• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke type slang is flexibeler?

Druskq

Junior Member
Op dit moment gebruik ik Masterkleer slangen met een Id van 13mm, ik merk echter dat ze best lomp zijn, tamelijk moeilijk meegevem en (dus?) erg gevoelig zijn voor knikken. Omdat ik binnenkort van plan ben om mijn loop uit te breiden met een NB en SB blok, en later misschien een GPU blok vraag ik me af of dat gaat lukken.
Ik heb namelijk het gevoel dat deze dikke slangen, een ontzettende zooitje gaat worden omdat ze erg lastig handelbaar zijn.

Ik zie graag dus meer flexibiliteit in de slangen als ik later meer aan ga leggen, zijn slangen met een kleinere ID flexibeler ? Of is overstappen naar tygon, van dezelfde diameter, voldoende ?

Mijn uitgangspunt is dus zo flexibel mogelijk, zodat alles netjes en niet al te moeilijk aangelegd kan worden.
 
Tygon van 13mm is het flexibelste wat er is. Ik gebrui kzelf ook tygon en is een perfecte slang en werkt heel goed mee. Ook heb je nog knikveren voor tygon slangen waardoor ze nog beter mee buigen.
 
:D Meer opties:

Je kan ook voor Feser slang gaan, zijn ook erg flexibel.

Je kan ook jouw Masterkleer slang behouden en anti-knik veren om heen doen.

Kleinere maat is idd iets meer flexibel, dat is wel makkelijker als je jouw chipsets ook gaat waterkoelen.
Maar met dikke slang is het ook te lukken.
Tis wat je mooier vind :)
 
Ahh, knikveren dus. Check.

Ja kleiner vind ik eigenlijk wel tof ook, ik had niet evrwacht dat de 13mm's zo dik waren. Echt storend is het niet maar het zal wel veel ruimte innemen naarmate het drukker word.

Ik kan eventueel ook meerdere type slangen in mijn loop gebruiken toch ? kleinere voor de delen naar chipset en mosfets bijvoorbeeld. Of is dat af te raden ?

Ik was zo overgestapt naar 10mm slangen maar dat komt me duurder uit, omdat de MCP 655 13mm aansluitingen heeft.. Tenzij daar adapters voor zijn.
 
Ahh goed plan ^^ Misschien is een fan-based cooler dan wel genoeg. Bespaart me het aanleggen (ja, ben laks).. Het is namelijk zo, ik gebruik nu een GA-P35-DS3R van Gigabyte, daar zitten hele slechte passieve heatsinks op de chipsets. Die dingen worden immens heet.

Vanavond maar eens uitzoeken hoe en wat. Eerst even wat dingen regelen vandaag =)

Bedankt voor de tips in ieder geval.
 
Je kan die Thermalright chipset coolers gebruiken, die zijn erg goed :)
Kan je zelfs passief laten, als je genoeg airflow in jouw kast hebt hehe.

Als je tijd hebt, laat es wat foto's zien jouw systeem ;)
 
Ik gebruik gewoon 3/8 10mm slang. Ik vind het een zeer goede en makkelijke maat.

1. Je hebt niet van die dikke slangen in je kast
2. Erg universeel, pas ook vaak op andere koelingsopject zonder dat je een verloopje hoeft te gebruiken.
3 Kwa performances scheelt het niet eens zo gek veel als met 13 1/2 slang.

Ik heb hier van het 3/8 slang gehad van koolance. Volgens mij is dat PVC
3/8 ID 1/2 OD. Het slang is wel stug, maar buigt helemaal niet.
Ik vind maskeleer gewoon goedkope zooi. En alleen leuk als iemand spullen koopt en bijna over ze budget gaat. Zelf gebruik ik het liever niet. Heb liever PVC.
Zal ook wel een Tygon gaan proberen.
 
Tygon is echt een top slang. De tygon slang word ook veel gebruikt in laboratoriums. Ik zelf blijf bij tygon en ga niet snel meer naar andere slang over. Hier voor had ik van die pvc maar dat is nogal onbuigzaam en best onhandig vond ik. Tygon buigt lekker mee en je kunt ook kleine hoeken maken van cpu blok naar chipset blok als het moet.
 
13mm feser slangen hier in mijn case, 2 loops zelf .. wel eentje met 3/8 darmen maarja het wordt toch redelijk druk :) waterkoeling heeft wel nog niet gedraaid :( enkel voor lengtes van darmen te meten en dergelijke.


freddy;

wanneer heb je UV Blauw 3/8 knikveren op shop?
 
graties levering in petto? is namelijk laatste product dat ik nog moet bestellen :p

of kan dit in pakket van de post ofzo? Anders kosten de verzendkosten meer dan mijn knikveren ^^
 
Je kan die Thermalright chipset coolers gebruiken, die zijn erg goed :)
Kan je zelfs passief laten, als je genoeg airflow in jouw kast hebt hehe.

Als je tijd hebt, laat es wat foto's zien jouw systeem ;)

Ik denk dat ik dat doe =) zodra ik fotos heb ga ik meteen een introductie schrijven. Ik zit een beetje te wachten tot mijn pa zijn spiegelreflex weer terug heeft ;)
 
wil wel effen iets zeggen over meerdere soorten afmetingen van slangen gebruiken in een circuit. Dit is eigenlijk niet zo slim als je bv 13mm en 10 mm in een circuit gebruikt. Waarom niet? Omdat je dat maar de flow gaat hebben van de 10 mm. Het spreekwoord "je ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel", is hier van toepassing. Dus is je moeite om 13 mm slang te gebruiken waardeloos. Ik zou dan gewoon een 2de circuit beginnen voor mijn NB/SB met 10 mm.

Dit even als tip voor de mensen die geintereseerd zijn.

R1p4u
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
P welke soort en type past er op mijn pc Advies Waterkoeling Setup 5
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan