Het enige nadeel van de
radiator onderin is dat die hdd bracket er dan uit moet. Als dat geen probleem is, is dat natuurlijk ook geen nadeel meer
en lijkt me dat de mooiste plek voor een
radiator in deze kast. Zeker omdat je alleen de GPU's wilt gaan waterkoelen.
1)Een
radiator bovenin zal waarschijnlijk een deel van de warmte van de CPU koeler gaan meenemen + alle warmte die in de kast zit komt nog eens door die
radiator. Twee 470gtx'n zullen een 240mm
radiator al redelijk zwaar belasten en dan zal een meer optimale koeling van de
radiator beter zijn voor de temps.
Alhoewel je voor GPU koeling niet al te moeilijk over een graad of vijf meer of minder hoeft te doen. Zeker niet wanneer je ze op stock snelheid laat lopen. Vergeleken met de stock luchtkoelers van GPU's is bijna elke waterkoelset veruit superieur zowel in temperatuur als in geluid. Wat dat betreft hoef je je in je keuze van radiator boven of beneden niet al te veel te laten leiden door het temperatuurargument. Als je die hdd bracket goed kunt gebruiken of open wilt laten voor eventueel gebruik, weegt dat argument imo al zwaarder dan een verondersteld graadje meer of minder.
2)Onderin ben je ook niet beperkt in de keuze van een
radiator. Je kan daar ook met gemak een
XSPC RX kwijt. Deze zal met de warmtedump van de twee kaarten denk ik beter overweg kunnen dan een MCR220 of andere < 3.5cm dikke
radiator bovenin de kast.
3)Wanneer de
fans van het onderin geplaatste rad de lucht van buiten naar binnen laat trekken heb je vrijwel zeker de meest optimale koeling van dit rad (wat betreft interne plaatsing) De CPU tepms zullen daar dan waarschijnlijk wel ietsje hoger van worden, omdat de kast temp dan waarschijnlijk iets omhoog zal gaan.
Mooi compromis is dan zoals bij die kast op xs. Hier staan die radfans op uitblazen en die blauwe fan van het front zorgt voor koelere lucht van buiten de kast.
4)De slangroute lijkt mij juist gemakkelijker met de
radiator onderin. Hangt ook wel een beetje af van wat voor soort
pomp en
reservoir je wilt hebben, maar zoals op die foto van die xs kast te zien, liggen de
radiator-
fittingen heel gunstig naar de kaarten toe.
Als je de GPU blokken parallel aansluit, hoeft de slangroute niet eens meer naar boven toe en heb je een optie om alle slangen beneden te houden. maar dat is grofweg slechte één optie. Hangt af van je
pomp en
reservoir keuze (T-line zou ook nog kunnen)
Als je de WC alleen bij de GPU's wilt houden zou
de XSPC 750 dual bay reservoir/pomp een mooie keuze zijn.
Maar zoals die DDC
pomp op die foto is geplaatst op dat dempingsdingetje is denk ik de mooiste oplossing. Dit in combinatie met een T-line als vul & ontluchtingspunt in plaats van een
reservoir zou de best presterende en meest ruimtebesparende oplossing moeten zijn voor in je kast + één van de stilste.