• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Eerste buildlog] Meet B911! (CM690 Advanced II + 5 x 120mm rad's)

BETA911

New member
Hallo mensen,

Na veel twijfelen zal ik hier maar toch een paar foto's plaatsen van mijn (normaal) uber goedkope setup.
Ik had eerst een Antec P180 mini waarin dit zat:
212h7hw.jpg


Maar op één of andere manier wou ik toch luchtkoeler, lekker simpel en snel uit te bouwen. Aangezien ik nogal regelmatig van hardware verander. Een weetje: dit was ondertussen al mijn 6de WC set of meer :) .

Maar na een tijd knabbelt het weer en kocht ik een H50. Na een tijd te gebruiken, ging die ook weer de deur uit. Toen wou ik goedkoop een redelijke goede setup maken die stil is maar ook koel kan zijn als het nodig is. Daarom een hele tijd een schakeling gebouwd die op 7V of 12V werkt waaraan elke fan zit aangesloten (nu dan). Maar om alles intern te houden moest ik een andere kast hebben. P180 in de verkoop en uitgekomen op de CM690 II Advanced. Fijne kast, alles past mooi erin! Toen had ik recent een aantal dingen op de kop kunnen tikken na verloop van tijd. Namelijk:

- Thermaltake 760i setje met extra 120mm rad, flow indicator, cpu blok en gpu blok (25 euro)
- RS120 + RS240 (45 euro)
- Passiev ding (Xice EC900) waarin een pomp zat die ik kon gebruiken (25 euro)
- D-Tek Fusion v1 (10 euro)
- Swiftech MCW-30 (?) voor NB (13 euro)

En dit gaat op/in volgende hardware komen:

- Asus Rampage II Gene
- OCZ ModXtreme 720W (modulair)
- Seagate 7200.11 500GB x 2 (Raid0)
- Sapphire HD4870X2
- MSI 8800GTS 512 (Physx)
- OCZ Gold (low voltage) 3 x 2GB (eerst 12GB maar dat was overkill :) ).
- Coolermaster CM690 Advanced II
- Intel Core i7 920 (200 x 21 @ 1.40V) [dit was met lucht, met water moet het beter kunnen denk ik)

Nu komt er normaal nog zaterdag een fijne HD4870X2 met EK blok (acetal) voor 200 euro. Plus ik moet nog even wachten op Leeghoofd dat hij terug is van vakantie, en dan heb ik nog een Aquagrafix blok voor de 8800GTS die er nu in zit.
Foto's van alle spullen en hoe het er nu uit ziet:

24fhhko.jpg

swckqw.jpg

2d7tqp1.jpg

287hpid.jpg

91avx1.jpg

2hpqbdz.jpg


Nu hoor ik het al komen, WATT!?, ijzer + koper + messing + alu door elkaar???
Ja dat doe ik, om de simpele reden dat corrosie heel langzaam gebeurd, en eer je door de fittingen heen bent al lang moet draaien. Dat wil niet zeggen dat ik mijn maatregelen pak. Heb nog wat anti-corrosie spul liggen, en die gaat erin. Tevens ook nog UV groen water staan, die gaat er ook in.

Kortom, de build staat nu stil, wachtend op 2 dingen. Ik houd jullie op de hoogte!
Commentaar, ik hoor het wel ;) . Vragen mogen altijd ;) .

  1. UPDATE 1
  2. UPDATE 2
  3. UPDATE 3
 
Laatst bewerkt:
Handige tip, maar heb ik dat nodig? Ik heb slang van 8/14 dus van knikken moet ik me geen zorgen maken. Ik verkies dan veilige verbinding boven esthetica :) .

Sorry, is een beetje een vloek bij een casemodder als jou :p ...
 
hmmm ben wel beniewd,

Enkel die fittings staan mij voor geen meter aan en koper en alu en ijzer

Fuzion is koper, ek blok is koper (met acetal) aquagrafix blok is koper met stainless steel top dus die gaat volgens mij niks verkeerd doen, tenzij der tussen die TT-zooi nog ijzer of alu zit ...
 
elke slang knikt/knikt lichtjes, bij een bocht van 90 graden en minder.

Daar geef ik je gelijk in. Heb daarom deze slang getest, en bij een U bocht van 5cm knikt hij niet. Ga ik wat korter dan wel.

hmmm ben wel beniewd,

Enkel die fittings staan mij voor geen meter aan en koper en alu en ijzer

Fuzion is koper, ek blok is koper (met acetal) aquagrafix blok is koper met stainless steel top dus die gaat volgens mij niks verkeerd doen, tenzij der tussen die TT-zooi nog ijzer of alu zit ...

Idd, veel dingen zijn gewoon koper (90%). Maar er zitten 2 ijzeren 90° bochten in en 2 radiators van TT die van alu zijn...

Over de fittingen, tjah. Mij gaat het om de prestaties die ik zo goedkoop mogelijk wil krijgen. Deze PC ga ik ook gewoon opbouwen dat hij paar jaar (2-3 bij mij in elk geval) nog erdoor kan zonder problemen. In elk geval ga ik geen paar tientallen euro's uitgeven voor wat bling bling onderdelen. Als het werkt, dan werkt het. Dat is mijn doel bij deze build :) .
 
UPDATE 1!


De HD4870X2 is aangekomen met een mooi EK blok op. Met de gedachte, turbulentie is goed ook een klein modje gedaan :). Spot it on the picca's!

55hrtf.jpg

2istyki.jpg

2ugfla0.jpg

4r2sr4.jpg


Ps: Sorry voor de kwaliteit, maar heb niks anders dan momenteel men Nokia 5800XM...
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook genoteerd wat je temps waren voor je blok mod.. Ik wil wel weten of het iets uitmaakt...

En Ik zou goed anti-corrosie spul gebruiken met die 2 gietijzeren bochtjes er in... die dingen roesten als de hel als er gewoon water door gaat met zuurstof er in... Als loodgieter kom ik wel eens van deze fittingen tegen in waterleidingen... die dingen roesten helemaal dicht.
Misschien kan je beter koelvloeistof voor een auto er in gooien... dan roesten ze zeker niet..

1 keer een fitting van Koolance (oude batch) in me setup gehad die vernikkelt staal was... Ik had ff geen anti-corrosie er in (vergeten te bestellen) en binnen 2 weken waren alle slangen helemaal vies met een wit/rode was.. binnenkant res/blokken waren ook totaal beslagen.

Dus als je die fittingen gebruikt doe er genoeg anti-corrosie in want die fittngen roesten als een gek..
 
@Beta, dan zou ik die TT rads der toch uitgooien.

EVT, als je interesse moest hebben, ik heb nog 20 Feser 3/8 stubbies liggen, hele degelijke fittingkjes, lijken hard op de stubbies van BP, alleen iets goekoper ;)
 
@ Kerensky, jammer genoeg heb ik de temps niet genomen er voor, mede doordat ik nog op mijn waterblok moet wachten voor de 8800GTS. Sorry hiervoor :) .
En inderdaad, die bochtjes roesten direct weg heb ik gezien. Ik ben daarom ook aan het denken (mits budget het toelaat) om een 2de hands MCP350 te halen met een XSPC top reservoir. Omdat ik een T-line niet zo geheel praktich vind, en ik momenteel ook weinig plaats ga hebben voor mijn 2 pompen.
Ik ga denk ik ook goed auto spul ingooien. Zodat er zeker niks in gaat groeien en corroderen etc...

@ Oli4v, bedankt trouwens nog voor de tip van de HD4870X2!
De fittingen zijn mij egaal, deze zijn van messing dus dat is goed. De rads heb ik nodig voor het koelvermogen (en omdat ik ze zeer goedkoop kon krijgen). Met anti-corrosie spul moet het wel lukken denk ik :) .
Mss dat ik er wel een 2-4 tal nodig heb voor de verbindingen tussen de 2 kaarten, aangezien deze daar wel te lang gaan zijn.
 
@Beta, al die fittingen, zit geloof ik nog een fillport ook tussen zonder O-ring :p mag je gerust van mij overnemen hoor, (zijn 20 fittings) voor een net bedrag van €15 inclusief verzending in een bubbelenveloppe :p

Tip, Razer@it-serviceforum heeft nog ene MCP355 liggen met XSPC-restop voor 75 euro incl als ik me niet vergis

en@tip van graka, 's graag gedaan hoor ;)
 
@Beta, al die fittingen, zit geloof ik nog een fillport ook tussen zonder O-ring :p mag je gerust van mij overnemen hoor, (zijn 20 fittings) voor een net bedrag van €15 inclusief verzending in een bubbelenveloppe :p

Damn, had ik dat eerder geweten dan had ik deze niet gehaald :). Want die waren duurder...

Tip, Razer@it-serviceforum heeft nog ene MCP355 liggen met XSPC-restop voor 75 euro incl als ik me niet vergis

en@tip van graka, 's graag gedaan hoor ;)

Ik ga me even oriënteren in mijn budget :017: . Als ik deze 2 pompen kwijt krijg dan hoef ik maar weinig op te leggen namelijk. Maar het is een grote ALS.
 
Damn, had ik dat eerder geweten dan had ik deze niet gehaald :). Want die waren duurder...



Ik ga me even oriënteren in mijn budget :017: . Als ik deze 2 pompen kwijt krijg dan hoef ik maar weinig op te leggen namelijk. Maar het is een grote ALS.

Moest je ze willen, je weet mij wel te contacteren ;)

Imho zou die MCP355 wel een pak beter presteren dan dei 2 in serie hoor + een pak netter staan
 
Dat zoiezo, alleen de vraag (even te lui om op te zoeken) kan de MCP350 (of MCP355 desnoods, ik mod hem wel) ook op 7V draaien? Hij zou mss wel draaien, maar ook starten?

In elk geval komt deze avond om 19:00u iemand kijken voor spullen, ik hoop dat de 2 pompen dan ook weg zijn!
 
Draaien wel, maar starten weet ik niet, ik dacht dat het wel kon, Microstar 911 op HWI heeft zijn MCP355 op 'n mcubed BigNG constant@7v draaien, maar ik denk zoals dat met mijn miniNG ook was dat die bij het opstarten eerst alles een 10 sec@ volle toeren laat draaien en daarna pas de ingestelde setting laadt ...
 
Wel, heb de schakeling tussen 12V en 7V. Daarvan heb ik tot nu toe elke fan op hangen, maar wou dus ook dan die MCP350 erop hangen. Maar mocht het zo zijn, dan even paar seconden op 12V en schakel hem dan terug.

Overclock = 12V baby :icon_super: ...
 
UPDATE 2!

Ik kon het niet meer aanzien dat hier zogoed als alles stond te wachten dus daarom besloot ik alles eigenlijk zo goed als alvast in te bouwen. Toen ik éénmaal bezig was liep het meer uit op een complete nieuwe build aangezien ik de kabels een hele zooi vond! Hier zijn de foto's:

xkxfmf.jpg

Computer afgekoppeld klaar om te gaan prutsen!

t8n1op.jpg

De vervanger voor de tijd! Mijn laptop van school, fijn aangesloten op m'n 32" FullHD scherpje (waar normaal de PC op staat). Tobo en muis aansluiten en klaar :).
Is overigens een HP Elitebook 8530p.

r0c87m.jpg

Stock koeler er af.

jh99ch.jpg

Custom NB koeler eraf.

2008gf9.jpg

Nu paste dit ding nog niet zoals hij hier staat. Daarvoor moest het volgende aangepast worden:
2ildbo7.jpg

Notice the difference. Overigens gedaan met een tang + vijl :) .

r2ky1j.jpg

Gemonteerd met (te veel) Prolimatech koelprut...

2poe495.jpg

Overzicht.

vxdzj5.jpg

DE kabelzooi dus die mij overtuigde om alles opnieuw te doen!

ohpnup.jpg

Mounting systeem voor de Fusion erop geschroefd (heerlijk als je een opening hebt door je mobo-tray).

35jyudt.jpg

Gemonteerd! Jammer genoeg zonder veren, maar die ga ik misschien nog halen.

mbizdi.jpg

Kabels?

m9575w.jpg

Lege kast (op mijn 5,25" 250W voeding na :) ).

5mjzao.jpg

Over zitten denken als ik dit zou weg doen. Obstructie = geluid, maar ik verlies ook wel stevigheid daar. Plus ik pak de kast nogal regelmatig vast, dus ik wil niet met mijn jatten erin zitten :) . De graat is overigens ook wel redelijk groot...

2ealddu.jpg

Mijn bedoeling was het hele HDD rekje terug te kunnen gebruiken. Ik had eerst een 120mm rad boven zitten, en 240mm rad onder. Als ik deze kon omwisselen kon ik misschien toch dat rekje gebruiken. En met deze kleine aanpassingen paste het rad gewoon netjes :) .

67o0o2.jpg

Toen dit probleem. De fittingen kwamen tegen het 240mm rad aan. Oké, dan monteren we hem achterop de kast! Geen andere keuze...

2re76lg.jpg

Bovenkant bedekken met 140mm fans, en 240mm rad eronder. In eerste instantie dan toch, want naderhand met het top te monteren, komen die 140mm fans gewoon tegen het top aan (domme fout van CM ? )...

10448c8.jpg

Het radje fijn op zijn plaats, waar je ziet dat iets van het HDD rekje af is.

24wa4jt.jpg

Nieuwe opstelling, eronder komt nog een dual bay (custom gemaakt van een TT 760i set) voor een enkele 120mm rad (push-pull).

2n9kcgj.jpg

En het achterste rad met fijn gaten van 15mm (slang is 8/14) dus nagenoeg perfect. Als ik de schroeven iets los maak kan ik hem wat laten spelen qua speling rondom.

2ajc8wp.jpg

Zijkant :) .

2mxeb5y.jpg

Nieuwe kabelzooi :017: ...

j7q5xd.jpg

Deeltelijks aangesloten. Vraag me af als ik nog tie-reps moet gebruiken... Slang is 8/14 en de fittingen zijn smal 8 en breed 10 (zo tanden precies). Ze gaan er in elk geval hééél moeilijk op.

2h7gwva.jpg

Overzicht...

33epi0j.jpg

Same.

2imaohg.jpg

Totaal!

2uqdds3.jpg

The way it must be watercooled :icon_super: !
 
goed begin :icon_biggrin: ga je ook kabels sleeven? :surprised: zou het wel afmaken.

maar waar ga je die 250w voeding voor gebruiken? want die ocz levert toch meer als genoeg voor alle hardware?
 
goed begin :icon_biggrin: ga je ook kabels sleeven? :surprised: zou het wel afmaken.

maar waar ga je die 250w voeding voor gebruiken? want die ocz levert toch meer als genoeg voor alle hardware?

Ik was van plan te sleeven maar ik heb de juiste maten niet meer helaas :(. Ik zit met sleeve van 15 en 25mm denk ik. Dat is te groot voor al deze kleine dingen. Ik heb uit noodsituatie dan maar gewoon zwarte tape even rond de draden gedraaid. Wat ansicht ook misschien later met sleeve erover beter uitziet :) .

Die voeding ga ik gebruiken voor het voeden van de 8800GTS. Omdat ik het volgende had berekend. Te openen in Excel 2007.
Iedere commentaar is welkom :) !

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus alles op 12V berekend heb, dus deze waarden zullen hoger liggen dan nodig. Aangezien de 5V, 3.3V ook belast worden nog, dus de eigenlijke 12V waardes zullen in de praktijk lager liggen. Daar ben ik bewust van :) .
 
UPDATE 3!

Een kleine update. Aangezien gisteren de top cover nog niet paste met de 140mm fan heb ik hem nog wat verder aangepast. Dan zie je ook direct wat ik gisteren al weg had gedremeld.

302qve9.jpg

De rand dus die tegen de fan kwam aan één zijde.

29egfue.jpg

Omdat die rand al zogoed als zover hij kon weg gedaan was, zat er niks anders op dan de fan aan te passen :) .

ejiumu.jpg

We nemen een bovenfrees, platte frees van 15mm erop en goan!

30aaool.jpg

Randjes wat fijner afgewerkt en iets betere pic genomen :) .

ips7d3.jpg

De fan gemonteerd en direct even laten zien waar ik het dus de hele tijd al over heb :) . Side-note bij dit: op de andere plek heb je dit probleem ook. Maar daar zit de rand aan de voorzijde en ook deze zijde in de weg.

2w5ttt5.jpg

Ook even het zijpaneel aangepast aangezien deze niet meer dicht ging :) .
-------------------------------------------------------------------------------

Blijkbaar doe ik alles perfect goed, aangezien de weinige comments :eusa_shhh: :eusa_clap: .

EDIT:

Laing MCP350 komt er aan met een XSPC top!
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
X-Tripiot X-Tripiot's Eerste buildlog :) Gallery & Build Logs 14
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan