• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Je eerste lekkage?

Kamuchi

Member
Water en electriciteit gaat niet altijd even lekker samen, maar dat is al langer bekend :)

Je was lekker aan het knutsellen met je WC setje en gaat even lekker achterover leunend een filmpje kijken
Plotseling valt je computer uit, reboot ie en komt ie terug zonder beeld :icon_eek:
Je zit domweg naar een zwart scherm te kijken en als je geluk hebt een lcd poster schermje en ziet dat ie probeert op te starten, maar zonder resultaat.

Je glijdt uit je stoel en kijkt in de kast, tot je grote verbazig zie je een plasje onderin je kast liggen, natuurlijk is dat geen cola dus trek je gelijk de stekker er uit!


Gefeliciteert, je hoort er nu echt! :033:

Gelukkig zijn er filmpjes op het internet, al een paar keer gepost hier, dat een lek niet zo`n grote ramp is als wat het lijkt :)
Wat nu???

Geen paniek!
Rustig doen zoals je altijd bent met spullen vervangen

Als je al een beetje hebt zitten rommellen met WC dan is er een grote kans dat je een flesje gedestilleerd water hebt liggen.

Haal je moederbord eruit
In de keuken/douche, giet een beetje gedest. water over de plekken waar erop gelekt is om het schoon te krijgen (gekleurde vloeistof die een troep achterlaat)
Droog deppen met een handdoekje of een rol wc paper
Met mooi weer kun je het een paar uur in de zon leggen buiten (briesje helpt beter) of op een warme plek in het huis leggen tot de volgende dag

Zelfde doe je met alle kaarten die erin zitten, zeker waar je ze in het slot schuift en afvegen met een doekje zodat er geen vloeistof kleur/troep op achter blijft

Terwijl je moederbord aan het drogen is kun je mooi kijken wat er nu precies fout is gegaan, repareer het lek en laat je loop lekker een paar uur lopen om er zeker van te zijn dat het is opgelost (je kunt toch niets anders doen ;) )

Als je moederboard weer droog is (makkelijkst te testen met een stukje opgerold wc papier in de slots) dan kun je hem weer terug hangen
Plaats alle componenten weer terug en als alles vast zit, laat je loop weer even draaien terwijl je babysit om zeker te weten dat opgelost is nu alles weer op z`n plaats zit

Uur van de waarheid, alles normaal aangesloten en tijd om op de knop te drukken!
Met een beetje geluk start ie zoals normaal op en heeft ie dus aleen een opdoffer gekregen zonder blijvende schade, maar je kunt wel je bios settings zijn kwijt geraakt :087:


Dus in het kort:
Stekker eruit
Schelden is nutteloos, maar lucht wel een beetje op
Moederbord en kaarten gelijk schoonmaken voordat het de kans heeft om op te drogen
Lek repareren en testen tijdens het laten drogen
Herinstalleren en weer testen (je bent nu heel voorzichtig geworden :) )
Op de knieen en hopen dat er niets kapot is terwijl je op die grote knop drukt


Mocht er iets kapot zijn gegaan, goed schoonmaken en garantie vragen, nee heb je en ja kun je krijgen :098:



Einde verhaal van een zeer productieve zaterdag, gelukkig niets kapot gegaan en een leuk verhaaltje voor andere beginners die bang zijn voor een lek :hmm
 
Nou een hele tijd terug 1 jaar geleden had nog een Wc setje van thermaltake is verder niks mis mee.
Alleen je moet niet een te grote kast hebben en alles willen koelen met TT.
Dus ik had een paar keer wat dingen moet veranderen met me setupje toen ik niet zag de de slang op de pomp niet goed vast zat.
Op eens hoorde ik een hoge geluid van de pomp ik keek gelijk onder men tafel en ja hoor men slang was eraf geschoten.
Dus ik gelijk men pc uit gezet alles schoon gemaakt en maar hopen da ie weer deed niet dus.
Ik baalde enorm maar ok ik denk stuur hem gewoon RMA naar 4launch, zo gezegt zo gedaan.
kreeg binnen 1 a 2 dagen email van ze dat ik hem op kon sturen en dat het zeker 2 weken ging duren voor dat ik een ander had.
Binnen 1 1/2 week had ik dus een andere moederbord (Coole gasten bij 4launch)
Ik had dus wel eerlijk gezegt wat er was gebeurd, was geen enkel probleem was garantie. :)

dus ja kun je wel zeggen dat die een FOUTJE was maar ja kwam allemaal weer goed.
(niet dus 2e keer weer het zelfde probleem toen heb ik een ander pomp gekocht en andere slangen probleeem opgelost)
 
Lekkage

Dat heeft mij dus een voeding gekost. Lekkage op de flowmeter en dat liep dus lekker mijn voeding in. Zit mooi een spel te spelen ineens klapt de computer uit. Aardlek was eruit gesprongen. Zet alles weer aan, grote knal en een lekkere rookwolk. Gelukkig alleen de voeding naar de maan en de multiplier op het Mobo werkt niet goed, maar voor de rest, alles deed het nog.

Nu een compleet nieuw systeem gebouwd en dat werkt perfect
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan