• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Budget LGA1155 moederbord..

Robin

Member
Ik heb nog even zitten denken wat ik eigenlijk wilde gaan doen om een nieuw systeem te bouwen.
Ik denk dat ik toch niet op de ` piledriver` ga wachten.. Straks is het nog maar een mislukking en dan heb je wel mening tijd voor niks gewacht.. Dus gewoon het beste pakken kwa prijs / prestaties wat je nou kan krijgen.

Ik heb momenteel de volgende onderdelen:

AMD Phenom II X4 955BE
MSI 790 FX GD-70 moederbord
Corsair force 120GB ssd

3 GB geheugen kingston 1333mhz wat in in systeem momenteel zelf zit..

2x Sapphire 6950 2GB -> 6970.. (liggen er al een tijdje ongebruikt dus begint nou wel zonder te worden.
Coolermaster HAF932 kast..
Momenteel geen voeding meer maar had een enermax liberty 500watt die vreemde kuren had dus weg gemieterd..


Ik heb laatst een geheugen setje gekocht van g.skill 8GB 1600Mhz DDR3
En een samsung SSD 256GB.

En ben toch overstag gegaan om voor een 2500K setup te gaan.. Veel sneller processor dan wat ik nou had.. Kwa prijs erg aantrekkelijk.. Ivy bridge vind ik achteraf toch tegen vallen i.v.m dat hitte probleem, en ook is nog duurder..
Ook zie ik totaal niks in die z77 chipset borden.. En daarom zoek ik nou gewoon een budget bord die voldoet aan mijn eisen..

Setup word dan:


Moederbord zit ik te denken aan een P67 of z68 (pci-express 3.0 heb ik toch niet nodig)
(het belangrijkste is dat het bord crossfire minimaal heeft liefst met SLI erbij als ik in de toekomst me alsnog bedenk voor een ander type nvidia videokaart..

Ik las ook dat dat logix virtua ook niet echt goed werkte op de z68 borden.. Is hier al verandering in gekomen door middel van nieuwere drivers.. Werkt dit nou ook goed, of zal men dan toch een z77 ervoor moeten kopen..
Als het verder geen toegevoegde waarde heeft kwa stroom verbruik dan mag het ook eraf blijven..
Bord moet ook minimaal 2 x sata 600 hebben (liefst 4 poorten als dat gaat)

Ik hoef geen SSD caching i.v.m dat ik al een snelle grotere ssd heb..

Dus;

_minimaal 2x sata 600, liefst 4x sata 600
_USB 3.0 hoeft niet perse
_Crossfire en SLI
_Budget 100 - 130 euro
_ P67 of Z68 chipset
_Pci-express 3.0 niet nodig
_ Virtua Lugic logix niet nodig als het momenteel niks nog toevoegd op z68 chipset. (wel als het verbeterd is met nieuwere drivers.
_Moet kunnen OCen
_gebruik interne GPU niet noodzakelijk nodig.
_MOET EEN ZUINIG BORD ZIJN!!!

Aan het bord wil ik minimaal 100 - 130 euro voor uitgeven.. Moet zo goedkoop mogelijk omdat ik die setup toch geen lang leven zal hebben, als haswell refresh (2de generatie)(of wellicht een betere AMD op dat moment) er komt dat ik dan wellicht toch een nieuwe snellere setup neem.



Intel core i5 2500k
Samsung 830 256GB SSD
512GB SSD (merk weet ik niet, wrs ook een samsung 830
1x 2TB schijf om er downloads en er andere meuk erop te gooien dat alleen opgeslagen moet worden..
2x 6950 2GB - 6970 crossfire..
(behuizing wil ik ook een andere, maar zou ik momenteel nog even mee door kunnen)

(iemand een idee over de voeding, (ik denk dat ik minimaal 600 - 650 watt voor nodig hebt..) (ik ga geen 1000watter kopen als het systeem maar totaal 300 watt zal verbruiken..

Voeding moet minimaal gold status hebben..
Ik denk aan:

Super Flower Golden Green SF-650P14XE (100 euro)
be quiet! Straight Power E9 680W CM (120 euro)

Maar voor de rest moet ik eerst even wat reviews inlezen voor de psu..

Added after 47 minutes:

EDIT:

Ik ben net wezen zoeken.. Ik denk dat het bord een Gigabyte GA-Z68XP-UD3P word. Niet al te duur en alles wat ik nodig hebt + 22nm cpu support!
 
Laatst bewerkt:
als je wilt OC'en zou ik niet direct voor Gigabyte gaan, ik heb de GA-Z68X-UD5 en je moet hem al een ton Vcore geven voor een 'normale' OC. Ik heb dat toen nagezocht en dat lijkt bij de meeste GB bordjes zo te zijn.
 
Bedoel je voor diehard overklokken of voor het normale standaard oc?
Overigens vind ik een msi te duur voor wat ik ga gebruiken..
En lugix logic virtua zit bij hun alleen op de duurste moederborden..
Bij een bord van 100 -130 euro kan ik dat wel vergeten!

MSI Z68A-GD55 zou ook kunnen, wel tegen max budget + 2x sata 600 minder..
Maar dan kan ik ook geen ivy bridge meer nemen. Die gigabyte ondersteunt wel 22nm processors!
 
robin, ik heb er nu een i7 2600k inzitten op 4.5GHz en die trekt maar liefst 1.38Vcore om stabiel te blijven. Op mijn vorig bord, een asus sabertooth P67, kon ik die OC halen zonder aan de stock voltages te prutsen, kwam maximum op 1.34Vcore dacht ik. dat scheelt echter ook flink in hoe warm de CPU komt. Al bij al zal je er dus zeker wel een OC op kunnen zetten, maar het eist een stuk meer dan op andere bordjes en er is bijgevolg ook meer warmte waardoor je dus veel sneller geremd wordt. Ik betwijfel bv of ik de mijne op 5GHz zou kunnen krijgen zonder zot te doen.
zoals gezegd was ik veel tevredener van mijn asus bordje, ik zou toch zeker eens in die richting gaan kijken ook (Asus P8P67-M PRO (3.0) prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch) schijnt een leuk bordje te zijn
 
Laatst bewerkt:
Doe je zelf een plezier en neem de asus maximus gene-z z68.

Kost je rond de 150 euro in is echt een heerlijk bordje.
Als ex eigenaar van zo wel gigabite en msi p67/z68 bordjes kan ik je de gene echt aanraden.
 
Doe je zelf een plezier en neem de asus maximus gene-z z68.

Kost je rond de 150 euro in is echt een heerlijk bordje.
Als ex eigenaar van zo wel gigabite en msi p67/z68 bordjes kan ik je de gene echt aanraden.

150 euro is buiten budget.. Ik wil gewoon niet meer uitgeven dan 100-130 euro..

robin, ik heb er nu een i7 2600k inzitten op 4.5GHz en die trekt maar liefst 1.38Vcore om stabiel te blijven. Op mijn vorig bord, een asus sabertooth P67, kon ik die OC halen zonder aan de stock voltages te prutsen, kwam maximum op 1.34Vcore dacht ik. dat scheelt echter ook flink in hoe warm de CPU komt. Al bij al zal je er dus zeker wel een OC op kunnen zetten, maar het eist een stuk meer dan op andere bordjes en er is bijgevolg ook meer warmte waardoor je dus veel sneller geremd wordt. Ik betwijfel bv of ik de mijne op 5GHz zou kunnen krijgen zonder zot te doen.
zoals gezegd was ik veel tevredener van mijn asus bordje, ik zou toch zeker eens in die richting gaan kijken ook (Asus P8P67-M PRO (3.0) prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch) schijnt een leuk bordje te zijn

Dat genoemde moederbord is een micro ATX.. Ik kan daarom nooit meer een losse pci-express geluidskaart eraan toevoegen.. Videokaart koelers zijn 2 slots.. Dus dan kan ik in crossfire niks meer erbij zetten.. Mijn ervaring met onboard sound is nogal erg ondermaats..
Een losse kaart erbij steken vind ik altijd nog beter dan primair het moederbord geluidskaart te gebruiken..

1. Meestal toch vaak wegens budget om het bord te maken, gebruik men alsnog een bagger geluids chip.
2. Volume van een onboard geluidskaart is vaak minder hard dan van een losse geluidskaart.

Betreft het gigabyte bord:

Overclocking

Overclocking the UD3P further expresses its placement as the middle of the three main Z68 Gigabyte boards. Whilst the D2H tops out around 4.4 GHz and the Z68 UD5 is capable of 4.8 GHz, the UD3 is, yes you've guessed it, good for 4.6 GHz. It's definitely not a voltage block as no matter how much electricity we pumped through our 2500K it just wouldn't budge.

However, it was able to run the 4.6 GHz overclock at a lot lower VCore than many other boards we've tested on the Z68 platform. 1.35v was enough to keep things perfectly stable and that's great for the long-term abuse that an everyman board is likely to receive.

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/gigabyte_z68xp-ud3p_review/5

Veel meer kan je toch niet verwachten van een oc.. Ik zal echt geen 50-100 euro meer over hebben om een 4,8Ghz OC te kunnen halen.. Als ik ook al technisch de 4.6 Ghz aan zou kunnen tikken..

IK zag trouwens dat er geen video aansluitingen op dat gigabyte ding zat.. Dus word nou toch een msi.. asus is zoiezo te duur..
 
Laatst bewerkt:
Nee die had ik al gezien, maar die wil ik niet vanwege het feit dat het een nogal onzuinig moederbord is..

Ik ga nou voor de MSI z68A-GD55 (128euro)
Of de MSI z68A-GD65 (140euro) (heeft 2x SATA III meer, wel via een losse chip)

Ik wacht nog even wat de prijzen gaan doen, zag dat die weer gaan zakken.. Dus ik hoop een GD65 te kunnen kopen als die rond de 130 euro komt.. Die msi borden schijnen ook nog beter de overclocken.. 4,9Ghz zou te halen moeten zijn.
 
Nee die had ik al gezien, maar die wil ik niet vanwege het feit dat het een nogal onzuinig moederbord is..

Ik ga nou voor de MSI z68A-GD55 (128euro)
Of de MSI z68A-GD65 (140euro) (heeft 2x SATA III meer, wel via een losse chip)

Ik wacht nog even wat de prijzen gaan doen, zag dat die weer gaan zakken.. Dus ik hoop een GD65 te kunnen kopen als die rond de 130 euro komt.. Die msi borden schijnen ook nog beter de overclocken.. 4,9Ghz zou te halen moeten zijn.

Onzuining?

even een rekensommetje moederbord van asrock verbruikt tijdens 3d mark 5,3W meer dan de z68A-GD65 van msi. Er vanuit gaande dat je 24h per dag 3d mark draait (ik weet dat dit nooit gaat gebeuren maar is wel de meest ongunstigste situatie). Nu moeten we nog weten wat 1 KWH kost dat is afgerond naar boven € 0,17 (dagtarief).

Oke nu de formule.


in 1 jaar zitten 8760 uur 24*365=8760h
5,3W is 0,0053 KWh
0,0053*8760=46,428 KWh per jaar
46,428KWh*€ 0,17= € 7,90 kosten extra per jaar

Let wel dat dit kosten zouden zijn als jij je pc 24 uur per dag 3d mark zou laten draaien. Iets wat nooit gaat gebeuren (denk ik). Realistisch gezien kun je de kosten nog maal 0,6 doen om een redelijk gemiddelde uit te rekenen.

Uiteraard is het jou keuze maar om voor 4,80 euro (per jaar) klaar te zijn voor ivy bridge is toch leuk meegenomen lijkt mij.

gr. basje
 
Alles wat je kan besparen is mooi meegenomen he.
Ik heb ook al naar de Asrock p67 extreme 4 gen 3 gekeken.. Zou er best wel een bord van willen kopen, daar niet van.. Maar heb gewoon het idee dat die toch iets moeilijker te ocen zijn.. vanwege die prijs.. Voor meer krijg je ook gewoon meer..

Maar ik heb nou een MSI Z-68A-GD65 G3 in bestelling staan voor 140 euro..
Ik zat toch te twijfelen tussen deze en de GD55 die 2x sata600 minder heeft..
Alleen de GD55 koste al 133 euro.. Dus voor die 8 euro nou te besparen op 2xsata 600 poorten die je in de toekomst misschien wel eens nodig zou kunnen hebben. Heb ik toch voor de GD65 gekozen.. Zag dat 4-launch er nog 3 had met op=op.. Dus daar moest ik nog even snel erbij zijn.. Toen ik die gekocht had ging de prijs meteen naar 165 euro!. Dus ben toch nog op tijd te geweest blijkbaar..

Nou nog even afwachten voor een 2500K of 3570K als dat laatste nog iets zal worden.. Zo niet zet ik er wel een 2500k erin en ben ik weer tevreden..
 
Laatst bewerkt:
Ik wil hier nog even op door gaan in plaats van weer een nieuw topic te moeten maken..
Ik ben nog steeds aan het denken wat het beste voor mij is om te doen met het nieuwe systeem.

Ik heb nog steeds dat AMD setje in bezit.. En ik bezit ook dat MSI Z68A-GD65 moederbord..

Het probleem is dat ik het Z68A - GD65 speciaal had gekocht voor die extra marvell controller.. Omdat die generatie maar 2x SATA 600 poorten maar naar de chipset gaan. In de nieuwe haswell serie wat volgend jaar uitkomt hebben er dus 6x SATA 600..

Maar nou las ik laats dat die controller helemaal niet zo goed is.. Zelf bagger te noemen is..
Mijn visie was eigenlijk om 1 x 256GB SSD als hoofd schijf te gebruiken als opstart disk op de SATA 600 controller..

En daarnaast nog 2x 256GB te kopen (liefst samsung) (wilde die ook op de SATA-600 aansluiten) vanwege die lage prijs door braak.. Normaal zou ik voor een 512GB SSD hebben gekozen, maar die is momenteel een heel stuk duurder..
Ik moet die 2x 256GB echt hebben omdat ik het nodig heb voor een treinsim die nogal snel vrij veel data in moet laden.. En dan is de access times wel erg belangrijk daar voor. Anders wellicht toch beter om dan 100 euro meer uit te geven voor de 512GB en dan heb ik het probleem niet meer met de SATA 600 controller.. Want een SATA 600 beperken op snelheid op een SATA 300 controller vind ik niet echt opschieten.

Probleem is dat ik zoiezo wil overstappen, want ik kan zeker geen jaar meer wachten totdat er een haswell uitkomt.. want zoals men vaak zegt, dan kan je blijven wachten..

Maar ik zit eigenlijk ook zo te denken; nou gewoon bijvoorbeeld een Core i5 2310 erop prikken, en dan de gehele boel weer vervangen voor een haswell setje.. Want om nou voor tijdelijk een 2500k te kopen vind ik eigenlijk zonder van het geld.. Kan die 30 euro beter op zak houden..lijkt mij.. Overigens komt er ook nog een 2T HDD erbij om er bijvoorbeeld downloads erop te zetten..
Ik vind het nogal zonder waarom er nog steeds geen 6-SATA 600 op dat board zit.. Want daarvoor kan je weer een ander systeem gaan aanschaffen.. Ja het hoeft niet, maar het beperkt wel zo je snelheid i.c.m de ssds..

Veel goedkopere oplossingen zijn er ook niet. voor de core i5 2310 word toch nog zo`n 155 / 160 euro voor gevraagd..
Met een i3 zal ik overigens niet veel mee opschieten tegenover de AMD Phenom II X4 955..

LAMA

Denk dat ik eruit ben..

Ga toch voor een Intel Core i5 2310 .. In games is die even snel als een core i5 2500k en een core i7 2600k.. Kan dan alleen niet ocen.. Maar voor 1 jaar is het snel zat.. En hou 40 euro in me zak.
 
Laatst bewerkt:
Nou het nieuwe systeem draait weer als de tierelier!! En weer zo blij als een kind!

Moet het systeem alleen nog even wat software configureren..

Momenteel draait het er zo erbij:

Coolermaster CM Storm trooper behuizing (vond die witte te duur en te lelijk)

Intel Core i5 2500k nog op stock setting en stock koeler. (ga toch wcen dus nog een luchtkoeler van 30 euro vind ik zonder)

MSI Z68A-GD65 G3 moederbord met PCI-Express 3.0 ready en UEFI click bios erop (wat erg fijn werkt)

8GB G.SKILL RIPJAWS-X F3 12800 CL7 (DDR3 - 1600MHZ)

Samsung SSD 830 256GB als boot / OS

Transcend SSD 720 512GB voor games (vooral voor zware games die veel / snel disk access nodig hebben)

2TB SEAGATE BARRACUDA 7200 RPM (nieuw model)

2 x ATI RADEON 6950 2GB CROSSFIRE (Eerste revisie) geunlocked naar 6970 met dezelfde snelheid (nee ga niet meer ocen)

Be Quiet Dark power Pro 10 750 watt 80 plus gold.

2x SLIM drive DVD writer / readers van me oude systeem.

Ben erg blij met dit systeem!

Ik was een tijdje niet meer online omdat ik 2 weken geen internet meer had.. Ik zou verhuizen naar een koop woning maar dat is achteraf niet door gegaan en me internet was al toen bezig om verhuisd te worden.. Dus moest daar wachten dat het weer terug kwam op het oude adres.. Maar zoals jullie zien doet alles het weer en ben weer aanwezig..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
K First mod ever on budget (Wall mount) ! Gallery & Build Logs 18
U workstation build on a budget Gallery & Build Logs 5
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
V Liquid SLI upgrade 1400/1500,- Budget Advies Waterkoeling Setup 26
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
H [Waterkoeling] Laag budget, veel onderdelen al aanwezig. Advies Waterkoeling Setup 6
SGT_Reaper budget gaming pc rebuild overcloking etc etc Cases en Modding 7
Sw333t Welke camera voor een laag budget Fotografie, Film en Video 9
olympus Beste (budget) headset Hardware & Software 11
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
V 1e Waterkoeling (High-End) Budget 500,- Plan Advies Waterkoeling Setup 36
H low budget waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
J (600 euro budget) Evga GTX580 - 2600K Advies Waterkoeling Setup 54
T beginnende wc low budget Advies Waterkoeling Setup 7
C WC set, Budget: 500 Intel i7 920/ Asus 5870 Matrix 2GB / Asus P6T6 WS Revolution Advies Waterkoeling Setup 11
Z nog geen hardware onbekend budget. Advies Waterkoeling Setup 19
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
CDA441 - CDA441 - Alexander D - PC/Budget Gaming Rig Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
S [Waterkoeling] Advies over samenstelling van WC geen vast budget. Advies Waterkoeling Setup 7
P [Waterkoeling] Budget <500 Advies Waterkoeling Setup 17
F Welke gpu kiezen? Budget €140 Hardware & Software 14
Calimero [GEVONDEN] Budget AM2/AM2+/AM3 CPU Gevonden 1
olympus [IN-ACTIVE] mooie budget videokaart Gevonden 5
D Waterkoeling i7-980X, 2* HD5970, kast Cooler Master Atcs-840, budget €800 Advies Waterkoeling Setup 9
C Welke videokaart voor COD Black Ops? Budget: €200,- Hardware & Software 7
Viepert Build voor een vriend, €1700 budget Hardware & Software 0
M Nieuwe snelle videokaart? Budget €700. 14-12-10 Hardware & Software 6
HighSpeed^ Advies Nieuwe PC :D - Budget €500,- Hardware & Software 17
H WC budget 300-400 Amdx6 1055t, evt Crosshair 4 formula Advies Waterkoeling Setup 23
M [waterkoeling] budget oplossing voor P6T, i7-940, HD4870X2 Advies Waterkoeling Setup 6
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
MonsterEnergy Welke kast? Budget: 330 euro Cases en Modding 18
E budget pure black media pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 24
O Budget 150 euro: waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 7
D Waterkoeling of Luchtkoeling? Waterkoeling budget: 200 euro Advies Waterkoeling Setup 110
J Watercooling i7 920 (overclocking) + GPU + NorthBridge Budget: 500-1000 euro Advies Waterkoeling Setup 13
Mobomonster Advies WC in Lian Li A20, i7920 en HD4870 voornamelijk voor stilte -Budget: 400/500 E Advies Waterkoeling Setup 18
M Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500 Advies Waterkoeling Setup 21
L Goede budget CPU cooler Overige Koeling 3
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 Serienummer moederbord Hardware & Software 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan