• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling Threadripper 3960x

fjalvingh

New member
Hi, ik heb problemen met het koelen van mijn Threadripper build:
- Threadripper 3960x
- ASRock TRX40 Taichi moederboard
- Cooler Master H500m case
- Palit 1050 Ti Kalm GPU (ik game niet, dit is een passief gekoelde kaart).

Ik gebruik die voor mijn werk en heb 'm geprobeerd te koelen met:
- Corsair H150i (erg slecht)
- Kraken X72 (slecht)
- Cooler Master ML360 TR4 (goede koeling, veel geluid)

De ML360 koelt redelijk maar de fans van dat ding varieren continu in snelheid omdat de besturing ervan door het mobo gedaan wordt op basis van de CPU temperatuur en de 3960x varieert zomaar 15C over een kleine hoeveelheid tijd zelfs bij vrijwel idle. Zelfs met instellen van een fan curve krijg je niet weg dat het ding elke minuut en soms meer naar een hoge fansnelheid gaat. Ik wordt daar gillend gek van..
De Corsair en de Kraken hebben eigen controllers die de fansnelheid regelen op basis van de watertemperatuur, en die doen het qua geluid prima. Maar de performance qua koeling is slecht - de Corsair laat de CPU temp zomaar stijgen boven de 100C (daarna heb ik de test maar gestopt). De Kraken houdt het ding iets koeler (rond de 90C, en in ieder geval over langere tijd stabiel) maar de CPU throttled al snel. Beide oplossingen hebben het probleem dat ze niet de hele IHS bedekken van de 3960x, en dat is denk ik een flink issue.

Ik ben dus op zoek of er een alternatieve oplossing is met de volgende eigenschappen:
- Eigen controller die de fans aanstuurt op basis van watertemperatuur, niet CPU temperatuur
- Stil bij normaal gebruik (dus zeg bij 4% CPU)
- ik wil alleen de CPU (goed) koelen
- sTRX40 CPU koelblok
- 360mm/120mm 3-fan radiator
- rgb is leuk maar niet per se nodig

De combinatie moet stil zijn bij normaal gebruik, maar mag wel wat lawaaiiger worden bij full load; het belangrijkste is dat hij langere tijd alle cores kan gebruiken zonder throttling..
Extra eis is dat de oplossing enigszins reisbestendig is, ik neem de PC regelmatig mee.

Ik realiseer me dat dit een enorm open vraag is, maar het aanbod qua materiaal in de winkel is zo groot dat het een beetje voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg... Het zou erg helpen als iemand me een zetje in de goede richting zou kunnen geven!

Alvast bedankt!
Groetjes,

Frits
 
Een watergekoeld systeem met een eigen samengestelde set is zwaarder dan een systeem met standaard luchtkoeler of AIO kitje.
Als je het goed in elkaar zet, dan is het reisbestendig, maar het is dus wel zwaar, vormt dat een probleem?
Zo ja, dan kan je toch beter de standaard fans van de ML360 vervangen voor Noctua fans bijvoorbeeld.
En dan een fan controller erbij en dat je de fans daarop aansluit.

Je kan willekeurige controller nemen van Lamptron, daar zitten standaard temperatuur sensor plakkertjes bij.
Je kan die plakken op een stukje heatsink of aan de rand van het CPU blok en de fan reguleren op basis van die temperatuur.
Bijvoorbeeld deze: https://www.highflow.nl/aircooling/...mptron-cm430-pwm-fan-control-black-green.html

Wil je iets meer controle en ook in Windows alles instellen, dan kan je de Aquaero van Aqua-Computer overwegen, bijvoorbeeld:
 
Hoi Freddy, dank je wel voor je hulp.

De machine is op dit moment al behoorlijk zwaar (de H500m is van alles maar zeker niet licht). Dus een kilotje er bij is niet echt een probleem.
De fans op de 360 zijn (nog) niet echt een probleem; het is het controleren van de fans wat het lawaai veroorzaakt. Wat dat betreft is jouw tip om een aparte fan controller met eigen sensoren te gebruiken wel het overwegen waard. Qua controle heb ik sowieso een probleem want ik gebruik alleen Linux, genn Windows. Dus de controller moet standalone z'n werk kunnen doen.

Op zich ben ik nog wel benieuwd wat ik ongeveer nodig zou hebben om een volledige eigen set samen te stellen, en wat dat ongeveer zou kosten. Ik vermoed dat ik daarmee betere prestaties haal dan wat er in zit met die ml360..

Groetjes,

Frits
 
Qua controle heb ik sowieso een probleem want ik gebruik alleen Linux, genn Windows. Dus de controller moet standalone z'n werk kunnen doen.
In dat geval is de Aquaero de betere oplossing.
Deze kan je eenmalig instellen in Windows met een Windows laptop o.i.d., de instellingen worden opgeslagen in de controller zelf.
Daarna kan je het dus ook gebruiken met jouw Linux PC.

Als het enkel de regulering van de fans het probleem is, is het nogal drastisch en erg duur om gelijk over te gaan op een custom waterkoeling kit.

Maar als je het ook leuk vind om over te stappen op waterkoeling, dan is het de tijd en geld natuurlijk wel waard :)
Je kan dit onderwerp doornemen om een begin te maken met het samenstellen van jouw eigen kit:
 
Hey fjalvingh

Ik gebruik de 3900X en deze gebruik ik voor mijn werk als fotograaf. Dus dat ding staat redelijk veel te renderen.En ik heb gekozen voor een custom loop te maken. Met een ekwb koelblok op de cpu en dan nog een koelblok op de vrm set. Met een alphacool eisbecher 250mm met d5 pomp. En dan een 480 mm radiator met drie 120 mm fans op. Voor mij werkt dit systeem perfect. Mijn ststeem loopt tegen de 50 graden aan als ik aan het renderen ben op de cpu zelf. Dus ik ben hier heel tevreden over. Nu heb ik een grote case en krijg ik dat ook allemaal weg gestoken .
 
Hoi Breboels,

Dank je voor je info. Ik heb het een en ander aan experimenten gedaan en weet dat ik met een 360 radiator niet uit ga komen qua geluid. Ik heb er dus al twee nodig... Ik heb verschillende keren geprobeerd om wat in elkaar te draaien op de webshop maar het is wel heel veel werk om dat allemaal uit te zoeken en ik loop steeds weer ergens vast. Heb ook een beetje het idee dat het zomaar enkele dagen kan zijn voordat ik al dat spul dan werkend heb, en daar heb ik nog even geen zin in ;) Ik wacht dus nog maar even af...

Groetjes,

Frits
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
J Water Koeling Case Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan