• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Snelheid geheugen

Aran

New member
Goeiemiddag/avond iedereen,
Ik had even een vraagje met betrekking tot de snelheid van het geheugen dat wordt ondersteund door een MB/CPU.

Het zit namelijk zo, ik heb een tijdje geleden (maand of 2) geleden mijn processor/mobo/geheugen vernieuwd. Ik heb netjes opgezocht welk geheugen mijn moederbord (GA-Z68XP-UD3P) ondersteund op de site. Dat bleek van alles te zijn van 800-1300-1600-2100 Mhz en weet ik veel wel niet welke soorten er nog meer bij zaten.
Nja klaar, ik heb dus vervolgens gekeken welk geheugen door mijn low budget (tijdelijk) i3-2100 processor werd ondersteund, wat 1066 en 1333 Mhz te zijn. Naar wat geneuzel kwam ik toen op de G.Skill 4 GB DDR3-1333 Kit uit.

Dat werkt goed voor mij, maar nu zit ik toch nog met wat vragen. Ik ben van plan een 2500k of een 2600k te kopen (nog niet overuit welke, tips?:p) en zat alvast rond te neuzen voor het geheugen. Nu bleek dus dat die ook alleen maar 1066 en 1333 geheugen te ondersteunen volgens de site van intel. Nu weet ik dat mensen voor de i7-2600k het liefste 1600 of 1866 Mhz geheugen gebruiken, maar hoe werkt dat als de 2600k maar 1333 ondersteund?

Ik zal eerlijk zijn, veel weet ik er niet van. Wat ik weet is dat je ook naar de latency en timing moet kijken; een lagere CL is sneller dan een hogere CL, en wat de timings betreft tast ik eigenlijk wat in het duister.. Is het soms zo dat de 1600/1866 mhz moet worden verlaagd of zit ik gewoon weer een verhaal te lullen over een elementaire vraag waarop het antwoord gewoon doodsimpel is:p

Alvast bedankt (en het is nu idd net over 6 dus had er goedenavond moeten staan.. maar ik ben te lui om het te veranderen^^)
 
Ik kan er inderdaad een aantal dingen uithalen, dat van de Bclk en de MP. Maar waarom zet intel dan op zijn site neer dat i7 2600k 1066 en 1333 geheugen ondersteund, terwijl er ook snellere in passen? Ik snap in ieder geval iets meer van, maar dat dus nog niet.. heb het idee dat ik net ff een belangrijke schakel mis in mijn grijze massa:)
 
mja ik heb wel lopen zoeken wat het beste geheugen was voor de i3-2100 maar als ik i3 2100 invoerde kreeg ik maar 3 posts waar die term in voor kwam;) maar waar het dus op neer komt is dat officieel het mobo en cpu max 1333 ondersteunen terwijl ze tegenwoordig makkelijk 2000 aankunnen? en dat als je wilt overclocken je vooral moet letten op je voltage..
 
mja ik heb wel lopen zoeken wat het beste geheugen was voor de i3-2100 maar als ik i3 2100 invoerde kreeg ik maar 3 posts waar die term in voor kwam;) maar waar het dus op neer komt is dat officieel het mobo en cpu max 1333 ondersteunen terwijl ze tegenwoordig makkelijk 2000 aankunnen? en dat als je wilt overclocken je vooral moet letten op je voltage..

Je moet ook niet zoeken op je CPU. Het type CPU heeft er vrij weinig mee te maken, omdat je er net zo goed een van de vele andere types in kan stoppen.
Als je wilt zoeken welke geheugensetjes optimaal zouden zijn voor jou zou ik sowieso zoeken op je chipset, of nog specifieker op je moederbord.

That being said, dit is nu het zoveelste topic in een korte tijd en niet dat ik het erg vind, maar jullie maken het allemaal moeilijker dan het is :p
Lagere timings is beter, dat geldt zeker voor de Cas Latency, maar ook voor de rest. Sommige fabrikanten spelen een beetje vals, en adverteren met een Cl7, maar de volgende timings in het rijtje zijn dan wel mooi 12-12-35... Dan kan je beter voor een 8-8-8-24 setje gaan ook al is de Cl eentje hoger ;)
En een hogere basis frequentie is beter, dus 2000>1600 enz.

Het feit is dat snelheidswinst van het geheugen vanaf 1033 Mhz minimaal is, en zelfs alleen maar in benchmarks merkbaar.
Til er niet zo zwaar aan en neem een setje dat er leuk uit ziet van 2000 mhz dan zit je altijd goed.

Ik heb je hier een x aantal sets in een vergelijkings tabel staan.
Je ziet dat de prijs ook van vrij goedkoop oploopt tot 200+ euro. Als de basis settings hetzelfde zijn maar de prijs is hoger mag je aannemen dat ze beter overclocken.

Vergelijkingstabel | Hardware.Info Nederland
 
ik heb nu GEIL black dragon 1333mhz 8gb, maar ik zet er aan te denke om de Vengeance LP 1600mhz 8gb te kopen (beide set van 2x 4gb) heb een i5 2500K, maar zoals ik hier lees, maak het eigenlijk helemaal niet uit, hoeveel mhz, maar veel lees je dat het voor de 2e generatie veel beterder/merkbaarder is? Ik snap het niet helemaal meer...
 
wat al eerder gezegd is: CL7, CL8, CL9....je merkt er geen fluit van. Enne pardon?? 104 euro voor 8G DDR3-1600 geheugen?? Waarom ga je bijvoorbeeld niet voor de Corsair Vengeance Low Profile CL9? Zijn mega goedkoop (rond de 55 euro), draaien op 1.5V @ 9-9-9-27 settings. Wil je nou echt het dubbele gaan uitgeven zodat je CL7 kunt hebben? Welke dingen denk je te gaan doen dat je een merkbare prestatiewinst oplevert met CL7?
 
Mja misschien moet ik er eens wat meer over nadenken wat ik wil in plaats van via de filosofie "duurder is beter" te gaan.. Dacht alleen dat het verschil tussen CL7 en 9 nog wel te merken was, maar dat CL8 en 9 nogal op mekaar leken wat betreft prestaties.

Made up my mind:) ik ga voor deze
 
nou dat is in ieder geval een stuk beter :) Maar deze geheugenmodules krijg je dus trouwens wel in CL8 en kosten niet veel meer ;)
We sturen je wel van hot naar her he ;). Nee weet je wat het is, het is gewoon zonde om zoveel extra geld uit te geven voor iets waar je niet veel of zelfs niets van merkt. Maar in het geval van die vengeance modules adviseer ik de CL8 omdat deze niet veel meer kost. Hooguit 10 euro meer ofzo. Dat is in ieder geval heel anders dan 50 euro meer.

Overigens, hou er rekening mee dat installatie van een "moderne" CPU koler (zoals de scythe mugen 2 o.i.d.) erg lastig gaat met deze geheugenmodules omdat de asociaal grote vengeance heatsink in de weg zit. Bedenk je, dat deze heatsinks echt niet dienst doen voor betere chipkoeling, maar puur estetische waarde hebben. Oftewel, ze zitten er alleen voor de looks. De chips worden gelukkig niet zo enorm warm, maar ik vind het persoonlijk overkill en zou het bij de low-profile variant van deze vengeance modules houden. Zijn net zo goed, kosten evenveel, maar je hebt geen problemen met CPU koelers.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Robin Welke geheugen snelheid nieuwe pc Hardware & Software 9
dopestuff Snelheid/Traagheid van micro SD geheugen Hardware & Software 6
C internet snelheid op asus rampage2 extreme Problemen & Oplossingen 12
P Swiftech H220 Fan Snelheid. Waterkoeling 2
D Ineens alleen op de pc lage upload snelheid. Hardware & Software 1
P Welke waterpomp vermogen/snelheid? Waterkoeling 9
HighSpeed^ [Q] Snelheid van je PC Hardware & Software 7
R HD5970, waar fan speed/snelheid aan te passen? Hardware & Software 11
K RocketRaid 2320 shitty snelheid Problemen & Oplossingen 5
Mobomonster Snelheid regelen DDC355 middels Mcubed BigNG / MiniNG Waterkoeling 37
Freddy Gezocht: Socket 1150 mobo en DDR3 geheugen Gevonden 1
S [TKA Waterkoeling set OA Aquastream Aquaero] + Mobo Cpu + Geheugen Verkocht 1
Dustyrick [GEVONDEN] Setje DDR3 RAM geheugen Gevonden 0
R Geheugen kapot? Problemen & Oplossingen 5
DieHard [GEVONDEN] 2gb 800mhz ddr2 geheugen. Gevonden 2
gunnie_nl brandje in hynix fabs 1 en 2, prijzen ddr geheugen omhoog Nieuws en Sport 1
canonchiel Advies ram geheugen. Hardware & Software 28
tomasvanderpijl ssd geheugen Hardware & Software 11
Sw333t Moederbord, processor en geheugen voor zelfbouw NAS Hardware & Software 22
JeanPaul [VERKOCHT] MEGA OPRUIMING , Sr-2 ,cpu's , ssd's ,hdd's, geheugen,gpu ect. Verkocht 18
X-Tripiot [CANCELLED] Grote opruiming (oude moederborden , geheugen, vga) old skool Verkocht 10
DutchMicro Crosshair 4 Exreme geheugen. Hardware & Software 3
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
Deutz RAM geheugen "probleempje" Hardware & Software 4
P [REFUSED] Voeding , geheugen en videokaart te koop/ruil Verkocht 7
Sw333t OCZ Gold geheugen Gesloten 3
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
K [IN-ACTIVE] Server DDR2 FB dimm geheugen liefst 800Mhz Gevonden 0
D waarde gevraagd kast+moederboord+geheugen Gesloten 1
cederieck Wel geheugen op ASUS Maximus IV Extreme? zal dit werken ? Hardware & Software 11
E Welk geheugen voor een Asus p8p67 moederbord Hardware & Software 5
Killerbee Waarde van Mobo,CPU en geheugen (1156) Gesloten 6
Z 1866Mhz geheugen op elk moederbord? Hardware & Software 2
JeanPaul [INACTIVE] [i5 750 , DDR3 Geheugen . Asus P6TD deluxe ] Verkocht 8
dopestuff geheugen timings Overclocking 0
D Acer aspire 8942G herkent in de bios 2 gb geheugen niet maar in cpu-z wel Hardware & Software 0
D hoe gebruik maken van extra video geheugen ? Hardware & Software 3
D hardeschijf of geheugen upgraden. Welke ? Hardware & Software 18
D mappen/geheugen is beveiligd. Problemen & Oplossingen 9
Freddy Meer geheugen (6GB-1333) of minder maar sneller (4GB-1600)? Hardware & Software 6
Oli4v P5Q Deluxe, Geheugen, Grafische kaart, HDD's ... Verkocht 13
M 8gb geheugen of een snellere processor, welke heeft meer meerwaarde.I.v.m upgrade PC Hardware & Software 4
SillentWolf i7 960 + 1600 mhz Dominator geheugen. Overclocking 5
l3p Corsair Dominator geheugen, welke zal ik nemen? Hardware & Software 30
D vraagje over ram geheugen Hardware & Software 26
R OCZ intern geheugen probleem Hardware & Software 3
K0G3L Welk geheugen voor Maximus III Gene ? Hardware & Software 24
KnuX Waterblok voor corsair xms3 geheugen Waterkoeling 6
Blackruby Verschil in Corsair geheugen? Hardware & Software 13
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan