• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies schoonmaken radiatoren + fittings

Xfiles

New member
Zoals de topic naam al aangeeft ben ik opzoek naar advies om de radiatoren en fittings van mijn huidige + oude loop goed schoon te maken voor een nieuwe loop.

Hierbij even wat achtergrond, excusses als het mogelijk onnodig is maar ik ben graag zo duidelijk / gedetailleerd mogelijk waar nodig.

Mijn eerste loop was een soft tubing loop met 1x 480 XSPC RX480 Quad Radiator V3.
Een Laing DDC-1Plus MCP355 12V pomp.
Daarnaast 2 GPU blocks, een CPU block, mosfet block en als laatste een chipset block (X99 platform).
Alle fittings en tubings waren 10MM (3/8 ID - 1/2 OD).
Fittings waren grotendeels van Koolance en de tubing Tygon E3603.
De vloeistof was Feser One Cooling Fluid - UV RED.

Mijn tweede loop was een gedeelte hardline tubing en gedeelte soft tubing (geduld was op en de rubbere insteekslang was kapot gegaan dus een rage quit was het gevolg).
De 480 rad was hergebruikt en daarnaast was er nogmaals een 480 XSPC RX480 Quad Radiator V3 toegevoegd + 2x XSPC RX240 Black V3.
De pomp is vervangen door een Laing D5-MCP655 12V.
De GPU blocks zijn ook vervangen omdat er andere GPU's in kwamen.
De CPU, mosfet en chipset block zijn wel hergebruikt.

De blocks die hergebruikt zijn heb ik goed schoon gemaakt (helemaal uit elkaar gehaald).
De 480 rad heb ik zo goed mogelijk geprobeerd schoon te maken maar dit lijkt niet helemaal goed gelukt te zijn.
De vloeistof die er nu in zit is EK-Ekoolant EVO CLEAR premix.
Deze vloeistof is doorzichtig maar heeft nu een licht kleurtje gekregen door de vorige vloeistof die ik gebruikt heb.

Bij mijn volgende loop die er binnenkort aan zit te komen wil ik dus proberen alles zo goed mogelijk schoon te maken en daar heb ik een aantal vragen over.
De pomp wordt vervangen door 2 nieuwe pompen van het zelfde exemplaar (de huidige is volgens mij niet helemaal in orde meer).

Radiatoren:
1. Is het nog steeds aan te raden een radiator voor 1/4 met schoonmaak azijn te vullen en 3/4 gedestilleerd water?
2. Zo ja, maakt het nog (veel) uit of dit warm / kokend is of niet?
3. Van wat ik on-line las zou het niet teveel kwaad kunnen als je dit een uurtje laat staan, klopt dit nog?
4. Zijn er eventueel nog andere manieren om een radiator goed schoon te krijgen?
Want het lijkt erop dat er nog steeds wat kleurstof achter gebleven is in de radiator en dat wil ik proberen er deze keer goed uit te krijgen.

Fittings:
Een aantal fittings die ik ga gebruiken zitten nu nog in de loop maar een groter aantal zit nu niet in de loop.
Als ik deze goed bekijk dan zit er aan de binnenkant nog wel wat kleurstof resten / ander mogelijk vuil.
Deze had ik al een keer goed doorgespoeld maar dat lijkt dus niet voldoende.
5. Mijn idee was om een flessenreiniger te gebruiken om te kijken of ik het los / schoon kan krijgen(voorbeeld), heeft iemand hier ervaring mee?
6. Heeft iemand ook een link naar een product dat de juiste grootte is voor fittings?
7. Zijn er eventueel nog andere manieren om ze schoon te krijgen?
8. Kunnen deze ook eventueel in 1/4 schoonmaak azijn 3/4 gedestilleerd water een uur liggen weken? (de O-ringen ga ik toch vervangen aangezien er een aantal lek waren in mijn huidige loop).

Alvast bedankt voor de antwoorden / informatie.
 
Het is aan te raden om geen kraanwater te gebruiken, dan heb je het risico dat je later alg groei krijgt door bacteriën die zijn achter gebleven.
Het beste is gedistilleerd of gedemineraliseerd water te gebruiken om alles goed door te spoelen.
Zie meer info over het spoelen van radiatoren hier: http://forum.highflow.nl/f6/radiator-door-spoelen-voor-gebruik-1256/

Een theelepel azijn kan je toevoegen om hardnekkig vuil weg te krijgen, het is wel natte vingerwerk, je mag het niet te lang in laten zitten, anders tast je de binnenkant van de radiator/componenten aan.

Je kan ook dit product overwegen, het kost wat, maar dan weet je dat het goed gaat:
https://www.highflow.nl/watercooling/koelvloeistof/anti-algues-corrosion/mayhems-blitz-kit.html
Dit kan je dus ook gebruiken voor de fittingen, je spoelt hiermee het gehele systeem door in meerdere stappen.
 
[MENTION=1]Freddy[/MENTION]

Bedankt voor de informatie.
Dat sticky topic had ik al gelezen maar wilde het voor de zekerheid even navragen over de duur dat het "veilig" is om het te laten staan.

Het gelinkte product had ik ook al eerder tegen gekomen (volgens mij ook een post van jou?) en houd ik in gedachte of ik dat wel of niet ga doen.
Aangezien er meer dan 1 liter in de loop met radiators alleen gaat moet ik er helaas 2 aanschaffen tenzij het stap 1 product los te verkrijgen is?

Als ik de fittings ook op deze manier ga doen moet ik nog iets verzinnen hoe ik alle fittings in een loop ga krijgen.
Want de blocken ga ik gewoon open maken en zo schoonmaken dus kom ik aansluitingen te kort.
 
Bij stap 1 heb je aan 1 liter voldoende, radiator hoeft niet tot de nok vol gevuld te worden.
Je kan dan bijvoorbeeld om de zoveel uur de radiator even omdraaien, zodat het vloeistof alle kanten van de radiator pakt.

Bij stap 2 zou ik de waterblokken mee laten spoelen, dan heb je ook gelijk alle fittingen mee.
En de waterblokken zijn dan misschien schoon genoeg dat je het niet meer open hoeft te maken.
 
[MENTION=1]Freddy[/MENTION]

Bedankt voor je reactie.
Volgens stap 4 van hun bij Stap 1:

4. Vent the system of any trapped air and cap the radiator.

Zouden ze dus wel gevuld moeten zijn (ik ben nogal van regels / instructies vrij exact opvolgen) dus zal ik voor de zekerheid er 2 aanschaffen als ik het ga doen.
Gezien de tijd dat de radiatoren moeten liggen is mijn idee om het 's avonds te vullen en dan een nacht te laten liggen.
Dan benut ik mijn tijd het efficiënts aangezien het in een vakantie uitgevoerd zal gaan worden.
Dan kan ik het de volgende morgen legen en dan stap 2 voorbereiden en starten zodat ik de dag daarna in de ochtend de laatste stappen van stap 2 kan uitvoeren en daarna over kan gaan op de installatie.

De waterblokken gaan open want ik wil controleren of ze intern nog in orde zijn of dat er mogelijke beschadigingen / blokkades zijn opgetreden (zijn niet doorzichtig dus moeten open om het te kunnen zien).
Maar ik zou ze inderdaad in stap 2 alsnog kunnen meenemen zodat alle fittings schoongemaakt worden.
 
Wat ik altijd doe:
* Kraan water koken en een beetje in de radiator gieten met een trechter. Niet helemaal vullen, want het water moet kunnen bewegen.
* Pak de radiator beet met een theedoek en voer de "La Cucaracha" uit (schudden met die hap).
* Giet de radiator weer leeg.
* Doe het bovenste 3 maal.

Daarna herhaal je bovenstaande met gedestilleerd/gedemineraliseerd water (eventueel warm).

Dan heb je hem:
3x gespoeld met kraanwater en 3x met demiwater, dit moet voldoende zijn.
 
[MENTION=157]XenoMorpH[/MENTION]

Bedankt voor je reactie en informatie.
De vorige keer toen ik van loop wisselde had ik de radiator echt iets van 8 keer gevuld, geschud maar er bleef nog steeds lichtelijk gekleurd water uit komen.
Deze keer ben ik dus opzoek naar een wat betere oplossing aangezien er deze keer mogelijk 4 radiatoren zijn waar het nu in kan zitten.
 
Om te spoelen echt gewoon met kraanwater spoelen, warm water is wenselijk.
Met demiwater spoelen is alleen noodzakelijk om het over gebleven kraanwater weg te spoelen, meer niet.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan