• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke studie zal ik kiezen?

HighSpeed^

Destinasian'
Hey,

Misschien is er al zo'n topic, dan kun je deze weghalen :icon_wink:

Een paar van jullie zitten vast nog wel op school. Ik zelf ook, zit nu in 3 VWO en ik ga waarschijnlijk voor E&M, alhoewel ik nog wel twijfel om N&T te nemen. Ik ben dan ook nog aan het twijfelen om wiskunde A of B te nemen.

Wat ik later wil worden weet ik nog helemaal niet, waarschijnlijk ergens in de management sector :)

Hier kunnen jullie je ervaringen posten over bepaalde informatie en/of vragen stellen over school.
 
Hier ook een topic erover:
http://www.highflow.nl/forum/f21/school-opleiding-studie-studeren-leren-en-uit-je-neus-vreten-2699/
:D

Ik heb deze topic even omgedoopt naar "Welke studie zal ik kiezen".
Dan kunnen mensen dat hier vragen en/of advies geven :)


Mijn advies: Als je N&T aan kunt, zeker N&T nemen.
Daar heb je later op de uni veel meer profijt van, gezien je bij elke universitaire studie wel wiskundige vakken krijgt.
Als je op de middelbare school N&T hebt gehad (met name Wiskunde B), heb je zeker weten een voorsprong.
 
Ik zou E&M kiezen met wiskunde B1,2 als (extra) keuzevak. Dan heb je goeie basis om met geld om te gaan en kansberekening etc. Tenzij je technische dingen (ICT, geneeskunde ofzo) wil doen, dan moet je N&T kiezen.

Dus wat vind je leuk om te doen? management? kies dan voor E&M
 
Ja dat kan ook :)
Wiskunde B is iig aan te raden, zeker als je economische kant op wilt gaan.

Ik had dus E&M met Wiskunde A.
Op de uni had ik wel moeite met de wiskundige vakken en merkte dat mijn studiegenoten die Wiskunde B hadden gedaan de stof veel sneller opnamen dan ik.
 
Ik denk dat ik N&T ook aan kan maar dan kun je geen M&O kiezen, wat eigenlijk ook nodig is voor later in de management denk ik.. Maar je kunt er uiteindelijk meerdere kanten op.

@ Chinx: Bedoel je met wiskunde B 2, niet WI D? Dat ga ik denk ik sowieso niet doen, dan heb je in totaal ongeveer 7 uur in de week wiskunde, ik weet niet of ik dat wel uit hou :p

Hier mijn huidige cijfers, (zou ik met een 7 voor wiskunde, WI B kunnen halen? Ze zeggen dat B echt voor de slimme mensen is.)
Nodig voor NT = onderstreept
Nodig voor E&M is dikgedrukt

Nederlands 8
Engels 8
Duits 7
Frans 8
Aardrijkskunde 7
Geschiedenis 8
Wiskunde 7
- WI A
- WI B
Economie 9
Biologie 7
Natuurkunde 6
Scheikunde 8
Kunstvak 8
Lichamelijke opvoeding 8
 
Ik denk dat ik N&T ook aan kan maar dan kun je geen M&O kiezen, wat eigenlijk ook nodig is voor later in de management denk ik.. Maar je kunt er uiteindelijk meerdere kanten op.

Doe je nog het oude profiel of het nieuwe profiel? ik had nl N&T met m&o heb er dan wel geen zak aan maar staat wel op mn diploma :p.

Hier mijn huidige cijfers, (zou ik met een 7 voor wiskunde, WI B kunnen halen? Ze zeggen dat B echt voor de slimme mensen is.)
Nodig voor NT = onderstreept
Nodig voor E&M is dikgedrukt

Als je management wilt gaan doen zou ik sowieso wel wat extra wiskunde erbij pakken, minimaal B1 (heb het over het oude profiel hier). Ga je later profijt van hebben op de uni ;). En als je een beetje logische aanleg hebt moet je B1 makkelijk halen.

btw, ze hebben wiskunde echt vaag gemaakt, wi a, b, c en d. ff voor de duidelijkheid, als ik even snel kijk is wi a = A1, wi b = B1, wi c = A2, wi d = B2.
 
Laatst bewerkt:
M&O is nuttig, maar bij veel studies zoals bedrijfskunde krijg je al die informatie toch weer alsof je het niet kent.
Ik heb één jaar N&T gedaan, maar dat lukte mij niet. (Ook omdat ik er helemaal niets aan deed) Daarna over gegaan naar E&M. Mijn interesse ging uit naar Internationale of Technische Bedrijfskunde, Architectuur of Filosofie. Een paar daarvan wordt je niet toegelaten zonder zeer hoge cijfers voor wiskunde, of zonder extra cursus.

Als je wel N&T kiest, dan maakt het bij de meeste opleidingen niet uit of je economie gehad hebt of niet. Je kunt in principe dan overal binnen komen.

Als ik met mijn E&M bijvoorbeeld een studie op de TU wil gaan doen heb ik minimaal scheikunde, natuurkunde of allebei nodig.
Ook zijn er een hoop studies waarbij je minimaal wiskunde B1 (WI c) nodig hebt, om zelfs maar toegelaten te worden.

Als je het kan, probeer dan inderdaad minimaal B1 mee te nemen.
 
Ik zou eerlijk gezegd voor n&t + Wis B

Hiermee heb je echt een heel goede basis. Wiskunde is iets wat je door moet hebben en ervaring mee moet op bouwen. Des te meer je het doet des te handiger je erin word. Dat je dan geen m&o kan kiezen vind ik minder belangrijk. De stof die je daarin krijgt is vrij simpel en jaag je op de uni en zelfs op hogeschool in een kwartaaltje of zelfs een maandje doorheen.

N&T plus wis B bied gewoon een sterke ondergrond voor welke studie dan ook. Het is belangrijker om jezelf een manier van werken en algemene kennis te geven en dan pas doorgaan met praktische kennis.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik was bijna 80% van plan om E&M te nemen. Nu ik het zo zie, ga ik denk ik toch N&T nemen. Ik heb binnenkort een gesprek met een van de decanen en ik zal het met hun verder overleggen. :)

Ik heb de eerste helft van het jaar bijna niks aan scheikunde en natuurkunde gedaan, omdat ik dacht dat ik het toch niet zou nemen :p Gelukkig sta ik er nog goed voor, en heb ik nog tijd genoeg om hier nu meer aandacht aan te besteden.

Het enige wat ik nu nog moet doen is een keuze maken tussen Frans of Duits. :p Maar dat zal niet zo'n probleem worden aangezien ze toch allebei redelijk te doen zijn. :)
 
zeker als naar een technische uni moet je een N profiel doen, liefst NT, lukt dat niet dan kun je een fallback op biologie/latijn/informatica/economie erbij doen, dan kun bijv. in de 5e of 6e wi b2 of na2 laten valen
 
E&M en C&M zijn echt richtingen van niks.
Tenzij je toerisme in wilt of tolk of iets dergelijks.
Als je iets wilt doen waar ook maar een klein technisch aspect inzit zou ik zeker N&T kiezen,
dit omdat een stukje economie altijd wel bij te leren is, waar een lap wiskunde bijleren vaak lastiger blijkt.
 
Ik heb zelf E&M gedaan, maar stond voor dezelfde beslissing. Toen ik een keuze moest maken, wist ik eigenlijk ook nog niet zeker wat ik later wilde gaan doen of wat mijn vervolgstudie zou worden. Ik had uiteindelijk voor E&M gekozen, omdat onder andere de wiskunde minder zwaar was en de vakken me beter lagen. Als je echter NT aankunt, dan zou ik het proberen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Advies Acrylic tube 12/10mm, welke fittingen? Advies Waterkoeling Setup 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan