• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Airflow advies

elloco999

New member
Hola,

Ik heb mijn kast eindelijk verbouwd zoals ik hem wil hebben, meer hierover wanneer ik helemaal klaar ben en de tijd heb om er een mooie buildlog van te maken.

Maar nu heb ik nog een vraagje over de airflow. Hier een foto van hoe hij er nu uit ziet:
airflow1.png


De pijlen laten de verwachte airflow zien, blauw voor koude en rood voor warme lucht.

Mijn vraag gaat over de paarse pijl, links boven in. Ik had eigenlijk gepland staan om op deze plaats nog een 120mm exaust fan te plaatsen, maar ik denk dat de 3 x 140mm bovenin (ja, drie ja. In de 5,25" cage zit er nog 1) al meer dan genoeg lucht naar buiten blaast. Zeker aangezien ik maar 2 intake fans heb, waarvan de onderste door het ontwerp van mijn Antec P180 niet erg veel zal bijdragen aan koele lucht in het bovenste deel.

Close-up:
airflow2.jpg

:093:stomme imageshack heeft 'm gekantelt...:093:

Door de onderdruk die de 140mm fans creëren zal lucht langs alle mogelijke gaten aangezogen worden, waaronder dus de openingen bij de uitbreidingskaarten. De graka zal een deel van de warme lucht de kast uit blazen, maar ook een deel van zijn warmte in de kast dumpen.

Ik vraag me af of het verstandig zou zijn de fanhole links bovenin dicht te plakken, om te voorkomen dat de 140mm fan die er recht boven zit teveel lucht via deze opening naar binnen zal zuigen (paarse pijl). Ik verwacht dat door dit gat te dichten er meer lucht van onder uit de kast zal worden aangezogen, en de koeling dus efficienter zal zijn.

Van de andere kant blaast mijn CPU koeler wel weer zijn warmte richting de fanhole...

Zo, na dit lange verhaal eindelijk mijn vraag: wat denken jullie dat ik moet doen, de fanhole dichten, of open laten. Motiveer je antwoord a.u.b.

O en meteen nog een vraagje, is het een idee om de 120mm fan die ik nu over heb in de sidepanel te monteren als extra intake? Zo ongeveer dat de bovenkant van de fan ter hoogte van de graka zit.

Al vast bedankt voor het lezen en de reacties :icon_biggrin:

Rick
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, maar welke kant moet ie dan op blazen? naar buiten betekend nog meer onderdruk, naar binnen lijkt mij niet bijster effectief, tenzij ik misschien de fan van de koeler aan de andere kant plaats... Maar dan nog ben je tegen het ontwerp van de ATX behuizing in aan het werken.

Ik weet niet wat de beste optie is, daarom vraag ik dus hier om advies. Ik denk dat ik als alles in elkaar zit maar gewoon wat verschillende situaties ga uitproberen.
 
Onderdruk is niet erg, dan wordt er altijd wel koele lucht van een van de vele gaten in een case aangezogen.
Erger zou een overdruk zijn, hoewel de lucht natuurlijk wel ontsnapt via diezelfde gaten, blijft er wel wat warme lucht hangen in de case.
Dus die achter de CPU gewoon op outtake zetten ;)
Ik zou onder de videokart ook geen intake nemen, maar die in het zijpaneel plaatsen als dat mogelijk is.
Dan staat hij niet zo dwars op de intake fan aan de voorkant.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
A Airflow in de Azza 804 Overige Koeling 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
M Airflow Casefan. Overige Koeling 2
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
T Koolance radiatoren vraag over high airflow Waterkoeling 0
Viepert [IN-ACTIVE] Corsair Dominator 6GB DDR3-1600 Tri-kit icl. Dominator Airflow Verkocht 1
Deathchant Optimale airflow in Lian-Li PC-P50WB Overige Koeling 7
D airflow radiatoren Waterkoeling 25
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
D Stof filter: Slecht voor airflow? Overige Koeling 12
l3p [VERKOCHT] Corsair Dominator GT CMXAF2 GTL Airflow cooling fan Verkocht 4
Blackruby Corsair® AirFlow Pro HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
Roel1966 Temperaturen moederboard en airflow ! Overige Koeling 10
Celly Help met slechte airflow Overige Koeling 12
MrGiorgio Airflow bij 2 radiators Waterkoeling 40
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan