• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Passieve waterkoeling

OhTheAgony

silence please
Ik heb me de afgelopen dagen de blubber gezocht om info omtrent dit onderwerp, maar kan er vrij weinig over vinden helaas. De meeste experimenten die ik tegenkwam leken enkele jaren terug een stille dood te zijn gestorven.

Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben?

Ik zat te denken om 1 of 2 van deze jongens:

Cape Cora Pro 642 Konvekt Maxi Black

icm 1 of 2 van de 500mm variant van deze

XSPC%20Passive%20black.jpg

te gaan proberen. Het word alleen wel een heel duur geintje als het helemaal niks doet. Al kan ik die rads natuurlijk ook altijd nog in m'n koelkast donderen met wat langere slangen :p

Een nadeel van deze rads is dat als je ze goed monteert je loop zo'n 3 meter langer word per rad, en dat de maximale doorvoer van zo'n ding ongeveer 150 liter per uur is. 2 stuks zouden dus redelijk wat van de pomp gaan vragen denk ik, of is dat geen probleem?

Van het 500mm reservoir kwam ik een test tegen waarin het in dezelfde opstelling zonder die pijp 8 graden warmer werd dan met, hoopvol dacht ik.

Het spul hoeft in de eerste instantie trouwens alleen de CPU te gaan koelen. Ideeën mensen?

ligt eraan hoe en waar je ze gaat monteren
het is handig als je daar en van die omgeving een paar pics maakt ;)

verder zijn al deze componenten van ALLU dus moet je zoizo goede anti corrosie vloeistof hebben (al zou ik eigenlijk nooit een loop met allu aanraden..)

wat je ook zou kunnen doen is een volledig koperen auto radiator nemen (zijn zeldzaam maar ze zijn er) dit is waarschijnlijk goedkoper en koelt mischien nog wel beter.

Ik eerlijk gezegd niet zo moeilijk doen.

Passief is leuk, maar dan hoor je ej voeding nog.

Ik zou gewoon een 480 rad nemen (of iig een ruim groot rad) en daar dan hele lage rpm fans onder zetten. Sowieso kun je namelijk niet passief watn je onderdelen hebben sowieso nog een klein briesje nodig.

Het idee was om het rad in de lengte richting tegen de zijkant van deze kast (Silverstone Fortress FT02B) te monteren, hier dus:

full.jpg

Het reservoir lijkt me hier aan de achterkant wel mooi staan, verticaal. Onderkant komt op ongeveer 10 tot 15cm tov de onderkant v/d kast.

full.jpg

Laten we eerst eens uitgaan van elk één.

Kast komt gewoon in de kamer op een tafel te staan (temp blijft hier redelijk stabiel op 20 graden hangen), met voldoende ventilatie ruimte rondom. Meters ruimte bedoel ik echt.

De Seasonic die ik op het oog hebt zal als het goed is onhoorbaar zijn in deze kast.

Eh, dat word waarschijnlijk een i5 750 of een i7 920.... Af en toe met OC (10 tot 20% van gebruik), maar vaak ook lager geklokt.

To much?

Ik kan de onderdelen van dat rad ook los krijgen, eventueel zouden er qua hoogte nog wel 2 bij kunnen zodat je er in totaal 8 hebt. Een 2de reservoir zou ook nog op de achterkant passen. Je komt dan op een loop van ongeveer 5 meter met meer dan 2 liter water erin. Voegt de hoeveelheid vloeistof trouwens veel toe aan de koelcapaciteit in het algemeen (dus ook wanneer je een traditioneel rad met fan's gebruikt) ?

Laatst bewerkt:
hoeveelheid vloeistof voegt eigenlijk niets toe aan de koel kapaciteit... het zorgt er meer voor dat de temps wat minder schommelen (omdat je een soort buffer hebt) ofwel de temps zullen trager toenemen en dalen

verder zou ik geen 2e res toevoegen de extra delen kan altijd

dat de res voor de uitlaatfan zit verhoogt uiteraard de koelkapaciteit ;)

Daar zit helaas geen fan..

Nou ja, er zit wel een 120mm van de voeding maar die slaat als ik de reviews mag geloven nooit aan, en als die dat wel doet zuigt die naar binnen. De uitlaat van deze kast zit aan de bovenkant, ongeveer in het midden.

1 reservoir scheelt mooi weer, en staat ook een stuk mooier denk ik.
Wat is de aller-aller-aller-stilste pomp die je hiervoor kunt gebruiken denk je? Met in het achterhoofd dat er nog wel eens een GPU (HD 5850) blokje bij kan komen als de behaalde temperaturen met dit systeem dat toe lijken te laten.

Heb je zelf ervaring met deze onderdelen of iets soortgelijks?

de stilste pomp...
denk een mcp 350 een D5 of mischien ook wel een eheim pompje

ik heb zelf geen ervaring met de desbetreffende onderdelen
ik heb wel interessante passieve wc projecten die ik in het verleden gelezen heb geprobeerd te vinden maar kan ze nog niet vinden :S

Ik vind zelf de XSPC X2O met reservoir wel erg mooi eigenlijk. Verplaats ongeveer evenveel water maar het geadviseerde hoogteverschil ligt wel veel lager dan dat van mpc350. Maar misschien moet er nog wel iets krachtiger in, al vind ik het wel een beetje eng als de druk hoger gaat worden en een langzame flow is misschien ook wel effectiever met zo'n reservoir. Zal er nog maar eens wat reviews op na zoeken.

Ik kwam wel een aantal reviews tegen van de Cora, maar die waren of in het duits, waar ik niet zo goed in ben, of in één of andere oostblok-taal waar ik helemaal niks van begrijp en ook googles vertaler een zooi van maakte.

kijk eens hier een deel van de vertaalde review....
als ik jou was zou ik dus zoizo de cape cora HF series nemen en niet de pro series ;) (effe vragen of freddy die in de shop kan opnemen ;) )

die resultaten zijn met een E-6600 en een 8800 GTX behaalt

dus je moet denk ik wel je 920 ermee redden :)

Kijk eens waar...? lol

Ik denk dat ik wel weet welke review je bedoelt hoor. Geloof dat de eerste of de eerste 2 pagina's ervan wel door google vertaald werden en de rest niet, zal nog eens kijken of ik er wat wijs uit kan worden. Vooralsnog durf ik nog niet echt voor passief te gaan eigenlijk, wil eerst nog wat meer concrete cijfers zien. Er moeten toch meer mensen rond lopen die dit uitgeprobeerd hebben zou je zeggen.

Passieve koeling heb ik ook al eens gedaan met een Q6600 @ 3.8GHz op een Zalman Reserator :D

Je kan echt verbazingwekkend veel hitte kwijt in dat soort systemen. Als basis zou ik graag mijn schatting willen geven dat het wel moet lukken, hoewel niet de geweldige temps van actieve waterkoeling gaat krijgen.

Let op! lange, saaie uitleg!

Omdat watertemperatuur meestal door de hele loop heen vrijwel gelijk is, doen we even alsof het niet om een rondgepompt loopje gaat, maar om een grote tank met water. Dat maakt het ook makkelijker om voor te stellen wat er precies gebeurt.

De watertemperatuur hangt af van twee dingen:
  • 1) aanvoer van warmte
    Dit is natuurlijk makkelijk. De basistemperatuur wordt geleverd door de omgeving (kamertemperatuur) en alle extra warmte in je loop wordt geleverd door de chips waar je een blok op hebt zitten en ook een beetje door de pomp. Laten we er even van uitgaan dat er een constante stroom van 300W in je loop gemikt wordt (worst-case scenario van een mild overgeklokte i7-920 en een 5850 bij mekaar).
  • 2) afvoer van warmte
    Afvoer van warmte (voor zowel passief als actieve koeling) is afhankelijk van temp verschil tussen je rad en de omgevingslucht. Hoe groter dit verschil, hoe meer warmte er afgegeven kan worden. Dezelfde setup die bij 5 graden verschil 100W kan afvoeren, kan bij 10 graden verschil gerust 300W afvoeren.
    Het grote verschil tussen actief en passief zit 'm in het temperatuurverschil dat een setup nodig heeft om een bepaald wattage aan warmte af te voeren.

Een passieve setup is voor luchtstroming langs de radiator grotendeels afhankelijk van convectie, en gaat dus pas echt lekker werken als er een goed temperatuurverschil is.

In praktijk, met de componenten die je noemt, gooi ik er ook nog even een HELE ruwe schatting van watertemperaturen bij (in graden boven kamertemp, alles stressed):

Actief (360rad), 920: +5
Actief (360rad), 920 + OC: +10
Actief (360rad), 920 + OC + 5850: +12
Actief (360rad), 750: +3
Actief (360rad), 750 + OC: +8
Actief (360rad), 750 + OC + 5850: +10

Passief (jouw config), 920: +15
Passief (jouw config), 920 + OC: +20
Passief (jouw config), 920 + OC + 5850: +25
Passief (jouw config), 750: +10
Passief (jouw config), 750 + OC: + 15
Passief (jouw config), 750 + OC + 5850: +20

Let wel: dit zijn watertemperaturen, dus niet de temps van je chips. Hou er dus voor het laatste geval rekening mee dat je je chips aan het koelen bent met water van 40 graden. Dit is natuurlijk geen ramp. Een 750 loopt op de stock heatsink ook op 80 graden stressed, en een GPU is altijd wel happy als hij onder de 60 graden loopt. Eén ding waar je wel goed voor moet zorgen is een expansievat (reservoir met lucht bovenin) zodat het water wat kan uitdijen en krimpen met de temperatuurschommelingen.

Misschien overdrijf ik wat qua temps, maar ik hoop dat de principes zo een beetje duidelijk zijn.

WTF?

Dus aleen een vid-kaart is 2 graden actief en 5 graden passief?

die er maar 15 bij, een fullcover block neemt echt veel warmte af.

Ah, daar was al iemand met cijfertjes, dank u :)

Ik denk trouwens dat ik eerder voor een 860 ga dan voor een 920 nu als het geen i5
word. Maar die zal qua temps wel ergens tussen deze 2 in zitten neem ik aan. Ik was de reserator 1 en 2 nog even vergeten trouwens, ongeveer een even dure oplossing dacht ik. Ik kom alleen zoveel berichten op internet tegen dat die pompen die Zalman in z'n voor-geprepareerde spul stopt zo snel stuk gaan, maar vind mijn idee ook mooier dan zo'n los ding naast m'n kast eigenlijk.

Wat betreft confectie; zou het Cora rad misschien effectiever werken als het rechtop geplaatst word ipv horizontaal denk je, of zou dat niet zoveel uitmaken?

Ik weet überhaupt niet of ik dit echt ga doen hoor, heb nu ook een beter idee wat er mogelijk is met deze kast icm conventionele rads dankzij de hulp van een andere highflow'er, en dat is wel een stuk betrouwbaarder en effectiever natuurlijk. Maar vind het zeker interessant om wat meer over te weten. Met een CPU temp onder de 65 graden en een GPU onder de 75 onder load kan ik al leven, en 40 graden gaat het hier gewoon nooit worden. Dus dat valt me nog best wel mee allemaal.

Geld dat expansie verhaal trouwens altijd, of noemde je dat specifiek omdat bij passieve koeling de watertemperatuur hoger ligt?

hier een OCéd 955 (3.7) en twee full cover 9800GT's op een reserator...

heb er wel nog een fan tegenaan blazen (ook alle ruimte van de wereld)

merk wel dattie na verloop van tijd lekker warm is :) chips komen nooit boven de 50 uit, blijven meestal rond de 40 schommelen met 20 kamertemperatuur

WTF?

Dus aleen een vid-kaart is 2 graden actief en 5 graden passief?

die er maar 15 bij, een fullcover block neemt echt veel warmte af.
Dat is het juist, die eerste tien graden heb je zowieso wel, maar elke graag extra kost véél meer energie om daar te komen. Het is niet een kwestie van 10 graden voor de CPU en 10 voor de GPU = 20 graden, het gaat om opgenomen en afgeven vermogen, en hoe hoger de watertemperatuur, hoe meer vermogen je kan afgeven. Alleen de GPU zou ook zeker wel 10 graden voor passief opleveren.

Ah, daar was al iemand met cijfertjes, dank u :)

Ik denk trouwens dat ik eerder voor een 860 ga dan voor een 920 nu als het geen i5
word. Maar die zal qua temps wel ergens tussen deze 2 in zitten neem ik aan. Ik was de reserator 1 en 2 nog even vergeten trouwens, ongeveer een even dure oplossing dacht ik. Ik kom alleen zoveel berichten op internet tegen dat die pompen die Zalman in z'n voor-geprepareerde spul stopt zo snel stuk gaan, maar vind mijn idee ook mooier dan zo'n los ding naast m'n kast eigenlijk.

Wat betreft confectie; zou het Cora rad misschien effectiever werken als het rechtop geplaatst word ipv horizontaal denk je, of zou dat niet zoveel uitmaken?

(...)

Geld dat expansie verhaal trouwens altijd, of noemde je dat specifiek omdat bij passieve koeling de watertemperatuur hoger ligt?
Die reserators zijn redelijk betrouwbaar hoor, ik had er één van drie jaar oud overgenomen, een jaar gebruikt, en die staat nu alweer een jaar ergens anders. Gaat vrolijk door. De pomp erin is geen AAA-spul, maar je kan 'm eruit halen en een inwendige pomp gebruiken.

Ik ben echt wel een fan van het 1156 platform, omdat je voor 80% van de kosten en 70% van het energieverbruik 95% van de prestaties krijgt. Er wordt ook altijd gezegd dat het voor multi-GPU niet goed is, maar da's ook al klets, het verschil is nog geen 10%.

Voor convectie (confectie is iets met mode) is het altijd het beste om verticale airflow te hebben, voor dat mora rad is dat dus horizontale plaatsing.

Oh, en dat expansieverhaal geldt altijd wel. Als je geen reservoir hebt kan door de temperatuur de druk in je systeem oplopen waardoor er eerder lekken kunnen ontstaan. er is niet héél veel nodig om dit op te lossen, als je zonder res werkt heb je altijd wel ergens een T-line om te vullen. Als je daarvan 5-10cm leeg laat heb je ook voldoende expansievat.

Laatst bewerkt:
Ook wel logisch dat dat ding rechtop moet eigenlijk, ik denk dat ik een beetje hoopte van niet omdat ik een verticale opstelling iets mooier vond ogen.

Thanks voor alle info in ieder geval allemaal. Ik weet nu een beetje wat er allemaal mogelijk is, zal eens kijken wat mijn budget toelaat ;)

De kast gaat trouwens een Corsair 700D worden ipv de FT02.

Heb Freddy al even gevraagd, en hij kan de HF versie van het Cape Cora rad gewoon leveren, evenals het 500mm reservoir.

Wat is nog een goede en mooie manier om de flow en water temperatuur te meten? Ik heb al even gezocht in de webshop, maar vreemd genoeg zag ik geen apparaatjes die beide kunnen. Het mag middels een dedicated display maar eventueel ook via het display van een los aan te schaffen fancontroller, via software vind ik ook geen probleem. Wel iets wat ik in de gaten kan houden zonder dat de kast open moet graag, eventueel met behulp van zoiets bijvoorbeeld; http://http://www.highflow.nl/aansluitingen/flow-temp-meters/temp-meters/single-5-25-bay-front-for-2x-displays.html

Dit vind ik ook nog wel een mooie; GMR AFS1-A Flow Meter G1/2 AG Transparent , maar dat is meer een indicator en geen meter. Is dat in de praktijk voldoende, of is een exacte uitlezing toch wenselijk? En hoor je die dingen ook eigenlijk? Dat is namelijk uit den boze.

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy [INACTIVE] 2x Chieftec inclusief Innovatek passieve waterkoeling set Verkocht 13
Sw333t Vraag over passieve radiatoren Waterkoeling 4
D [REFUSED] Innovatek Konvekt-O-Matic Maxi Plus Zilver Passieve Radiator Nieuwstaat Verkocht 1
P Mora Pro 2 Radiator / Passieve koeling Waterkoeling 8
maomanna passieve innovatek radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan