• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes

Hallo,

Ik weet niet zeker of dit de goede plek is om de vraag te stellen maar ik ben een newbie op het gebied van waterkoeling en heb de volgende 2 vragen.

1) Voor mijn systeem heb ik de (3831109815564) EK-HTC Classic 12mm (Nickel) besteld. Nu heb ik bochten nodig en daar wil ik de (3831109815656) EK-AF Angled 90° Classic (Nickel) voor gebruiken. Alleen hier staat niet het aantal mm bij maar: adapter fitting with G1/4" threads, past dit in combinatie met elkaar of moet ik dan andere bochten bestellen?

2) Ik wil een aftappunt maken en kan alleen deze vinden van EK 3831109847282 EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 – Nickel maar daar staat 10 mm bij. Is er één met 12 mm of maakt dat niet uit?

Uiteindelijk wordt alles aangesloten op de E3831109825211 K-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB – Plexi

Alvast ontzettend bedankt!

Gr. Bram
 
Hoi Bram,

1) G1/4 thread is de schroefdraad van de fitting. Dit is het uiteinde wat je in je waterblok/reservoir etc. schroeft. Dit is voor alle fittingen hetzelfde. Je hebt gekozen voor EK-HTC Classic 12mm fittingen, dus ik neem aan dat je voor hard tubing gaat. In dat geval moet je dan ook fittingen voor hard tubing uitkiezen. De AF Angled 90° Classic die jij hebt uitgekozen is voor soft tubing.

Voor 12mm hard tube fittingen kan je hier even rondkijken:

2) Maakt op zich niet uit als je het bv. direct aan de pomp wilt monteren. Dan heb je nog een extender fitting nodig die de ball valve verbindt met de pomp. Bijvoorbeeld:

En dan ook nog een afdichting/plug aan de andere kant van de ball valve:
 
Hey Bram,

Sorry als ik nu wat ga typen dat je allang weet maar misschien helpt het verwarring op te helderen.

De verschillende dingen waar je het over hebt zijn het schroefdraad voor de fitting en de dikte van de tube.
Eigenlijk alle waterkoelings apparatuur moet je op elkaar aansluiten met G1/4 draad. Alle fittingen en schroefgaten van waterblokken of reservoirs zijn G1/4.
(G1/8 wordt heel soms nog wel eens gebruikt als er geen ruimte is voor het grotere gat dat nodig is voor G1/4 draad)

De 12mm classic fittings die je hebt uitgekozen zijn (zoals Jason al zei) bedoeld voor hard tubing met een buitenste diameter van 12mm dus zorg dat je de goede tubing besteld.

De hoekfitting die je hebt gevonden kan je gewoon prima gebruiken.
Hier moet nog een fitting ingeschroefd worden om de tube/slang vast te houden en dat kan bijna elke fitting zijn die je wilt dus ook de htc classic 12mm fittings die je hebt uitgekozen.

Bij die ballvalve staat inderdaad 10mm en dat kan misschien wat verwarrend zijn.
Als ik zo naar de product pagina kijk wordt het me niet echt duidelijk waar die 10mm nou over gaat maar ik gok dat het de diameter is van het gat dat overblijft als je de valve open hebt staan. De 10mm heeft in ieder geval niks te maken met het schroefdraad of de tube/slang die je erop aan zou moeten sluiten.

Zorg bij het aansluiten van je ballvalve inderdaad voor zo'n extender want die valve heeft 2 vrouwelijke schroefdraad ingangen en probeer die valve zo laag mogelijk in je loop te plaatsen, dat maakt het legen een stuk makkelijker.
 
Hoi Jason en Mannozels,

Top dank jullie wel dit helpt een boel!

De extender, en de afdichtstop had ik al op de lijst staan en de hard tubing heb ik al binnen, maar snapte niet veel van het 1/4 vs 12 mm dus top.
Ik begrijp nu dat de bochten gevuld moeten worden met fittings dus die moet ik gaan bijbestellen.

Even voor de zekerheid Jason zegt: "De AF Angled 90° Classic die jij hebt uitgekozen is voor soft tubing."
En Mannozels zegt: " De hoekfitting die je hebt gevonden kan je gewoon prima gebruiken"

Als ik 12 mm hard tube fittings bijbestel en deze op de EK-AF Angled 90° Classic (Nickel) schroef kan ik dan deze bochten gebruiken?
Of moet ik toch andere gaan bestellen en als deze ook van EK zouden zijn (Nickel) weten jullie dan welke dit moeten zijn?

Ik kan weer verder, ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Gr. Bram
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan