 3000rpm ultra kazes z'n werk wel doen voor het benchwerk :)

More to come, alleen weet ik nog niet wanneer want heb het vrij druk.
 
alleen vraagje... waarom ga je voor de scyth's? ik heb zelf een 1300rpm fan en een 2000rpm fan van scyth, en ik moet zeggen ze produceren nogal wat geluid...
wel positief is dat als je ongeveer 300rpm onder de max snelheid gaat zitten ze toch vrij stil zijn voor het aantal rpm ;)
weet niet wat jij van plan bent nighthawk?
 
Damn, net even zo'n ultra kaze 3000rpm aangesloten op mn fan controller, eerst op de zalman MFC2, daarmee kon ik hem zelfs niet op het maximum laten draaien :)
Toen maar op de Rheobus extreme gezet en die trekt het natuurlijk wel. Dat ding verzet nogal een beetje lucht lol.
Wel heb ik gemerkt dat bij het undervolten tot neem 1500rpm je echt wel hoort dat het geen ball bearing is. Je hoort een snel getik/geklik, vrij vervelend vind ik op het eerste zicht, dat had ik dus niet verwacht.
Bestaat er geen alternatief, hiermee bedoel ik ongeveer dezelfde specs maar mee ball bearing? Misschien een optie voor later...
 
alleen vraagje... waarom ga je voor de scyth's? ik heb zelf een 1300rpm fan en een 2000rpm fan van scyth, en ik moet zeggen ze produceren nogal wat geluid...
wel positief is dat als je ongeveer 300rpm onder de max snelheid gaat zitten ze toch vrij stil zijn voor het aantal rpm ;)
weet niet wat jij van plan bent nighthawk?

Ik had ze vooral genomen voor op mn copper TRUE te zetten, dat is een vereiste als je het maximum eruit wil halen, dat is in mn kast dus dat is niet zo'n probleem.
Maar "voorlopig" komt mn radiator extern, dus als daar die ultra kazes opzitten, op zich geen probleem al wist ik dus niet dat ze bij undervolten een vreemd geluid maken.
 
tjah.. dat probleem heb ik hier dus ook :(
moet minimaal bij de 1300 op 700rpm zitte voordat ze vreemd geluid make en bij de 2000rpm moet ik minimaal op 750-800 rpm zitten voordat die dat geluid maakt... dit is een van de redenen waarom ik geen scyth zou kopen.. als je ze koopt puur om de luchtverplaatsing.. zeg ik KOPEN!! want die blazen echt veel lucht weg:| scheelde 5 graden met een andere fan die op mijn blok zat... een scyth ninjablok zat erop
 
@Freddy: toch 1 klein probleempje, nl. met de Revoltec UV lichtjes.

Het ene geeft beduidend minder licht dan de andere, zie eerste foto, en op de 2de foto ziet die ene er echt niet zo gezond uit, je zal wel zien dewelke, ziet er vrij gehavend uit ;)

lamp1.jpg


lamp2.jpg
 
inderdaad, die rechter geeft minder licht.. maarja hoelang staan ze aan? want die buisjes hebben nog wel eens tijd nodig om beetje warm te worden en dan pas gloeien ze echt goed! en uv geeft zowiezo minder krachtig licht dan blauwe buisjes;)
 
Ze staan intussen een klein half uur aan, ik had er ook aan gedacht voor ik dit postte hoor ;)
Maar zoals je kan zien op de eerste foto rechts in close-up is er echt wel iets mis.
Ik stuur zo meteen een mailtje.
 
Lol, kijk eens wat ik net gemerkt heb bij het proberen mounten van een ultra kaze (38mm dik) + shroud op mn TFC 360 radiator.
Ik quote:

"The supplied screws are 4x M3/65mm and 4x M4/65mm and selected for use with 120x120x25mm fans. M3 screws are used for our Xchanger Series. M4 should work with other rads. We do not supply screws for fans with 38mm height."

Die schroeven zijn gewoon te kort om een 38mm van te mounten lolz :)

ff kijken of ik een oplossing vind, anders zal ik op zoek moeten gaan goeie schroeven, dat belooft...

EDIT: Niet direct een oplossing kunnen bedenken
Hierbij ben je gewaarschuwd indien je hetzelfde wil proberen ;)
Indien iemand M3 of M4 schroeven thuis heeft liggen, lengte 80mm, laat het maar weten :)
De schroefdraad op de radiator is trouwens M3, dus zelfs als je de M4 schroeven zou willen gebruiken zal je de schroefdraad zelf moeten bijtappen. Maar ze zijn zowiezo te kort dus ja.
Ik ga morgen op zoek in de dichtstbijzijnde hardware store.

Nog fotootje toevoegen:
Links M4
Midden zie je goed dat ze niet lang genoeg zijn
Rechts M3
screws.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je geen lange schroeven kan vinden, zou je ook korte schroeven kunnen gebruiken.
Dan de schroef niet helemaal door de fan heen, maar door het gaatje aan de onderkant van de frame (dus de kant aan de radiator).

Je hebt dan wel een lange dunne schroevendraaier nodig die door het gaatje van de fan kan gaan aan de bovenkant.
 
Had ik ook aan gedacht, maar zo kan ik deze schroeven nog steeds niet gebruiken, hoe je het ook draait of keert, ik moet toch nieuwe halen :)
Ik houd het zeker in mn achterhoofd, voor het geval ik de 80mm lengte niet vind.
 
pas op voor het "door" de radiator schroeven ofwel dat je ze tever doorschroeft en een paar koelvinnen en mischien zelfs wel een van de water buisjes sloopt ;)

persoonlijk zou ik gewoon te lange m3 schroeven halen en inkorten (kan je makkelijker aanspannen tegen vibraties)
 
pas op voor het "door" de radiator schroeven ofwel dat je ze tever doorschroeft en een paar koelvinnen en mischien zelfs wel een van de water buisjes sloopt ;)

I know :)

persoonlijk zou ik gewoon te lange m3 schroeven halen en inkorten (kan je makkelijker aanspannen tegen vibraties)

Dat was ook de bedoeling maar dat is het net, langere schroeven moeten logischerwijs ook sterker zijn voor alledaags gebruik dus zijn die meestal dikker ook, M3 schroeven vinden die langer zijn dan 60mm... Probeer maar eens, tenzij je echt bij een speciaalzaak gaat, en ik heb er toch verschillende gedaan vandaag...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
vincent Cinewall build Overige Builds 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
kier Kier - Green Lantern Scratch Build Gallery & Build Logs 2
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
Dave-V 2 pc desk build, audio ruis. Problemen & Oplossingen 13
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
S 900D build Gallery & Build Logs 5
C Advies Build Waterkoeling 1
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
Dirk Kramer Red Carbon desk build Gallery & Build Logs 15
H Custom waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan