• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Verbeteren van waterkoeling voor i7 en HD5850

svol

Junior Member
Vorige week heb ik mijn systeem een upgrade gegeven en daarbij m'n waterkoeling aangepast. Helaas vallen de koeling prestaties een beetje tegen, vandaar dit topic met de vraag wat de mogelijke verbeter punten zijn voor mijn setup.

Allereerst de huidige specs:
Hardware specs:
CPU: Intel i7 920 (stock)
Moederbord: ASUS P6T Deluxe V2
Geheugen: 6 GB OCZ XTC Platinum DDR3-2000 (PC3-16000)
Videokaart: 1x Sapphire HD5850 1 GB (stock)

Waterkoeling:
CPU Block: Watercool Heatkiller 3.0 LT
NorthBridge + SouthBridge Block: MIPS ASUS P6T block
Mosfet Block: MIPS ASUS P6T set
Videokaart Block: EK FC-5850
Radiatoren:
1. 1x Alphacool NexXxos Xtreme rev. 2 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
2. 1x Cooltek Mainstream 120 mm, Scythe Slip Stream fan, max 1600 rpm
3. 1x Vintage (gekocht in 2001 voor eerste setup) Black Ice 120 mm, Nexus 120 mm Real Silent @ 1000 rpm
Reservoir: Alphacool Coolplex Pro 10
Slangen: Tygon, vooral 8 mm ID, maar ook wat stukjes 10 mm ID
Fittingen: Compression, 8mm or 10 mm ID
Pomp: 1x Eheim 1048
Loop setup: Res. -> Pomp -> CPU -> Rad. 1 -> GPU -> Rad. 3 -> Mobo -> MOSFET1 -> MOSFET2 -> Rad. 2 -> Res.

Dan wat plaatjes:
DSC_2691.JPG

Volledige setup

DSC_2700.JPG

Bovenkant

DSC_2701.JPG

Onderkant

Allereerst valt de watertemperatuur tegen. Drie 120 mm radiatoren blijken (zoals helaas verwacht) niet afdoende waardoor de watertemperatuur langzaam oploopt naar 30+ graden onder volledige CPU belasting en ruim 35 graden met alle fans op maximum bij gamen. An sich afdoende om alles koel te houden, maar niet echt stil en weinig ruimte voor overclocken. Daarnaast valt de stroomsnelheid van het water tegen (45-50 l/uur), waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door de oude Black Ice radiator die 4 pass is in plaats van 2 pass, en de totale lengte van de loop. Radiatoren, reservoir, pomp en de meeste fittingen en slangen komen uit m'n vorige setup (Athlon 64 X2 en HD3870).

Een aantal verbeter punten waar ik nu aan denk:
- De Black Ice radiator eruit en een 4x120 radiator buiten de kast (waarschijnlijk van EK als de review daarvan op xtremeystems positief is) gecombineerd met 4 Nexus 1000 rpm fans (heerlijk stil zijn die)
- Laatste 8 mm fittingen en slangen eruit halen en vervangen door 10 mm ID
- MIPS blokken parallel zetten (de 2 MOSFET blokken parallel met het NB+SB block)

Wat zijn jullie meningen om de loop te verbeteren? Heeft het vervangen van de slangen van 8 mm ID naar 10 mm ID een aardig effect, of is het verwaarloosbaar? Heeft het parallel zetten van onderdelen nut?

Daarnaast begin ik te twijfelen of mijn oude trouwe Eheim 1048 pomp afdoende is voor deze setup. Wat is jullie advies, vervangen of zou hij afdoende moeten zijn?

Alvast bedankt voor alle tips!
 
allereerst heb je het goede idee al. Eruit met die losse kleine radjes, en één grote erin. Daarmee heb je het koelvermogen zwaar verhoogd, en haal je ook gelijk heel veel restrictie uit je loop omdat het veel korter en simpeler is.

Als ik zo eens naar die kast kijk kan je makkelijk een dikke 360 rad (klik voor de beste drie voorbeelden) met 6 fans in push-pull bovenin kwijt. Daarmee heb je meer dan genoeg vermogen om je setup goed te koelen, en het ziet er ook ineens stukken netter uit.
Wat je dan doet is zo'n paneel in de bovenkant van je kast bouwen.

Die pomp (mits hij nog goed is) is ook prima in staat om dan het water weer rond te pompen :)
 
Als je idd de 3 120 rads (die niet zo dik zijn) vervangt voor een lekkere dikke 360er kom je al een heel eind.

Gebruik alleen slang van de zelfde maat, dat is beter voor je flow.
Als je een betere flow wilt is een sterkere pomp mss aan te raden...Eheims zijn betrouwbaar en stil maar niet de meest krachtige pompen die er zijn.... met een MCP-655 zal je zeker geen flow problemen meer hebben. Zeker met een pomptop voor nog wat extra prestaties Laing Tops

De Scythe 120MM Gentle Typhoon 1450RPM D1225C12B4AP-14 komen goed uit reviews als goede rad fans door de goede statische druk die deze fan afgeeft
 
Ik wilde eigenlijk de twee nieuwere 120 mm rads behouden om zo het koelvermogen nog verder uit te breiden waardoor ik met 6 low (<1000) RPM fans voldoende koeling haal. De Alphacool is best dik (48 mm), de Cooltek is wat dunner (35 mm schat ik zo, gelijk aan de oudere Swiftechs) maar kan ik eventueel parallel schakelen met m'n oude Black Ice (is zo oud dat verkopen niks op zou leveren). Dit had ik ook in mijn vorige setup gedaan en werkte best prima.

Voor fans ben ik vooral op zoek naar de stille en goedkope varianten (liefst onder de 10 euro, Yate Loon bijvoorbeeld). Maar ik zal eens kijken hoe de Scythe fans zich verhouden t.o.v. de YL.

Een radiator aan de bovenkant heb ik over nagedacht, maar dit zou dan het hoogste punt van mijn loop worden. Dit maakt vullen met mijn kleine reservoir erg lastig als er eenmaal aardig wat water in de loop zit. Daarnaast heeft lucht dan niet automatisch de neiging om zich in het reservoir (is nu ongeveer het hoogste punt) te verzamelen. Daarom denk ik er nu over om de radiator achter m'n kast te monteren. Is de warmte ook meteen buiten de kast.
 
Daarom denk ik er nu over om de radiator achter m'n kast te monteren.
Is de warmte ook meteen buiten de kast.

Om die reden heb ik de rad boven op de kast geplaatst.
Mijn doel was (en blijft) zo stil mogelijk dus buiten de kast is dan dé optie.
Daar moet de warmte immers toch heen.

Verder heeft plat leggen boven op de kast in mijn (beginners-)optiek als
voordeel dat warme lucht van zichzelf al omhoog wil en hebben je fan's
het denk ik makkelijker, zeker als je voor low RPM wilt gaan (net als ik).

Ik heb een relatief goedkope MagiCool 360 met 3x Nexus PWM gebruikt i.c.m.
het XSPC starters setje van 109,99 .
 
Wat betreft warme lucht en stijgen klopt dat wel... ik alleen denk dat op zo'n klein temperatuurverschil weinig verschil zal maken. Maar alle beetjes helpen. :)

Momenteel denk ik er over om het volgende te doen:
4x120 mm radiator aanschaffen met of 4x Nexus 1000 rpm fans of 4x Scythe Gentle Typhoon (laatste is beter, maar heb nu al 2 Nexus fans). Alle tubes naar 10 mm ID. De Black Ice en Cooltek radiator eruit halen (Cooltek kan er eventueel weer in mocht het nodig zijn) en de Alphacool bovenin plaatsen met een low RPM fan. Ik hou de huidige Eheim nog en kijk in hoeverre de flow verbetert door het verwijderen van de twee dunnere radiatoren en de toevoeging van een 4x120 met lage weerstand. Mocht de flow nog aan de lage kant zijn kan ik altijd voor een Laing gaan.
 
Maar alle beetjes helpen. :)

Dat was inderdaad mijn achterliggende gedachte aangezien de pc 24/7
aan staat op de slaapkamer ;)
Overclocken e.d. is hier niet aan de orde.
De CPU is volgens het bios nu 26°C. PCU blok is dan wel het eerste na
de rad en pomp maar ik koel er ook een Asus EN8800GTX mee.
CPU = Athlon X2 @ 2,5GHz.
Voor wat er met de pc gedaan wordt al dikke overkill dus OC-en is zinloos.
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je zo graag 4 kleine radiatoren wilt ipv één grote??
Meeste mensen hier hangen gewoon 1 groot rad achter op de kast met een mooie beugel en klaar, bespaart je een hoop koppelingen en een wirwar van slangen die je flow behoorlijk vertragen!
 
Dat is precies de rede, ik had deze nog en wilde toch eerst proberen of het met m'n oude radiatoren kon. Helaas vallen de prestaties toch aardig tegen, dus dat wordt weer wat meer investeren (en dan meteen genoeg voor de komende jaren).
 
svol, de ideen die je zelf hebt zijn goed.

Behalve dat je keolopppervlakte mist heb je teveel ristrictie in je loop, die arme Eheim kan dat niet bolwerken, sterker nog, zelfs een voor een superkrachtige Iwaki is dat nog een hele klus.

Wat ik zou doen:

-1 grote rad (4x120)
-betere pomp, bijv Laing met aftermarket top
-dikkere slangen (min. 10 mm ID)
-zoveel mogelijk 90º hoeken mijden (ristrictie)

Je blokken zijn goed, daar ligt het niet aan.

Mocht je nog YateLoon fans zoeken, ik heb er hier nog een stel (1200RPM) en woon ook in Delft, mocht je interesse hebben, PM me ff.
 
Zou een Laing MCP350 voldoen of is de flow daarvan te laag (de MCP355 heeft namelijk een fixe dB rating)? Klopt het dat de EK ref. 2 top de beste off market is (
showthread.php
)?

In diezelfde review wordt trouwens gesproken over het feit dat voor een loop met hoge weerstand de top geen invloed meer heeft. Zou dit niet ook het geval zijn bij mijn systeem?

Wat betreft andere pompen, heeft iemand ervaring met de Aquacomputer Aquastream (zelfde idee als de Eheim, maar zoals het er naar uit ziet met een stuk meer druk)?
 
als je die 2 rads aan de achterkant van je kast omdraait, kun je al gelijk 30-40cm slang er tussen uit knippen, maakt niets uit hoe ze hangen/staan :)

als je twijfelt om de 355 te nemen, dan zou ik je aanraden om dan gelijk over te stappen naar de 455 :)
heb anderhalve/2 weken gelden m`n 355 vervangen voor de 450 en vergeleken is ie fluister stil, geen gebrom, geen gezoem em je hoort je fan`s lucht verplaatsing weer :D

http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/pompen-1/koolance-pump-pmp-450s.html
 
De MCP nummers die jij noemt zijn van Swiftech, daar ben ik niet nekend mee.

Je moet gewoon die kleine vierkante DDC hebben, de 18watt versie. De tops onderling verschillen niet heel veel, die van EK schijnt idd heel behoorlijk te presteren.

Voor wat betreft herrie, als je de pomp goed ontkoppeld van je kast valt de herrie heel goed mee. Sterker nog, ik hoor die van mij niet eens.

*edit* de 18 watt versie is de 355, de 350 is 10watt.
 
Laatst bewerkt:
De MCP350 is de DDC1 (niet plus), dus die van 440 liter per uur en 26-28 dB geluid (valt mee, is een paar dB hoger dan de gemiddelde fan). De MCP355 is de DDC1plus, maar die is ruim 30 dB.

De Liang D5 (of Koolance 450) ziet er ook goed uit, maar is wel errug duur.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Sw333t Verbeteren van ariflow Overige Koeling 4
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
fasster Waterkoelingset verbeteren, wat upgraden? Pomp of CPU blok? Waterkoeling 10
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan