• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Het maakt niet echt uit of je de CPU nu na of voor de grafische kaarten zet. Ik heb het topic nu aardig doorgelezen en een paar keer is gezegd dat ondanks de hoeveelheid warmte die GPU's meer maken dan CPU's de temperatuur niet veel veranderd. Dat klopt, alleen ergerde ik mij er iedere keer aan dat dit niet goed gefundeerd is.

Daarom bij deze de reden waarom dat zo is:.
Water is een vloeistof met een enorm hoge soortelijke warmte. Dat houdt in dat er een bepaalde hoeveelheid energie nodig is om één kilo water één graad kelvin op te warmen (1Watt=1J/s). Bij water is dit 4186 J/Kg*K. Bij metalen ligt dit bij de 600-1000 J/Kg*k. Wat het ook inhoudt is dat om de stof in kwestie een graad af te koelen er weer 4186J afgegeven moet worden.
Hiervoor wordt het metaal gebruikt. De koelblokken nemen de warmte van de cores op en worden dus zelf warm. Het water stroomt er langs met een bepaalde snelheid. Deze snelheid is echter zo groot dat het water maar een korte tijd de kans krijgt op te warmen. Dus is er een gelimiteerde hoeveelheid warmte (J) die afgedragen kan worden aan een deeltje water. Vervolgens gaat dat water weer fijn verder in de loop. Door heel veel water te gebruiken kun je met een klein temperatuurverschil toch veel energie afvoeren (1*100=100*1).
Doordat het water veel conttacttijd met het metaal nodig heeft om veel in temperatuur te veranderen is de rad een doolhof van metalen platen. Het water koelt daar weer af, maar omdat het temperatuur verschil met de lucht niet groot is, omdat het water zelf niet veel opwarmt, is de afgifte van de warmte ook niet groot.
Ik moet toevoegen dat als je echt voor de laatste beetjes wilt gaan, je de componenten met het minste warmte eerst moet opnemen, dit omdat als het temperatuurverschil kleiner wordt de afgifte van energie lastiger gaat. Dit gaat echter maar om honderdsten, hooguit tienden van graden.

Een klein rekensommetje ter verduidelijking:
Warmte productie CPU=95Watt
Wat is delta T (temperatuurverschil) in de loop (voor --> na de cpu)
De flow is 0.1 liter/s (weinig?)
We gaan er vanuit dat het koelblok zijn warmte 100% afgeeft aan het water en niets aan de omgeving.
1 liter water=1kg water
Qtoev.=95J
delta T=Q/c(soortelijk)*m=95/(4186*0.1)=0.227K
Het water wordt dus, zoals eerder aangegeven, maar 0.227 graden warmer en toch voert het ALLE warmte van de CPU af.


Ik hoop dat dit het verhaal veel duidelijker maakt. Dit is al te weten met VWO en thermodynamica 1, zodra ik stromingsleer ook heb wil ik hier dieper op in gaan.
 
Dankje! Het was tevens mijn fipo, maar ik kon er gewoon niet tegen dat het eigenlijk best simpel is en dat iedereen er hier een beetje omheen draait in discussies en dat ze allemaal hetzelfde zeggen (vooral de eerste pagina's).
 
Nou, na dit topic van af het begin door gespit te hebben, kan ik nu eindelijk verder met het tekenen/bouwen van mijn wc :icon_toilet:kastje...

Staat nog in de kinderschoenen, dus ik kan hier nog niets over vertellen.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie bijdrages in dit topic.

Greetz, hondaygo...:023:
 
Ik weet ondertussen wel dat de reservoir boven de pomp geplaatst moet worden, maar geeft het problemen wanneer de pomp en reservoir lager staan als de andere componenten in de loop? Voornamelijk wanneer de PC een tijdje heeft uit gestaan ben ik bang dat het reservoir vol loopt en er lucht in de loop blijft zitten.

Ik ben van plan om de Swiftech MCP35X pomp samen met de Swiftech MCP35X Reservoir te gebruiken. In de PC kast is op de bodem wel ruimte om de pomp te plaatsen alleen dan komen bijna alle overige componenten van de loop boven het reservoir uit.
 
Even iets heel controversieels....

