Het bekijken van dit forum als gast is beperkt
  • Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koelkast WC koeling build

parcifal

New member
Hallo
Zoals vele weten ben ik de laatste tijd wat druk met t experimenteren met WC koeling door middel van een radiator in een koelkast te zetten,
dit om wat lagere watertemps te krijgen helemaal nu het weer zomers gaat worden en een aantal graden best wat uit gaat maken in een overklok setup.

Bij Freddy een mooie 1080 radiator besteld van Phobya plus 6 fans 1900 RPM,
waarom 6... nou 9 stuks lijkt me tot nu toe wat overdreven en t moet ook wel leuk blijven in de knip :icon_wink: indien nodig kan ik t altijd nog uitbreiden later.

De loop is erg simpel, alleen cpu blokje, 1080 rad, dualbay xspc reservoir met pompje eronder plus een flowmetertje toegevoegd om de flow een beetje in de gaten te kunnen houden, wat overigens goed lukt aangezien die meter best nog wat lawaai maakt.
De lagers (als er uberhaupt lagers inzitten) rammellen soms flink maar heb t idee dat die dat alleen doet als er nog luchtbelletjes in de loop zitten.
Aangezien dit toch voor een benchsetup is maakt t me ook niets, want al die fans bij elkaar maakt al meer dan genoeg lawaai.

Ik heb eerder met me normale koelkast geexperimenteerd maar dit geeft wel wat problemen, me etenswaren moeten er niet onder lijden :hmm ,
dus heb ik besloten een aparte koelkast aan te schaffen voor me setup, hoe gek kan je t maken lol :033:
experimenten met de slang door de deur heen en de rest dichttapen is niet erg effectief dus ook maar besloten de slangen door de wand van de koelkast te laten lopen alsmede het kabeltje voor de fans.
Dit ging heel goed met een vlinderboor van 16mm 2 gaten geboord waarin precies 5/8 pvc buis past als bescherming voor de slang tegen de scherpe randen en een mooie afdichting.
kwa temps e.d. volgen nog de resultaten later en ga proberen preciese metingen te doen, met watertemp, cpu temp, kamer temp en de temp in de koelkast.
Tot zover :055: prachtig gelukt allemaal.
Reacties welkom en updates asap

Update;

Ik heb voor betere temperatuur controlle een externe thermostaat gevonden die tussen de koelkast voeding gezet kan worden, deze kan in en uitschakelen bij verschillende temperaturen.
Dit heeft als voordeel dat de koelkast niet onnodig continu draait maar alleen als de temperatuur op een bepaalde waarde komt en uitschakeld als t in de gevaarzone komt van vriezen.
Met de eerste test werkt dit perfect en hoef me geen zorgen te maken dat de radiator bevriest ook als t pompje niet draait.
Nu zit ik eraan te denken nog wat antivries in t water te gooien dat ik de temperatuur nog wat lager kan gooien als een minimum.
Ook een gedachte is om de reservoir ook in de koelkast te zetten als t pompje de lage temps tenminste aankan ?? dit zou nog stabieler werken doordat het water minder word beinvloed door buiten af en alleen korte slang naar de cpu.
Tot nu toe heeft t al leuke temps gegeven aan de cpu 2550 @ 4230 met 1,6 vcore 39 graden idle op een Celeron D325 =)
Nu ook nog uitbreiden met een externe sensor onder/aan de cpu om wat beter te meten want echt vertrouwen is de meting van een moederbord niet.

Tot zover...
img.jpg

img.jpg

img.jpg

img.jpg

img.jpg

img.jpg

img.jpg

img.jpg

Laatst bewerkt:
Word een beetje dizzy van je foto's, maar voorderest een interessant experiment!
Voor je het weet hebben we strax allemaal een koelkast naast de pc waar naast het rad ook war redbull in staat :p.
Echter zou ik zelf eerder voor een electriche koelbox gaan oid, of een mini vriezertje ofzo.
Die zijn erg compact enzo.

Ben wel heel benieuwd hoeveel dit scheelt :p en hoeveel stroomverbruik dit extra kost voor het gebruik van de koelkast aangezien er gaten in zitten :p dus hij moet extra zijn best doen koud te blijven.

Word een beetje dizzy van je foto's, maar voorderest een interessant experiment!
Voor je het weet hebben we strax allemaal een koelkast naast de pc waar naast het rad ook war redbull in staat :p.
Echter zou ik zelf eerder voor een electriche koelbox gaan oid, of een mini vriezertje ofzo.
Die zijn erg compact enzo.
ah ik was de spatie vergeten tussen de fotos nu zal t beter zijn lol
mja ze zijn niet scherp en t is wel zooitje ongeregeld maar doeltreffend.
heb ook zitten denken aan een koelbox maar weet haast zeker dat dit niet doeltreffend is om de temps laag te houden de capiciteit van zo box is laag
en zal nog net voldoen om je etenswaar onder de 10 graden te houden
maar als je er iets in stopt wat continu warm is kan die dat echt niet meer bijbenen.
een kleine vriezer is geen optie , condens is een groot probleem als t temp. verschil tussen kamer en water te groot word en idealer zal zijn een temp van rond 0 of iets erboven om nog net geen condens te krijgen met een temp in huis van boven 20
bovendien zijn die kleine vriezers te klein van binnen om een 1080 rad in kwijt te kunnen ook.

Waar gaat de warme lucht naartoe?

tip:

maak in de bovenkant een afzuiging met een flinke fan.

dat is een goeie vraag lol de warmte zal erin blijven maar hopelijk weer genoeg gekoeld worden .
een afzuiging mischien een idee maar of dit werken gaat ...
t kan de kou ook verloren laten gaan mischien heb geen enkel idee of dit zin heeft .

Ben wel heel benieuwd hoeveel dit scheelt :p en hoeveel stroomverbruik dit extra kost voor het gebruik van de koelkast aangezien er gaten in zitten :p dus hij moet extra zijn best doen koud te blijven.
t zal zeker stroom kosten maar ik laat em ook niet dag in dag uit op volle kracht lopen , beste gewoon voordat ik wat ga benchen t ding vooraf hoger zetten en nadien weer lager.
met de deur op een kier zal stuk meer kou verloren gaan dan die gaten die vrij dicht zitten, bovendien ben ik nog van plan de slangen en de reservoir te isoleren om zo min mogelijk kou verloren te laten gaan.
mischien zelfs nog de reservoir in de koelkast erbij .. maar oppassen dat t niet gaat vriezen dat zal zo pompje niet fijn vinden:icon_eek:

koelkasten zijn niet gemaakt om radiatoren koel te houden. Heb dit soort experimenten al vrij veel op andere forums gezien. Ik ben verbaast dat je compressor het nog niet begeven heeft. :icon_eek:

Krijg je niet allejesus veel last van condens met dit?

wel als ik nu een vriezer ga gebruiken dan gaat dat niet goed met kamertemps van zeg maar boven 15 C , in de afgelopen winter gign t toch effe heel goed toen t zeer koud was en binnenhuis rond 13 c met raam los en verwarming uit lol toen kon ik een uurtje of wat benchen zonder al te veel condens
maar toen t lente werd ging dat niet meer op , dus een koelkast is al meer dan kou genoeg, hoe groter de temp verschil tussen kamer en water hoe groter de kans op condens , helaas is dat zo.

Al dat moelijke gedoe voor een temp van rond de 0gr :S , koop een vapochiller en je bent helemaal zeker van je zaak met nog veel leukere temperaturen ;)

maar toch succes ;)

Leuk project, ook super dat je het echt hebt uitgevoerd :D

tnx Freddy
werken doet t wel , alleen hoe goed dat is proberen
t is natuurlijk zo dat na een tijdje flink stressen de temp in de koelkast wat omhoog gaat en omdat te stabiliseren is de kluw
ik heb nog een gemodde vloerverwarmings pompregelaar die normaal bij 37 graden schakeld en nu met aanpassing van de sensor regelbaar gemaakt dat tie ook kan schakelen op lagere temps dus dat is evt toepasbaar om die tussen de stekker en wcd te zetten van de koelkast en de thermostaat op max zodat de compressor in principe altijd draait zodra hij spaning krijgt van de regelaar
denk dat op die manier wel iets stabiels te maken is en ook voorkomt dat de compressor te lang draait wat ook weer stroom bespaard :icon_idea:

Hoezo ghetto mod :p netjes hoor.
Zo te zien is dat mijn oude voeding op die plaatjes ofniet?

Kan je a.u.b. de volgende keer iets meer hoofdletters en komma's gebruiken? Dat leest rustiger en prettiger :)

alleen sonde van die fans parci...
hier had je mooi je slag mee kunnen slaan ;)
dat zijn namelijk de ultieme rad en bench fans ;)
hmm nou idd niet duur , wist ik niet hoor ben er niet bekend mee met die site
en hoe t allemaal werkt
opzich altijd nog een optie fans altijd welkom kan er niet genoeg van hebben

Hoezo ghetto mod :p netjes hoor.
Zo te zien is dat mijn oude voeding op die plaatjes ofniet?

Kan je a.u.b. de volgende keer iets meer hoofdletters en komma's gebruiken? Dat leest rustiger en prettiger :)
haha Johnny idd dat is de voeding die van jou af komt :023:
bevalt heel goed hoor hij kan t allemaal prima aan spaningen mooi stabiel
de reden dat ik er een 2e simpele voeding bij heb is voor de pomp dat tie mooi door kan draaien tijdens restart e.d alsmede een aantal fans
Ben altijd slecht geweest met punten en comma`s lol :eusa_wall: zal t es nader bekijken en wat verbeteren.

lees maar eens rond op die site parci ;)
werkt geweldig... (alleen bij elke actie wel goed lezen sommigen is niet voorraad verkoop...)
al vaker wat besteld en nooit problemen gehad :)

lees maar eens rond op die site parci ;)
werkt geweldig... (alleen bij elke actie wel goed lezen sommigen is niet voorraad verkoop...)
al vaker wat besteld en nooit problemen gehad :)

tnx dope voor de tip in ieder geval
als ik t net wat eerder had geweten ...
achja das met alles zo
verleidelijk maarja moet t niet te gek maken hier momenteel
mischien dat die actie nog effe duurt en anders komt er wel weer een andere actie tzt

na wat proberen weet ik nu klein beetje hoe alles t beste gaat werken,
de koelkast temperatuur laten zakken tot effe onder 0 dan de pomp aan en snel benchen.
Dan heb ik een half uurtje om met aardige temperaturen te werken voordat de interne temperatuur van de koelkast te hoog gaat worden.
in een tijd van een half uur gaat t water in t reservoir gemeten naar 15 graden
dit is toch al lager dan de kamer temperatuur dus altijd meegenomen.
Als ik start met benchen zodra t net onder 0 is komt er in de eerste minuten een druppie condens maar niet echt schrikbarend en dit stopt zodra t water opgewarmd is.
De koelkast laat ik nu inschakelen bij 3 graden en uitschakelelen bij -1 graden om bevriezing te voorkomen van de radiator als de pomp uit is.
dit werkt allemaal heel aardig en voorkomt dat de koelkast erg lang op z`n tenen loopt, de externe thermostaat is van Conrad de UT200 en werkt zeer precies, ook een aanrader voor andere toepassingen die te bedenken zijn.

tot zover ..:icon_jook:

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Radiator in een koelkast Cases en Modding 10
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan