• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling snelle hulpt gevraagd. Gezocht een medeklusser voor zijn hobby.

killibebe

New member
Beste Highflow leden,

Hieronder staat mijn computer specificaties:
- Kast: Goedkope Gigabyte kast.
- Voeding: Cooler Master 700 Watt (RS- 700- asaa- a1)
- Moederbord: Asus M3A78 - T
- Processor: AMD 940 Black Edition AM2+
- Onboard HD3300 video
- CPU-Koeler: Thermaright Ultra 120 (black ).
- 2 x 2 GB OCZ Reaper PC8500
- 1 SATA 80 GB hardeschijf

-Eventueel:
- Sapphire Ati 3870 x2
- Geheugen: 4 x 1gb pc 6400
- Kast: Coolermaster 690 Advanced:
- OCZ Vertex 2 60gb

Mijn computerkast zit nu zonder zijpanelen. Mijn kamerdeur en raam is dicht. Normaal open.

Ik wil mijn computer snel mogelijk maken.
Alles staat op auto in mijn bios (laatste versie) behalve:
Multiplier: 19x
CPU volt: 1.5875

CPU: Max 61 C' graden. (HWinfo32) Prime95 04:51 tot 22:20.

Ik heb op een A4 opgeschreven welke snelheid mijn processor behaalt op voltage. Nu draait die nog.

Alleen moet ik het finetunen.
- Misschien de fsb beetje verhogen. 1 - 5mhz
- NB en HTT verhogen.



Nieuwe kast is

Welke fans zijn voor de cpu de beste (stil met de beste airflow). Ik heb een luidruchtige fan (ac ryan) boven op mijn cpu koeler, die zuigt de warme lucht van me cpu en blaast die in mijn voeding. Is het beter om 2 fans erop te monteren?

Foto heb ik niet op dit moment. Ik ga het zo snel mogelijk monteren in mijn nieuwe coolermaster kast. Maar ik wil weten wat de beste setup is voor de beste stille koeling in mijn kast. Zijn de standaard meegeleverde fans voldoende om stil en veel lucht te verplaatsen of moet ik andere kopen, zo ja

Is een cpu of gpu-duct handig voor mijn setup? Welke materialen is hiervoor het beste: hout, plexi etc. ?

Is het verstandig om een buis naar de raam te zetten om al het warme lucht weg te blazen? Wat heb ik hiervoor nodig? Specifiek onderdelen.

Is het verstandig dat ik de vertex 2 60gb 2.5 inch model heb gekocht of moet ik het retouren en een andere sata harde schijf/ssd halen.
 
Laatst bewerkt:
beste killibebe,

allereerst welkom op het forum!
zou je jou post wat overzichtelijker kunnen maken (het is nu niet geheel duidelijk wat je precies wilt)
voor hulp met koeling help een goeie foto('s) van je pc ook erg
 
dus als ik het nu goed begrijp zijn je vragen:

welke fan is goed en stil voor op de cpu-cooler (TRUE)
antwoord: ik raad een scythe gentle typhoon aan (de 1450 rpm versie als je hem niet temperatuur gestuurd laat worden door je mobo anders de 1850 rpm versie)

of standaard fans goed zijn voor lucht+stilte
antwoord: met jou cheap gigabyte set zijn andere fans wel beter, ga je naar de CM 690 (welke een geweldige kast is) kan je die stock laten maar alsnog aftermarket zal altijd beter zijn

cpu/gpu duct handig?
antwoord: bij moderne kasten tegenwoordig eigenlijk nooit meer (vooral niet met een beetje goed uitgedachte airflow)

een buis naar het raam om warme lucht af te voeren
antwoord: je kan het altijd proberen, maar ik denk het niet echt

de ssd ligt eraan wat je met je pc doet enz
 
Bedankt voor de reactie.

Zal ik dan 2 scythe gentle typhoon kopen. 1 onder en 1 bovenop de koelingablok? Of alleen de bovenste vervangen.

De computer word gebruikt voor vmware om servers te maken voor school. En af en toe wil ik gamen. De ssd kostte even veel als een agility 3 vandaar ik wil weten of ik die het beste kan kopen. Dan ben ik voor mijm ssd alvast voor de toekomst voorbereid. Maar ik krijg dan niet de snelheid door mijn sata 2 controller onboard. Een externe sata 3 controller had ik ook geprobeerd hielp ook niet.

De videokaart geeft hitte af die vangt mijn cpu op. Vandaar dat ik een duct wou bouwen.

Welke fans zal ik voor mijn kast allemaal kopen en hoeveel. Beste airflow maar wel stil. Ik heb een fancontroller.
 
Op een site kwam ik tegen als ik de processor overclock dat de Northbridge (nb) ook omhoog moet. Die onderdeel kan best warm worden. Hierin zit ook de onboard video, die schakel ik ook binnenkort uit. Maar de southbridge fan is idd onnodig. Ik laat binnenkort een paar links zien met wat ik bedoel:

http://www.overclockers.com/the-importance-of-northbridge-overclocking-with-the-phenom-ii/

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023


Mijn videokaart is groot, als ik die erin plaats geeft die warmte af aan mijn nb en processor. Als ik het met een materiaal bovenkant kan bedekken en direct verbinden met een fan naar buiten is het beter. Ik laat hiervan ook binnenkort een link zien met wat ik bedoel.

http://www.overclock.net/air-cooling/837629-gpu-duct-cut-my-460-sli.html

http://imageshack.us/photo/my-images/232/gpuduct8ux.jpg/



Hierbij de afbeelding van de gpu duct wat ik bedoel.

VB. 1 (40mm fan)
VB. 2 (80 mm fan)


free image hosting

Welke van de twee voorbeelden is het beste.
 
Laatst bewerkt:
als je een case met goeie airflow had zou ik zeggen verwijder de pci slot cover onder de videokaart

wat jij ook kunt doen, is je kast weer dicht maken (ook je voeding weer in je kast zetten en panelen er op)
en dan je onderste paar pci slot covers kan je zelf een 80mm fan tegenaan maken (schroeven/tie-wrap) en dat zit dus onder je videokaart en trekt dus zo die warmte naar buiten
 
Ik heb die coolermaster kast in doos thuis. Ik wil hem nog uitpakken.

Kunt u het tekenen wat u bedoelt?

Mijn bedoeling was de warmte van boven weg te blazen naar buiten. De onderste cover zorgt dat de warmte van de heatsinks naar buiten word geblazen.
 
welke type heb jij dan?? met deze koeler?

radeon_3870x2_power.jpg


want als dat zo is straal er volgens mij niet zoveel warmte van dat zwarte gedeelte af (vooral niet met je nieuwe kast)
 
Ik heb deze inderdaad maar dan zonder sticker. Sapphire Ati 3870 x2 dus deze:

post image wordpress

Is deze videokaart 1GB of telt die gewoon als 512 MB. Want iedere core is 512MB. Heeft het nog voordelen als ik het overclock. Toen ik het een keer overclockte was die met 3D Mark vantage gpu test met 2fps omhooggegaan.

Is een CPU test met 3D Mark Advantage van ongeveer 10.000 nar 12.200 een grote performance boost?

Is een Cinebench 11.5. Multi-CPU score van 3.15 naar 4.36 een grote performance boost?
 
dat zijn redelijke performance boosts ja (vooral die op de cpu)

je kan ook altijd de koeling van de kaart proberen te verbeteren (goeie koelpasta op de gpu's gebruiken) en kijken of je de airflow in de koeler kan verbeteren (kijken of de lucht niet makkelijk langs de koelblokken gaat ipv erdoor)
 
Is deze videokaart 1GB of telt die gewoon als 512 MB. Want iedere core is 512MB.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat u bedoelt over mijn videokaart. De fan wat er nu op zit zorgt ervoor dat de warmte naar achter word geblazen naar buiten.
 
Is deze videokaart 1GB of telt die gewoon als 512 MB. Want iedere core is 512MB.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat u bedoelt over mijn videokaart. De fan wat er nu op zit zorgt ervoor dat de warmte naar achter word geblazen naar buiten.

op zulke oude kaarten zit vaak standaard niet zo een goeie koelpasta, wat dus een aantal graden (en misschien dus stilte) scheelt als je goeie pasta erop doet

verder kwa lucht bedoel ik dat er bij zulke koelers, langs de binnenkant van de cover (het plastic) ruimte zit op plekken waar het niet langs de koperen blokken gaat
als je dus zorgt dat deze open plekken waar je in wezen lucht door "verliest" dit tegengaat gaat in plaats van die lucht nutteloos de koeler uit eerst als extra lucht langs de blokken
 
O dus 512mb dat is niet zo best.

Hoe kan ik nou echt testen of de performance echt vooruit is gegaan door de nb over te klokken?

Cinebench en 3d Mark advantage scores daalt af als ik de nb verhoog.

Het is echt moeilijk om het fine te tunen. Is er iemand in of omgeving Den Haag die naar mijn piep computer wilt naar kijken. Ik bij u of u bij mij. Anders moet ik maar sparen voor een nieuwe en dat vind ik zonde.

Is er een manier om zelf een waterblock te maken? Of liefst een waterkoeling set zelf te maken?

Moet je bij phase change bijvullen met iets? Of kan je het 24/7 aan laten? Is er niet een manier zelf te maken. Of verkoopt iemand er 1 goede.

Is prijzig om zoveel dure spullen te kopen. Hoewel ik het graag wil.
 
512mb is prima voor een videokaart.

Je kan het beste je sidepanel op je pc laten, dat zorgt voor de beste airflow.

Is er een manier om zelf een waterblock te maken? Of liefst een waterkoeling set zelf te maken?

Ja, maar goede blockjes maken is moeilijk en kostbaar als je de middelen niet voor handen hebt.


Moet je bij phase change bijvullen met iets? Of kan je het 24/7 aan laten? Is er niet een manier zelf te maken. Of verkoopt iemand er 1 goede.

Phase change is duur en onnodig voor deze pc.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan