• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Buildlog van Bakkiebier wc in een armor+

Grote slangen,en dan betere flow hebben is dan overigens weer geen fabeltje ;)

Wat stroomt sneller, 500lph door een 8mm buis, of door een 14mm buis.
Als een rivier versmalt, noemen ze het niet voor niets een stroom"versnelling"

Een dikkere slang kan meer warmte afnemen, een dunnere slang vervoerd meer water per uur.
Er is is ergens een punt dat een dikkere slang meer warmte wegzet, die is toch echt nihil als je het over 400-700watt output hebt en water temperaturen.
 
en hoe lager de flow , hoe lager de koeling zou ik aannemen.
Dus dikkere slangen = hogere flow = meer koeling
Toch ? maar wellicht dat het verschil gewoon verwaarloosbaar is.

Ik was erg slecht in natuurkunde, maar hoe smaller de route des te harder de vloeistof gaat.

Knijp voor de gein maar is een tuinslang in.


Dikkere slang heeft meer oppervlak en kan dus makkelijker warmte opnemen.
Dunnere slang gaat sneller door de loop en kan meer warmte afgeven.

Dit stopt ergens als je radiatoren niet meer warmte kwijt kan.
 
Wij hebben een tuinslang van 10mm doorsnee, en een tuinslang van 13mm doorsnee. Daar zit toch echt wel verschil in kwa waterkracht. Bij de 10mm een half piesstraaltje en bij de 13mm toch een behoorlijke betere straal.
 
Wij hebben een tuinslang van 10mm doorsnee, en een tuinslang van 13mm doorsnee. Daar zit toch echt wel verschil in kwa waterkracht. Bij de 10mm een half piesstraaltje en bij de 13mm toch een behoorlijke betere straal.

Ik geloof je gelijk, maar bij 10mm moet de kraan het er toch echt harder uitpompen.
De druk wordt toch verhoogt naarmate het smaller wordt?

Zoals ik al zei, ik ben hardly een einstein. Maar het lijkt me logisch.

Ik zal ff googlen. :023:
 
14581477.jpg


11mm.jpg


125n.jpg


Ok zoals ik al zei, mijn natuurkunde is vrij slecht.
Des te groter de slang des te beter de flow, toch raar als ik er met mijn gelimiteerde intelligentie over na denk is kleinere slang = sneller.

Aja.... *hangs head*

Over het feit dat kleinere en/of grotere slang niet veel uitmaakt voor warmte afvoer is toch echt correct.
 
Of de flow sneller wordt bij een dikkere slang zal alles te maken hebben met de kracht van de pomp lijkt me zo.
Heb je al een zwakke pomp dan zal de flow bij dikkere slang niet sneller worden omdat hij al zowiezo meer water moet/kan verpompen. Ik bedoel dus te zeggen dat je volgens mij 2 factoren hebt. 1. hogere opbrengst/meer water door dikkere slang 2. Hogere flow. Die 2 zijn dus niet hetzelfde.
Als je een minder krachtige pomp hebt zal de flow bij dunne slang volgens mij gelimiteerd worden. Hij kan zijn druk niet kwijt lijkt mij.
Als je een dikke slang wat dicht knijpt geeft dat ook meer tegendruk richting pomp en zal het water alleen harder gaan lopen als de pomp dat aan kan.
De aanvoer van kraanwater zal een veel sterkere flow hebben dus die tuinslang die half dichtgeknepen wordt zorgt wel voor een harde straal. Maar of dat ook bij een relatief zwak aquarium pompje ook zo is ...

Alles hierboven staande kan fout zijn ...ben slechts hard op aan't denken :p

En mijn conclusie is dat je bij zwakkere pompen moet zorgen voor zo min mogelijk tegendruk om toch een goede flow te hebben en daar zal een dikkere slang ook bij helpen.
Echter hebben de waterkoelblokken en radiatoren nog veel dunnere openingen en die zullen veel meer bepalend zijn voor de flow dan de slangen.Zou je met je pomp een loop maken met alleen een reservoir dan zou je pas echt verschil merken tussen dunnere of dikkere slangen.
 
Laatst bewerkt:
Hehe wel een interressante discussie dus dan is het het waard en ik krijg nu mn vraag volledig beantwoord inclusief grafieken :)

Maar wat mn vraag dus echt was kan ik mn gpu coolen met mijn setup (ek waterblock en xspc op 4850x2 met xspc dualbay res +pomp) en welke bitspower apparaten moet ik hebben !!!! Bedoel dus wat past er mooi op een gpu block :http://www.xspc.biz/razor4850x2big.jpg En wil eigenlijk ook die wc memory cooler van aqaucomputer.

Deze : Aqua-Computer Ramplex Copper Edition RAM Block - G1/4

Ik heb de bitspower fittingen nog nooit irl gezien dus ff moeilijk om te begrijpen wat er allemaal bijmoet zitten !

Alvast bedankt :)
 
Op die blauwe slangen icm die zwarte blokken passen denk ik het beste die shiny schroeffittingen van Bp of die van Feser . Maar dat blijft een kwestie van smaak. :) Zelf hou ik meer van push-over fittingen met een mooi koolance klemmetje. Eventueel zou je er nog een bochtje of een 45 graden fitting bij kunnen nemen om ergens de slangroute nog strakker@korter te kunnen maken. (niet voor de performance, maar dat staat wat mooier imo)


Over de koelcapaciteit van je set:

Volgens deze PSU calculator dumpt je hardware incl pomp en die graka erbij ongeveer 340W aan warmte in het water. Hoe excact deze calculator is weet ik niet, Marci en martinm linken er ook altijd naar toe , dus zal dat wel goed redelijk zitten. :) Maar blijft een indicatie.
Je rad is ongeveer gelijkwaardig aan de thermochill PA120.3 wat warmtedump eigenschappen betreft. (diverse reviewers zullen zeker verschillen ontdekken en deze ruim uitvergroten in prachtige grafieken. maar wat ik er tot nu toe uit op kan maken is dat ze "evengoed" zijn. )
Vandaar dat ik het overduidelijke grafiekje van de thermochill site er even bij haal (getest door BillA, wat ongeveer net zo een grote waterkoelgod is als martinm dat tegenwoordig is; wat testen betreft dan. Maar: betrouwbare data dus):

wgs1va.jpg

bron

Met een stel goede fans is die 340W dus goed te verwerken met dit soort radiatoren.

Koelcapaciteit genoeg dus. :)

Nu de flow. De EK Supreme is één van de meest restrictieve blokjes. De Dual bay reservoir pomp heeft een niet al te hoge opvoerhoogte, maar goed genoeg om met de juiste blokjes tot een rond de 1 GPM flow te kunnen komen.

De aanname is tegenwoordig dat een flow van 1GPM het minimale is voor een goede performance. Hangt imo ook weer af van de rest van je set. Wanneer je bv een overkill aan rad oppervlakte hebt, zal je gerust iets onder die 1GPM kunnen duiken zonder al te veel performanceverlies. Maar voor jouw set incl GPU lijkt het mij verstandig om dicht bij die 1GPM te blijven zitten.
Met die flowrate estimator heb ik je set even bekeken:

Hieronder je huidige set up:
30hu4ci.jpg


En met een willekeurig GPU blokje erbij:
df7le.jpg

Meeste fullcover blokken zitten wat restrictie betreft dicht bij elkaar, dus vandaar dat ik een willekeurig full cover blok erbij heb gezet.
Maar dat heeft dus bar weinig invloed op de flow. Van 0.68 naar 0.62GPM


Grote verschil zal zijn de extra 200W aan warmte die de GPU in het water zal dumpen. Het is de vraag of dan de flowrate nog hoog genoeg zal zijn voor mooie temps. Volgens die grafiek van het thermochilll rad zou het nog moeten kunnen met 0.5 GPM voor een water/lucht Delta van 10c. Maar hoe dat in jouw kast zal zijn is weer een heel ander verhaal. Die lijkt zeer waarschijnlijk niet op de test set ups van al die testen.

Ik zou zeggen: gewoon uit proberen. Ik denk niet dat de CPU temps schrikbarend zullen stijgen tov de set zonder GPU.

Mocht het wel tegenvallen, weet je wel dat er nog ruimte om die flow te verbeteren. Dat kan op drie manieren:
1) Ander koelblokje met minder restrictie dan de Supreme. Dan kan je flow winnen zonder dat er meer warmte in het water komt van een eventuele andere pomp.
Heb hieronder de Fuzion V2 in je set gestopt om te laten zien hoeveel dat kan schelen:
21o99is.jpg

Dan zit je dus al op de 1 GPM zonder een andere pomp te hoeven kopen.
Hier een ander grafiekje die de restrictie van een aantal blokjes in beeld brengt:
33lo6iv.jpg

Een mooi en goed presterend blokje die wat flow vergelijkbaar is met die Fuzion V2 is de Heatkiller V3. Vreemd dat i niet voor AMD is, maar goed de Fuzion V2 zou dan ook zeker een goede vervanger zijn om meer flow te krijgen. Anders als er wel een bracket voor de heatkiller is zou ik eerder voor de heatkiller 3.0 LT gaan ivm een ietsje betere performance.

2) Een andere pomp. Nadeel is dat je dan ook weer een ander reservoir erbij moet hebben, tenminste als €€€ een nadeel voor je is. :)
6nqj52.jpg

Hierboven met gelijk de meest krachtige pomp/res combinatie: een DCC3.2@MCP355 met daarop een XSPC reservor/topje. Dan zit de flow gelijk helemaal snor@goed.

3) Nieuwe pomp en nieuw blokje. Zou het niet doen omdat het overbodig is wat performancewinst betreft, maar om maar te laten zien wat dat met de flowrate zou doen:
jzh02f.jpg

:D

Is overbodig omdat een flowrate tussen de 0.9 en de 1GPM al goed genoeg is voor een goeie performance. Alles boven de 1.5GPM heeft erg weing invloed op de performance, ten minste niet zonder een hoop meet apparatuur, testmethoden ect ect en dan mooie grafieken die mensen kunnen gebruiken in overdreven lange reply's op diverse forums. ;)

Maar voorlopig lijkt me het beste om dat blokje er tussen te zetten zonder iets te veranderen aan je set. Temps van de CPU zullen waarschijnlijk ietsje stijgen, maar het is aan jezelf en/of je overklok of je hiermee tevreden bent.
 
@Coolfris, 1 opmerking, ik denk dat voor de HK 3.0 wel AMD mounts bestaan, was toch zo met de vorige modellen en denkik ook met de huidige

Check langer's build op RRR er maar op na, daar zit een HK 3.0 op een Phenom 9850BE ;)

voor de rest wel een dikke goede uitles alweer !
 
Ik zag ze alleen nog niet in de shops. Zullen er idd vast wel zijn of komen. Langer zal 'm misschien zelf gemaakt hebben; is i handig genoeg voor aan z'n builds te zien. :)
 
Ik zag ze alleen nog niet in de shops. Zullen er idd vast wel zijn of komen. Langer zal 'm misschien zelf gemaakt hebben; is i handig genoeg voor aan z'n builds te zien. :)

blijkbaar verkrijgbaar, na wat zoeken naar prentjes zie je hier een HK 3.0 met AM2/3 en S939 mount en blijkbaar afkomstig van aquatuning, dus verkrijgbaar :)

4999_0.jpg
 
Wederom enorm bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik ben wat laat met reageren want ik was op vakantie :)

Toen ik bij highflow mn eerste bestelling deed werd me verzekerd dat ik een cpu en gpu kon coolen met deze setup ik ga het dus gewoon proberen en anders krijgt freddy op zn kont :) ik had erbij gezegd dat ik liever wat extras uit wou geven dan dat ik weer moest switchen later daarom ook mn keuze voor een tfc 360 rad en mn noctuas.

Aangezien ze nu op pull staan en ik een shroud moet hebben om ze te pushen lijkt me dat een logische eerste stap om shrouds + een grill te kopen en een gat in mn bodem te maken om hete lucht door naar buiten te blazen dr zitten nu al gaten maar niet zo effectief als een grill ook moet mn rad dichter naar mn deur volgens mn passen en meten moet het dan passen en dan komen de gaten niet zo goed meer overeen.
Mischien mn rad naar boven verplaatsen maar dan moet mn voeding onderin en dan past mn removable tray niet meer en al mn aansluitingen.

Ziet iemand mischien een betere oplossing ?

Dan mn fittingen pimpen en de slangen wat rechter laten lopen en een drainport maken.

Als dan die xspc hd4850x2 fullcover uitkomt en ik heb nog geld dan dat kopen

Ik twijfel nog over mn memory cooling is alleen maar een kwestie dat het er vet uitziet en kost redelijk wat !!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy [BUILDLOG] Mini Virtual Pinball Cabinet van Transparant Plexiglas Virtual Pinball / Flipperkast 67
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
Sparky my first buildlog Gallery & Build Logs 15
X buildlog xander017 Gallery & Build Logs 3
A Buildlog Wooden Pc Gallery & Build Logs 4
TinusB Corsair 750 D Black and Blue Buildlog Gallery & Build Logs 5
iSP Buildlog minibeest itx (Ncase M1) Gallery & Build Logs 21
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3
P [Buildlog in-progress] Cross Desk Gallery & Build Logs 41
P [Buildlog] MetalGovy Gallery & Build Logs 28
tehurtaget [Buildlog] Packard Bell µATX Gallery & Build Logs 32
Cygnitr0n [Buildlog] IMP Gallery & Build Logs 47
T Live buildlog Netwerk Gallery & Build Logs 8
Sw333t [CANCELLED] Buildlog bannertje nodig, maar niet zo handig met Photoshop? Verkocht 4
X-Tripiot X-Tripiot's Eerste buildlog :) Gallery & Build Logs 14
M Maccie's SR-2 Buildlog Gallery & Build Logs 2
mailbomber NOKC buildlog Gallery & Build Logs 14
F de coolpaq buildlog zoals beloofd Gallery & Build Logs 45
F FireStorms Giant Core I7 BuildLog Gallery & Build Logs 128
HighSpeed^ [Lian Li V1000] HighSpeeds' | Simple | Buildlog Gallery & Build Logs 33
Wouter Wouter zijn buildlog. Gallery & Build Logs 14
BETA911 [Eerste buildlog] Meet B911! (CM690 Advanced II + 5 x 120mm rad's) Gallery & Build Logs 67
Baloo.be Baloo's First Buildlog Gallery & Build Logs 30
AzzKickr Skeletor - Buildlog start Gallery & Build Logs 109
vincent Buildlog: ''Even snel tussendoor'' Gallery & Build Logs 15
Freddy Buildlog Silentmaxx ST-11 Gallery & Build Logs 38
m.d.koning Dark Power buildlog Gallery & Build Logs 31
dopestuff dope's buildlog Gallery & Build Logs 82
Alfist-GTV6 Buildlog (Progetto 116C) Gallery & Build Logs 20
MrGiorgio Buildlog verjaardagscadeau Gallery & Build Logs 11
D Ward0's 4 Loops Mountainmod buildlog Gallery & Build Logs 642
S Buildlog Cosmos S Gallery & Build Logs 75
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan