• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eigenbouw, hulp nodig met nadenken

HailBaal

Junior Member
Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje logisch overkomt.

Omdat ik niet echt een geschikte kast vinden die groot genoeg is, er goed uit ziet, aan mijn wensen voldoet en ook nog een keer betaalbaar is, wil ik gaan proberen er zelf een te bouwen. Ik heb dit echter nog nooit gedaan dus ik ga wat hulp nodig hebben. Hopelijk hebben er mensen intresse om mij te helpen met meedenken.

De kast zelf gaat een combinatie worden van hout en staal. Ik wil als hout MDF platen van 18mm pakken en dit geheel verstevigen met behulp van L profielen en metalen hoekjes. Om te beginnen met mijn ideeen, misschien dat er mensen zijn die verbeteringen willen aanbrengen hieraan:

Hout keuze: MDF 18mm
Harddisk ruimte: naast elkaar 2 racks met in elk rek ruimte voor 10 schijven.
5.25": Ik wil naast elkaar plaats voor 5 of 8 5.25 apparaten (dus of 10 of 16 plaatsen)
bovenin wil ik naast elkaar 2 360 rads kunnen plaatsen.
voorin wil ik ruimte voor minimaal 2 240 rads naast elkaar.
achter de backplate (deze wil ik wel van staal) wil ik minimaal 5CM ruimte hebben (of 8CM mag ook) voor het wegwerken van kabels en controllers.
uiteraard gaan de houten delen bekleed worden met dempingsmatten omdat het anders een klankkast word.

waar ik ook aan zit te denken is bovenin aan de achterkant, achter de rads een afschuining te maken met plaats voor 2 80mm fans, puur voor de show :)

zijn er plaatsen waar ik de benodigde onderdelen (mobo backplate, 3.5 en 5.25 brackets en PSU houder) kan kopen?

Deze plaatjes zijn een doorsnede, zodat mijn bedoeling een beetje overkomt.

bovenkantb.png


zijkantkast.png


vooraanzicht.png


totaal lijstje van wat er kwa hardware in moet kunnen:

2x 2 slots 5.25 res
2x 360 rad met shrouds en fans
2x 240 rad met shrouds en fans
20 harde schijven (heb ik nog niet maar dat wil ik wel er in kunnen stoppen. wil dat uit kunnen breiden wanneer ik geld heb)
10 of 16 5.25 apparaten.
2x Laing DDC-1 MCP350 12V
voor alle fans die de kast in blazen een luchtfilter. aan de bovenkant achter alle fans een luchtfilter (voor de looks vooral)
2x flow meter
2x drain
4x blacklight 30cm
4x groene 30cm balk

Uiteraard om zoveel schijven aan te sluiten komt er een SATA controller die multipliers ondersteund in de kast. (port multiplier heb ik al, kan ik 5 schijven op 1 sata poort op aansluiten. Multipliers zijn te koppelen maar dat kost wel performance.



ideeen worden gewaardeerd.
 
Voor mobo tray, slotplaatjes bracket en eventueel voeding bevestiging
zou ik een donor kast van marktplaats of zo plukken.
Mogelijk pak je ze het goedkoopste als je een compleet oud systeempje vindt.
(P II/III ?)
 
idd mobo tray enz donor kast...
verder zou ik persoonlijk meer staal(aluminium) gebruiken 18mm mdf word ERG zwaar :p verder kost het ook allemaal veel ruimte
met een 2/3 mm dikke allu plaat heb je veel meer ruimte en ziet er ook mooier uit in mijn ogen :)
 
@hierboven: dat is leuk om een klein dingetje mee te maken (heb ook wel ac ryan panels gebruikt voor wat casemods) maar 1mm is te weinig voor een hele build.

Verder ga ik mee met de mensen hierboven, 2mm alu en dat aan elkaar schroeven met alu hoek profielen. 3.5 en 5.25" bays zijn nog wel te maken uit een plaat metaal een mobo tray is lastiger die kan je beter uit een donor halen ;).
 
ik maak me een beetje zorgen over de warmte van de schijven als je er echt veel in wil bouwen als de drivebays naast een radiator zitten .. komt tamelijk wat warmte af van een stapel opeengepakte schijven mischien een idee voor een apart gedeelte voor de schijven
met een eigen fan dat zal de levensduur wel verlengen want kan een broeikast worden met heet lopende schijven
verder alles met zo dikke plaat maakt de kast echt enorm zwaar zoveel mogelijk allu gebruiken zal vel kilos schelen de achterplaat van goed dik allu of staal voor de nodige stevigheid en t monteren van de voeding ect te vergemakkelijken en met t oog op een goede ground dit met de tray verbinden.
ben heel benieuwd hoe t gaat worden best gewaagd project en veel werk zeker
dat is super en met zeer hoog mod gehalte !
 
Freddy heeft wel aluminium panelen in de shop. Geen idee of 't wat is. Heeft iemand 't es gekocht?

@hierboven: dat is leuk om een klein dingetje mee te maken (heb ook wel ac ryan panels gebruikt voor wat casemods) maar 1mm is te weinig voor een hele build.

Verder ga ik mee met de mensen hierboven, 2mm alu en dat aan elkaar schroeven met alu hoek profielen. 3.5 en 5.25" bays zijn nog wel te maken uit een plaat metaal een mobo tray is lastiger die kan je beter uit een donor halen ;).

Daarbij zijn die prijzen daarvoor niet te doen.
Opzich niets mis met die prijzen, maar is bedoelt voor kleine verkoop
Als je genoeg alu nodig hebt voor een hele kast word het goedkoper per m²
Ff zoeken waar je het dan wel vandaan kan halen ;)
 
ik maak me een beetje zorgen over de warmte van de schijven als je er echt veel in wil bouwen als de drivebays naast een radiator zitten .. komt tamelijk wat warmte af van een stapel opeengepakte schijven mischien een idee voor een apart gedeelte voor de schijven
met een eigen fan dat zal de levensduur wel verlengen want kan een broeikast worden met heet lopende schijven
verder alles met zo dikke plaat maakt de kast echt enorm zwaar zoveel mogelijk allu gebruiken zal vel kilos schelen de achterplaat van goed dik allu of staal voor de nodige stevigheid en t monteren van de voeding ect te vergemakkelijken en met t oog op een goede ground dit met de tray verbinden.
ben heel benieuwd hoe t gaat worden best gewaagd project en veel werk zeker
dat is super en met zeer hoog mod gehalte !

harde schijven en warmte? harde schijven hoef je niet te koelen. gewoon niet boven de 50 graden laten worden en het is goed. het netste is de schijven tussen de 35 en 45 graden te laten worden. dan heb je namelijk de minste kans op uitval. zit er zelfs aan te denken om in plaats van MDF mooi hout te gebruiken en het te lakken. een vriend van mij is timmerman en hij heeft een hele mooie gitaar kist gemaakt van mooi hout. misschien dat we het samen kunnen maken (zal het hem ff vragen).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
mixedup asus aura hulp Problemen & Oplossingen 4
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Z Asus Aura RGB Led strips/hulp gezocht Cases en Modding 15
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
Z Hulp gezocht!!! Nieuwe upgrade is warmer geworden Waterkoeling 36
Z 900D Waterbuild hulp nodig Waterkoeling 8
P Advies/hulp met creëren loop Waterkoeling 2
B Beginnende watercooler vraagt hulp!! Advies Waterkoeling Setup 22
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23
M Pink panter Upgrade. ( Hulp gevraagt) Gallery & Build Logs 2
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
M Overstappen acrylic hulp Waterkoeling 1
D AUB hulp voor passende onderdelen. Waterkoeling 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
U Hulp uitbreiding watercoolingsetup Advies Waterkoeling Setup 2
D hulp bij kleur van de fluid Waterkoeling 8
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
S Hulp desk mod Cases en Modding 11
H Nieuwe watergekoelde pc, hulp nodig Advies Waterkoeling Setup 29
B ambient light (veel hulp nodig ben geen electries expert) Cases en Modding 4
Z Hulp nodig bij R9 290X Waterkoeling!!! Advies Waterkoeling Setup 48
Freddy Hulp met hardware keuze aub! X99 High-End systeem Hardware & Software 30
D Waterkoeling Hulp bij samenstellen X79 S2011 3x AMD HD79xx € ???? Advies Waterkoeling Setup 12
vincent opstarten webshop hulp gevraagd Algemene Discussies 35
JaccoW Z-Machine opvolger - NCase M1 [Brainstormfase] hulp gevraagd Gallery & Build Logs 28

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan