• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke videokaarten voor mijn nieuwe systeem?

Haraldje

New member
Ik ben begonnen met mijn eerste waterkoeling mod.
Nu heb ik de eerste onderdelen al gekocht:
-Intel 3770K
-32GB DDR3 Corsair Vengeance (4x8gb)
-Asus ROG Maximus V Formula

Mijn volgende stap gaan de videokaarten worden, ik kan alleen nog geen keuze maken.
Kunnen jullie mij helpen? Ik wil 2 kaarten in SLI met waterkoeling.
Nu ben ik zelf aan het denken aan 2x 650ti of 2x 660ti of ....
En van welk merk zal ik ze nemen?
 
Zoizo is het intressant om minstens voor de 660Ti te gaan ivm. de gebruikte GPU. De 660Ti is de goedkoopste kaart met een GK104 GPU, de GPU die ook in de 680 zit, maar die wat lager geklokt is/wat minder cores/lanes actief heeft ect.

De voornaamste vraag die je je hoeft te stellen is echter of je wel 2 kaarten wilt. 2 660Ti's kosten samen al meer dan 1 680 en dan heb je nog eens 2 blokken nodig ipv 1, de nodige sli bridges, een zwaardere loop, wat 2 kaarten verstoken meer dan 1, idem ditto van je PSU/energie verbruik enzo. Dat is mijn inziens het voornaamste om over te denken, want veel merkbaar verschil is er niet tussen een 680 en 2 660Ti's, ze spelen beide de laatste games op Ultra met meer dan voldoende frames.
 
Ik ben het ermee eens als je zegt dat 2x 660ti ongeveer evenveel kost als 1x680ti.
(Maar een sli opstelling ziet er natuurlijk wel heel gaaf uit, dat ik 2 blokken, een sli-bridge, een zwaardere psu en loop nodig heb vindt ik niet zo'n bezwaar)

Welke 680 raadt je mij dan aan?
is 2x 650ti ook vergelijkbaar met 1x 680?
Zijn er nadelen bij een sli-opstelling?
 
Welke 680 doet er niet zoveel, zolang ze maar reference zijn. Dat kan je controleren op EK's cooling configurator, hoewel die natuurlijk niet alle kaarten heeft en naar hun blocks kijkt, maar het is toch iets ;)
2x 650Ti durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken, ik denk eerlijk gezegd zelfs van niet. Het is een andere GPU en hij is meer 'afgeknepen' dan de 660Ti, ook de reden waarom hij goedkoper is. Overigens denk ik niet dat er veel waterblokken zijn voor 650's, die zijn er meestal maar voor de wat zwaardere kaarten.
SLI heeft zeker ook nadelen. Ten eerste is er meer kans op complicaties, je hebt nu niet 1 kaart waar er iets mis mee kan gaan, maar 2 en dan nog eens de link tussen de twee als het ware. Ten tweede verbruiken twee kaarten ook meer dan 1, zeker als ze idle zijn, maar ook onder load zal je het verschil zien. Dat wil zeggen dat je ten eerste een zwaardere voeding nodig hebt (met voldoende PCIe connectors) en dat je PC wat meer zal verbruiken. Ten derde is er de hitte dump, ook die zal iets hoger uitvallen, maar net zoals bij je voeding hangt dat vooral af van wat je op dit moment al hebt.

Het ziet er inderdaad een stuk leuker uit dan 1 grafische kaart, het is dus aan jouw om af te wegen of het de meerkost waard is.
 
Bedankt voor je info!!:048:

Ik heb nog heel even om erover na te denken.
Wel heb ik nog 2 vragen over sli, komt het vaak voor dat er problemen mee zijn? En 2 kaarten in sli betekent dat dan ook dat beide kaarten op volle sterkte werken? dus dat je dan in theorie dan ook zeg maar 200% videokaart hebt?:dunno
 
Nee, de schaling is niet perfect.
Tegenwoordig schrijven de drivers je toch wel 80+ procent schaling toe, afhankelijk van de game en serie kaarten.
Sommige games profiteren er beter van dan andere. En over het algemeen verbetert het proces bij elke nieuwe driver.

Daarnaast werkt een kaart nauwelijks altijd op volle sterkte, zeker niet als je van handige functies zoals Vsync gebruik maakt.
Maar je mag er wel van uit gaan dat beide kaarten op dezelfde sterkte horen te werken, dus levert kaart 1 30%, dan hoort nummer 2 dit ook te doen.
 
dus, als ik het goed begrijp heb je eigenlijk niet veel baat bij een sli opstelling?
elder in het forum heb ik gelezen dat 2x 660ti gelijk zou zijn aan een 690

Tuurlijk heb je er wel wat aan, je hebt een een verdubbeling van het aantal reken kernen die een efficiënte bijdrage van minimaal 80% geven.
Het voordeel is dat het knetter leip uitziet, en je hoeft niet het hele zaakje in een keer aan te schaffen.
Stel je haalt nu een enkele GTX680, zal je later nog plaats hebben voor een tweede bij te steken en over een jaar of twee weer bovenop de framerate van de nieuwste games te springen.
 
dus, als ik het goed begrijp heb je eigenlijk niet veel baat bij een sli opstelling?
elder in het forum heb ik gelezen dat 2x 660ti gelijk zou zijn aan een 690

2 kaarten gaan altijd meer problemen geven dan 1 kaart + dubbele kosten om ze te waterkoelen.

Enige echte reden om SLI /Xfire te gaan is wanneer je wil highres gamen en 1 kaart het niet meer trekt.

Als je moet kiezen tss 2 mid kaarten vs een high end kaart ga dan voor 1 kaart.

Of je moet het gewoon heel mooi vinden en rationele argumenten om het niet te doen maken niet veel uit voor je ;)
 
Hey,

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er eens verder over nadenken.
Het is een lastige keuze.
De 680 is direct een hele dure kaart, de 660ti zou ik nu kunnen aanschaffen en er later nog eentje bij kunnen zetten.
Dus ik moet voor mijzelf bedenken ofdat ik nog even doorspaar of dat ik nu voor de 660ti ga.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
boefmans welke videokaarten Advies Waterkoeling Setup 2
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan