• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterloop!

Hallo allemaal, :eusa_drool:

Ik heb in het verleden al eens eerder aan waterkoeling willen beginnen, maar door een aantal financiële tegenvallers was dit geen optie toen.

De kern van het verhaal is eind van het jaar een nieuwe poging ga doen om mijn PC te water koelen.

Mijn PC op dit moment:

- Intel Core i7 920 @ 3GHz
- 6GB DDRIII Kingston Hyper X @ 1600MHz
- ATI HD 5870 van ASUS
- HDD1: Samsung Spinpoint F1 @ 7200rpm (1TB)
- HDD2: Samsung Spinpoint F3 @ 7200rpm (1TB)
- HDD3: Wester Digital 500 (oude backupschijf)
- Antec 1200 Case
- Antec CP-1000 W voeding
- Prolimatech Megahalem met 2x noctua fan

Naar veel wikken en wegen is dit de setup die ik uitgezocht heb:

- Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S1366
- EK-FC5870 - Acetal
- EK-FC5870 RAM Backplate - Black
- Black Ice GT Stealth 240 black - Xflow
- Xigmatek 120MM XLF-F1253 LED
- Scythe 5.25 Bay Kaze Master (Zwart) KM01-BK
- Hydor Seltz L30
- Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
- Feser One Cooling Fluid - UV ORANGE
- Aansluitadapter voor ingang / uitgang Hydor Seltz L20 / L30 - 1/4"
- 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4
- Swiftech 13MM (1/2) Fillport Black
- Bitspower G1/4 T-Block Crystal
- TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart

(Mij oude antec fans ga ik hergebruiker... de ledjes gaan eruit... en ik spuit ze oranje! deze zullen als extra fans fungeren (push pull config))

Het zijn niet de allerbeste onderdelen, maar wel de best bang for the buck in mijn ogen...

Nu heb ik twee vragen:

1. heeft iemand ervaring met die Hydor Seltz L30 Pomp
2. wat is de beste loop, ik dacht aan twee opties:
- POMP>RAD>GPU>RAD>CPU>RES
of
- POMP>GPU>RAD>CPU>RAD>RES

(het reservoir maak ik van het T-Stuk met een stuk slang en een fillport)

Graag jullie advies,

Mvg Pim Derksen :119:
 
1. Helaas niet, een blijvertje is toch nog steeds de MCP350, of zijn iets sterkere (en lawaaierige) MCP355.

2. De volgorde maakt niet uit, zolang je maar je 'reservoir' voor je pomp zet, zodat de pomp nooit droog komt te staan.
Voor de rest van de loop moet je de zaken dan zo kiezen dat je de korste slangroute zo goed mogelijk aanhoudt.
Zo behou je de beste prestaties en de hoogste flow.

Ik zou je ook een grotere radiator dan 240 aanraden. De CPU en GPU wat je daar hebt zijn niet de minste qua hitte en daarom zou ik toch echt voor een 360 rad gaan.
Dit bevorderd de stilte van het systeem (3 fans hoeven minder hard te draaien dan 2), en is beter voor een eventuele overclock.
 
1. Helaas niet, een blijvertje is toch nog steeds de MCP350, of zijn iets sterkere (en lawaaierige) MCP355.

2. De volgorde maakt niet uit, zolang je maar je 'reservoir' voor je pomp zet, zodat de pomp nooit droog komt te staan.
Voor de rest van de loop moet je de zaken dan zo kiezen dat je de korste slangroute zo goed mogelijk aanhoudt.
Zo behou je de beste prestaties en de hoogste flow.

Ik zou je ook een grotere radiator dan 240 aanraden. De CPU en GPU wat je daar hebt zijn niet de minste qua hitte en daarom zou ik toch echt voor een 360 rad gaan.
Dit bevorderd de stilte van het systeem (3 fans hoeven minder hard te draaien dan 2), en is beter voor een eventuele overclock.

Hallo Sanders...

Ik was voor de goede orde vergeten te vertellen dat ik 2x de Black Ice GT Stealth 240 black - Xflow wilde...
Foutje van mij... die Hydor pompt 1200 l per uur... dat doet die mpc350 niet?

Dus... vind het wel een verschil...

Mvg Pim Derksen
 
Ah, 2x240 is inderdaad ruim voldoende :)
Dan trek ik mijn argument betreft koeloppervlak in.


Betreft de pomp:
Wat belangrijker is dan liters per uur is de opvoerhoogte.
Dit bepaald in een restrictieve PC koeling de flowrate, en flow wil je graag hebben in een loop :)
Het getal liters per uur haalt een dergelijke pomp alleen in een rechte buis zonder weerstand.
De MCP350 heeft een opvoerhoogte van 3,9 en de 355 variant pompt water tot 4,7 meter hoog.
Terwijl de Hydor (die nagenoeg gelijk presteerd aan een Eheim 1250) maar 1,95 meter neer kan zetten.

De Hydor zal het ook wel trekken, daar niet van. Je zet alleen betere prestaties neer met een MCP350, die tot je beschikking staat voor 66 euro.
Als je daar een topje bijneemt, wat wel aan te raden is, leg je daar nog eens 18 euro voor neer.
Je betaalt dus wel een lichtelijke meerprijs tegenover de Hydron.
Laing / Swiftech DDC-1 MCP350 12V
EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi
 
Ik zou zelf toch die radiator afraden. De reden daarvoor is dat de Stealth absoluut niet 'stealth' is. Het is zowel qua airflow als doorstroom de meest restrictieve radiator die er is. Tenzij je bereid ben je fans op 2000+ RPM te laten draaien, is hij niet aan te raden. En zelfs als je dat geen probleem vind, dan kan je beter een radiator nemen die meer gericht is op hoge RPM, zoals de Black Ice GTX.
Als het je gaat om de dikte van de radiator zijn er een paar betere keuzes, namelijk de Swiftech MCR serie, of de Magicool Slim serie. Vooral de MCR serie is aan te raden, omdat deze op ongeveer hetzelfde niveau presteert als bijvoorbeeld de XSPC RX of Thermochill PA met misschien een verschil van 0.2C, terwijl de MCR in elk formaatsegment een stuk goedkoper is.

Wil je gewoon een zeer goeie radiator, dan kan je het beste de XSPC RX, Thermochill PA, of Black Ice SR-1 nemen. De SR-1 is wat duurder, maar is uitermate geschikt voor lage RPM, waardoor hij goed is voor stille performance.

Nog even voor de duidelijkheid: De Black Ice GTS is geen geweldige keuze. Er zijn meer dan genoeg andere radiatoren die misschien maar net iets duurder zijn, maar zoveel beter presteren.
 
Ik zou zelf toch die radiator afraden. De reden daarvoor is dat de Stealth absoluut niet 'stealth' is. Het is zowel qua airflow als doorstroom de meest restrictieve radiator die er is. Tenzij je bereid ben je fans op 2000+ RPM te laten draaien, is hij niet aan te raden. En zelfs als je dat geen probleem vind, dan kan je beter een radiator nemen die meer gericht is op hoge RPM, zoals de Black Ice GTX.
Als het je gaat om de dikte van de radiator zijn er een paar betere keuzes, namelijk de Swiftech MCR serie, of de Magicool Slim serie. Vooral de MCR serie is aan te raden, omdat deze op ongeveer hetzelfde niveau presteert als bijvoorbeeld de XSPC RX of Thermochill PA met misschien een verschil van 0.2C, terwijl de MCR in elk formaatsegment een stuk goedkoper is.

Wil je gewoon een zeer goeie radiator, dan kan je het beste de XSPC RX, Thermochill PA, of Black Ice SR-1 nemen. De SR-1 is wat duurder, maar is uitermate geschikt voor lage RPM, waardoor hij goed is voor stille performance.

Nog even voor de duidelijkheid: De Black Ice GTS is geen geweldige keuze. Er zijn meer dan genoeg andere radiatoren die misschien maar net iets duurder zijn, maar zoveel beter presteren.

Mmmh dat is stof tot nadenken... het ging mij er in dit geval om dat:
A. hij boven en onder een in/outlet had... komt mooi in mijn pc... (maar funcie gaat boven looks)
B. hij goedkoop was... maar als jij zegt dat de magicool beter is... klinkt goed...

Ik zoek gewoon een goedkope radiator... die toch redelijk met stille fans te combineren is... heb gewoon geen groot budget... op dit moment zit ik op: € 463,28

Kun je voor dit geld een betere setup creëren om mijn pc te koelen... de gegevens staan aan het begin van dit topic...

Heb liever nog voor 400 dan voor 460 zeg maar... Zijn er goedkopere beter keuzes qua cpu/gpu block... Heb natuurlijk al een hoop gegoogeld... maar het blijft een feit dat ervaring telt...

Tot zover bedankt... ben nieuwsgierig of er nog meer tips binnen stromen
 
Ik kan uiteraard proberen wat voor je samen te stellen, maar dan heb ik wel een vraagje, namelijk of je er problemen mee hebt als je radiator external komt te zitten. De reden dat ik dat vraag is omdat 1x480 goedkoper is dan 2x240, maar dus wel lastiger te plaatsen in de meeste kasten. Nu moet ik eerlijk zeggen dat een 480 eigenlijk overkill is, en je ook een 360 radiator kan gebruiken. Dus nogmaals de vraag, vind je het erg om een 360 extern te plaatsen, of heb je er ruimte voor in je pc? Anders moet je 2x240 nemen, wat altijd duurder is dan 1 480, en dus zeker duurder dan 1 360.

Edit: Nog een vraagje, welke Asus 5870 heb je precies? Want Asus heeft een aantal verschillende 5870 kaarten uitgebracht.
 
Ik kan uiteraard proberen wat voor je samen te stellen, maar dan heb ik wel een vraagje, namelijk of je er problemen mee hebt als je radiator external komt te zitten. De reden dat ik dat vraag is omdat 1x480 goedkoper is dan 2x240, maar dus wel lastiger te plaatsen in de meeste kasten. Nu moet ik eerlijk zeggen dat een 480 eigenlijk overkill is, en je ook een 360 radiator kan gebruiken. Dus nogmaals de vraag, vind je het erg om een 360 extern te plaatsen, of heb je er ruimte voor in je pc? Anders moet je 2x240 nemen, wat altijd duurder is dan 1 480, en dus zeker duurder dan 1 360.

Edit: Nog een vraagje, welke Asus 5870 heb je precies? Want Asus heeft een aantal verschillende 5870 kaarten uitgebracht.

external wil ik liever niet... maar ik heb wel ruimte voor een 360 intern... in the front van de antec 1200... dan mod ik de boel een beetje (was ik toch al van plan)... maar denk je dat 480 echt overkill is... in de toekomst komt er misschien nog een GPU bij...

wat ik wil berijken dat als hij idle draait hij stil is... en als ik ga gamen, dat hij dan oploopt...

Ik heb de ATI Asus HD 5870 v1 zie:
ASUSTeK Computer Inc. - Graphics Cards - ASUS EAH5870/2DIS/1GD5

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Als je in de toekomst er nog een GPU bij wilt zetten, kan je op het fangat aan de achterkant nog een 120mm radiator bijplaatsen (aan de binnenkant). Dat moet genoeg zijn om 2 GPU's + CPU te koelen.
Die Asus lijkt me een reference design PCB te hebben, dus kan er gelukkig gewoon een standaard 5870 blok op.

Dit is het lijstje dat ik voorlopig heb samengesteld. Het enige wat ontbreekt is gedistilleerd water, maar dat kan je bij redelijk wat winkels kopen, en daar is het toch wel wat goedkoper dan bij Freddy (no offence Freddy, maar tot jij die 5 euro dure Feser distilled verbetert met een huismerk distilled van 2 euro max koop ik het liever hier om de hoek ;)).

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - DJ Pimbo
 
Eerste indruk is goed... kende dat zilveren spiraaltje niet... heb je dat ook nodig als je er oranje feser spul in doet... het thema wordt zwart met oranje... dat was ik vergeten te vertellen... vandaar die mooie fans van xigmatek in mijn eerste keus... nu snap ik dat zelf natuurlijk ook wel dat dat niet de beste performance keuze is... maar die zullen de job ook klaren... verder is het slaatje idd zo'n 50 tot 100 euro goedkoper...

is die pomp echt beter ondanks de lage doorstroomsnelheid ten opzichte van die hydor? Ik begreep sanders dat het om de opvoerhoogte ging?

en zal het de performance beïnvloeden als ik de aluminium kleurige delen op de radiator oranje spuit?

ze zeggen dat masterkleer minder goed is als tygon.... hoeveel is hier van waar... want dat is mij die extra euro dan wel weer waard...
 
Hoewel ik Feser zelf niet zou aanraden heb je het spiraaltje inderdaad niet nodig als je Feser gebruikt. Die fans zijn erg goed, maar als het dus toch vooral om looks gaat, dan zijn die Xigmatek fans ook geschikt.

Het pompje dat ik geselecteerd heb is meer dan krachtig genoeg voor jouw huidige setup, zeker met de top die erbij zit (die getest is als beste top die er op het moment is). Je hebt niks aan een hoge doorstroomsnelheid als hij deze verliest op het moment dat je er ook maar een GPU blok tussen zet.

En je kan gerust de behuizing van die radiator spuiten, er zijn hier genoeg mensen die dat gedaan hebben. Misschien is het ook handig anders hier wat hulp te vragen bij het spuiten, dat is altijd wel prettig ;).
 
Hoewel ik Feser zelf niet zou aanraden heb je het spiraaltje inderdaad niet nodig als je Feser gebruikt. Die fans zijn erg goed, maar als het dus toch vooral om looks gaat, dan zijn die Xigmatek fans ook geschikt.

Het pompje dat ik geselecteerd heb is meer dan krachtig genoeg voor jouw huidige setup, zeker met de top die erbij zit (die getest is als beste top die er op het moment is). Je hebt niks aan een hoge doorstroomsnelheid als hij deze verliest op het moment dat je er ook maar een GPU blok tussen zet.

En je kan gerust de behuizing van die radiator spuiten, er zijn hier genoeg mensen die dat gedaan hebben. Misschien is het ook handig anders hier wat hulp te vragen bij het spuiten, dat is altijd wel prettig ;).

Waarom kun je feser niet aanbevelen?

Ik kan natuurlijk ook die scythe fans spuiten... dat is ook het overwegen waard... ik heb fans al eens eerder gespoten... en mijn kast ook... dus dat zit wel snor... is goed te doen...

het oog wil ook wat he... het wordt mijn pronkstukje... zowel prive... en als voorbeeld op de zaak... werk in een computerwinkel...

echt super bedankt voor je advies...
 
Spuiten van fans zou ik persoonlijk niet doen.
Hoewel het natuurlijk wel mogelijk is loont het voor mij persoonlijk de moeite niet.
In aanschafprijs scheelt het al bitter weinig omdat 'mooie' fans net zo duur of zelfs goedkoper zijn dan de 'prestatie' fans.
Daarnaast zijn bijvoorbeeld de Xigmateks echt een prachtstukje hardware, met de doorschijnende bladen en de leds die daardoorheen schijnen.
Dat krijg je nooit met een fan in een blits kleurtje spuiten natuurlijk.

Praktisch gezien, is er daarnaast nog het gevaar van onbalans. Hoewel dat natuurlijk ook aan de spuit kunsten ligt.
Een fan die in onbalans is door oneerlijk verdeeld spuitwerk zal sneller slijten, meer herrie gaan maken, en uiteindelijk sneller kapot gaan.
 
De reden dat ik zelf geen fan ben van Feser is omdat ik gezien heb wat voor schade het MOGELIJK kan aanrichten (ik zeg mogelijk omdat ik ook mensen ken die het al heel lang gebruiken zonder problemen).

Een aantal maanden Feser green met een HeatKiller (jouw blokje):

P1100135.jpg


Als je toch een interessante kleur wilt, moet je voor gekleurde tubing gaan, zoals deze:

Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ORANGE

Hiermee kan je gewoon gedistilleerd water + die spiraal doen, zonder dat het je kleurschema verpest ;).
Helaas is deze alleen verkrijgbaar in 3/8ID, terwijl je huidige setup opgezet is voor 1/2ID slang. Ik kan het wel even aanpassen, maar dan moet er wel een andere fillport in, omdat de huidige fillport alleen voor 1/2ID slang geschikt is ;).
 
De oranje tubing die Alex aanraad heb ik ook gebruikt in mijn build.
Als je deze eens wilt bekijken voor hoe het uit gaat zien is hier de link: http://forum.highflow.nl/f34/bij-gebrek-aan-beter-5034/

Ik ben het overigens eens met Alex om gekleurde vloeistof af te raden.
Hoewel het ook bij veel mensen gewoon goed gaat, is het mijn mening om je water zo schoon en puur mogelijk te houden, om risico's te beperken.

Goedennacht verder, als nog vragen zijn zien we ze vanzelf wel verschijnen hier :)
 
maar dan moet er wel een andere fillport in, omdat de huidige fillport alleen voor 1/2ID slang geschikt is ;).

Ik heb met wat geduld gewoon Masterkleer 3/8 slang om deze fillport gevrot :

Als het slechts om 1 aansluiting gaat is dat nog wel te doen.
Desnoods een beetje nat maken zodat het makkelijker glijdt.
En zodra het ietsje glijdt, in 1x doorzetten, niet stoppen.

De bijgeleverde slangklem past dan (natuurlijk) niet, maar omdat de slang al
erg strak zit is een ty-wrapje genoeg.

Een hele build met overmaatse fittingen raad ik natuurlijk wel af en sta niet in
voor de blaren op de vingers als het wèl geprobeerd wordt ;)
 
Ja okee, maar ik dacht dat het voor het gemak van Pimbo een stuk makkelijker was als alles dezelfde maat is.

Natuurlijk is dat een goed uitgangspunt ;)

Maar als hij de fillport bewust gekozen zou hebben, en dan met de slang (kleur) in de knoei
komt is het op die ene aansluiting goed te doen met een beetje ondermaats slang.

Ik ging voor de goedkoopste oplossing en zag eerlijk gezegd te laat dat het een 1/2 aansluiting was.

Je moet natuurlijk niet met 2 maten / een groter verschil gaan werken maar dat is nu niet
aan de orde.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies Waterloop meerdere componenten. Waterkoeling 2
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan