• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Groentje in custom waterkoeling zoekt hulp voor nieuwe PC

In deze pre-filled waterkoelings setjes hoef je niet bang te zijn voor luchtbellen, ze zitten helemaal vol.
En lucht wordt zo goed als altijd uit de blokken geperst door de pomp, meestal blijft er wat in een rad zitten en het meeste gaat er uit bij het res.

Ik las in een review dat het een uur duurde vooraleer er geen luchtbellen meer hoorbaar waren in een H220. Maar goed, radiator gewoon boven de RAMs monteren dan is het ok. Hopelijk lukt dat met de slangen...
Ik heb bij o.a JPF Computing naar air oplossingen gezocht maar R-socket is gewoon te nieuw. Er is vrijwel geen air cooler te krijgen en al zeker geen die onder de dwarsbalk van de Pitstop past.
Van de RadiatorStand240 mis ik de afmetingen.

Vooralsnog wordt het de H220.
Alle air-koelers die alleen een andere bracket voor LGA2011 kregen vallen af. De voet moet specifiek voor de grote (4x4 cm) chip zijn ontworpen anders hoef ik em niet. De hoogte die ik heb zonder de Pitstop te slopen is 149 mm. Vrijwel alle types vallen af. De eerder genoemde Genesis houd ik in mijn achterhoofd (voor zit al zo veel):
Genesis Black Series | Prolimatech maar kan em niet vinden bij Zercom, waar ik vaste klant ben. De Genesis is ook niet al te best gezien de heatpipe layout en de lengte voordat ze bij de radiatoren zijn. Maar ja...

Als ik gewoon de H220 oplossing kies kan ik mijn Bigwater radiator (evt. met fan) in de loop brengen. Die achter/onder de Pitstop monteren waardoor noise minimaal zal worden, ook onder load. Want rust blijft voor mij een must. Zo, en nu een pizza !

No offense hoor, maar als je 3 keer een nieuwe gehad hebt en hij gaat 3 keer kapot in nauwelijks 6 maand, dan zit er wel veel kans in dat jij ergens iets mis doet.
Het afvullen van een H220 is op zich niet zo moeilijk, zien dat de fillport op de res naar boven zit en opvullen met een trechtertje of een spuitfles. helemaal vullen is meestal niet goed, je wilt nog een klein beetje lucht net onder de dop laten, anders kan expansie van de vloeistof voor problemen zorgen. Ook helpt het om de rad wat te kantelen tijdens het vullen, zo krijg je er ook veel luchtbelletjes uit.

Wat kun je mis doen met een gesloten loop die alleen een pomp/waterblock en radiator bevat ?
Bovendien zijn er veel problemen met de H220 gesignaleerd in Amerika, al voordat in Europa aankwam.
De afgetapte koelvloeistof bevat kleine deeltjes, dat kan niet goed zijn.
Mijn eerdere problemen met een andere (oude) tweedehandse koeling betroffen het steeds gaan
knikken van de dunne slangetjes, in meer of mindere mate dan. Daar wilde ik met de aankoop
van de uitbreidbare H220 vanaf zijn...

Deze shit van Swiftech heeft mij al een i7-3820 en Asus P9X79WS moederbord gekost !
Nu u weer.

Zoals ik al zei wil ik je niet aanvallen, maar je kan altijd zaken misdoen, sterker zelfs, soms is iets verkeerd terwijl jij alles goed gedaan hebt. De reden waarom ik dat zeg is omdat 3 sets die in 6 maand elk een defect hebben gewoon te veel is ;)

Een iets wat je bijvoorbeeld verkeerd zou kunnen met een gewone H220 zonder er zelfs maar aan te komen, is de radiator omgekeerd hangen, zo dat het 'reservoir' gedeelte van de radiator naar onderen wijst. dan zit het beetje lucht dat er in het reservoir zit in je loop/radiator en afhankelijk van de kracht en locatie van de pomp kan dat best schadelijk zijn voor je pomp. Dit is natuurlijk een simpel voorbeeld en jij zal het wel juist doen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Net zoals hier of daar een stickertje niet verwijderen. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Bijvoorbeeld, er zijn geen standaarden die bepaalden hoeveel stroom de CPU-fan aansluiting op een moederbord moet kunnen geven. Er zijn wel ongeschreven natte vinger regels die zeggen 1A, maar kan jouw bord dat ook effectief leveren? Dit is een van de redenen waarom het afgeraden wordt om pompen via moederbord headers van stroom te voorzien.

De radiator hangt uiteraard goed, de CPU-fan connector kan max. 2A leveren.
Eerdere H220 versies werkten een tijd goed (1 week, 1 maand) en begaven het
toen opeens. Pomp stopte helemaal of ging stotteren (ik merkte niks bij de
pomp stall, de computer werd traag en viel uit. Door het 2xrestarten ging op
gegeven moment de processor stuk (want begintemp was rond 90 graden).
Een pinnetje in de R-socket bleek verkleurd en de tip ervan brak af toen ik
em aanraakte met een pincet (bros geworden door hoge temp). 600 euro schade.
Als de H220 werkt, dan werkt ie ook perfect, zeer lage operating temps (35 graden
onmiddelijk na een zware pc-game) meerdere checks gedaan... het is echt waar!

Laatst bewerkt:
Nice try, maar helaas die vlieger gaat ook niet op. Ik heb overigens al verteld wat het
probleem is, namelijk vervuild koelwater hetgeen allang bekend was in de States. Maar
ik heb dat niet zelf willen oplossen (flushing) omdat ik dan geen garantie meer heb. De
fabrikant laat me nu echter geen keus, ze willen alweer dat ik deze borrelmachine
terugstuur naar Frankrijk... Het is nu zelf zien te fixen of mijn geld terug maar dan heb
ik nòg geen goede uitbreidbare waterkoeling (want ik wil later mijn GTX690 in de loop).

Overigens vind het wel een vreemde uitspraak van je om twee stuks splinternieuwe Asus
moederborden van een probleem te betichten. De laatste pomp werkt dus nog goed
alleen borrelt het systeem. Verwijder '.txt' na download zodat t een .amr file wordt:
{evt. in Mapopties Windows 'extensies voor bekende bestandssyst. verbergen' uitvinken}
Bekijk bijlage Opname003.amr.txt

Het feit dat ik mij groentje noemde in de openingspost komt omdat ik geen ervaring
met open-loop koeling had (wel closed-loop), niet omdat ik weinig zou weten (zijnde
electronica ingenieur). Het afvullen blijkt lastiger dan ik dacht, vandaar dat ik even een
reactie op Highflow postte. Tot zover weer :)

p.s. Ik kocht deze H220 omdat de Swiftech mcp serie zo hoog in aanzien staat.
Mijn pomp-combinatie heeft een mtbf van 60.000 uur! Wat een oplichters! BAH

Er klopt iets niet helemaal aan je redenering hoor. Je steekt de schuld op vervuild koelwater, maar die vervuiling (stukjes flux van de solderingen van je radiatoren) heb je zo goed als altijd, soms wat meer, soms wat minder. Als dat inderdaad de reden zou zijn van het falen dan zou ofwel 1. nagenoeg iedere H220 zeker binnen de 2 jaar falen, wat swifttech echt wel goed uitrekent ;) 2. heb je 3 keer een H220 gekregen die massa's meer flux bevat dan andere H220's. Ik hoop toch dat je inziet dat dat geen steek houd?

Ook het feit dat je socket schade heeft vind van oververhitting vind ik maar raar. Ten eerste hebben CPU's dezer dagen thermal protection, je kan ze dus niet gebruiken als ze te warm hebben (ong 100°C), omdat de pinnen van je socket zo broos zouden worden heb je veel hogere temperaturen nodig. Ook niet voor het een of ander, maar jij vind het raar dat wij liever 2 splinter nieuwe moederborden als oorzaak zien (je hebt toch maar een moederbord dat kapot was?), maar je hebt geen probleem om zelf 3 nieuwe H220's de schuld te geven? ;)

Wat het geluid betreft, kan je het niet uploaden naar youtube ofzo? of op zijn minst als mp3 uploaden, dit soort rename zaken doen hier alarmbelletjes afgaan :sarc:

Laatste reactie van mij, dit gebeuren hier is zinloos.

1. Check bij Swiftech hoeveel H220 units zijn gesneuveld binnen de maand en hoop op een eerlijk antwoord.
2. Velen hebben al geklaagd over vervuild koelwater, google zelf maar.
3. Thermal protection werkt BLIJKBAAR NIET als de opstarttemp. al 90 graden is.
4. Een pin was sterk verkleurd en bros omdat volgens Zercom daar ook veel stroom doorheen ging (voedingpin).
5. Een moederbord is stuk gegaan omdat één van de 2011 pinnen defect is, verder is het board ok maar useless.
6. Als Highflow .amr file uploads zou accepteren hoef ik niet zo'n omweg te verzinnen!

Over en uit, ik ben hier weg...

Nice try, maar helaas die vlieger gaat ook niet op. Ik heb overigens al verteld wat het
probleem is, namelijk vervuild koelwater hetgeen allang bekend was in de States. Maar
ik heb dat niet zelf willen oplossen (flushing) omdat ik dan geen garantie meer heb. De
fabrikant laat me nu echter geen keus, ze willen alweer dat ik deze borrelmachine
terugstuur naar Frankrijk... Het is nu zelf zien te fixen of mijn geld terug maar dan heb
ik nòg geen goede uitbreidbare waterkoeling (want ik wil later mijn GTX690 in de loop).

Overigens vind het wel een vreemde uitspraak van je om twee stuks splinternieuwe Asus
moederborden van een probleem te betichten. De laatste pomp werkt dus nog goed
alleen borrelt het systeem. Verwijder '.txt' na download zodat t een .amr file wordt:
{evt. in Mapopties Windows 'extensies voor bekende bestandssyst. verbergen' uitvinken}
Bekijk bijlage 11768

Het feit dat ik mij groentje noemde in de openingspost komt omdat ik geen ervaring
met open-loop koeling had (wel closed-loop), niet omdat ik weinig zou weten (zijnde
electronica ingenieur). Het afvullen blijkt lastiger dan ik dacht, vandaar dat ik even een
reactie op Highflow postte. Tot zover weer :)

p.s. Ik kocht deze H220 omdat de Swiftech mcp serie zo hoog in aanzien staat.
Mijn pomp-combinatie heeft een mtbf van 60.000 uur! Wat een oplichters! BAH

Pardon?

moederborden van een probleem te betichten.

Zo vreemd is dat niet. Want zelfs het nieuwste van het nieuwste of het duurste van het duurste kan DOA zijn of kapot gaan.
Het is en blijft elektronica.

Voor de rest kan ik mij wel vinden in het verhaal van Enthernal.

Maar gezien je geïrriteerde houding kap ik ook in dit topic. :)
Hoop voor je dat je een goed werkende set krijgt of iets anders.

Ik ga er ook mee kappen, maar ik wil toch nog even kort iets zeggen over je laatste post:

1. Check bij Swiftech hoeveel H220 units zijn gesneuveld binnen de maand en hoop op een eerlijk antwoord.
en hoop op een eerlijk antwoord? dus als ze zeggen "binnen 1 maand? nauwelijks 0.1% ofzo" dan is het een leugen? dat is hetzelfde als zeggen, vraag het maar en ofwel heb ik gelijk ofwel liegen ze en heb ik ook gelijk. maw, geen toegevoegde waarde.
2. Velen hebben al geklaagd over vervuild koelwater, google zelf maar.
Dat ga ik niet ontkennen. Er is echter een verschillen tussen vervuild koelwater, schade door vervuild koelwater en schade in 3 nagelnieuwe H220 door vervuild koelwater. Vervuiling is helemaal geen directe aanleiding tot schade. De zaken zijn zo klein dat ze ofwel voor de microkanalen blijven hangen, of overal door kunnen en nauwelijk schade, hoogstens slijtage aanrichten. Daar gaat een set echt zo snel niet van kapot.
3. Thermal protection werkt BLIJKBAAR NIET als de opstarttemp. al 90 graden is.
Opstart temp doet er niet toe. Van zodra de thermal protection start (ergens (vooraan) in het post proces) werkt ze. Als je aanvaardbare koeling hebt dan dropt je CPU temp echter zeer snel eens hij uitligt en kan je direct weer starten. Dan nog zou thermische beveiliging schade moeten voorkomen omdat de tijd er tussen zo kort is. dus tenzij je 10 keer in 15 seconden op de start knop duwt kan je die niet echt 'overriden'.
4. Een pin was sterk verkleurd en bros omdat volgens Zercom daar ook veel stroom doorheen ging (voedingpin).
Dat klinkt niet meer dan logisch, maar dit heeft net niets met de temperatuur te doen. Dit wijst net op een fout bij CPU of moederbord, dat er teveel stroom door een of meerdere pinnen gaat!
5. Een moederbord is stuk gegaan omdat één van de 2011 pinnen defect is, verder is het board ok maar useless.
dus maar 1 kapot bord. zie hierboven, dit heeft dus niets met koeling te maken. Omdat een pin zou 'smelten'/broos worden moet je al snel meerdere 100° langdurig bereiken.
6. Als Highflow .amr file uploads zou accepteren hoef ik niet zo'n omweg te verzinnen!
het is niet meer dan logisch dat highflow niet alles aanvaard. Audio files zijn dezer dagen .mp3's, .ogg's, .wav's, hell zelfs flacc bestanden, maar .amr heb ik zelfs nooit van gehoord. volgens mijn moet je al moeite doen om die ergens mee te kunnen maken.

Al bij al niets nuttigs dus. en nu is 't gedaan :sarc:

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Groentje zoekt hulp bij zijn eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 7
SeaShark Wat nodig voor Custom PSU Kabels? Hardware & Software 0
P Gratis af te halen / over te nemen; custom sleeving Cases en Modding 1
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan