Op die blauwe slangen icm die zwarte blokken passen denk ik het beste die
shiny schroeffittingen van Bp of die van
Feser . Maar dat blijft een kwestie van smaak.
Zelf hou ik meer van
push-over fittingen met een mooi
koolance klemmetje. Eventueel zou je er nog
een bochtje of
een 45 graden fitting bij kunnen nemen om ergens de slangroute nog strakker@korter te kunnen maken. (niet voor de performance, maar dat staat wat mooier imo)
Over de koelcapaciteit van je set:
Volgens
deze PSU calculator dumpt je hardware incl
pomp en die graka erbij ongeveer 340W aan warmte in het water. Hoe excact deze calculator is weet ik niet, Marci en martinm linken er ook altijd naar toe , dus zal dat wel goed redelijk zitten.
Maar blijft een indicatie.
Je rad is ongeveer gelijkwaardig aan de thermochill PA120.3 wat warmtedump eigenschappen betreft. (diverse reviewers zullen zeker verschillen ontdekken en deze ruim uitvergroten in prachtige grafieken. maar wat ik er tot nu toe uit op kan maken is dat ze "evengoed" zijn. )
Vandaar dat ik het overduidelijke grafiekje van de thermochill site er even bij haal
(getest door BillA, wat ongeveer net zo een grote waterkoelgod is als martinm dat tegenwoordig is; wat testen betreft dan. Maar: betrouwbare data dus):
bron
Met een stel goede
fans is die 340W dus goed te verwerken met dit soort radiatoren.
Koelcapaciteit genoeg dus.
Nu de flow. De
EK Supreme is één van de meest restrictieve blokjes. De Dual bay
reservoir pomp heeft een niet al te hoge opvoerhoogte, maar goed genoeg om met de juiste blokjes tot een rond de 1 GPM flow te kunnen komen.
De aanname is tegenwoordig dat een flow van 1GPM het minimale is voor een goede performance. Hangt imo ook weer af van de rest van je set. Wanneer je bv een overkill aan rad oppervlakte hebt, zal je gerust iets onder die 1GPM kunnen duiken zonder al te veel performanceverlies. Maar voor jouw set incl GPU lijkt het mij verstandig om dicht bij die 1GPM te blijven zitten.
Met die flowrate
estimator heb ik je set even bekeken:
Hieronder je huidige set up:
En met een willekeurig GPU blokje erbij:
Meeste fullcover blokken zitten wat restrictie betreft dicht bij elkaar, dus vandaar dat ik een willekeurig full cover blok erbij heb gezet.
Maar dat heeft dus bar weinig invloed op de flow. Van 0.68 naar 0.62GPM
Grote verschil zal zijn de extra 200W aan warmte die de GPU in het water zal dumpen. Het is de vraag of dan de flowrate nog hoog genoeg zal zijn voor mooie temps. Volgens die grafiek van het thermochilll rad zou het nog moeten kunnen met 0.5 GPM voor een water/lucht Delta van 10c. Maar hoe dat in jouw kast zal zijn is weer een heel ander verhaal. Die lijkt zeer waarschijnlijk niet op de test set ups van al die testen.
Ik zou zeggen: gewoon uit proberen. Ik denk niet dat de CPU temps schrikbarend zullen stijgen tov de set zonder GPU.
Mocht het wel tegenvallen, weet je wel dat er nog ruimte om die flow te verbeteren. Dat kan op drie manieren:
1) Ander koelblokje met minder restrictie dan de Supreme. Dan kan je flow winnen zonder dat er meer warmte in het water komt van een eventuele andere
pomp.
Heb hieronder de Fuzion V2 in je set gestopt om te laten zien hoeveel dat kan schelen:
Dan zit je dus al op de 1 GPM zonder een andere
pomp te hoeven kopen.
Hier een ander grafiekje die de restrictie van een aantal blokjes in beeld brengt:
Een mooi en goed presterend blokje die wat flow vergelijkbaar is met die Fuzion V2 is de Heatkiller V3. Vreemd dat i niet voor AMD is, maar goed de Fuzion V2 zou dan ook zeker een goede vervanger zijn om meer flow te krijgen. Anders als er wel een bracket voor de heatkiller is zou ik eerder voor
de heatkiller 3.0 LT gaan ivm een ietsje betere performance.
2) Een andere
pomp. Nadeel is dat je dan ook weer een ander
reservoir erbij moet hebben, tenminste als €€€ een nadeel voor je is.
Hierboven met gelijk de meest krachtige
pomp/res combinatie: een DCC3.2@MCP355 met daarop een
XSPC reservor/topje. Dan zit de flow gelijk helemaal snor@goed.
3) Nieuwe
pomp en nieuw blokje. Zou het niet doen omdat het overbodig is wat performancewinst betreft, maar om maar te laten zien wat dat met de flowrate zou doen:
Is overbodig omdat een flowrate tussen de 0.9 en de 1GPM al goed genoeg is voor een goeie performance. Alles boven de 1.5GPM heeft erg weing invloed op de performance, ten minste niet zonder een hoop meet apparatuur, testmethoden ect ect en dan mooie grafieken die mensen kunnen gebruiken in overdreven lange reply's op diverse forums.
Maar voorlopig lijkt me het beste om dat blokje er tussen te zetten zonder iets te veranderen aan je set. Temps van de CPU zullen waarschijnlijk ietsje stijgen, maar het is aan jezelf en/of je overklok of je hiermee tevreden bent.