Spreek uit ervaring daarmee en vind dat ik het wel kan posten...
Als je flow laag is (pomp trekt t moeilijk en je hebt wat restrictieve blokken), dan warmt je eerste component (onder full load) het volgende component WEL op in bepaalde mate.

zo heb ik een 9800GT in een loop gehad VOOR mn 5870, tijdens het crunchen liep de idle temp van de 5870 op van 29 naar 35 graden.
Kaart uit de pcie slot getrokken en de 5870 bleef netjes onder de 30 graden.
Had toen wel een reserator met veelsteveel spul eraan :+.

Als je een redelijke flow hebt, maakt t weinig uit, scheelt je slangen en ruimte....
maar als het mogelijk is zou ik de heethoofden als laatste voor de rad willen plaatsen. (Zeker als je een crunchbak hebt en een aantal onderdelen wil je koeler hebben dan andere)
 
Even iets heel controversieels....

Spreek uit ervaring daarmee en vind dat ik het wel kan posten...
Als je flow laag is (pomp trekt t moeilijk en je hebt wat restrictieve blokken), dan warmt je eerste component (onder full load) het volgende component WEL op in bepaalde mate.

zo heb ik een 9800GT in een loop gehad VOOR mn 5870, tijdens het crunchen liep de idle temp van de 5870 op van 29 naar 35 graden.
Kaart uit de pcie slot getrokken en de 5870 bleef netjes onder de 30 graden.
Had toen wel een reserator met veelsteveel spul eraan :+.

Als je een redelijke flow hebt, maakt t weinig uit, scheelt je slangen en ruimte....
maar als het mogelijk is zou ik de heethoofden als laatste voor de rad willen plaatsen. (Zeker als je een crunchbak hebt en een aantal onderdelen wil je koeler hebben dan andere)

Dit is logisch, zelf heb ik dit in een paar posts terug ook uitgelegd. Toen heb ik een berekening gemaakt waarin ook de flow in meegenomen was. Als je die kleiner maakt wordt inderdaad de temperatuur van het water hoger. Dit komt omdat het water langer de tijd heeft op te warmen en er minder water is wat de warmte op kan nemen.
Het neemt niet weg dat dit geen onnodige informatie is, want het kan dus best zijn dat je een sterke pomp hebt, maar door een groot aantal onderdelen in de loop nog steeds een lage flow hebt.
 
Beste lezer,

Momenteel ben ik bezig een project te ontwerpen. Hierbij wil ik mijn radiator onder de reservoir plaatsen.

Bovenin komt de reservoir en onderin de radiator met de fan.

Nu is mijn vraag of dit problemen oplevert?
(De pomp komt ook onderin. Deze hangt onder het reservoir.

alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet, vincent

Added after 54 minutes:

Meneer ongeduld heeft iets te snel een bericht geplaatst:)

Na nog eens door het forum te hebben gebladerd kwam ik: http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-1287/ tegen.

Er zijn dus maar 2 dingen waar je op moet letten:

1) De pomp moet altijd na het reservoir geïnstalleerd worden.
2) Plaats bij voorkeur het reservoir hoger dan de pomp.

Excuses voor het ongemak.

mag slotje op.

Greats Static
 
Hoi HFers.

Nu weet ik dat Res-->Pomp erg belangrijk is (hou me er ook netjes aan) maar zit nu met een build waar het niet helemaal zo uit gaat komen (denk ik)

Ik moet namelijk voor Iwan binnenkort een pc met wc samenstellen in een 650D.
Deze heeft aan de voorkant een fan van 200mm en in de top plaats voor een 280 (2x140) rad.
Zoals het nu dus uitziet krijg ik het volgende (grove schets)

EneP0.png


Rad 2 (200mm) komt nu vlak achter de pomp uit met de res net boven de pomp.
Mijn idee was dus res-->rad 2-->pomp maar gaat dit dan wel goed? (pomp word wel laagste punt in de loop)

Woensdag gaan we de onderdelen bestellen en ik zou het eigenlijk zonde vinden om geen gebruik te maken van die 200mm fan/rad aan de voorkant en qua slangen komt dit denk ik het mooiste uit.

Gaarne uwe visie :D
 
word zowiezo lastig zien omdat we zwarte slangen gaan gebruiken..dus ik zie pas dat het vol is als ik het water bovenin zie :p

Misschien is een bay res/pomp een beter idee, ga ik ook eens naar kijken..iig bedankt voor je toevoeging Coolfris!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D de volgorde van mijn waterkoeling setup Waterkoeling 9
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
hondaygo Bedrading andere volgorde, kan dat? Electronica 10
W I7 920 + 285 gtx welke volgorde Waterkoeling 4
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan