• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Turing bouwt - eerste watergekoelde pc

Turing

Mutatie
Zoals geschreven in het voorstel topic een build-log van mijn nieuwe machine. Geen mods (voorlopig), just plain computerbuilding, wel de eerste keer met liquid cooling.

Mijn budget was 1500 euro, waar ik in eerste instantie een compleet systeem voor wilde hebben, inclusief monitor, muis, toetsenbord dus. Daar ben ik maar van af gestapt, ten eerste omdat ik een machine wil waar ik mee kan werken, grafisch, en ten tweede omdat ik verleid werd door de verlokkingen van een vloeistof gekoelde pc. Dus moest ik wat onderdelen schrappen, monitor, muis en toetsenbord, maar ook ssd, hd en optische drive. Hiervoor gebruik ik nog even wat dingen die ik nog heb liggen cq staan. Na diverse opties bekeken te hebben, ben er weken mee bezig geweest, kant en klaar pc, zelf bouwen, laten bouwen, besloot ik het zelf te gaan doen.

Diverse configuraties passeerden de revue, waaronder op een gegeven moment de Thermaltake level10 kast met lcs ingebouwd. Ik was zover dat ik waterkoeling aandurfde maar nog niet zover dat ik het zelf samen zou stellen en inbouwen. Na enig zoekwerk op forums, leek het toch niet zo 'n goed idee om voor die kast te kiezen, het werd afgeraden, dus ging ik verder zoeken naar kant en klare setjes, hoefde ik het zelf niet uit te zoeken en samen te stellen. Maar er was bij al die setjes wel iets wat me niet beviel, zoals de kleur van de slangen of de verkrijgbaarheid van de set. Toen bleef er dus niets anders over om toch zelf aan de slag te gaan. Na lezen van aanbevelingen, watercooling 101's, faq's, reviews en wat youtuben groeide het vertrouwen dat ik het wel kon en kwam ik tot een lijst met onderdelen. Ook wist ik opeens wat id en od betekent, wat een cpu block en een rad is, een loop etc. Na het checken van mijn lijstje ben ik gaan bestellen, soms moest ik iets bezuinigen om alles binnen het budget te houden en moest ik uiteindelijk ook de ssd, waar ik lange tijd aan vast hield, even on hold zetten, maar die komt nog wel.

Er zijn ondertussen twee dingen binnen, het geheugen en de psu, de rest moet nog komen. Om deze log te starten zal ik de lijst met onderdelen hier plaatsen. Ik begin met een lijst van de "normale" onderdelen, en daarna een lijst van de dingen voor liquid cooling loop.

CASE: Xigmatek Elysium big tower, zwart met window
MOBO: MSI Z68A-GD80 (G3)
CPU: Intel i7 2600k 3,4 GHz
MEM: Kingston 16 Gb 1600 MHz HyperX Genesis
VGA: ATI/AMD Firepro V5900
PSU: Corsair Enthusiast TX850 V2

HD en OPTISCH: voorlopig uit oude pc
in de toekomst zullen er minimaal 1 ssd voor de os en enkele hd's in raid geplaatst worden en een nieuw optisch station.
Ook zal ik starten met een tot drie oude crt monitoren, die worden in de nabije toekomst ook vervangen, waarschijnlijk door Dell Ultrasharps.

Verder nog:
Scythe Kaze Master Pro black fancontroller, adapters dvi-vga, displayport-vga en twee uv buisjes besteld.

Voor de koeling heb ik het volgende lijstje:
EK Supreme HF Plexi cpu block
Laing DDC-1 Plus MPC 355 12v pomp
Phobya Laing DDC top - black nickel edition
XSPC Laing <DDC L Stand
Phobya Balancer 150 silver/nickel reservoir
Swiftech MCR 320 360 Radiator
3 Nexus Real Silent 120 mm/1000rpm fans
Feser Tube White UV 1/2 id - 3/4 od, 2,5 m pack
2 x 4 pack 13 mm Feser schroeffitting - G 1/4
Arctic Silver
Ik weet dat het met gedestilleerd water kan maar ik heb toch ook 2 Liter Thermochill EC6 Non Conductive Coolant meebesteld.
En dan nog een Aquacomputer tempsensor inline die ik op de Scythe Kaze Master Pro hoop te kunnen aansluiten.

Wat me wel nogal stoorde bij het moederbord en de chipset is dat er niets voor linux wordt gedaan, geen leuke overclockapps voor linux, geen handige linux bios instellingenapp, geen caching met ssd via de chipset en voor virtu is ook geen ondersteuning in linux. De fabrikanten stellen op dit vlak ontzettend teleur.

Okee, so far so good. Als ik alles binnen heb begin ik met fotos van de dozen en de uitgepakte onderdelen en dan starten met de bouw.
 
Kijk, nog één net als mij die net begint met waterkoeling en "belangrijke" nieuwe pc-componenten eerst laat liggen om de waterkoeling voorrang te geven.

Veel succes ermee, zal dit topic zeker volgen.
 
Okee, kijk daarom is het altijd goed om van tevoren lijstjes door kenners te laten bekijken, maar het is al besteld. Voor een volgende keer of fatale droogloper, wel handig om te weten. Ik heb deze componenten ook een klein beetje (zolang het budget het toeliet) op de eventuele groei gekocht. Ik heb nu ook nog niet zo'n gigantische kast nodig, alhoewel ik wel van grote kasten houd en er toch veel gamerskasten met uitsteeksels, spoilers, vleugels en whatever zijn, waar ik helemaal niet van hou, of kasten met deuren, aargh. Dit was de enige kast die ik echt mooi vond en die ook nog veel ruimte boodt ook voor waterkoeling. En wat geluid betreft: mijn huidige ouwe pctje maakt zoveel lawaai dat ik al blij ben met ietsje minder. Ik heb er vorig jaar een nieuwere grafische kaart ingezet maar niet de oude voeding vervangen die dus eigenlijk te weinig levert en altijd op volle kracht vooruit staat, alsof je naast een vliegtuid zit.

Een paar dingen bij het plannen van de bouw die van belang zijn kwam ik hier op het forum tegen:
Zoals in deze thread: De pomp altijd na het reservoir en bij voorkeur lager. En: "De volgorde van de componenten heeft geen noemenswaardige invloed op de koelprestaties van de waterkoelset!". Handig om te weten, dat laat wat vrijheid bij het maken van de loop. Op fora en youtube kwam ik toch mensen tegen die zweren bij res-pomp-rad-cpu-res, want dat zou koelwinst opleveren. Of anderen die vinden dat het res-pomp-cpu-rad-res moet zijn. Van dezelfde thread nog: "...dat een zo kort mogelijke slangroute geen voorang hoeft te hebben op keuzes die praktisch beter uitkomen of wat mooier staat." Dus zal ik gaan voor het handigste en mooiste ook rekening houdend met mogelijkheden van de case en de vorm van het venster. Het oog wil ook wat, zeker bij waterkoeling.
 
De volgorde maakt niet zo heel veel uit. Zolang het RES maar hoger zit dan de Pomp.

Maar het meest logische volgorde is het minst warme object(Mem, mobo, CPU) naar het warmste object (GPU) in je loop. Daarna komt het Rad om alles af te koelen. (Naar mijn mening dan).
 
Temperaturen binnen een loop schommelen niet echt, dus of je nou eerst de minst warme of de warmste component als eerste doet maakt weinig uit. Belangrijkste (merendeel voor het oog eigenlijk) is het kort en strak houden van de slangenroute. Kijk wat voor jou de kortste en mooiste route is.

Wel dient zoals gezegd het reservoir voor de pomp te zitten (res -> pomp -> overige componenten) en hoger geplaatst dan de pomp zelf (pomp zuigt het water niet aan, plaats je het res lager dan de pomp dan pompt ie droog en raakt defect).
 
Midden volgende week zal ik alles binnen hebben en ga ik beginnen met de bouw.

Overal wordt gezegd dat je je loop eerst moet testen op lekken door hem 24 uur of langer te laten draaien. Moet je dat buiten de kast doen of als ie ingebouwd is?, want als je het buiten de kast doet dan moet je het toch weer uit elkaar halen en in de kast opnieuw in elkaar zetten zodat je weer kans op slecht aangesloten slangen hebt en je weet voordat je het ingebouwd hebt toch ook nog niet hoelang de slangen precies moeten zijn? Wat is de beste of handigste manier? Gaat het dan om de aansluitingen of lekken in de rad of pomp of het block?
 
Als er iets lekt zijn het meestal de aansluitingen welke of niet goed vast gedraaid zijn of waar de slang net niet goed genoeg op zit. Een lekkende radiator komt meestal doordat een schoef net iets te lang is en een gaatje in een buis maakt. Pompjes en blokjes lekken zelden, tenzij de o-ring vergeten wordt. (Gebeurt wel eens na het wisselen van het pomp topje :schaam )

Reden dat je zo lang moet lektesten is omdat je niet alle lekken direct ziet verschijnen. Het zou bv kunnen dat een lek pas begint wannneer de slangen wat warmer zijn geworden. Als dit een heel klein lekje is, kan het een tijdje duren voordat er een druppel water gevormd is.

Lektesten kan je het beste doen nadat je alles ingebouwd hebt. Als je alles buiten de kast lektest, kan je idd door het verplaatsen van de boel juiste een lek veroorzaken.

24 uur lektesten vind ik een beetje overdreven. Met een uur of 8 testen ben je ook wel lekvrij. De boel een nacht laten draaien en je bent er al.
Plaats wel stukjes wc papier oid onder de fittingen. Dan kan je aan het papiertje al zien of er een druppel opgevallen is. Dan hoef je er niet acht uur lang naar te staren. ;)

Knip de slangen in ieder geval goed recht af en draai de fittingen goed vast.
 
Woensdagmiddag was alles binnen. Twee items uit oude pc's toegevoegd: een hp dvd writer en een samsung sata II 7200rpm 500 Gb hd. Het feest kon beginnen, maar toen kwam mijn zoon (10) uit school en was geïnteresseerd, dus alles uitgelegd en laten zien. Toen kon de normale bouw beginnen, cpu en mem op mobo, mobo in kast, dvd, fancontroller, voeding en hd in kast, grafische kaart op mobo. (foto's zijn gemaakt met de telefoon in slecht licht, dus niet zo goed van kwaliteit)

dozenpc.jpgkastzij.jpgmopbo-cpu-mem.jpgkastmetbl9ock.jpg

Toen dit alles klaar was kon het watercooling feest beginnen. Spannend, had ik goed gepland, kwam ik niets te kort? Ik had alles goed bekeken op het web, hoe je de top op de pomp moest monteren bijvoorbeeld.

Als eerste het cpublock op de cpu gemonteerd. Dat was niet problematisch. Daarna kwam de pomp aan de beurt en kwam ik erachter dat ik niet het goede gereedschap had, want met mijn kleine schroevendraaier kreeg ik de top er niet van af. Winkels dicht, dus moest ik wachten. Ook kwam ik erachter dat de top die ik besteld had een probleem opwierp. De in en out op de zijkant zaten te dicht bij elkaar om er twee feser compressiefittingen, die ik besteld had, naast elkaar te plaatsen. Het was zelfs niet mogelijk om 1 fitting en een afdekschroefje naast elkaar te krijgen, de openingen hadden enkele millimeters verder uit elkaar geplaatst moeten worden. Ik dacht, shit, nu moet ik toch weer wat bijbestellen, nog langer wachten etc. Nu had ik ook een tempsensor mee besteld om tussen het cpublock en een fitting te monteren en deze was wel slank genoeg om naast een afdekschroef te krijgen, dus heb ik besloten om de tempsensor op de pomp out te monteren, omdat ik begrepen heb, uit alles wat ik gelezen heb, dat de vloeistof in de loop na korte tijd draaien toch overal ongeveer dezelfde temperatuur heeft en de cpu temp kan ik toch gewoon uitlezen in de os. Okee, probleem opgelost en toevallig zag ik donderdagochtend tijdens de wekelijke boodschappen het perfecte gereedschap in de aanbieding liggen in de aldi. Dus toen kon de top op de pomp geplaatst worden. Daarna moest de pomp in de kast gemonteerd worden, ik had daar een houder voor mee besteld en dat ging goed. Ik moest wel nadenken over de plaatsing in relatie met de andere componenten en de kast. Ik heb hem toen op de bodem van de kast gemonteerd met de top naar voren, dat vond ik mooi.

cpublock.jpgpompmettop1.jpgpompmettop2.jpgpompmettop3.jpgpompinkastverkeerd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar.... toen ik het reservoir wilde plaatsen en ik bekeek waar ik het kon monteren, realiseerde ik met dat de pomp niet goed zat. Zo met de top naar voren zou de slang knikken en er ook problemen ontstaan met de fan in de zijkant van de kast. Ook zou de slang zoals ik het me voorstelde niet mooi door de kast lopen. Dus toen moest ik de pomp er weer uithalen en kijken hoe dan wel. Na de pomp 90 graden te draaien was het okee. Daarna het reservoir gemonteerd, gebruikmakend van de al aanwezige schroefgaten in de kast voor grotere moederborden, boven de pomp maar niet te hoog, want ik wil makkelijk kunnen vullen. Toen kwam ik erachter dat de fittingen weer te groot waren voor op de ronde zijkant onderaan het reservoir. Niet om er twee naast elkaar te krijgen maar omdat ze die ronde kant hebben afgevlakt bij een opening maar dat vlak is niet groot genoeg om de fitting op te passen, je kunt de fitting dus niet helemaal erop draaien. Mijn oplossing was een extra rubberen ringetje op de fitting te plaatsen en ik hoop dat het zo weer waterdicht is geworden. Anders zal ik nog een andere fitting moeten aanschaffen. Na het reservoir, het laatste onderdeel, de radiator. Fans er op gemonteerd en boven in de kast geschroefd.

dozent.jpgkastklaarzvclose.jpgradvents.jpgkastklaarzv.jpg

Nu moet ik eerst mijn werkkamer opruimen zodat de pc geplaatst kan worden. Dan kan ik alles aansluiten en de slangen plaatsen. Daarna kan ik de loop vullen en kijken of er een lek is, waarna ik de computer in gebruik kan nemen.

Dus over enkele dagen kom ik er nog op terug. Ik ben van plan, ondanks dat ik tegenwoordig een overtuigd linux gebruiker ben, er ook windows op te zetten. Ten eerste wil ik die tooltjes van msi zien en belangrijker: ik wil in de nabije toekomst ook in zowel linux als windows het systeem benchmarken en een vergelijking maken, kijken of er verschil is in prestaties. Ook heb ik nog wat dingen bijbesteld om het systeem af te maken. Een grotere hd heb ik nog niet besteld, want met die prijzen op het ogenblik vind ik dat weggegooid geld, dat los ik wel op met wat ik nog heb, intern en extern. Wel heb ik twee Corsair Force Series GT 60 Gb besteld, een voor linux, een voor windows. Een microsoft natural ergonomic keyboard 4000 en een (linkshandige) Razer Deathadder muis. Een Dell Ultrasharp U2711 27 inch monitor en dus een windows 7 professional sp1. Dat zou vandaag allemaal binnen moeten komen en dan is het beestje voor dit moment compleet.
 
Laatst bewerkt:
Bezig nu bezig met de slangen, gaat op zich goed, ik kwam alleen niet goed bij de achterste fitting van de radiator. Er zitten daar ook allemaal kabels, dus moest ik na de slang gemeten te hebben de rad even los schroeven om de slang op de fitting te krijgen. Maar dat was geen probleem. De pomp in en out had ik verkeerd ingeschat en die moet ik omwisselen, voor de mooi en voor het vermijden van een knik in de slang. Maar vanaf nu druk weekend nog dus zal wel maandag worden voordat ik echt aan het testen toekom. Heb foto gemaakt met de huidige pc ernaast. David en Goliath.

davidgoliath.jpg
 
Ja Ja chicken, ik was nog steeds lcd-loos. Ik had een mooie Lacie, professioneel ding, geen lcd, maar die liet me op een gegeven moment enkel nog een dunne streep zien, dus toen moest deze ouwe Belinea weer tevoorschijn gehaald worden. Maar straks staat er een nieuwe Dell Ultrasharp en stap ik eindelijk het lcd tijdperk binnen.

Het vullen en testen van de loop had nog wat voeten in de aarde. Ik dacht te simpel. Aangezien ik de cpu nog niet wilde laten draaien dacht ik, dan sluit ik het moederbord nog niet aan op de voeding en dan kan de pomp lekker een paar uur draaien voor de test. Maar dat werkte dus niet. Als het moederbord niet is aangesloten, werkt de voeding dus ook niet. Ik dacht in eerste instantie dat ik een kapotte nieuwe voeding had gekregen. Maar toen ik de voeding van mijn oude pc eruit had gehaald, waarvan ik zeker wist dat ie werkte, kwam ik erachter dat de pomp toen ook niet werkte. En toen begon het te dagen, de voeding geeft geen stroom als ie niet op het moederbord is aansloten, aan en uit knop en shit. Okee, toen dacht ik, ik monteer die voeding weer terug in mijn ouwe pc en sluit alles weer aan, en sluit de pomp dan aan op een vrije molex. En yes, de pomp pompte. Maar het bleek toch allemaal te nieuw voor me want, in een onoplettend ogenblik goot ik teveel vloeistof in de trechter met slang die ik had gemaakt en stroomde mijn reservoir dus over. Alle begin is moeilijk, want ik kwam erachter dat ik met gemak gewoon het reservoir met de fles direct kan vullen, is geen enkel probleem met deze loop in deze kast. Nu draait het ding al weer even, meeliftend op de stroom van mijn ouwe pc'tje en ik heb nog geen lekken geconstateerd, het gaat dus goed.

sdraai.jpg
 
Leuke buildlog. :023: Zeer informatief voor mensen die benieuwd zijn waar je allemaal tegen aan kan lopen bij het installeren van een waterkoeling. :)



Misschien handig om de volgende keer de voeding op te starten:


PSU Bridging Tool 24 pin


Of


Het groene met het zwarte draadje verbinden met een paperclip of een stukje draad of iets dergelijks. ;)

25ixc1v.jpg
 
Laatst bewerkt:
Montage en test van de waterkoeling is goed verlopen, geen lek, en de machine draait nu. Windows 7 64 bit staat er op en ik ben nu bezig met het bekijken welke linux distributie het beste werkt op deze pc.

setup.jpg

Nog geen echte overclock gedaan, daar ga ik binnenkort eens mee aan de slag.

dark.jpgdarkclose.jpgcloserdark.jpgvoordark.jpg

Wat ik wel heb gedaan, om te kijken of en hoe goed dat werkt: de oc genie knop op het moederbord ingedrukt. Automatische overclock van msi. Ik moet zeggen dat ik daar wel verbaasd over was. Je drukt een knop in en je conputer gaat probleemloos, zonder verdere actie van 3,4 GHz naar 4,2 GHz. En zo loopt hij nu al enkele dagen, en ik zet over het algemeen mijn pc niet uit. De temperatuur daarbij schommelt rond de 30 graden. Bij een stresstest kwam ik op full load rond de 50 graden. Maar ik ga in de nabije toekomst alles nog eens degelijk testen en kijken hoe ver ik echt kan gaan met deze setup.

cpuz-coretemp.jpg

In de volgende post zal ik wat punten op een rijtje zetten over de gebruikte componenten, goed, niet goed, lastig etc.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Turing Turing - Arno dus Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan