Rusland was destijds een ware voetbalmachine, razendsnel combinatie-countervoetbal. Alle goede spelers van Dick Advocaat zijn Zenith-Sint Petersburg welke dat jaar de UEFA cup gewonnen hadden speelden in dat Russische team.
Die wedstrijden voordat ze Nederland uit het toernooi knikkerden waren van een oogstrelend hoog niveau. Nederland won van Italie en Frankrijk. Dat schepte hoge verwachtingen, maar van onderschatting was denk ik geen sprake. Ook het Nederlands team van toen was zich wel bewust van de vorm en de kracht van de Russen.
Ze werden toen weggespeeld door een op dat moment beter team. Het verhaal dat wij Rusland toentertijd onderschat hadden verbloemt dit feit alleen maar. Nederland was ook in goede doen, maar werd tactisch en technisch van de mat gespeeld door een beter team.
Rusland stuitte toen in de volgende ronde op een oppermachtig Spanje waar Nederland waarschijnlijk ook kansloos tegen was geweest.
Mocht Spanje weer die vorm bereiken van in 2008...dan vrees ik dat Duitsland naar huis kan. Die hebben imo nog geen echte tegenstand of liever gezegd tegenslag gehad. Argentinië speelde matig tot slecht. Tactisch gooiden ze de deur bijna open voor die Duitsers, waardoor die zonder al te veel spanning/tegenslag de 1/2 finale hebben gehaald.
Nederland daarentegen heeft zich in het toernooi gevochten. Na de rust tegen Brazilië toonde ze een haast on-Nederlandse mentale weerbaarheid en vechtlust om te winnen.
Spanje is ook heel langzaam in het toernooi gaan groeien en hebben al diverse dips overwonnen. (1e wedstrijd verlies en in de 1/4 finale een moeizame wedstrijd toch winnen)
Maar Uruguay is niet te vergelijken met het Russisch team van toen dat uit elf spelers bestond. Uruguay bestaat uit één speler en tien mensen die in dienst staan van die speler. Het zal niet makkelijk zijn om die wedstrijd te winnen, omdat ze zwaar op de verdediging gaan leunen@waarschijnlijk een bloedsaaie wedstrijd.
Maar ik geloof zeker dat Nederland een hele grote kans heeft om van Uruguay te winnen. Desnoods een matte 1-0 met wederom een en of ander mazzelgoaltje via een verdediger en een hobbeltje in de grasmat.