Supergroover
Junior Member
Hallo,
Ik probeer me al een tijdje in te lezen in waterkoeling, maar heb tot nog toe voornamelijk gelezen over pompen, waterblocks, slangen, fittingen, rads en wat dies meer zij. De tijd is voor mij aangebroken om eens wat vragen te stellen waar ik maar mondjesmaat antwoorden op kan vinden.
Ik zal eerst een beetje uitleggen waar ik naar op zoek ben, vervolgens aangeven wat ik zelf in gedachten heb en tot slot heb ik nog wat vragen.
Ik ben op zoek naar:
Kast: Enermax pandora Ca3030
MB: ASUS M2N32 SLI deluxe
CPU: AMD X2 6000+ (3.1GHz versie)
VGA: Sapphire HD4770
PSU: Coolermaster SilentPro 600W
Toekomstige upgrades:
Korte termijn denk ik er overom de CPU te vervangen door een phenom2 940BE.
Op de lange termijn termijn ga ik het moederbord, CPU en VGA-kaart upgraden. In beide gevallen zou ik het liefst zo veel mogelijk componenten mee verhuizen. Het is ook mogelijk dat ik de korte termijn upgrade over sla.
De WC set die ik in gedachten had:
pomp: D5 (vooralsnog met standaard top)
rad: Black Ice GT Stealth 360
Fans: 3 x Nexus 120mm Real Silent 1000 RPM
Res: Swiftech MCRes-Micro Rev2
CPU-block: Swiftech Apogee GTZ
VGA block: ???
Mijn vragen:
Tot slot:
Als jullie aanbevelingen of opmerkingen hebben graag met onderbouwing, anders leer ik er niets van.:icon_biggrin:
Ik probeer me al een tijdje in te lezen in waterkoeling, maar heb tot nog toe voornamelijk gelezen over pompen, waterblocks, slangen, fittingen, rads en wat dies meer zij. De tijd is voor mij aangebroken om eens wat vragen te stellen waar ik maar mondjesmaat antwoorden op kan vinden.
Ik zal eerst een beetje uitleggen waar ik naar op zoek ben, vervolgens aangeven wat ik zelf in gedachten heb en tot slot heb ik nog wat vragen.
Ik ben op zoek naar:
- Ik wil graag mijn CPU en VGA waterkoelen.
- De voornaamste reden om te waterkoelen is dat ik een stil systeem wil hebben, maar ik doe het ook voor de sport en omdat het kan.
- Als er nog een overclock mogelijk is binnen de geluidsretricties, dan is dat leuk meegenomen.
- Ik wil de pomp zodanig aansluiten dat hij aangaat als ik de PSU aanzet (met de schakelaar op de PSU). Zodat de pomp altijd aanstaat als ik de pc start.
- Tot slot moet de set die ik wil samenstellen voldoende ruimte hebben om ook toekomstige MB/CPU/VGA upgrades aan te kunnen.
Kast: Enermax pandora Ca3030
MB: ASUS M2N32 SLI deluxe
CPU: AMD X2 6000+ (3.1GHz versie)
VGA: Sapphire HD4770
PSU: Coolermaster SilentPro 600W
Toekomstige upgrades:
Korte termijn denk ik er overom de CPU te vervangen door een phenom2 940BE.
Op de lange termijn termijn ga ik het moederbord, CPU en VGA-kaart upgraden. In beide gevallen zou ik het liefst zo veel mogelijk componenten mee verhuizen. Het is ook mogelijk dat ik de korte termijn upgrade over sla.
De WC set die ik in gedachten had:
pomp: D5 (vooralsnog met standaard top)
rad: Black Ice GT Stealth 360
Fans: 3 x Nexus 120mm Real Silent 1000 RPM
Res: Swiftech MCRes-Micro Rev2
CPU-block: Swiftech Apogee GTZ
VGA block: ???
Mijn vragen:
- Als ik de CPU via water koel, worden dan de overige componenten van mijn moederbord niet te warm? Mosfets, NB/SB? Ik heb hier en daar iets gelezen over de heatpipe koeling oplossing van de M2N32 SLI deluxe, maar nergens iets dat me overtuigde. Als ik een kleine airflow in de kast hou van mijn HD naar mijn PSU is dat dan voldoende om deze onderdelen te koelen?
- Welk VGA block past op de 4770?
- Is het beter om de radiator binnen of buiten te hangen?
- Aanvullingen verbeteringen van de WC set.
- Hoe kan ik de pomp op de PSU aansluiten zodat deze start/uitschakelt als de schakelaar van de PSU wordt omgezet. Ik heb hier wel eens iets over gezien, maar als iemand een handige link heeft hoor ik dat graag.
Tot slot:
Als jullie aanbevelingen of opmerkingen hebben graag met onderbouwing, anders leer ik er niets van.:icon_biggrin: