Vorige week heb ik mijn systeem een upgrade gegeven en daarbij m'n waterkoeling aangepast. Helaas vallen de koeling prestaties een beetje tegen, vandaar dit topic met de vraag wat de mogelijke verbeter punten zijn voor mijn setup.
Allereerst de huidige specs:
Hardware specs:
CPU: Intel i7 920 (stock)
Moederbord: ASUS P6T Deluxe V2
Geheugen: 6 GB OCZ XTC Platinum DDR3-2000 (PC3-16000)
Videokaart: 1x Sapphire HD5850 1 GB (stock)
Waterkoeling:
CPU Block: Watercool Heatkiller 3.0 LT
NorthBridge + SouthBridge Block: MIPS ASUS P6T block
Mosfet Block: MIPS ASUS P6T set
Videokaart Block: EK FC-5850
Radiatoren:
1. 1x Alphacool NexXxos Xtreme rev. 2 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
2. 1x Cooltek Mainstream 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
3. 1x Vintage (gekocht in 2001 voor eerste setup) Black Ice 120 mm, Nexus 120 mm Real Silent @ 1000 rpm
Reservoir: Alphacool Coolplex Pro 10
Slangen: Tygon, vooral 8 mm ID, maar ook wat stukjes 10 mm ID
Fittingen: Compression, 8mm or 10 mm ID
Pomp: 1x Eheim 1048
Loop setup: Res. -> Pomp -> CPU -> Rad. 1 -> GPU -> Rad. 3 -> Mobo -> MOSFET1 -> MOSFET2 -> Rad. 2 -> Res.
Dan wat plaatjes:
Volledige setup
Bovenkant
Onderkant
Allereerst valt de watertemperatuur tegen. Drie 120 mm radiatoren blijken (zoals helaas verwacht) niet afdoende waardoor de watertemperatuur langzaam oploopt naar 30+ graden onder volledige CPU belasting en ruim 35 graden met alle fans op maximum bij gamen. An sich afdoende om alles koel te houden, maar niet echt stil en weinig ruimte voor overclocken. Daarnaast valt de stroomsnelheid van het water tegen (45-50 l/uur), waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door de oude Black Ice radiator die 4 pass is in plaats van 2 pass, en de totale lengte van de loop. Radiatoren, reservoir, pomp en de meeste fittingen en slangen komen uit m'n vorige setup (Athlon 64 X2 en HD3870).
Een aantal verbeter punten waar ik nu aan denk:
- De Black Ice radiator eruit en een 4x120 radiator buiten de kast (waarschijnlijk van EK als de review daarvan op xtremeystems positief is) gecombineerd met 4 Nexus 1000 rpm fans (heerlijk stil zijn die)
- Laatste 8 mm fittingen en slangen eruit halen en vervangen door 10 mm ID
- MIPS blokken parallel zetten (de 2 MOSFET blokken parallel met het NB+SB block)
Wat zijn jullie meningen om de loop te verbeteren? Heeft het vervangen van de slangen van 8 mm ID naar 10 mm ID een aardig effect, of is het verwaarloosbaar? Heeft het parallel zetten van onderdelen nut?
Daarnaast begin ik te twijfelen of mijn oude trouwe Eheim 1048 pomp afdoende is voor deze setup. Wat is jullie advies, vervangen of zou hij afdoende moeten zijn?
Alvast bedankt voor alle tips!
Allereerst de huidige specs:
Hardware specs:
CPU: Intel i7 920 (stock)
Moederbord: ASUS P6T Deluxe V2
Geheugen: 6 GB OCZ XTC Platinum DDR3-2000 (PC3-16000)
Videokaart: 1x Sapphire HD5850 1 GB (stock)
Waterkoeling:
CPU Block: Watercool Heatkiller 3.0 LT
NorthBridge + SouthBridge Block: MIPS ASUS P6T block
Mosfet Block: MIPS ASUS P6T set
Videokaart Block: EK FC-5850
Radiatoren:
1. 1x Alphacool NexXxos Xtreme rev. 2 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
2. 1x Cooltek Mainstream 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
3. 1x Vintage (gekocht in 2001 voor eerste setup) Black Ice 120 mm, Nexus 120 mm Real Silent @ 1000 rpm
Reservoir: Alphacool Coolplex Pro 10
Slangen: Tygon, vooral 8 mm ID, maar ook wat stukjes 10 mm ID
Fittingen: Compression, 8mm or 10 mm ID
Pomp: 1x Eheim 1048
Loop setup: Res. -> Pomp -> CPU -> Rad. 1 -> GPU -> Rad. 3 -> Mobo -> MOSFET1 -> MOSFET2 -> Rad. 2 -> Res.
Dan wat plaatjes:
Volledige setup
Bovenkant
Onderkant
Allereerst valt de watertemperatuur tegen. Drie 120 mm radiatoren blijken (zoals helaas verwacht) niet afdoende waardoor de watertemperatuur langzaam oploopt naar 30+ graden onder volledige CPU belasting en ruim 35 graden met alle fans op maximum bij gamen. An sich afdoende om alles koel te houden, maar niet echt stil en weinig ruimte voor overclocken. Daarnaast valt de stroomsnelheid van het water tegen (45-50 l/uur), waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door de oude Black Ice radiator die 4 pass is in plaats van 2 pass, en de totale lengte van de loop. Radiatoren, reservoir, pomp en de meeste fittingen en slangen komen uit m'n vorige setup (Athlon 64 X2 en HD3870).
Een aantal verbeter punten waar ik nu aan denk:
- De Black Ice radiator eruit en een 4x120 radiator buiten de kast (waarschijnlijk van EK als de review daarvan op xtremeystems positief is) gecombineerd met 4 Nexus 1000 rpm fans (heerlijk stil zijn die)
- Laatste 8 mm fittingen en slangen eruit halen en vervangen door 10 mm ID
- MIPS blokken parallel zetten (de 2 MOSFET blokken parallel met het NB+SB block)
Wat zijn jullie meningen om de loop te verbeteren? Heeft het vervangen van de slangen van 8 mm ID naar 10 mm ID een aardig effect, of is het verwaarloosbaar? Heeft het parallel zetten van onderdelen nut?
Daarnaast begin ik te twijfelen of mijn oude trouwe Eheim 1048 pomp afdoende is voor deze setup. Wat is jullie advies, vervangen of zou hij afdoende moeten zijn?
Alvast bedankt voor alle tips!