Ikzelf ben ook sinds jaren NVidia aanhanger. Toen deze 3Dfx hadden opgedoekt ben ik van 3Dfx overgestapt naar NVidia met het gedacht van "ze zullen nu toch wel de know-how van 3Dfx gaan implementeren in GeForce kaarten zeker" en wat bleek; na afzienbare tijd kwam NVidia plots met "SLI" op de proppen :025: .
Maar goed, tijden veranderen en de te lange wachttijd op een betaalbare Fermi oplossing bleef (blijft) maar uit en ben dus alsnog naar concurrent ATI overgestapt. Bevalt me goed tot nu toe. (Radeon 5770)
Vroeger heb ik eens de allereerste Radeon gehad, een "Radeon 1" dus met 32mb ddr. Die deed het toen ook niet slecht. Tussentijds heb ik wel erg slechte ervaringen met ATI gehad. Dat terzijde vermeld.
Nu is het zo dat je wel appelen met peren moet vergelijken. Een 5970 is een dual GPU oplossing en een 480 een single GPU. Logisch dat een 5970 de 480 "Asskicked".
Dan mijn eigen ervaringen met SLI zijn positief, zij het met wat nuances hier en daar. Men vorige setup bevatte 2x 8800's in SLI. In veel games verdubbelde men framerate gewoon, in andere verhoogde het dan "slechts" 30 tot 50%. En in nog wat meer uitzonderlijke gevallen deed het gewoon kwasi niets.
Ik heb toch ook al wat perikelen tegen gekomen waarbij men games moeilijk deden (crashen, glitches, etc.) met SLI enabled. Maar al bij al vond ik het wel leuk.
Dus het zou een mooie oplossing kunnen zijn, maar is het vaak niet. Mijn raad is dan ook proberen SLI/CF te vermijden wanneer het kan. De winsten in framerates gaan nl. niet gepaard met het kostenplaatje. Uiteindelijk kost je SLI/CF opstelling veel meer dan dat het oplevert.
Je geeft echter zelf aan dat temperatuur voor jouw erg belangrijk is en dan kan ik je niet anders dan die Fermi's af te raden. Dat zijn echte heethoofden.
Ik zou je een 5870 aanraden. Meer dan performance genoeg voor de komende games, stil en koel. 5970 is eigenlijk, objectief bekeken, gewoon overkill.