• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Waterkoelingsysteem

tblaauw

New member
Beste mensen,

Momenteel ben ik een PC aan het bouwen en wil ik tevens de stap nemen naar waterkoeling. Ik heb al een aantal guides gelezen alleen wordt ik er niet bepaald wijzer van. Het is een beetje ‘confusing’ gezien de ene guide de andere tegenspreekt.

Hopelijk kunnen jullie me helpen om een gepast waterkoeling systeem samen te stellen


Systeem samenstelling
* groen is al gekocht.


Lanboy Air Blue Behuizing
  • Leuke behuizing, veel mogelijkheden

Asus Rampage III Gene
  • Vele opties en overclock mogelijkheden
  • Mogelijk kan iemand me iets uitleggen over het geheugen. In de handleiding staat dat ie ddr3 1033,1333, 1600mhz ondersteund. Verder staat er 1800mhz (O.C.), 2000mhz (O.C.), 2133 en 2250. De O.C. Staat voor overclock maar betekent dit dat ik er gewoon een 1800mhz geheugen modules in kan doen of 2000mhz?
  • Wat zeggen jullie is het noodzakelijk om een waterblock op het moederbord te plaatsen of zo laten met passieve koeling?

Intel I7 960
  • Ik wilde eigenlijk de i7 970, alleen vond ik um te duur ten opzichte wat je ervoor terug krijgt. €530 euro

Asus ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5
  • Waarom Geforce, ben geen ATI fan.
  • Dit leek me wel een goede grafische kaart, prijs/kwaliteit verhouding.
  • Suggesties?

Kingston HyperX DDR3 1600MHz 8GB Quad Kit XMP
  • Dit is meer een gok. Omdat er 1600 staat zonder (O.C.) heb ik op safe gespeeld. Wellicht dat iemand me hier wat mee kan helpen, ben niet zo thuis in het geheugen

WD VelociRaptor 600GB 10.000 rpm
  • SSD is nog een beetje te duur en wilde een snelle HDD. Dit is een leuke schijf vooral voor gaming.
  • In de toekomst wil ik voor mijn O.S. wel een SSD station kopen
  • In de toekomst wil ik nog een 600GB 10.000rpm erbij hebben

Antec High Current Gamer HCG-900
  • Hier twijfel ik nog over. Wellicht dat ik in plaats van de 900 wat de Antec High Current Gamer HCP-1200 koop. Suggesties?

DVD rewriter
  • Persoonlijke voorkeur

Bleuray Drive
  • Persoonlijke voorkeur


Operating system
  • Windows 7 ultimate 64 bit

Budget
+- €500 euro

Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
  • CPU
  • GPU
  • Ram: Optional, is dit noodzakelijk of???
  • Moederbord: Optional is dit noodzakelijk of???

Waarom wil je gaan waterkoelen
  • Stiller
  • Betere koeling
  • Experimenteren overclocken


Waar wil je de radiator gaan plaatsen
  • Maakt niet uit

En overige informatie die van toepassing kan zijn

Systeem wordt gebruikt voor
  • Gaming
  • Text verwerking, administratieve werkzaamheden
  • Surfen etc
  • Beetje video bewerking
  • Maken van graphics etc

Ik heb al wat rond gekeken en de volgende onderdelen spreken we me wel aan.

Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V – Ultra, vanwege de vele mogelijkheden. Wellicht een overkill?
Click Hier

Koolance Reservoir/Pump, RP-1000BK Black, spreekt me erg aan gezien hier alles een beetje in 1 ding zit. Vind het wel leuk als er ook een paar sensoren bij zitten/kunnen. Enige nadeel is de zwakke pomp.
Click Hier

Ook de Koolance Exos-2.5 Black spreekt me aan. Vraag me alleen af of ie zijn prijs wel waard is gezien de prijs er niet om liegt.
Click Hier

Ten laatste de zalman reserator xt. Staat ook ergens op de HF site, kan um alleen niet zo snel vinden.


Ik hoor het wel.

Groet,

Tim
 
Laatst bewerkt:
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (check hier welk blok je nodig hebt: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?


RAM en moederbord is niet noodzakelijk om te waterkoelen.
Gezien jouw budget van 500 euro, kan je dit het beste niet waterkoelen en het budget besteden aan goed kwaliteit producten voor de CPU en GPU.
Je kan dan bijvoorbeeld gaan voor een dikke 360 radiator (TFC Xchanger 360, Thermochill TA120.3, Black Ice SR-1 360, XSPC RX360).

De Aquastream pomp is zeker geen overkill en een prima keuze (een goede pomp is geen overbodige luxe, daarbij zijn er nog sterkere pompen dan de Aquastream).

De RP-1000 is ook een goede pomp en die is helemaal niet zwak.
Er zit een PMP-400 pomp in welke zeer sterk is.
Enige nadeel van dit product is de prijs, voor de prijs zou je ook de PMP-400 en een bay reservoir los kunnen kopen bijvoorbeeld.

De Exos-2.5 is een ook een prima product, maar omdat het kant-en-klaar is (afgezien van cpu blok, slangen en fittingen), is de prijs er ook naar.

De Zalman Reserator XT verkopen wij niet, net als dat we geen Thermaltake waterkoeling setjes verkopen.
Het zijn prima producten voor beginners, maar als je beter kwaliteit producten wilt (voor niet veel hogere prijs), kan je beter voor een eigen samengestelde setup gaan.
 
Hey Freddy,

Ik had het al doorgenomen als wel als vele andere guides. IK heb al mooi wat uren doorgebracht op de HF site maar sommige dingen ontgaan me toch een beetje.

De reden dat ik zei dat er een zwakke pomp in de De RP-1000 zit, was het feit dat ik ergens in een guide had gelezen dat je in ieder geval wilt dat je pomp 150 gallons a hour aankan. De pmp-400 kan 2.25 gallons p/m aan wat neerkomt op 135 gallons a hour. Vandaar :)

Als het neerkomt op een kant en klare product of een zelf samengesteld setje, wat zou je dan adviseren? want anders zou de exos 2.5 een prima uitweg zijn of niet?

Ik probeer een samenstelling te maken in men winkelwagen.

Groet,

Tim
 
Radiator

Fans
  • Ik zou werkelijk geen idee hebben welke goed zijn .Welke zijn kwalitatief goed. Hoge RPM en low noise?

CPU Block

GPU Block
  • Watercool HEATKILLER GPU-X3 GTX 570/580 Hole Edition
  • This is weird, the cooling configurator says this would not fit although it says 570/580 GPU block??


Reservoir
  • XSPC Single 5.25 Bay Reservoir Multi Fronts
  • Is deze groot genoeg of……?

Pomp

Pomp Top
  • Volgens mij niet nodig of wel?

Koelvloeistof
  • Koolance Liquid Coolant Bottle High-Performance 700mL UV Blue LIQ-702BU-B
  • Of
  • Feser VSC - Heat Carrier 500ML ( Welke is de beste???)
  • IandH Dead-Water Copper Sulfate Biocidal PC Coolant Additive

Slang/Tube
  • Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear

Fittingen
  • 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black (Zijn deze goed?)
  • 13MM (1/2) Snelkoppeling Set

Toebehoren en accesoires
  • Slangklem - Afkneller tot 20MM
  • Slangknipper (10-40MM)
  • Lamptron Liquid Hose Clamp - Red 3/4 ID
  • Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
  • Inline Reinigingdoekjes - 100 Stuks
  • Innovation Cooling Diamond 7 Carat Koelpasta (1.5g) (Is deze goed?)

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, casemod, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen

Wat heb ik nog nodig of wat mis ik?

Wat ik ook nog wel leuk zou vinden is een fan control en een front scherm waar de temps op worden weer geven doormiddel van sensoren zoals de RP1000.

Laat maar even weten

Tim
 
Laatst bewerkt:
Fans: Scythe Gentle Typhoon 1450 of 1850
CPU Block: welke je mooier vindt
GPU Block: check even CoolingConfigurator.com en laat hier weten welke blok daaruit komt
Reservoir: Is groot genoeg
Pomptop: is niet nodig, je hebt wel adapter fittingen nodig: Aqua-Computer G1/4 Adapterset voor Aquastream/Eheim 1046 pompen
Koelvloeistof: Feser VSC
Slang / Fitting: Heb je goed gekozen

Slangklemmen heb je niet nodig, want je hebt schroeffittingen.

Fan controllers heb je veel keuze: 5.25 Bay Fan Controllers
Welke je mooi vindt ;)
 
Video card: ASUS GeForce GTX 570 Direct CU II Published on: 02/18/2011

Location Water block Compatibility Select all Quantity Price
VGA FullCover We are sorry but currently we have no supported FullCover water block for your video card. For additional info please contact our support at support@ekwaterblocks.com.
VGA Universal EK-VGA Supreme - Plexi [3830046993441]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼

EK-VGA Supreme - Acetal [3830046993458]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼

EK-VGA Supreme HF [3831109805008]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼
44.95 €
EK-VGA Supreme HF - Acetal [3831109805015]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼
44.95 €
EK-VGA Supreme HF - Nickel [3831109805022]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼
47.95 €
EK-VGA Supreme HF - Acetal+Nickel [3831109805039]
Block covers only GPU. You have to arrange passive cooling of RAMs and Mosfet chips.
visual
▲▼
47.95 €


Terwijl het product aangeeft 570/580
Nvidia 570
 
Leuke keuzes qua hardware, ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Ga je een buildlog bijhouden? :)

Voor wat betreft je vraag over het geheugen, alles boven de 1600 is volgens mij geen officiële standaard en wordt daarom niet altijd automatisch herkend. Dit zal je dus waarschijnlijk handmatig in moeten stellen in je bios, maar dat is wel te doen. Eventueel zijn er hier zat mensen die daarmee kunnen helpen.

Voor XMP-modules geldt dat ze uitgelezen kunnen worden door het moederbord, waarbij de juiste waardes (clock, latencies) gelijk goed staan. Bij mij kwamen hier echter niet de gespecificeerde waardes uit (zelfde mammaplank, 3x4 Dominators 2000MHz CL9).

Als je die Kingston modules neemt, en je gaat ze inderdaad op 1600MHz laten draaien, dan lijkt het me niet nodig om die met water te koelen. Beetje lucht erover is genoeg. ;)

Hope this helps, laat maar weten als je hier meer over wilt weten.
 
Geen idee, heb er niet aan gedacht om een buildlog te maken om eerlijk te zijn. Wellicht iets om over na te denken.

Ik vraag me nu wel af of ik die full GPU waterblobk wel kan gebruiken voor mijn graphicskaart. Op cooling configurator geeft ie aan dat er geen fullblocks zijn voor de kaart die ik wil, maar de cooling block geeft wel 570/580 aan, dit zou toch moeten betekenen dat ie wel past of....?

Xargeant
De kingston modules zijn die een beetje goed of zou je me een ander merk aanbevelen?

Oh jah Freddie,

kwa fans gaf je de scyte gentle 1450 of 1850 aan, is het handig om fans te komen met meer rpm zoals de 4200?
 
De kaart die je uitgekozen hebt is er 1 die niet volgens het reference design is gemaakt.. een full cover blok zal daar om niet passen,
Wil je een fullcoverblok zal je een andere kaart moeten uitkiezen, de andere Asus GTX570 is wel van het reference design.
 
Klopt, alleen zijn de specs wat minder.

Wellicht dat ik niet voor de Asus ga maar voor MSI of Palit. Zag dat er nogal duidelijke verschillen in zitten kwa prestaties.

De MSI N570GTX Twin Frozr II/OC is ook een leuk kaartje, prestaties zijn beter dan die van de Asus ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5.

Wat denken jullie....?
 
Laatst bewerkt:
De betere prestaties van de Asus komen door iets hogere kloksnelheden. Als je 'm op water hebt, kun je de kloksnelheid vast wel zelf wat naar boven aanpassen. Trouwens, dat kan op lucht op zich ook al wel. :) Dus ik zou voor een reference design kaart gaan, idd zoals de Palit. MSI weet ik niet zeker welke reference design zijn, ze hebben diverse kaarten, maar er staat er geen één op CoolingConfigurator.com...

Zie net dat het geheugen dat je gekozen hebt een quad kitje (4 plakken) is. Kan wel, maar je moederbordje heeft triple channel geheugenbanken. Ik zou dan gaan voor één van de volgende:

Just my 2 cents, hoop dat je er wat aan hebt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan