• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Q] Snelheid van je PC

HighSpeed^

Destinasian'
Beste,

Omdat ik laatst een PC mocht kopen (zie 'hier') moest ik snel wat meer te weten komen over hardware.

Had toen verschillende sites doorgelezen (tweakers / highflow voor WC / wikipedia / andere fora ) en was toen heel wat wijzer geworden :p

Maar toch blijven een aantal dingen onhelder. :(
De belangrijkste 2 onderdelen in een PC:

Processor
(Verbeter me wanneer het fout vermeld staat)

- Aantal Hertz en cores
- Cache: Tijdelijke opslag bij processor zelf.
- Bus snelheid: De snelheid waarmee de processor communiceert met de moederbord

Dus het prijsverschil tussen bijv. de i7 950 en Phenom II X4 955 zou aan de bus snelheid moeten liggen? Want de i7 en Phenom zijn allebei quad-core (phenom meer Ghz) en toch is de i7 bijna 2x zo duur?

Videokaarten:
- GPU Core Dit is neem ik aan, de belangrijkste onderdeel voor snelheid
- Shaders: Iets voor met rendering effects
- Geheugengrootte(/snelheid): Soort tijdelijke opslagplaats voor geladen pixels
- Bandwidth: Snelheid van video RAM
- Fillrate: Hoeveelheid pixels de videokaart kan renderen en overschrijven naar de memory

Maar waarom is bijv. de GeForce 460 GTX veel duurder (en beter) dan de ATi 5770?
De 460GTX heeft lagere core snelheid en lagere geheugensnelheid. Komt het omdat de 460GTX grotere brandwith heeft? En betere shader?
 
Beste,

Omdat ik laatst een PC mocht kopen (zie 'hier') moest ik snel wat meer te weten komen over hardware.

Had toen verschillende sites doorgelezen (tweakers / highflow voor WC / wikipedia / andere fora ) en was toen heel wat wijzer geworden :p

Maar toch blijven een aantal dingen onhelder. :(
De belangrijkste 2 onderdelen in een PC:

Processor
(Verbeter me wanneer het fout vermeld staat)

- Aantal Hertz en cores
- Cache: Tijdelijke opslag bij processor zelf.
- Bus snelheid: De snelheid waarmee de processor communiceert met de moederbord

Dus het prijsverschil tussen bijv. de i7 950 en Phenom II X4 955 zou aan de bus snelheid moeten liggen? Want de i7 en Phenom zijn allebei quad-core (phenom meer Ghz) en toch is de i7 bijna 2x zo duur?

De opbouw van de cpu's zijn totaal verschillend. Er wordt gebruik gemaakt van andere technieken en dergelijke. Een i7 en een Phenom zijn niet met elkaar te vergelijken. Plus een i7 950 is veel sneller.

Videokaarten:
- GPU Core Dit is neem ik aan, de belangrijkste onderdeel voor snelheid
- Shaders: Iets voor met rendering effects
- Geheugengrootte(/snelheid): Soort tijdelijke opslagplaats voor geladen pixels
- Bandwidth: Snelheid van video RAM
- Fillrate: Hoeveelheid pixels de videokaart kan renderen en overschrijven naar de memory

Maar waarom is bijv. de GeForce 460 GTX veel duurder (en beter) dan de ATi 5770?
De 460GTX heeft lagere core snelheid en lagere geheugensnelheid. Komt het omdat de 460GTX grotere brandwith heeft? En betere shader?

Een gtx460 is duurder omdat hij sneller is :D. Een gtx460 is per Hertz sneller dan een 5770, daar komt ook nog eens bij dat een gtx460 cuda/physX heeft en dat heeft amd/ati niet. Het lijkt een beetje op het Intel/AMD verhaal.



zo beter?
 
Intel Core i7 architectuur:
intel-core-i7-block-diagram-small.jpg


AMD Phenom II X4 architectuur:
imageview.php


Er zijn zoveel verschillen tussen AMD en Intel, dat is totaal onvergelijkbaar.
Intel heeft om te beginnen al eens HT op de core i7's.
Architectuur van de processoren is totaal anders. Intel komt ook heel sterk naar voren op een aantal punten.
 
Oooh dan ga ik nog wat algemene zooi lullen :D

Wisten jullie dat een gemiddelde GPU een veelvoud krachtiger is dan een gemiddelde CPU? Als je in teraflops zou rekenen kan een GPU veel meer verwerken.
Alleen de GPU kan maar een beperkt aantal instructies uitvoeren (hij is gemaakt voor enkel grafische dingen), terwijl een CPU heel veelzijdig is en dus van alles en nog wat uit kan voeren.
En zo is een PS3 vele malen krachtiger dan menig high-end PC, alleen de PS3 is niet zo variabel in het toepassen van die kracht.

Bij Folding @ Home maken ze dus graag van beiden gebruik, gespecificeerd aan het doel.



Wat betreft de videokaarten:
GTX 460
460Clean.jpg


Hd 5770
HD5770-PCB-01.jpg



Wat je direct opvalt is dat de nVidia 6 geheugen chips heeft, omdat het dit het PCB is voor de 768 mb variant (128 mb Samsung 4Ghz chips).
En nog ruimte heeft voor 2 meer (wat totaal op 1024 mb brengt), terwijl de 5770 niet meer of minder dan 4 geheugen chips heeft.
Dit geeft de 460 theoretisch al meer bandbreedte voor het geheugen op.

Als je in deze mooie link van HWI kijkt, | Hardware.Info Nederland
Zie je dat de 460 ook een 256 bit geheugenbus heeft, en de 5770 slechts 128 bit.
(wil zeggen zoveel bytes per bit, dus veel meer data per bit)

Verder geld ook hier veer dat de gebruikte GPU chips enorm verschillen in prestatie.
Waar die verschillen precies in zitten? Belangrijkste variabele die we eruit kunnen prikken (en voor ons niet-Intel-ingenieurs ook nog begrijpbaar is) is de productieschaal: het aantal nanometer (nm).
Hoe kleiner dit is, hoe meer onderdelen van GPU's en CPU's ze in een chip kunnen proppen. Dus hoe beter ze horen te presteren
 
Thnks, dat snap ik ook weer :p

maar waarom is AMD/ATI redelijk sneller? als je zo leest zeg jij dat nvidia met alles rekening houd, maar amd integendeel, en toch sneller is?(in het algemeen bedoel ik dan)
 
Hoe bedoel je sneller?
Er lopen een aantal series langs elkaar heen, dat maakt vergelijken lastig.

nVidia had de GTX 2xx serie, dan komt AMD met de 5000 serie die beter is (beoordeeld op benchmark punten), dan komt nVidia weer met de GTX 400 serie die weer beter presteert als de 5000 serie.
Zodoende is het een beetje een kat en muis spel :p

Het is wel waar dat nVidia door de cuda technologie en PhysX toepassingen ook professioneel heel goed inzetbaar is.
Denk dan aan image rendering en aanverwanten.
Voor gaming kan PhysX ook goed gebruikt worden zoals je wel weet, omdat het een stuk load van de CPU afneemt.
en de GTX480 is toch nog altijd sneller dan de HD 5870 (Gemiddeld 10% meen ik).
Dus het zal mij benieuwen wat de HD 6970 brengt :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dopestuff Snelheid/Traagheid van micro SD geheugen Hardware & Software 6
C internet snelheid op asus rampage2 extreme Problemen & Oplossingen 12
P Swiftech H220 Fan Snelheid. Waterkoeling 2
D Ineens alleen op de pc lage upload snelheid. Hardware & Software 1
P Welke waterpomp vermogen/snelheid? Waterkoeling 9
Robin Welke geheugen snelheid nieuwe pc Hardware & Software 9
A Snelheid geheugen Hardware & Software 15
R HD5970, waar fan speed/snelheid aan te passen? Hardware & Software 11
K RocketRaid 2320 shitty snelheid Problemen & Oplossingen 5
Mobomonster Snelheid regelen DDC355 middels Mcubed BigNG / MiniNG Waterkoeling 37
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan