• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Airflow bij 2 radiators

MrGiorgio

De Planner
Mijn watercooling wil ik gaan upgraden.

Ik heb in de deur een standaardradiator.

Nu zit ik erover te denken om bovenop de kast in een shroud een PA120.3 te zetten en die te gebruiken om de cpu te koelen. De originele loop gebruik ik dan om de gpu en ram koel te houden.

Als ik er van uit ga dat ik koelere lucht tegen de beide radiators blaas, kan die opgewarmde lucht via de binnenkant van de pc er alleen aan de achterkant uit.
Ik heb namelijk geen fans onderin of aan de zijkant.

Moet ik dan ook bepaalde voorbereidingen treffen of met specifieke dingen rekening houden? Wordt t dan erg warm achter mn pc bij een overclock?
 
Als je de nieuwe radiator OP de kast bouwt, dan kan je het beste geen gat in de bovenkant zagen.

Als je een ruimte maakt tussen kast en radiator, kan de radiator genoeg koele lucht aantrekken van de omgeving.

Een voorbeeld:
1000471zj0.jpg


Hij heeft het gedaan met schroeven en bouten, maar je kan het ook met dit doen:
Swiftech MCB-120 Radbox

Scheelt een hoop gedoe zo.
En je hebt geen last van warme lucht dat in jouw kast wordt geblazen.
 
Oh ja dat is ook een mooie constructie.
Op dat plaatje is er een gat gemaakt door de bovenkant. Ik wil de slangen door de rechter zijkant van mn kast laten lopen (boven mn mobo zeg maar).
Is er ook materiaal waarmee je dat gat kan afwerken? Of is dat niet zo scherp ?
 
Je kan het beste wel even afwerken met een rubberen ring.

Ik heb even gekeken welke leverancieren die hebben, maar die hebben alleen ringen met 10mm diameter. Dat is te smal voor 1/2" slangen :(

Maar bij de bouwmarkt kan je vast wel van die ringen halen.
Tis ook aan te raden, want het randje kan best scherp zijn, waardoor je de slangen beschadigd.
 
Wodrt dus ff shoppen bij de DHZ.

Het idee erachter is eigenlijk dat als de slangen zo kort mogelijk zijn, je het hoogste rendement haalt.
In 1 vd bovenste 5,25 ' bays wil ik namelijk de pomp met reservoir kwijt zien te raken (a la Koolance) zodat je dicht bij de cpu zit.

De graka + eventueel t geheugen kan dan via de pomp op de bodem gekoeld worden.

Is dit een raar of onuitvoerbaar idee?

(Ja Freddy daar zal ik wel een werklog van posten)
 
Het kort houden van de slangen geeft wel enige prestatie winst maar niet merkbaar veel hoor.

Maar als je het kan doen, moet je het natuurlijk niet laten :)
Alle beetjes helpen immers.

Maar "flow winst" die je haalt met kortere slangen, verlies je weer als je het geheugen in de loop zet.
Geheugenblokken staan bekend als flow killers.

pomp en reservoir zou ik wel gescheiden houden als je voor optimale prestaties wilt gaan.

Mocht je toch voor een res+pomp gaan, laat me weten welke. Kan ik die bestellen :)

werklog uiteraard! :D
 
't geheugen komt dan wellicht in een loop met de graka('s).
Maar ik heb ook slechte verhalen gehoord over mensen die last hadden van corrosie in hun pc. Dus wellicht hou ik t bij de graka apart en de cpu apart.

Heb jij een handig ideetje om een DDC in een 5,25"bay kwijt te kunnen? 't reservoir kan ik altijd wel ergens kwijt.

Foto's zullen er zeker komen !!
 
Corrosie geheugenblokken of bedoel je in het algemeen?
Hebben die mensen wel anti-corrosie vloeistof in hun loop?

Een DDC is superklein, als je een soort van plankje maakt in een van de 5.25" bays, kan je de DDC er zo opleggen :)
 
Dat is dan zonder top.

Met top heb je denk ik minimaal twee bays nodig, aangezien de slang boven de laing aangesloten moet worden.


--- update ---

Ook een idee is, dat je DCC bouwt in de bovenste 5.25 bays.
Dan boor je een gat boven de 5.25 bay en kan de slang direct op de DCC aangesloten worden met TOP :D
 
Dat scheelt fors ! Maar loont dus wel de moeite om te kijken of ik m in de bovenste bay kwijt kan.
En anders kan ik altijd nog een bay onderin terugzetten en alles 1 verdieping lager zetten.

Kan ik dan ook de fans van de bovenste radiator op 1 fancontroller knopje en de fans van de voorste radiator op een ander fancontroller knopje.? Oftewel 3 fans tegelijk met 1 knopje regelen?
Anders moet ik voor elke radiator een aparte fancontroller doen zodat ik daar dus ook weer 2 bays kwijt ben.
 
Maar als je ze via een molex doorlust staan ze toch ook al in serie? Of mis ik iets?

6=2x3. Dat zou mooi uitkomen denk ik. Maar dan kan ik de achterste 2 fans niet aansturen.

Pomp heb ik waarschijnlijk ook al een oplossing voor: naast de voeding kan een HDD cage geplaatst worden waar 3 schijven in passen. Ligt nog wel ergens denk ik. Dus een DDC met top past misschien wel.
 
Je moet het via een 3-pin plug op de fancontroller aansluiten.

Dat is dus de eerste fan.

Ik weet niet of de tweede fan van stroom voorzien wordt, als je die aansluit op de molex plug van de eerste fan :S
 
Yesss, de HDD cage is 10x10x12 :023: dus de DDC past er in.

Nog een voordeeltje: er zitten voorgeboorde gaten er vlak onder. Dus ik hoef niet te boren. Alleen twee gaten doorsteken en afwerken met een plastic randje of zo.

En dan hangt de pomp zo'n 12 cm van de processor af. Nu nog een handige plek vinden om een reservoir te plaatsen en m'n ontwerp is af. :038:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
A Airflow in de Azza 804 Overige Koeling 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
M Airflow Casefan. Overige Koeling 2
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
T Koolance radiatoren vraag over high airflow Waterkoeling 0
Viepert [IN-ACTIVE] Corsair Dominator 6GB DDR3-1600 Tri-kit icl. Dominator Airflow Verkocht 1
Deathchant Optimale airflow in Lian-Li PC-P50WB Overige Koeling 7
D airflow radiatoren Waterkoeling 25
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
D Stof filter: Slecht voor airflow? Overige Koeling 12
l3p [VERKOCHT] Corsair Dominator GT CMXAF2 GTL Airflow cooling fan Verkocht 4
E Airflow advies Cases en Modding 6
Blackruby Corsair® AirFlow Pro HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
Roel1966 Temperaturen moederboard en airflow ! Overige Koeling 10
Celly Help met slechte airflow Overige Koeling 12
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
D Juiste fitting bij slang Waterkoeling 2
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy Akoestische schuim panelen bij HighFlow (voor geluidsdemping, geluidsabsorptie) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Mandem Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Ledger Wallet (Bitcoin & Altcoin) te bestellen bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Singularity Computers bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
D Is de extender nodig bij een EKWB D5 combo? Waterkoeling 6
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
Sw333t Geen bevestiging bij uitschrijven voor het ontvangen van speciale aanbiedingen ed. HighFlow Webshop 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan