• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Flow probleem?

Kroontje

Junior Member
Hallo allemaal,

Mijn watercooling presteert naar mijn idee onder de maat.
Mijn vermoeden is dat dit komt door veel restrictie in mijn loop.
Eerder kon ik de flow nog waarnemen in mijn reservoir maar na veranderingen in de loop niet meer.(Bijv full cover block op de gpu)

De componenten in mijn watercooling setup zijn:
Cpu: Q9650 @4Ghz 1,34v
Gpu: GTX285 @ stock speeds.
Cpu block: Swiftech GTZ
Gpu block: EK-FC285 GTX SLI - Plexi
Pomp: D5 + EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2
Rad 1: Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator(bodem van de kast)
Rad 2: Thermochill PA120.2 Dual(Drive bay)

De temperaturen:
Kamertemperatuur: 26
Cpu idle: 40
cpu load: 68
Gpu idle: 39
Gpu load: 52

De temperaturen van de gpu zijn prima, maar die van de cpu vindt ik aan de hoge kant.

Nu vraag ik mij af of ik dit kan oplossen door mijn D5 pomp te vervangen door 2x Laing DDC-1Plus MCP355 12V met Aqua-Computer Aquacover Dual DDC Top G1/4 top.

Op die manier kan ik twee MCP355 pompen in serie plaatsen wat naar mijn idee de flow aardig moet verbeteren.

Graag zou ik jullie ideen/reacties hier over willen weten.

(foto van huidige setup is bijgevoegd)
 

Bijlagen

  • IMAG0106.jpg
    IMAG0106.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 34
Een D5 kan deze setup makelijk aan.... ik denk dat het aan het warme weer ligt dat je temps nu zo hoog zijn.... heb je de D5 in de hoogste stand staan?? als je de vario hebt
 
De hoge kamertemperatuur draagt zeker bij aan het probleem.
Maar in de wintermaanden kampte ik met het zelfde probleem.
Toen had ik een Q6600 @ 3,6Ghz 1,37v.
Deze werd bij een kamertemperatuur van 21c rond de 70c onder load.

Cpu block is goed gemonteerd net als de koelpasta.
Vandaar dat ik ook het probleem bij e flow rate zoek.
 
zoals kerensky al zegt kan het probleem niet bij je pomp liggen want doe zou het aan moeten kunnen. Je kan proberen 2 loops te maken een gpu en een cpu.

Verder wil ik even weten hoe je je rads koelhoud (push-pull e.d) en hoe je volledige loop eruit ziet (dus Cpu-rad-pomp zoiets)
 
Hm oke, dit zou ik best eens kunnen proberen.
Wel heb ik dan het nadeel dat ik warme lucht van de rad's in mijn kast blaas.
Maar neem aan dat de fan in mijn side panel deze warme lucht wel kan afvoeren.

In elk geval al vast bedankt voor deze tip.
 
als je die 230mm op zuigen zet dan word het eruit gezogen. En zoveel warme lucht komt er niet van de rad af. Plus als je die 230 laat blazen worden je componenten beter gekoeld en de warme lucht gaat boven deruit. Door de 2x120 mm.

Ik zou het zo eens proberen en kijken wat de temps zijn.
 
Wel heb ik dan het nadeel dat ik warme lucht van de rad's in mijn kast blaas.

IK had dezelfde 'angst' , bij mij wilde ik ook zoveel mogenlijk "de kast uit" blazen , maar wat bleek, ik was juist met de warme lucht uit de kast m'n rad aan het opwarmen !!
Nu heb ik het omgedraaid en blaast hij de kast in met als gevolg een dikke 8 graden lagere temps! :107:
 
Dat is natuurlijk ook weer waar.
De temperatuur van mijn kast ligt niet veel hoger dan kamertemperatuur maar alle beetjes helpen.

Zogauw ik tijd en zin heb zal ik eens kijken hoe ik mijn loop het beste kan aanpassen.
Misschien wel een dubbele loop maken.
 
De temperaturen op je GPU zien er anders heel goed uit, wat waren je idle en load temps op je cpu voordat je het fullcover block hebt toegevoegd?

Toen ik mijn fullcover block in de loop had geplaats had ik direct de loop ook helemaal aangepast. Dit koste wel een paar graden toen. Of dit nou aan het gpu block ligt of aan de aanpassingen in de loop is moeilijk te zeggen. Maar hoeveel graden het precies heeft gescheeld op de cpu weet ik zo niet meer. Had toennamelijk nog een Q6600.

Wel kon ik toen direct merken dat er minder flow was doordat het water in het reservoir gewoon stil stond. Eerder kon ik de flow in mijn reservoir nog waarnemen.
 
als je een 2e loop wilt maken kan ik je deze res aanraden..Primochill Typhoon III Reservoir System - PEC

Dit is de perfecte combi tussen een D5 pomp en een res.... hier een review.... skinnee labs - Primochill Typhoon III

Zelf heb ik deze nu een paar weekjes draaien en ben zeer te vreden er over....

Heb die review een keer gelezen, is idd een perfecte combi met de D5.
Zit er alleen mee dat ik door mijn rad in de drive bay niet echt ruimte heb voor zo'n groot reservoir.

Misschien kan ik met een paar aanpassingen er een plekje voor vinden.
 
2 loops voor jouw setup zijn imho echt onzin, je setje zou dit makkelijk moeten kunnen koelen. Het probleem met je flow ga je ook niet oplossen door een reservoir te gebruiken waarop 1 pomp beide loops moet voeden.

Ik zou het eerder zoeken in een slechte batch cpu of je pomp die aan het overlijden is waardoor je flow zo slecht wordt.

just my 2 cents
 
Die typhoon 3 zorgt wel voor betere flow ook al word er maar 1 pomp gebruikt. Maar die kan ik niet kwijt in mijn huidige setup.

Maar stel dat mijn pomp aan het overlijden is zijn er dan ook aanwijzingen waar ik dat aan kan merken naast slechte flow?
 
Als ik een flow meter neem zou ik graag deze hebben.
"Aqua-Computer (electronic) Flow Meter G1/4 (High Flow)"
http://www.highflow.nl/aansluitingen/flow-temp-meters/flow-meters/aqua-computer-electronic-flow-meter-g1-4-high-flow-.html

of
"Koolance INS-FM17 Coolant Flow Meter & Adapter Board INS-FM17"
http://www.highflow.nl/aansluitingen/flow-temp-meters/flow-meters/koolance-ins-fm17-coolant-flow-meter-and-adapter-board-ins-fm17.html

Maar is het mogelijk om met een maximus formula of Themaltake hardcano 12 SE de flow rate af te lezen??
Van de 2e flow meter lijkt me dat wel maar bij de eerste ben ik bang van niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij de eerste flow meter wordt het volgende vermeld:

"Middels de sensor kabel (niet meegeleverd! art. nr. 53027) met 3-pin aansluiting, kunt u de doorstroomsnelheid aflezen via de Aqua-Computer Aquaero of Poweradjust!
*in de meeste gevallen is dit apparaat niet direct aan te sluiten op uw moederbord of fan controller, gezien het een andere pulse rate hanteert dan bijvoorbeeld ventilatoren*"

Hierdoor ben ik bang dat een maximus formula hem niet zou kunnen uitlezen en een aquaero nodig zal zijn.
Maar misschien heeft iemand ervaring met deze flow meter aan gesloten op een asus moederbord of thermaltake fan controller.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
Bl4ckj4ck666 flow indicator Waterkoeling 8
Bl4ckj4ck666 Barrow slf-v1 flow indicator Waterkoeling 7
M aqua computer high flow next en andere zaken Waterkoeling 0
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
Jason The Alphacool Eisfluegel Aurora flow indicator "HighFlow" with RPM-Signal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB – Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Rammstation PrimoChill FI-V-BR Vortex Black POM Flow Indicator - Blood Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Slader Bitspower flow meter Waterkoeling 4
GrimmReaperNL Barrow flow indicator Waterkoeling 4
M Weinig flow of lucht in systeem Waterkoeling 9
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Welke flow meter Waterkoeling 19
anub1s18 is er een aangerade minimum flow rate? Waterkoeling 2
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
U Asus Maximus IX Formula - Flow en Temp sensor Advies Waterkoeling Setup 1
G Aanpassing flow Waterkoeling 2
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
M Flow rate problem Waterkoeling 10
TinusB Black Ice 420 gts x flow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
A bitspower flow sensor Waterkoeling 0
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
D vraag over Flow Indicator + nog iemand Adviezen ??? Advies Waterkoeling Setup 2
A Bitspower flow indicator BP-FI-CLBKBK, dopjes weglaten? Waterkoeling 1
Tath Nu Bitspower 16 mm tubing nu in lengtes van 1000 mm "Meer Flow" HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G Flow invloed op koelprestaties Waterkoeling 2
B Aqua-Computer Flow sensor high flow USB Waterkoeling 5
A flow te laag? Waterkoeling 5
W CPU oververhitting / lage flow Waterkoeling 13
Tath XSPC Razor SLI Flow Bridge (4 slot) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H flow meter aansluiten op moederbord Waterkoeling 3
S GMR AFS1-T (electronic) Flow Meter G1/2 AG Clear Handleidingen en Installatie Tips 0
Adam Vandervorst Te kleine fitting ? Genoeg flow ? Advies Waterkoeling Setup 2
l3p Koolance Flow Meter Adapter With Display HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
C flow meter Waterkoeling 4
R flow rate Waterkoeling 5
S flow meter op fancontroller Waterkoeling 6
P [Help] Geen flow in loop Waterkoeling 6
J Water flow rate verschillen Waterkoeling 5
BlaserR93 Bitspower Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
M Problemen met flow Watercooling Waterkoeling 8
VoYaGeRTM Nieuwe WC met Aquasuite, flow te laag? Waterkoeling 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan