• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 )

michielh3

New member
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe pc te gaan bouwen en ik wil hiervoor graag waterkoeling gebruiken om de CPU + Moederbord lekker koel te houden en die ga ik natuurlijk kopen bij Highflow! :)

De setup van de PC word als volgt :

ASUS P7P55D
Intel Core i7 875K
XFX Radeon HD5770
GeIL Black Dragon Dual Channel ( 2x4 gb )
Samsung SpinPoint F3 ( 4x 1tb )
Seasonic M12D-850
Cooler Master Cosmos S
Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm ( 6x )
ZALMAN ZM MFC1 Plus


Het enige in deze setup wat nog niet zeker is, is het moederbord ( twijfel nog tussen de P7P55D / Pro /-E ) maar dit zou voor de koelblokken niks uit moeten maken.


Ik totaal geen verstand van waterkoeling maar ik heb de laatste tijd wat rondgesnuffeld en gezocht en ben daardoor hopelijk wat wijzer geworden.

Mijn idee voor de WC in de Cosmos is om een 360 Rad bovenin te instaleren ( lekker origineel, maargoed ) met een Bay Resevoir en dan op het moederbord EK blokken te plaatsen.

Ik kom dan uit op het volgende:


EK-Supreme LT - Acetal
EK-FB ASUS P7P55D KIT - Acetal
EK-CoolStream RAD XT 360
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

( loop: pomp-->rad-->cpu-->NB/mobo-->SB-->pomp )


Maar nu is de grote vraag wat ik hier nu voor slangen/fittingen voor nodig heb ..

Het liefst zie ik Bitspower fittingen ( matte black ) maar ik weet niet of dat dan wel binnen het budget kan blijven ?
Voor de slangen zou ik graag doorzichtinge slangen zien ( Oranje koelmiddel ) met een zwarte anti-knikveer eromheen.
Maar de slangen zijn natuurlijk weer afhankelijk van de fittingen en andersom.

Kan iemand me helpen wat ik hier het beste mee kan doen en me een advies geven over de fittingen/slangen?

Alvast bedankt!
-Michiel
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Hmm ik had het stukje al wel doorgelezen maar dus niet ver genoeg naar onderen om het deel over de slangen te zien, stom!
Heel duidelijk trouwens, ik heb nu in 1x een goed beeld van hoe het zit met de maten van de slangen en fittingen.

Ik na even wat rondkijken kom ik dan hierop uit:

EK-Supreme LT - Acetal
EK-FB ASUS P7P55D KIT - Acetal
EK-CoolStream RAD XT 360
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 5/8 OD
Anti Knikveer 19.1MM (1/2) Black PrimoChill
13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (4 pack) ( 2x )
13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 ( 2x )
Arctic Cooling MX-3 Koelpasta (4g)
Feser One Cooling Fluid - UV ORANGE ( 2x )

Nu zit ik alleen nog te denken of het misschien verstandig is om een paar 45/90 graden fitting erbij te halen omdat het CPU- en NB-block redelijk dicht bij elkaar zit en dit de instalatie wat makkelijker maakt..

Ik kom nu dan met alles wat ik hier heb aangegeven uit op €257,61 maar hier moet dan nog het NB/MOBO block bij, die ik helaas niet op Highflow kan vinden ?!

*linkje naar de winkelwagen
 
Aah bedankt!

Na even wat overleg hier en met wat weekjes fulltime werken is het buget wat opgerekt, zodat ik in de loop in de toekomst ook een GPU kan opnemen ( heb nu een 5770 dit word later
een 5870 , en die kan mooi bij-in de WC :D )

Res/Pomp --> 360 Rad --> CPU --> NB/MOBO --> SB --> 120 Rad --> ( GPU ) --> Res/Pomp


Dit is het tot nu toe:

XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

EK-Supreme HF - Acetal+Nickel

EK-FB ASUS P7P55D KIT - Acetal

EK-CoolStream RAD XT 360

EK-CoolStream RAD XT 120 (komt onderin de case, of achterin)

13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (4 pack) (3x)

TFC - High Flow 45 Angle Rotary Adapter M/F G1/4 (4 pack) (2x)

120MM Noise Absorber - TFC Xvibe - Black (6x)

PrimoChill Pure Performance Coolant (32 oz.) - UV Blue (2x)

Arctic Cooling MX-3 Koelpasta (4g)

Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear (2x)

Anti Knikveer 19.1MM (1/2) Black PrimoChill (2x)

Neoprene Rubber Edge Trim (1M) ( 2x , extra gaten in de case voor kabelwegwerking )

Arctic Silver Ceramique Koelpasta (2.5g)

Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML

Cooler Master Cosmos S Side Window



linkje

Is het zo op deze manier ook dat alle onderdelen van hetzelfde materiaal zijn ? want een koperen cpu blokje + zink/alu rad gaat natuurlijk niet samen :p

Ik zit dan alleen nog even te kijken naar eventueel een bleed/kraant of een fillport .. ( ik neem aan dit ik daarvoor een T+ 3x G1/4 + Kraan of T+3x G1/4 + Fillport voor nodig heb )
 
Ik zat zelf aan het volgende te denken :

fillportbleed.jpg


hierin is het als volgt :

Grijs - Onderste Rad , oftewel het laagste punt in de WC loop
Blauw - Slangen
Bruin - G1/4-1/2 ID
Rood - G1/4-G1/4
Oranje - Koppelblokje 3x G1/4 aansluiting
Groen - Fillport/kraantje

Kom ik voor de extra onderdelen op :

3x G1/4-1/2ID (4,99 x3 = 14,97)
3x G1/4-G1/4 (3,95 x3 = 11,85 )
2x koppelblokjeG1/4 (2,99 x2 = 5,98)
1x Fillport ( zit nog even te kijken, vind er niet echt een mooie tussenzitten, op bitspower na, maar die is duur .. :eek: )
1x Kraantje ( 8,95 1x = 8,95 )

Kom ik uit op 41,75 ( zonder fillport! )

Het is natuurlijk ook mogelijk om de filport op het res aan te sluiten ipv op de bleed, dan kom ik uit op:

4x G1/4-1/2ID
3x G1/4-1/2ID
2x Koppelblokje G1/4
Fillport/Kraantje

Is niet veel duurder ( 1x 18,99 ipv 3x 4,99 ) maar waarschijnlijk wel veel makkelijker met vullen?

OF is er misschien nog een mogelijkheid , die eventueel goedkoper is ?
 
welkom :D

Verder nette setup ;)
Ik heb je trouwens mail gestuurd over het blokje.

Voeg me anders even toe op msn, kan je daar ook helpen met je gehele wc setup. :D ( zie mail )
 
@ Freddy, het zal er in de kast ongeveer als volgt uitzien:
( de schaal klopt voor geen meter, maar de onderdelen zitten op de juiste positie )

naamlooskcl.jpg


Ik zit te denken om het als volgt aan te sluiten:

[ Res/Pomp --> 360 Rad --> CPU --> Mobo --> SB --> 120 Rad --> GPU --> Res/Pomp ]

naamloos2e.jpg


Ik heb geen idee of deze volgorde handig is of niet, maar mijn idee hierachter is dat de CPU als eerste komt, de videokaart extra gekoeld word door de 120 rad en de rest van de aansluitingen op deze manier het kortse is.
Zit ik er alleen mee dat er dan een slang over de videkaart heen moet, lijkt me redelijk onhandig ..

Maargoed , over de fillport/bleed als ik dit zo in me op neem is mijn idee toch wel onhandig..
De fillport met een T-stukje voor de Res, en de bleed onderaan de Rad met een T-stukje is dan waarschijnlijk makkelijker ( doch ietjes duurder ).
 
Ik denk dat je de P7P55D mosfetblok beter naar de GPU kan laten lopen in plaats van naar het chipsetblok, en dan het reservoir in plaats van naar de GPU naar het chipsetblok. De lengte zou niet moeten veranderen, maar het zou er wel beter uitzien denk ik.

Leuk bord trouwens, heb hem zelf ook :D. (nog niet onder water alleen)
 
Ik denk dat je de P7P55D mosfetblok beter naar de GPU kan laten lopen in plaats van naar het chipsetblok, en dan het reservoir in plaats van naar de GPU naar het chipsetblok.

Als ik dit zou doen, krijg ik dan niet juist de warmte van de GPU naar het chipsetblok ipv dat ik de GPU extra koel door de 120 rad ?
Of is het verschil hierin zo verwaarloosbaar dat ik ervanuit kan gaan dat de watertemperatuur gemiddeld blijft ?


En nog een dingetje, Ik koop een EK FC 5770 blokje van Joren over, maar ik weet niet zeker of dat op mijn XFX Radeon HD 5770 gaat passen, en als ik EK hierover mail dan willen ze dat de koeler er af schroef en hem fotografeer.. maarja ik heb hier geen koelpasta liggen, en dan ga ik hem niet er af halen..

Weet iemand toevallig of dit gaat passen ? Ik heb de XFX Radeon HD 5770 (HD-577X-ZNFC)

 
Water heeft niet de eigenschap dat het veel opwarmt wanneer het door dat blok gaat. Het verschil tussen het water dat het blok in gaat en het blok uit ligt waarschijnlijk rond de 0.1-0.5C. Ook heeft de invloed van de volgorde van de blokken geen invloed, en ook de plaatsing van radiatoren is niet van invloed. Het enige wat je moet onthouden is dat het slim is de afstanden zo kort mogelijk te houden omdat dat de weerstand van je setup verkleint, en om een reservoir voor je pomp te hebben zodat die niet per ongeluk droog komt te staan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
canonchiel Advies watercooling case, Cases en Modding 5
C [WaterCooling] Vragen & Advies (al besteld) Advies Waterkoeling Setup 15
Luculenus Intel LGA2011 3930K en ASUS Rampage IV Extreme- Advies watercooling setje Advies Waterkoeling Setup 22
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies watercooling set up AM3 Advies Waterkoeling Setup 20
wizzard11 Watercooling kit, advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 82
D Eerste watercooling setje - advies Advies Waterkoeling Setup 1
K Check mijn lijst watercooling - suggestie - advies Advies Waterkoeling Setup 26
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
M Advies/benodigheden watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 15
J Advies watercooling PC JohnnyBoy Waterkoeling 16
R Watercooling setup advies Advies Waterkoeling Setup 2
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan