• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom Loop Advies €250,-

Dank voor de antwoorden heren!
Ik zit wel met één vervelend probleem nog

De grafische kaart begint flinke herrie te maken zodra ik begin te gamen.
Dit komt helaas door het feit dat de kast koude lucht aanzuigt aan de voorzijde, maar deze ook weer opwarmt door de radiator te koelen.
Hierdoor blaast er warme lucht de kast in.

De radiator is een goede 6 cm dik waardoor hij niet aan de bovenkant van de kast gaat passen.
Wat kan ik nu het beste doen?

Ik zou de 2 radiator fans kunnen omdraaien, maar dan heeft m'n kast geen enkele intake fan meer.
Ik kan me voorstellen dat dit ook niet wenselijk is, al wordt er nu warme lucht de kast in geslingerd..
Een andere optie zou zijn om toch een dunnere radiator (30mm) te nemen die wel aan de bovenzijde van de kast past, zodat voorin 2 intake fans kunnen en bovenin 2 outtake fans op de radiator... Lastig :(
 
Zelf zou ik voor je 1e optie gaan en dan de twee fans bovenin de kast op intake zetten. Warme lucht stijgt, maar dat blazen die twee fans wel de andere kant op in die kleine gesloten ruimte.
De vraag is dan of de fans fan je graka die inkomende lucht zullen krijgen. Die zuigen de lucht van onderaf. Maar het zal vermoed ik wel beter zijn dan de huidige situatie.

Mocht dat het probleem niet oplossen kan je altijd nog je 2e optie gaan overwegen. Beter eerst experimenteren met de spullen die je al hebt. :)
 
Wilde je jouw GPU ook waterkoelen in de toekomst?
Je kan het dan zo laten en voorlopig even geluid wat harder zetten of headset op als je aan de GPU stoort.
Zodra je het budget hebt, een waterblok op jouw GPU en eventueel nog een extra dunne radiator erbij voor aan de bovenkant.
De airflow kan je dan zo laten, dat warme lucht zal mee vallen, zeker met een extra radiator.
 
Bedankt voor het advies!
Ik heb vanuit praktisch opzicht zojuist toch maar een 280mm radiator van 30mm dikte besteld.

Ik heb de volgende inschattingsfouten gemaakt:
- De huidige radiator is te dik en kan echt alleen aan de voorzijde worden gemonteerd.
Dit komt de airflow totaal niet ten goede.
- Hierdoor moeten alle HDD trays worden verwijderd, waardoor de HDD nu los onderin de kast ligt weggeschoven.
- Er is te weinig ruimte om de pomp fatsoenlijk te plaatsen.

Het was een grove inschattingsfout. Ik heb wat airflow wijzigingen gemaakt maar het was allemaal tevergeefs.
De kast is niet echt geweldig qua airflow en door geen goede intake te hebben lijdt de rest van de hardware eronder.

Verder wil ik in ieder geval de komende tijd de GPU niet waterkoeler, ook aangezien hier erg moeilijk een waterblock voor te krijgen is.
De EVGA 970 GTX FTW+ heeft een aanzienlijk groter PCB dan de niet 'plus' versie; allemaal lastig.

Dit is de vervanger geworden: Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Black

Mocht iemand een Phobya 280mm zoeken met een fikse korting, PM maar :mad:
 
De radiator is vandaag binnengekomen en ik heb met, toch wat tegenzin, wederom de loop volledig leeg laten lopen.
Toch wel grappig dat ik in een paar dagen tijd van volledige waterkoel leek naar 'expert' ben gepromoveerd ;)

De aanpassingen

- Het 60mm dikke rad is vervangen voor een 30mm dik model.
Deze is aan de bovenzijde geplaatst. De clearance daar is echt 0,0 maar het past echt nét.
De radiator drukt op de 4- en 8-pin van de CPU power, een milimeter dikker had niet gekund.
Het rad is voorzien van 2 Corsair SP140 fans (witte leds).

De nieuwe radiator had overigens nog minder last van luchtbellen, even 3 keer de kast op z'n kant leggen en alles is eruit :D

- Aan de voorzijde is nu ontzettend veel ruimte;
De pomp is op de Shoggy Sandwich gemonteerd & met dubbelzijdige tape aan de bodem van de behuizing vastgemaakt.
De hardeschijf kan weer normaal worden gemonteerd in een HDD tray
Voorin de kast zitten twee Noctua NF-A14 PWM SP fans die koele lucht de kast induwen.

Feuteu's

Alles past echt précies na een beetje forceren
IMG_20150425_161831.jpg

Waardeloze cablemanagement
IMG_20150425_154238.jpg

IDLE temps CPU & VRMs @ 70% RPM pomp
IDLE temps.jpg


Al met al erg tevreden met het resultaat :)
Ik moet wel zeggen dat ik nu echt even klaar ben met inbouwen en aanpassen, wat een werk..
Drie keer de loop vullen en 2 keer helemaal laten leeglopen.

Het wordt nu tijd om de PC eens grondig te testen met haar nieuwe vloeistofkoeling!

Oh ik had overigens voorheen een Asus Maximus Ranger VII moederbord maar ben dus overgestapt naar de Asus Formula VII.
De Formula kost nieuw 340 euro meen ik maar ik heb deze voor 75 euro overgenomen van iemand op Tweakers.
Hij had een aantal moederbord pinnen gebogen en gesloopt en twee geheugen DIMM sloten waren ook dood (gaven foutmeldingen op het moederbord schrempje). Ik heb dit moederbord zelf weten te repareren en zo te zien werk alles perfect :D

Goed dit aankoopadvies topic komt nu toch wel tot z'n einde, ik zal echter ongetwijfeld nog wel op de Highflow fora blijven hangen.
Ik kan hier nog een hoop leren en wellicht andere waterkoel 'maagden' van wat beginnersadvies voorzien.

Thanks iedereen voor het meedenken en alle hulp!
 
Welkom bij de club hahaha :D
Goed werk! Nu even genieten van het systeem :)

Genieten zat er nog even niet bij helaas!
Er zat geen handleiding bij m'n Supreme HF CU waterblockje, dus deze heb ik voor de zekerheid nog maar even opgezocht.
Ik vond de installatie dusdanig waardeloos dat ik het nog maar even heb nagezocht.

Ik bleek de in- en output verkeerd te hebben aangesloten & de intel bracket moest zonder rubberen backplate worden gemonteerd.
In plaats daarvan moest ik 4 rubberen afstandsbusjes gebruiken.
mocht iemand van EKWB dit lezen: ontsla degene die deze constructie heeft bedacht, dankuwel :)
Ik vond al dat de bracket aan de achterzijde van het moederbord verdacht warm werd, dat kon niet goed zijn.

Ik vind de bracket overigens totaal niet geschikt voor een socket 1150 moederbord, waarbij aan de achterkant van het moederbordsocket 3 schroeven uitsteken.
Hier is totaal geen rekening mee gehouden in de bracket die ik hier heb liggen.

Kortom: Ik flans zelf wel wat in elkaar met een bracket die ik nog van een Corsair H100i all-in-one waterkoelsetje had liggen.
Met een beetje passen, meten, zagen, flamberen, slaan, schoppen, boren, frezen, zandstralen, plastificeren, spugen en veel onzin praten is het allemaal gelukt:

Excuses voor de wat wazige foto, ik denk dat ik trilde van woede of geluk. Een van tweeën.
IMG_20150426_131642.jpg

De inlet/outlet goed aangesloten dit keer + zelf gebeunde mountingsysteem.
IMG_20150426_131655.jpg

Dit ziet er in mijn ogen veel beter en rustieker uit dan die rare gigantische schroeven en debiele backplate van EKWB.
Niks geen rare springveren, mini moertjes en duimslopende draai-rondjes-dingen.

Gewoon een simpele backplate met twee duimschroeven die zelfs nog een slagje extra aangedraaid kunnen worden met schroevendraaier. :D

Onder het mom van bezigheidstherapie en een saaie zondagmiddag was dit weer een erg leuk klusje.
Na twee keer de loop laten leeglopen leek me een derde keer ook nog wel kunnen, al was dat met deze nieuwe radiator een stuk minder prettig omdat deze geen extra openingen heeft behalve dan de 2 waar al slangen in zitten.

Dus bij deze verdient Black Ice Nemesis met hun 280 GTS FLOW ook een duim omlaag. :D
Weet iemand trouwens waarom ze ervoor hebben gekozen 1 opening aan de voorzijde en 1 opening aan de achterzijde te plaatsen op hun radiator? Zeer onhandig in een relatief kleine miditower.

Nou genoeg gezeurd, nu mag ik wel even genieten :)
 
Geweldig die waterkoelbelevenissen van jouw. :D

:fxloc::woot:s-minigun::frocket::034::s-ctf::fglob: :woot:



Die GTS 280 - Xflow is een single pass radiator.

In a single-pass (cross-flow) radiator the water flows from the inlet at one end, once straight through all the tubes, in all the slices, and to the outlet in the diagonally opposite corner to the inlet.

In a dual-pass radiator the water flows down one half-side of all slices, U-turns, and back up the other half-side of all the slices.


Single-pass benefits because it presents all the tubes with the highest possible water temperature at once, whereas a two-pass radiator will only get the highest temperature inlet water on one side, and then cool slightly cooler water up the other side. This doesn't make a huge difference though. Generally it provides a 1-15% performance benefit from this effect alone.
SinglePass vs DualPass vs Condenser - the tradeoffs... plaatjes in die post zijn inmiddels al r.i.p.



Heel klein voordeel dus voor een single pass cross flow radiator. Meestal kies je voor een xflow radiator als die tegenovergestelde aansluitingen goed uitkomen in een loop.

Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Black
Dit is de normale dual pass versie met beide aansluitingen aan 1 kant.
 
Heel klein voordeel dus voor een single pass cross flow radiator. Meestal kies je voor een xflow radiator als die tegenovergestelde aansluitingen goed uitkomen in een loop.

Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Black
Dit is de normale dual pass versie met beide aansluitingen aan 1 kant.

Ik heb het nog even nagekeken en ik heb wel de normale GTS 280 besteld, dus de dual pass versie.
Kennelijk heeft iemand bij Highflow de verkeerde radiator ingepakt!

Radiator verkeerde gekregen.jpg

Ik was al verbaasd toen ik de Xflow binnenkreeg en het heeft weer een hoop gekloot veroorzaakt :eusa_wall:
Ik moest de slangen weer totaal anders indelen en het was ook zeer lastig passen en meten doordat de Xflow versie een goede 14mm langer is.
Overigens wel leuk dat de Xflow versie een paar eurie duurder is, dat is dan weer voordelig voor mij!

Weer een hoop verrassingen en tegenslagen moeten verwerken, nobody said watercooling was fun :023:
 
Ik heb jouw bestelling verzameld en de fout gemaakt.
Vrijdag was het erg druk en ik kreeg een melding van mijn collega of de jouwe nog mee weg kon en heb het nog snel verwerkt om het mee te geven aan PostNL.
Meerprijs kan je beschouwen als korting ter compensatie van de fout.
Excuses voor het ongemak!
 
Ik heb jouw bestelling verzameld en de fout gemaakt.
Vrijdag was het erg druk en ik kreeg een melding van mijn collega of de jouwe nog mee weg kon en heb het nog snel verwerkt om het mee te geven aan PostNL.
Meerprijs kan je beschouwen als korting ter compensatie van de fout.
Excuses voor het ongemak!

Geen enkel probleem hoor, ik was al dolblij dat men de moeite nam om de bestelling vrijdag nog de deur uit te trappen!
Anders had ik moeten wachten tot in ieder geval dinsdag, dus excuses is nergens voor nodig :D

Komende week maar eens een UV led lampje bestellen zodat de build echt zo goed als af is!
Heeft iemand wellicht een aanrader? Één of twee led UV lampjes met een zo lang mogelijke molex connector, wil de kabels uiteraard wel zo goed mogelijk wegwerken. Eventueel een PCI-E bracketje met aan- en uit schakelaar :)
 
Toch nog maar even een updateje dan, ookal is het topic inmiddels niet echt een advies meer.

Confucius zei ooit "Gij zult uw custom water loop constant blijven uitbreiden, aanpassen en upgraden".
Zeer wijze woorden in het jaar 500 voor Christus.

Ik was niet echt happy met het losse reservoir dat op de plek van een fan nogal crappy was gemonteerd.
Ik heb daarom de volgende zaken besteld:

Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top
XSPC Acrylic Tank Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450 D5TANKRES

Dit is echt een ideale combinatie! Een D5 pomp zonder top (scheelt geld) en de XSPC tank reservoir is relatief zeer cheap en toch van zeer mooie kwaliteit.
De Alphacool D5 VPP655 is echt ongelofelijk stil en bijzonder krachtig.
Helaas had ik te maken met een fabricagefout waardoor de pomp niet in te stellen was; hij bleef op stand 5 (volle toeren) draaien.
De rode rpm regelknop werkte niet waarop ik de pomp RMA heb gestuurd.

Verder heb ik besloten dat ik, totaal onnodig, een nieuwer model waterblock wilde hebben.
Op waterkoeling gebied ben ik eigenlijk niet zo'n fan van tweedehands dus ik heb het volgende blockje nieuw besteld:

EK-Supremacy EVO RED Edition

Het leuke was dat ik de voor de maand april de review prijs had gewonnen, 25 euro korting op m'n bestelling.
Zeer, zeer blij mee :D

Zodra ik een nieuwe pomp (hopelijk op korte termijn) en het nieuwe waterblockje ontvang zal ik nog even wat plaatjes schieten voor de liefhebber!
 
Het nieuwe speelgoed is vandaag al gearriveerd, bedankt Highflow (Freddy)!

IMG_20150507_111238.jpg

Deze zeer speciale witte ultra slim fan moest ik helaas elders bestellen
IMG_20150507_124623.jpg


Pompje met reservoir installeren in de kast op de shoggy
IMG_20150507_111249.jpg
IMG_20150507_124852.jpg

EK Waterblock gemonteerd - Gelukkig dit keer wel met fatsoenlijk mount systeem :D
Koelpasta: Liquid Laboratory Ultra
IMG_20150507_124835.jpg


Hmm maar waarvoor koop je nou die vage witte fan?
Hier voor:
IMG_20150507_124827.jpg

Een traditionele fan met 25mm dikte is niet echt wenselijk met een X-flow radiator met dus een fitting aan de achterzijde.
De ProLima Ultra Sleek Vortex 14 is een nogal speciale 140mm fan.

Hij heeft een dikte van 15mm (-10mm dus), is 140mm maar heeft montagegaten van 120mm.
Verder is hij gelukkig PWM gestuurd en is de kabel wit gesleeved al vanuit de fabriek - Zouden meer fabrikanten mogen doen!

IMG_20150507_125104.jpg

IMG_20150507_125137.jpg

'helaas' een net wat meer gebroken wit dan de stralend witte kleur van de behuizing.
Gelukkig zit er een UV lampje bovenin de behuizing die de fan leuk laat oplichten :)
Zie ook de netjes wit gesleevede kabel! Zeer mooie afwerking.
IMG_20150507_125550.jpg

Door de 10mm dunnere fan hebben we ineens zeeën aan ruimte over.
IMG_20150507_125536.jpg

Ik moet zeggen dat ik na een kort testje wel te spreken ben over deze fan.
Hij oogt mooi (subjectief), de kabel is netjes gesleeved, hij is zeer dun maar geeft toch behoorlijk deftige luchtverplaatsing.
Hij draait momenteel op 55% RPM en is vrijwel onhoorbaar :)

De Alphacool D5 pomp is trouwens echt geweldig; zo compact, krachtig en toch ongelofelijk stil!

Uiteraard zou deze laatste update niet compleet zijn zonder de nodige tenenkrommende problemen.
Ditmaal moest de Feser UV RED fles het ontgelden.

Het kinderslot op de dop wilde met geen mogelijkheid meer open....

IMG_20150507_121205.jpg

IMG_20150507_121154.jpg

Niks nieder drücken und drehen, gewoon kapot hakken :045:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
B Checkup vooraf bestelling Custom Loop (ROOKIE) Advies Waterkoeling Setup 6
E Mening 1ste custom loop. Advies Waterkoeling Setup 4
A Custom loop rond de 250 euro Advies Waterkoeling Setup 6
volcom keuze tussen swiftech h220-X en custom loop Waterkoeling 9
C Zijn dit de geschikte onderdelen voor een custom loop?? Advies Waterkoeling Setup 4
G Eerste Custom CPU Loop in bedrijf Gallery & Build Logs 0
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan